1)

THE TEFACH WALL (Yerushalmi Halachah 1 Daf 3a)

רב אמר [דף ג עמוד ב] אותה של טפח צריכה שתהא משוכה מן הכותל (טפח)

(a)

Rav: The Tefach wall must be positioned away from the wall. (For example, if the other two walls are positioned in the east and south, the Tefach wall should be positioned in the north-western corner). (Note: This entry follows the text of the Korban HaEidah.)

שמואל אמר אפילו כנוסה כמה רואין אותה כאילו היא יוצא

(b)

Shmuel: Even if it is positioned close to one of the full walls, we consider it as if it is extending away to the end of the wall.

ר' בא חיננא בר שלמיה רב ירמיה בשם רב אפילו כנוסה כמה רואין אותה כאילו היא יוצא

(c)

R. Ba Chinana Bar Shalmai/R. Yirmiyah quoting Rav held the same as Shmuel.

רבי יעקב בר אחא א''ר יוחנן ורשב''ל חד כהדין וחד כהדין

(d)

R. Yaakov bar Acha: R. Yochanan and R. Shimon B''L - one held the view of one of the two (Rav or Shmuel) and the other one held the other view.

כהנא ואסא עלון והוון קומי רב בהדא דשמואל

(e)

Rav Kahana and Rav Asi came before Rav and questioned him about following the opinion of Shmuel.

רבי יודה בר פזי בשם רבי יהושע בן לוי והוא שתהא נתונה בתוך ג' טפחים כלחיים

(f)

R. Yehuda bar Pazi quoting R''YBL: The Tefach wall is valid only if it is positioned within three Tefachim of one of the other walls. (We use the concept of Lavud to view the space in between them as if it is closed up, thereby resulting in a four Tefach wall, which is the majority of a regular full wall.)

2)

WHAT CONSTITUTES A PARTITION FOR THE LAWS OF KILAYIM (Yerushalmi Halachah 1 Daf 3b)

רשב''ל בשם רבי יוסי בן חנינא נעץ ד' קנים בארבע זויות של כרם וקשר גמי מלמעלן מציל משם פיאה

(a)

R''SBL quoting R. Yosi ben Chanina: If one inserted four canes into the four corners of a vineyard and tied reeds between them on the top, we view the area inside as a separate field for the laws of Kilayim (planting mixed seeds). (The canes with the reeds above them serve as a doorway and this is effective even if the canes are more than ten Amos apart - this arrangement is referred to as Pe'ah.)

א''ר יוחנן כמחיצת שבת כן מחיצת כלאים

(b)

R. Yochanan: Partitions for Kilayim follow the laws of partitions on Shabbos (that the poles must not be more than ten Amos apart).

א''ר יוחנן מעשה שהלך ר' יהושע בן קרחה אצל ר' יוחנן בן נורי לנגינד והראהו שדה אחת וביתרתה היתה נקראת והיו שם פרצות יותר מעשר(ה) והיה נוטל אעים וסותם ודוקרנים וסותם עד שמיעטן פחות מעשרה אמר כזה כן מחיצת שבת

(c)

R. Yochanan: There was a story of R. Yehoshua B''L who went to visit R. Yochanan ben Nuri in Neginad and R. Yochanan showed him a field that was referred to as Bitartah. There were breaches in the fence wider than ten Amos and he had taken wood and poles and put them in between in order to narrow the breaches to less than ten, (thereby allowing him to plant other seeds behind it). R. Yochanan B''N said that this would be a valid partition for Shabbos. (This story disagrees with the ruling of R''SBL in (a).)

אמר רבי זעירה מודה ר' שמעון ב''ל לענין שבת שאין הפאה מצלת יותר מעשר

(d)

R. Zeira: R. Shimon B''L agrees that in the laws of Shabbos, it would not help if the poles are more than ten Amos apart.

[דף ה עמוד א (עוז והדר)] אמר רבי חגיי מתניתא אמרה כן מקיפין שלשה חבלים זה למעלה מזה

(e)

Support (R. Chagai- Mishnah): (For Shabbos) one may enclose an area with three ropes one above the other (if they are within three Tefachim of each other).

אם אומר את שהפיאה מצלת יותר מעשר דייו חבל א'

1.

If you would say that it helps even if the poles are more than ten Amos apart, using just one rope (on top) would suffice as it would create a doorway?!

