SHEVUOS 13 (16 Iyar 5785) - Dedicated in loving memory of Baruch Tzvi Yisrael z'l ben Zev Dov & Sarah Rosenbaum.
1)

ATONEMENT WITHOUT TESHUVAH

אמר רבי זירא (דף יג,א) בעומד במרדו ורבי היא
(a)

Answer (R. Zeira): The case is, he did not repent. The Mishnah is Rebbi;

דתניא רבי אומר על כל עבירות שבתורה בין עשה תשובה בין לא עשה תשובה יום הכפורים מכפר חוץ מפורק עול ומגלה פנים בתורה ומפר ברית בבשר
1.

(Rebbi): Yom Kipur atones for all sins, whether or not a person repented, with three exceptions: one who denies the basis of Torah, one who ridicules Torah, and one who annuls circumcision (he does not circumcise himself, or he stretches his skin in order to appear uncircumcised);

שאם עשה תשובה יום הכפורים מכפר ואם לאו אין יום הכפורים מכפר
2.

For these three, Yom Kipur atones only if he repented.

מאי טעמא דרבי
(b)

Question: What is Rebbi's reason?

דתניא (במדבר טו) כי דבר ה' בזה זה הפורק עול ומגלה פנים בתורה
(c)

(Beraisa): "Ki Davar Hash-m Bazah" is one who denies the basis of Torah or ridicules Torah;

ואת מצותו הפר זה המפר ברית בבשר
1.

"V'Es Mitzvaso Hefar" is one who annuls circumcision;

(במדבר טו) הכרת תכרת הכרת לפני יוה"כ תכרת לאחר יוה"כ
2.

"Hikares Tikares" - he is cut off before Yom Kipur and after Yom Kipur.

יכול אפילו עשה תשובה
3.

Suggestion: Perhaps this is even if he repented!

ת"ל (במדבר טו) עונה בה לא אמרתי אלא בזמן שעונה בה
4.

Rejection: "Avonah Bah" - we discuss one who still has (not repented from) his sin.

ורבנן הכרת בעולם הזה תכרת לעולם הבא
(d)

Chachamim expound "Hikares" - he is cut off in this world; "Tikares" - he is cut off in the world to come;

עונה בה שאם עשה תשובה ומת מיתה ממרקת
1.

"Avonah Bah" - (this is only when he did not repent, but) if he repented and died, death cleanses.

ומי מצית מוקמת לה כרבי והא מדסיפא רבי יהודה היא רישא נמי ר' יהודה היא
(e)

Question: Since the Seifa is R. Yehudah, also the Reisha must be R. Yehudah!

דקתני סיפא אחד ישראל ואחד כהנים ואחד כהן משוח
1.

(Seifa): It atones for Yisraelim, Kohanim and an anointed Kohen alike.

ומאן אית ליה האי סברא רבי יהודה מכלל דרישא ר' יהודה
2.

This is R. Yehudah's opinion!

אמר רב יוסף רבי היא וסבר לה כר' יהודה
(f)

Answer (Rav Yosef): The Mishnah is Rebbi. He holds like R. Yehudah.

א"ל אביי דוקא קאמר מר רבי סבר לה כר' יהודה אבל רבי יהודה לא סבר לה כרבי
(g)

Question (Abaye): Were you exact in saying that Rebbi holds like R. Yehudah, but we could not say the other way, for R. Yehudah does not hold like Rebbi?

או דלמא מדרבי סבר לה כרבי יהודה אף רבי יהודה סבר לה נמי כרבי מיהו אורחא דמילתא קתני למימר דתלמיד סבר לה כרביה
1.

Or, could we also say that the Mishnah is R. Yehudah, and he holds like Rebbi? You merely taught like one normally says, that the Talmid (Rebbi) holds like his teacher (R. Yehudah)?

א"ל אין דוקא קאמינא רבי סבר לה כרבי יהודה אבל ר' יהודה לא סבר לה כרבי
(h)

Answer (Rav Yosef): R. Yehudah does not hold like Rebbi.

דתניא יכול יהא יוה"כ מכפר על שבים ועל שאינן שבים
1.

(Beraisa) Suggestion: Perhaps Yom Kipur atones for people even if they do not repent;

ודין הוא הואיל וחטאת ואשם מכפרין ויום הכפורים מכפר מה חטאת ואשם אין מכפרין אלא על השבים אף יוה"כ אין מכפר אלא על השבים
i.

Chatas and Asham atone only for one who repented. Also Yom Kipur should atone only for one who repented!

מה לחטאת ואשם שאין מכפרין על המזיד כשוגג תאמר ליוה"כ שמכפר על המזיד כשוגג הואיל ומכפר על המזיד כשוגג יכפר על שבים ועל שאינן שבים
ii.

Rejection: Chatas and Asham do not atone for one who sinned b'Mezid. Yom Kipur atones even for intentional sins, we should say that it even atones for one who did not repent!

תלמוד לומר (ויקרא כג) אך חלק
iii.

