1)

FALSE MATTERS (cont.)

<סימן תלת"א תלמי"ד ותל"ת בעל"י חו"ב סמרטו"ט שומ"ע ומטעי"ם>
(a)

(Continuation of Beraisa): We learn the following laws from "mi'Devar Sheker Tirchak";

מנין לתלמיד שיושב לפני רבו ורואה זכות לעני וחוב לעשיר מנין שלא ישתוק תלמוד לומר (שמות כג) מדבר שקר תרחק
1.

If a Talmid in front of the judge sees why the poor person is innocent and the rich person is liable, he may not keep quiet;

מנין לתלמיד שרואה את רבו שטועה בדין שלא יאמר אמתין לו עד שיגמרנו ואסתרנו ואבננו משלי כדי שיקרא הדין על שמי ת"ל מדבר שקר תרחק
2.

If a Talmid sees that the judge is erring, he may not wait until a wrong verdict is given and then show what the verdict should be, in order that people will say the verdict in his name;

מנין לתלמיד שאמר לו רבו יודע אתה בי שאם נותנין לי מאה מנה איני מבדה מנה יש לי אצל פלוני ואין לי עליו אלא עד אחד מנין שלא יצטרף עמו תלמוד לומר מדבר שקר תרחק
3.

If a Rebbi told his Talmid 'you know that I would not lie for a fortune. Reuven owes me money, and I only have one witness against him', the Talmid may not join with the witness.

האי מדבר שקר תרחק נפקא הא ודאי שקורי קא משקר ורחמנא אמר (שמות כ) לא תענה ברעך עד שקר
4.

Objection: "Lo Sa'aneh b'Re'echa Ed Shaker" teaches this, and not "mi'Devar Sheker Tirchak"!

אלא כגון דאמר ליה ודאי חד סהדא אית לי ותא אתה קום התם ולא תימא ולא מידי דהא לא מפקת מפומך שקרא אפי' הכי אסור משום שנאמר מדבר שקר תרחק
5.

Correction: Rather, even if the Rebbi asks 'just stand with my witness, to make Reuven think that I have two witnesses (so he will admit)', it is forbidden.

מנין לנושה בחבירו מנה שלא יאמר אטעננו במאתים כדי שיודה לי במנה ויתחייב לי שבועה ואגלגל עליו שבועה ממקום אחר תלמוד לומר מדבר שקר תרחק
6.

If Shimon owes Levi 100, Levi may not claim 200 in order that Shimon will (deny half and) have to swear, enabling Levi to force Shimon to swear about another matter. (This is the law of Gilgul Shevu'ah. When Shimon must swear to Levi, Levi can demand that Shimon swear about other claims as well);

מנין לנושה בחבירו מנה וטענו מאתים שלא יאמר אכפרנו בב"ד ואודה לו חוץ לבית דין כדי שלא אתחייב לו שבועה ולא יגלגל עלי שבועה ממקום אחר תלמוד לומר מדבר שקר תרחק
7.

If Shimon owes Levi 100 and Levi claimed 200, Shimon may not deny the entire claim in Beis Din and admit to Levi outside of Beis Din, to exempt himself from the oath of partial admission (lest Levi force Shimon to swear through Gilgul about another matter);

מנין לשלשה שנושין מנה באחד שלא יהא אחד בעל דין ושנים עדים כדי שיוציאו מנה ויחלוקו ת"ל מדבר שקר תרחק
8.

If Reuven owes money to three partners and denies it, one may not claim the entire amount and bring the others for witnesses (in order to share the money with them).

מנין לשנים שבאו לדין אחד לבוש סמרטוטין ואחד לבוש איצטלית בת מאה מנה שאומרין לו לבוש כמותו או הלבישהו כמותך ת"ל מדבר שקר תרחק
9.

If Shimon is dressed in rags, and Levi (his opponent) is wearing very expensive clothing, Levi must supply Shimon with clothing like he is wearing, or also he must dress in rags.

