1)

USING 'PE'AH' FOR A SUKAH (Yerushalmi Halachah 1 Daf 3b)

רבי בון ורבי בון בעון קומי רבי זעירא פאה מהו שתציל בסוכה

(a)

Query #1(R. Bun and Rabbanan to R. Zeira): Can Pe'ah (see previous daf) serve as a wall of a Sukah?

אמר לון פיאה מצלת בסוכה

(b)

Answer (R. Zeira): Yes.

סוף סכך מהו שיציל בסוכה

(c)

Query #2: Can the end of the Schach (that is resting on four vertical beams) serve as a wall for the Sukah (in the way of the reed cord stretched between canes)?

אמר לון אין סוף סכך מציל בסוכה

(d)

Answer: No.

מה בין זה לזה

(e)

Question: What is the difference?

זה נעשה לכך וזה אינו נעשה לכך

(f)

Answer: One is built for this purpose (Pe'ah), one is not (Schach).

א''ר אבהו כל אילין מילייא לענין משא ומתן הא להורות אסור להורות [דף ד עמוד א] מה אם סוכה קלה את אמר אסור שבת החמורה לא כל שכן

(g)

R. Abahu: All of these discussions are theoretical, but a Rav may not instruct a person to rely on Pe'ah as a partition on Shabbos. If for Sukah, which is relatively lenient (it is a positive Mitzvah) we do not rely on it; for Shabbos which is stringent (transgressing it is punishable with Kares), we certainly do not rely on it.

ר' בון בר חייה בעא קומי ר' זעירה מאן תנא פיאה מצלת לא רבי יוחנן בן נורי

(h)

Question (R. Bun bar Chiya to R. Zeira): Who is the Tana that holds that Pe'ah acts as a partition for Kilayim? Is it not R. Yochanan ben Nuri (who said earlier that Pe'ah also helps for a partition on Shabbos - so why conclude that it does not help for Shabbos)?!

א''ל אדהי תנא

(i)

Answer (R. Zeira): Yes, but R''YBN's view is a minority opinion and is not the Halacha. (Note: This entry follows the explanation of the Pnei Moshe and Rav Chaim Kanievski.)

נמצאת אומר לענין כלאים כל הפחות משלשה כסתום

(j)

The rule is - for the laws of Kilayim, a breach of less than three is considered to be closed up;

משלשה ועד ארבעה אם העומד רבה על הפרוץ מותר ואם הפרוץ רבה על העומד אסור

1.

Between three and four (not inclusive), if the solid is the majority it is permitted to plant; if the breach is the majority, it is prohibited;

מארבעה ועד עשר אם העומד רבה על הפרוץ מותר ואם הפרוץ רבה על העומד כנגד העומד מותר כנגד הפרוץ אסור

2.

Between four and ten (inclusive), if the solid is the majority it is permitted to plant; if the breach is the majority, opposite the solid is permitted; opposite the breach is prohibited.

יותר מעשר אע''פ שהעומד רבה על הפרוץ כנגד העומד מותר כנגד הפרוץ אסור

3.

If it is more than ten, even if the solid is the majority, opposite the solid it is permitted to plant, opposite the breach is prohibited.

לענין שבת כל הפחות משלשה כסתום

(k)

For the laws of Shabbos, a breach of less than three is considered to be closed up.

משלשה ועד ארבע' מארבעה ועד עשר אם העומד רבה על הפרוץ מותר ואם הפרוץ רבה על העומד אסור

1.

Between three and four and between four and ten, if the majority is solid, it is permitted (for it to serve as a partition); if the breach is the majority, it is prohibited.

יותר מעשר אף ע''פ שהעומד רבה על הפרוץ אסור

2.

More than ten, even if there is a majority of solid, it is prohibited.

ר' חנניה ר' יודה בר פזי בשם ר' יוחנן לית כאן משלשה ועד ארבעה יש כאן פירצה ג' אין כאן מקום ארבעה

(l)

R. Chananya/ R. Yehuda bar Pazi quoting R. Yochanan: Remove the case of between three and four because once there is a breach of three, we cannot view it as closed up (Lavud).

מתיב רבי מנא והתנינן מקיפין בקנים. וקנה יש לו מקום

(m)

Question (R. Mana): The Mishnah (in Maseches Eiruvin) teaches that one may make an enclosure using vertical canes. Are canes usually a Tefach wide?

א''ל לא תתיביני פחות משלשה שכל הפחות משלשה כסתום הוא

(n)

Response (R. Chananya): You cannot question me from the case of canes, as the Mishnah is discussing a case when the canes are positioned close together (less than three apart) allowing us to use Lavud to view them as one unit.

[דף ו עמוד א (עוז והדר)] ר' יוסי בי רבי בון בשם רב מ''מ מכיון שהעומד רבה על הפרוץ מותר

(o)

R. Yosi bei R. Bun quoting Rav: Nevertheless, whether the breaches are less than three or between three and four, since the solid is the majority, it is permitted.

ראשי פסל היוצאין מן הסוכה נידונין כסוכה

(p)

If the ends of the Schach protrude beyond the Sukah, they are viewed as part of the Sukah itself.

ר' חונה בשם רבנן דתמן ובלבד על פני כולה

(q)

R. Chuna quoting Rabbanan of Bavel: This is only true if the canes protrude across the entire width of the Sukah.

ר' יעקב בר אחא רבי יסא רבי יוחנן בשם רבי הושעיה ואפילו כנגד הדופן

(r)

R. Yaakov bar Acha/ R. Yasa/ R. Yochanan quoting R. Hoshiya: This law applies even if only one of the walls extends adjacent with the canes.

ר' יעקב בר אחא ר' חייא ר' יוחנן בשם ר' הושעיה ואפילו שלא כנגד הדופן

(s)

R. Yaakov bar Acha/ R. Chiya/ R. Yochanan quoting R. Hoshiya: This law applies even if they protrude beyond the Sukah walls into an area that is not enclosed with any walls.

על דעתיה דרבי יסא ניחא על דעתיה דר' חייה בר בא מה היקלתה בה

(t)

Question: According to R. Yasa it is fine (that such as Sukah is valid, since it has one wall enclosing it); but according to R. Chiya [bar Aba] (that there are no walls enclosing it) how could he validate it?

חמתה מרובה מצילתה

(u)

Answer: The case of (p) merely refers to when there is an area of a Sukah that has more sun than shade - the Sukah is valid.

ושחמתה מרובה מצילתה פסולה. הא מחצה למחצה כשירה. סוכה מדובללת שצילתה מרובה מחמתה כשירה. הכא את אמר כשירה והכא את אמר פסולה

(v)

Question: (We learned in our Mishnah that( if there is more sun than shade, it is invalid. This implies that if it is exactly half shade and half sun, it is valid. However, the Mishnah (in Perek 2, Halacha 3) teaches that "a Sukah that is Medubleles, that its shade is more than its sun is valid''. This implies that if it is exactly half and half, it is invalid?!

רבנן דקיסרין רב יצחק בר נחמן בשם רבי הושעיה שנייא היא באילן שדרכו לפסע

(w)

Answer (Rabbanan of Kisarin/ R. Yitschak bar Nachman quoting R. Hoshiya): The case there (Perek 2) is when he used Schach that is prone to spread out (such as leaves on a branch) - therefore, there needs to be a majority of shade so that if it spreads out during Sukos, there will still be half and half remaining. However, our Mishnah refers to Schach that does not spread out (such a straw); therefore, half and half is sufficient.