"Ach" is a distinction (there are people for whom Yom Kipur does not atone, i.e. one who did not repent).

סתם סיפרא מני ר' יהודה וקאמר שבים אין לא שבים לא
2.

A Stam Sifra (Beraisa that expounds a verse of Vayikra) is R. Yehudah, and it says that Yom Kipur atones only for one who repents!

ורמי סתם סיפרא אסתם סיפרא דתניא יכול לא יהא יוה"כ מכפר אא"כ התענה בו וקראו מקרא קדש ולא עשה בו מלאכה לא התענה בו ולא קראו מקרא קדש ועשה בו מלאכה מנין
(i)

Contradiction (another Stam Sifra) Suggestion: Perhaps Yom Kipur applies only to one who fasted, blessed the day, and did not do Melachah! (Rashi; R. Tam - he refrains from Melachah due to Kedushas ha'Yom.)

ת"ל (ויקרא כג) יום כפורים הוא מ"מ
1.

Rejection: "Yom Kipurim Hu" teaches that it atones even for one who did none of the above. (Presumably, such person did not repent.)

אמר אביי לא קשיא הא רבי והא רבי יהודה
(j)

Answer #1 (Abaye): The first Sifra is like R. Yehudah, and the latter Sifra is like Rebbi.

רבא אמר הא והא רבי ומודה רבי בכרת דיומא
(k)

Answer #2 (Rava): Both are like Rebbi. The first Sifra discusses transgressions of (Kares of) Yom Kipur itself. Rebbi admits that Yom Kipur does not atone for them without Teshuvah.

דאי לא תימא הכי כרת דיום הכפורים לרבי לית ליה
1.

We must say so. If not, according to Rebbi, the Kares written for eating or working on Yom Kipur would never apply!

אלמה לא משכחת לה כגון דעבד בליליא ומית דלא אתא יממא לכפורי ליה
2.

Objection: It would apply to one who transgressed at night and died that night, for only the day of Yom Kipur atones!

אלא אימא (דף יג,ב) כרת דיממא לרבי לית ליה
3.

Correction: Rather, we must say this way, for if not, the Kares for eating or working on the day of Yom Kipur would never apply!

13b----------------------------------------13b
אלמה לא משכחת לה דאכל אומצא וחנקיה ומית אי נמי דאכל סמוך לשקיעת החמה דלא הוה שהות לכפורי ליה:
4.

Rejection: It would apply to one who died while transgressing (Tosfos - or he died at any time during Yom Kipur), or one who transgressed as the day ended, for there was no time for Yom Kipur to atone for him.

2)

WHAT ATONES FOR THE KOHANIM?

אחד ישראל ואחד כהנים ואחד כהן משוח:
(a)

(Mishnah): It atones for Yisraelim, Kohanim and an anointed Kohen alike.

הא גופא קשיא קתני אחד ישראל ואחד כהנים ואחד כהן משוח והדר תני מה בין ישראל לכהנים ולכהן משוח
(b)

Question: The Mishnah proceeds to explain the difference between them!

אמר רב יהודה הכי קאמר אחד ישראל ואחד כהנים ואחד כהן משוח מתכפרין בשעיר המשתלח בשאר עבירות ואין חילוק ביניהן
(c)

Answer (Rav Yehudah): The Mishnah says, they all get atonement for other transgressions through the goat that is sent (to Azazel);

ומה בין ישראל לכהנים ולכהן משוח אלא שהפר מכפר על הכהנים על טומאת מקדש וקדשיו וכו'
1.

It then explains that the bull atones for Tum'ah of Kohanim, and the inner goat atones for Tum'ah of Yisraelim.

ומני רבי יהודה היא
(d)

Our Mishnah is R. Yehudah;

דתניא (ויקרא טז) וכפר את מקדש הקדש זה לפני ולפנים את אהל מועד זה היכל מזבח כמשמעו יכפר אלו עזרות
1.

Version #1 - Rashi (Beraisa - R. Yehudah): "V'Chiper Es Mikdash ha'Kodesh" - (the Kohen Gadol sprinkles the blood of the bull and inner goat to atone for Teme'im who entered) the Kodesh ha'Kodoshim. "Ohel Mo'ed" teaches that it atones for (Teme'im who entered) the Heichal; "ha'Mizbe'ach" teaches about (Teme'im who offered on) the Altar; "Yechaper" teaches about (entering) the Chatzer of the Mikdash;

[[דתניא (ויקרא טז) וכפר את מקדש הקדש זה לפני ולפנים את אהל מועד זה היכל מזבח כמשמעו יכפר אלו עזרות]]
2.

Version #2 - Tosfos (Beraisa - R. Yehudah): "V'Chiper Es Mikdash ha'Kodesh" teaches about (sprinkling the bloods between the staves of the Aron, in) the Kodesh ha'Kodoshim. (He also sprinkles towards the Paroches, while in the) "Ohel Mo'ed", (and on the inner) "Mizbe'ach". "Yechaper" teaches about (pouring the leftover blood on the base of the outer Altar, which is in) the Chatzer; (end of Version #2)

כהנים כמשמעו עם הקהל אלו ישראל יכפר אלו הלוים הושוו כולן לכפרה אחת שמתכפרין בשעיר המשתלח בשאר עבירות דברי ר' יהודה
i.