כי הוו אתו לקמיה דרבא בר רב הונא אמר להו שלופו פוזמוקייכו וחותו לדינא
i.

Rabah bar Rav Huna would tell a litigant to remove his linen shoes before he would hear the case.

מנין לדיין שלא ישמע דברי בעל דין <חבירו> קודם שיבא בעל דין חבירו ת"ל מדבר שקר תרחק
10.

A judge may not hear one party before the other party comes.

מנין לבעל דין שלא יטעים דבריו לדיין קודם שיבא בעל דין חבירו ת"ל מדבר שקר תרחק
11.

A party may not justify its claim to the judge before the other party comes.

רב כהנא מתני (שמות כ) מלא תשא לא תשיא
i.

Rav Kahana learns the last two Isurim from "Lo Sisa Shema Shav" (do not hear a vain report; this may also be read 'Lo Sasi', do not give a vain report).

(יחזקאל יח) ואשר לא טוב עשה בתוך עמיו רב אמר זה הבא בהרשאה
(b)

(Rav): "Lo Tov Asah b'Soch Amav" is one who pleads on behalf of another through Harsha'ah (authorization; Tosfos - i.e. when he accepts Harsha'ah because he is more likely to win in Beis Din, but it is a Mitzvah to accept Harsha'ah for a litigant who cannot come to Beis Din.)

ושמואל אמר זה הלוקח שדה שיש עליה עסיקין:
(c)

(Shmuel): This is one who buys a contested field (confident that he will win in Beis Din, for he is powerful).

2)

LIABILITY FOR SHEVU'AS HA'EDUS

אינה נוהגת אלא בראוין להעיד כו':
(a)

(Mishnah): Shevu'as ha'Edus applies only to people proper to testify.

לאפוקי מאי
(b)

Question: What does this come to exclude?

אמר רב פפא לאפוקי מלך
(c)

Answer #1 (Rav Papa): It excludes a king. (He cannot testify, because it is below his honor to stand.)

ורב אחא בר יעקב אמר לאפוקי משחק בקוביא
(d)

Answer #2 (Rav Acha bar Yakov): It excludes a dice-player. (Mid'Rabanan, gambling winnings are considered theft, because the loser did not resolve to forfeit his money if he loses.)

מ"ד משחק בקוביא כל שכן מלך
1.

Rav Acha excludes even someone disqualified mid'Rabanan, and all the more so a king who is disqualified mid'Oraisa;

ומ"ד מלך אבל משחק בקוביא מדאורייתא מחזא חזי ורבנן הוא דפסלוהו:
2.

Rav Papa excludes a king, who is disqualified mid'Oraisa. He would say that a dice-player, who is only disqualified mid'Rabanan, is liable for Shevu'as ha'Edus.

בפני בית דין ושלא בפני ב"ד כו':
(e)

(Mishnah - R. Meir): (When he swears himself) he is liable in or outside of Beis Din... (Chachamim say, whether he swears himself or the oath is imposed on him, he is liable only if he denies in Beis Din).

במאי קמיפלגי
(f)

Question: What do they argue about?

אמרוה רבנן קמיה דרב פפא בדון מינה ומינה בדון מינה ואוקי באתרה קא מיפלגי
(g)

Answer #1 (Rabanan): R. Meir holds 'Dun Minah u'Minah' (when a matter is learned from another matter, we copy (learn) the entire framework of the source). Chachamim hold 'Dun Minah v'Uki b'Asra' (when we learn a law, we apply it to the framework of the matter being learned).

ר' מאיר סבר דון מינה ומינה מפקדון מה פקדון מושבע מפי עצמו חייב אף עדות מושבע מפי עצמו חייב
1.

R. Meir learns, just like Shevu'as ha'Pikadon applies when he swears himself, also Shevu'as ha'Edus;

ומינה מה פקדון בין בבית דין ובין שלא בבית דין אף עדות בין בבית דין ובין שלא בבית דין
i.