ר' יונה א''ר הושעיה בעי הדא פיאה מה את אמרת מלמעלן מן הצד

(f)

Query (R. Yona quoting R. Hoshiya): Where does one string up the reeds - above the poles or between the poles (near the top)?

אין תימר מלמעלן כ''ש מן הצד אין תימר מן הצד הא מלמעלן לא

1.

If you say that it is above the poles then certainly it would be effective if put between them; if you say that it is between the poles, above them would not work.

אין תימר מלמעלן יאות אמר רבי חגיי

2.

If you say that it is above the poles, R. Chagai is fine, as our Mishnah shows that Pe'ah cannot act as a partition on Shabbos.

אין תימר מן הצד לא אמר ר' חגיי כלום

3.

If you say that it is between the poles, R. Chagai is incorrect. (There is no longer proof from the Mishnah - in that case, since he tied the rope on the sides, there is no Tzuras HaPesach {doorway}).

[ממה נפשך]

(g)

Rebuttal: Either way, R. Chagai is correct. R. Chagai's Mishnah discusses three ropes, one above, one below and one in the middle. If you say positioning the reed between the poles is valid, why would the Mishnah require the top and bottom ropes? If you say it must be on top, why would the Mishnah require the middle and bottom ropes?

רבנן דקיסרין בשם ר' ירמיה תיפתר בעשויין כמין דקרים

(h)

Answer (Rabbanan of Kisarin quoting R. Yirmiyah): Pe'ah is effective for Kilayim when the poles are filed to come to a point at the top. Therefore, the reed can only be tied on side but not on top, so three ropes are required in order to create a partition using the law of Lavud. (Note: This entry and the one that follows are according to the explanation of Rav Chaim Kanievski.)

רבנן דחיפא בשם רשב''ל לגובה אפי' עד מאה אמה

(i)

Rabbanan of Haifa quoting R. Shimon B''L: Pe'ah is valid even if the poles and reed are one hundred Amos tall.

א''ר יודן הדא דאת אמר לענין כלאים אבל לענין (פיאה)[שבת] לא תהא פיאה גבוהה מן הקורה

(j)

R. Yudan: This is only true for a partition for Kilayim, but for a partition for Shabbos, the Pe'ah (poles+reed) should not be higher than the maximum permitted height of a beam across the entrance to a Mavoi (i.e. 20 Amos).

אמר רבי יוסי היא כלאים היא שבת

(k)

R. Yosi: In this law, Kilayim and Shabbos are the same (even for Shabbos, Pe'ah will be effective as high as one hundred Amos.

על דעתיה דר' יוסה מה בין פיאה מה בין קורה

(l)

Question: According to R. Yosi, on Shabbos, why is Pe'ah different to a beam across a Mavoi (that can only be as high as 20 Amos)?

קורה מצלת מרוח אחת פיאה אינה מצלת עד שתהא מגופפת מארבע רוחותיה

(m)

Answer: A beam is effective on just one side but Pe'ah is only effective when it surrounds on all four sides. (Therefore, since they are considered full walls, they may be even very tall, like regular walls.)

ואתייא כהיא דאמר רבי זעירא בשם רב המנונא פיאה אינה מצלת עד שתהא מגופפת מארבע רוחותיה

(n)

This follows the opinion of Rav Zeira quoting Rav Hamnuna who said that Pe'ah is only effective when it is surrounds on all four sides.

אמר רבי בא בר ממל טוטרפליות שבכרכים אסור לטלטל תחתיהן מפני שהן סוף תקרה [דף ה עמוד ב (עוז והדר)] ואין סוף תקרה מציל משם פיאה

(o)

R. Ba bar Mamal: One may not carry underneath town Tutrapliyos (beams that protrude from large buildings that stand upon the four large columns at the entrance to the building) as they are the end of the roofing, which cannot be effective as Pe'ah.

א''ר פינחס אתא עובדא קומי ר' ירמיה בארבע עמודים ועליהם ארבעה פיסטליות והתיר לטלטל תחתיהן משום פיאה

(p)

R. Pinchas: A story came before R. Yirmiyah, where four beams were resting on four columns, and R. Pinchas permitted them to carry underneath them because of Pe'ah. (Note: This entry follows the understanding of Rav Chaim Kanievski.)