"Kohanim", "Am ha'Kahal" (Yisraelim) and "Yechaper" (to include Leviyim), to teach that the goat that is sent atones equally for all of them.

רבי שמעון אומר כשם שדם שעיר הנעשה בפנים מכפר על ישראל על טומאת מקדש וקדשיו כך דם הפר מכפר על הכהנים על טומאת מקדש וקדשיו
3.

R. Shimon says, just like the blood of the inner goat atones for Yisraelim for Tum'ah of the Mikdash or Kodshim, the blood of the bull atones for Kohanim for Tum'ah of the Mikdash or Kodshim;

וכשם שוידויו של שעיר המשתלח מכפר על ישראל בשאר עבירות כך וידויו של פר מכפר על הכהנים בשאר עבירות
i.

Just like the confession over the inner goat atones for Yisraelim for other transgressions, the confession over the bull atones for Kohanim for other transgressions.

ולרבי שמעון הא ודאי הושוו
4.

Question: Surely, the verse equates the atonement of Kohanim and Yisraelim. How does R. Shimon explain this?

מאי הושוו דבני כפרה נינהו מיהו כל חד וחד מכפר בדנפשיה
5.

Answer: It teaches that they all get atonement for Tum'ah and for other transgressions. However, they get atonement through different Korbanos.

מאי טעמיה דרבי שמעון
(e)

Question: What is R. Shimon's reason?

דכתיב (ויקרא טז) ולקח את שני השעירים איתקש שעיר המשתלח לשעיר הנעשה בפנים
(f)

Answer: "V'Lakach Es Shnei ha'Se'irim" equates the inner goat and the goat that is sent;

מה שעיר הנעשה בפנים אינו מכפר על הכהנים על טומאת מקדש וקדשיו דכתיב ביה אשר לעם אף שעיר המשתלח אינו מכפר על הכהנים בשאר עבירות
1.

Just like the inner goat does not atone for Kohanim for Tum'ah (since it says "la'Am"), the goat that is sent does not atone for Kohanim for other transgressions.

ורבי יהודה אמר לך להכי איתקוש שיהו שוים במראה ובקומה ובדמים הוא דאתא
(g)

R. Yehudah holds that the Torah equates the goats to teach that they should have the same appearance, height and price.

מאן תנא להא דתנו רבנן
(h)

Question: Who is the Tana of the coming Beraisa (which suggests that if Kohanim do not get atonement through the bull, they get no atonement)?

ושחט את שעיר החטאת אשר לעם שאין הכהנים מתכפרין בו
1.

(Beraisa): "V'Shachat Es Se'ir ha'Chatas Asher la'Am" - it does not atone for Kohanim;

ובמה מתכפרין בפרו של אהרן
i.

Rather, they get atonement through the Kohen Gadol's bull.

יכול לא יתכפרו בפרו של אהרן שהרי כבר נאמר אשר לו
2.

Question: Regarding the bull it says "Asher Lo." This should teach that it does not atone for them!

מעתה אין להן כפרה
i.

If so, and nothing would atone for them!

כשהוא אומר יכפר על הכהנים מצינו להן כפרה
3.

Answer #1: "Yechaper v'Al ha'Kohanim" proves that they get atonement;

במה הן מתכפרין מוטב שיתכפרו בפרו של אהרן שהרי הותר מכללו אצל ביתו
i.

It is more reasonable to say that they get atonement through the Kohen Gadol's bull, for it atones for more than it says ("Lo", just himself). It also atones for "Beiso" (the Kohen Gadol's wife);

ואל יתכפרו בשעיר הנעשה בפנים שלא הותר מכללו אצל ביתו
ii.

We do not find that the goat that is sent atones for more than Yisraelim. It does not atone for the Kohen Gadol's wife.

ואם נפשך לומר הרי הוא אומר (תהילים קלה) בית אהרן ברכו את ה' בית הלוי ברכו את ה' יראי ה' ברכו את ה'
4.

Answer #2: Alternatively, we can learn from "Beis Aharon Borechu Es Hash-m" - all the Kohanim are called "Beiso."

מאן תנא אמר ר' ירמיה דלא כר' יהודה דאי ר' יהודה האמר כהנים יש להן כפרה בשעיר המשתלח
(i)

Answer #1 (R. Yirmeyah): The Tana is not R. Yehudah, for he says that Kohanim get atonement through the goat that is sent.

ומני
1.

Question: If so, who is the Tana?

רבא אמר ר' שמעון היא דאמר כהנים אין להם כפרה בשעיר המשתלח
2.

Answer (Rava): It is R. Shimon, who says that Kohanim do not get atonement through the goat that is sent.