Also, just like Shevu'as ha'Pikadon applies in or outside of Beis Din, also Shevu'as ha'Edus.

ורבנן סברי דון מינה ואוקי באתרה מה פקדון מושבע מפי עצמו חייב אף עדות מושבע מפי עצמו חייב
2.

Chachamim also learn, just like Shevu'as ha'Pikadon applies when he swears himself, also Shevu'as ha'Edus;

ואוקי באתרה מה מושבע מפי אחרים בבית דין אין שלא בבית דין לא אף מושבע מפי עצמו בבית דין אין שלא בבית דין לא
i.

However, they apply this to the framework of Shevu'as ha'Edus (the Torah discusses an oath imposed on a witness, and this is only in Beis Din).

31b----------------------------------------31b
(דף לא,ב) אמר להו רב פפא אי מפקדון גמרי לה רבנן דכולי עלמא לא פליגי דדון מינה ומינה
(h)

Rejection (Rav Papa): Also Chachamim hold Dun Minah u'Minah. If they learned Shevu'as ha'Edus from Shevu'as ha'Pikadon, they would agree with R. Meir;

אלא היינו טעמא דרבנן דמייתו לה בקל וחומר
(i)

Answer #2 (Rav Papa): (R. Meir learns as above.) Chachamim learn from a Kal va'Chomer;

ומה מפי אחרים חייב מפי עצמו לא כל שכן
1.

One is liable even when the oath is imposed on him, and all the more so if he swears himself!

ומדמייתו לה מקל וחומר דיו לבא מן הדין להיות כנדון מה מושבע מפי אחרים בב"ד אין שלא בב"ד לא אף מושבע מפי עצמו בפני ב"ד אין שלא בפני ב"ד לא
2.

The principle of 'Dayo' says that we cannot learn more than the source of the Kal va'Chomer. When the oath is imposed on him, he is liable only in Beis Din, also when he swears himself.

אמרו ליה רבנן לרב פפא מי מצית אמרת דלאו בדון מינה ומינה פליגי
(j)

Objection (Rabanan): Chachamim surely hold Dun Minah v'Uki b'Asra!

והתנן גבי פקדון שבועת הפקדון נוהגת באנשים ובנשים ברחוקין ובקרובין בכשרין ובפסולין
1.

(Mishnah - R. Meir): Shevu'as ha'Pikadon (the oath of watchmen) applies to men and women, to strangers and relatives, to Kosher and invalid witnesses;

בפני ב"ד ושלא בפני ב"ד מפי עצמו ומפי אחרים אינו חייב עד שיכפור בו בב"ד דברי ר"מ
i.

When he swears himself, it applies in or outside of Beis Din. If the oath is imposed on him, he is liable only if he denies in Beis Din.

וחכ"א בין מפי עצמו ובין מפי אחרים כיון שכפר בו חייב
2.

Chachamim say, whether he swears himself or the oath is imposed on him, he is liable (even outside of Beis Din).

מושבע מפי אחרים בפקדון מנא להו לרבנן דחייב
3.

Question: What is Chachamim's source that one is liable if the oath is imposed on him?

לאו דגמרי לה מעדות ושמע מינה בדון מינה ומינה פליגי
4.

Answer: They learn from Shevu'as ha'Edus, but they apply to it the law of Shevu'as ha'Pikadon (to be liable everywhere)!

מההיא אין מהא ליכא למשמע מינה:
(k)

Answer (Rav Papa): Indeed, from there you can prove that Chachamim hold Dun Minah v'Uki b'Asra, but not from our Mishnah. (Tosfos - and from our Mishnah you can prove that R. Meir holds Dun Minah u'Minah.)

3)

LIABILITY OF SHOGEG AND MEZID

וחייבין על זדון השבועה:
(a)

(Mishnah): One is liable (for swearing falsely) b'Mezid (or b'Shogeg, when he knew the testimony).

מנהני מילי
(b)

Question: What is the source of this?

דתנו רבנן בכולן נאמר בהן ונעלם וכאן לא נאמר בה ונעלם לחייב על המזיד כשוגג:
(c)

Answer (Beraisa): It does not say 'v'Ne'elam' regarding Shevu'as ha'Edus, like it says in the other Parshiyos of Oleh v'Yored, to teach that one is liable for Mezid just like for Shogeg.

ועל שגגתה עם זדון העדות:
(d)

(Mishnah): He is liable also for Shogeg about the oath, if he remembers the testimony.

ה"ד שגגתה עם זדון העדות
(e)

Question: What is this case?

א"ר יהודה אמר רב באומר יודע אני ששבועה זו אסורה אבל איני יודע אם חייבין עליה קרבן אם לא:
(f)

Answer (Rav Yehudah): He knows that one may not swear falsely, but he does not remember if he is liable for this.

ואין חייבין על שגגתה גרידתא:
(g)

(Mishnah): He is exempt if he was totally Shogeg.

לימא תנינא לדרב כהנא ודרב אסי
(h)

Suggestion: Our Mishnah proves that Rav Kahana or Rav Asi (who swore about what he thought Rav said, and was wrong (26a)) was guiltless! (If so, why was he worried?)

לא אע"ג דתנן איצטריך ס"ד אמינא הכא הוא דלא כתיב ונעלם דבעינן שוגג דומיא דמזיד
(i)

Rejection: No. Our Mishnah exempts regarding Shevu'as ha'Edus, about which it does not say 'v'Nelam', therefore he is exempt if he forgot;

אבל התם דכתיב ונעלם אפילו שגגתה כל דהו קמ"ל:
1.

Regarding oaths of Bituy, about which it says "v'Nelam", one might have thought that he is liable even when he mistakenly swore falsely. Rav had to tell him that this is not so.

4)

THE OATH

(משנה) שבועת העדות כיצד אמר לשנים בואו והעידוני שבועה שאין אנו יודעין לך עדות
(a)

(Mishnah): Shevu'as ha'Edus is when Reuven told the witnesses 'come testify for me', and they swore 'we do not know testimony for you';

או שאמרו לו אין אנו יודעין לך עדות משביע אני עליכם ואמרו אמן
1.

Alternatively, they said 'we do not know testimony for you', and Reuven said 'I impose this on you in an oath', and they answered 'Amen'';

הרי אלו חייבין
2.

(If they were lying) they are liable.

השביע עליהם חמש פעמים חוץ לב"ד ובאו לב"ד והודו פטורין
(b)

If Reuven made them swear five times outside of Beis Din, and they came to Beis Din and admitted that they know, they are exempt;

כפרו חייבין על כל אחת ואחת
1.

If they denied knowing, they are liable for each oath.

השביע עליהן ה' פעמים בפני ב"ד וכפרו אינן חייבין אלא אחת
(c)

If Reuven made them swear five times in Beis Din, they are liable only once.

אר"ש מה טעם הואיל ואינם יכולין לחזור ולהודות
(d)

R. Shimon says, this is because once they swear that they do not know, they can no longer testify.

כפרו שניהן כאחד שניהן חייבין בזה אחר זה הראשון חייב והשני פטור
(e)

If both witnesses simultaneously denied knowing, they are liable. If one denied after the other, the first is liable, and the latter is exempt;

כפר אחד והודה אחד הכופר חייב
(f)

If one denied and the other admitted knowing, the denier is liable, the one who admitted is exempt.

היו שתי כיתי עדים כפרה הראשונה ואח"כ כפרה השניה שתיהן חייבות מפני שהעדות יכולה להתקיים בשתיהן:
(g)

If there were two pairs of witnesses, and one pair denied after the other, both pairs are liable, for either pair could have testified.