WHEN ONE MUST GUARD TAHARAH OF TEVEL (Yerushalmi Chalah Perek 3 Halachah 2 Daf 16b)
[דף כח עמוד א (עוז והדר)] מתני' נדמעה עיסתה עד שלא גילגילה פטור' שהמדומע פטור ומשגלגלה חייבת.
(Mishnah): If the dough became Dimu'a (mixed with Terumah) before she kneaded it, it is exempt, for Meduma is exempt. [If it became Dimu'a] after she kneaded it, it is obligated.
נולד לה ספק טומאה עד שלא גילגילה תיעשה בטומאה. ומשגילגלה תיעשה בטהרה:
If a Safek Tum'ah arose before she kneaded it, it [may be] done b'Tum'ah. [If the Safek arose] after she kneaded it, it must be done b'Taharah.
גמ' א''ר יונה תרתין מילין תני ר' חייא רוב' ואינון פליגין חדא על חדא
(Gemara - R. Yonah) Question: R. Chiyah Ruba taught two laws, and one argues with the other!
טבל מנינו (בחולין) [צ''ל כחולין - ר''ש סיריליו]
Tevel, its count is like that of Chulin (it can become a Rishon or Sheni l'Tum'ah, but not a Shelishi).
וכל (הספק פוסל את התרומה ופוסל) [צ''ל ספק הפוסל את התרומה פוסל - הגר''א] את החולין מלעשות תרומה.
Any Safek that disqualifies Terumah, it disqualifies Chulin from becoming Terumah.
וקשיא אם טבל (ממנו) [מנינו] (בחולין למה לי פוסל את התרומ' ואת) [צ''ל כחולין למה פוסל את - הגר''א] החולין מלעשותן תרומה והא מנינו (בתרומה בחולין) [צ''ל כחולין - ר''ש סיריליו].
Question: If Tevel's count is like that of Chulin, why does it disqualify Chulin from becoming Terumah? Its count is like Chulin!
א''ר (יונה) [צ''ל יוסי - פני משה, הגר''א] אוף אנן תנינן תרתיהון.
Remark (R. Yosi): We learned both of these in Mishnayos! (Your question is not against R. Chiya, rather, against the Mishnayos!)
[דף כח עמוד ב (עוז והדר)] טבל מנינו (בחולין) [צ''ל כחולין - ר''ש סיריליו]. דתנינן תמן אוכל מעשר שהוכשר במשקה ונגע בו טבול יום או ידים מסואבין מפרישין ממנו תרומת מעשר בטהרה מפני שהוא שלישי.
Tevel's count is like Chulin - a Mishnah teaches, if a food of Ma'aser was Huchshar through a liquid, and a Tevul Yom or Tamei hands touched it, [even so] one may separate from it Terumas Ma'aser b'Taharah, for it is a Shelishi (and a Shelishi of Tevel is Tahor).
הדא אמרה שהטבל מנינו (בחולין) [צ''ל כחולין - ר''ש סיריליו].
Inference: Tevel's count is like Chulin.
וכל הספק (פוסל את התרומה ופוסל) [צ''ל הפוסל את התרומה פוסל - ר''ש סיריליו] את החולין מלעשותן תרומה. דתנינן תמן נולד לה ספק עד שלא גילגלה תיעשה בטומאה. משגילגלה תיעשה בטהרה.
Any Safek that disqualifies Terumah, it disqualifies Chulin from becoming Terumah - our Mishnah teaches, if a Safek Tum'ah arose before she kneaded it, it [may be] done b'Tum'ah; after she kneaded it, it must be done b'Taharah.
אמר רב ששת דרבי עקיבה היא דרבי עקיבה אמר יעשנה בטומאה ואל יעשנה קבין.
(Rav Sheshes): [Our Mishnah] is like R. Akiva, for R. Akiva says that [if one cannot separate Chalah b'Taharah], he makes [his dough] b'Tum'ah, and does not make it Kavin.
אמר רבי זעירא דברי הכל היא יעשנה קבין (בספיקן) [צ''ל בטומאה - שערי תורת ארץ ישראל]
(R. Ze'ira): It is like everyone. ['it is done b'Tum'ah' means that] he makes it Kavin b'Tum'ah. (SHA'AREI TORAS ERETZ YISRAEL)
התיב רבי חייה בי רבי בון קומי רבי זעירא והתני אף בשאר המינין [דף יז עמוד א] כן. [דף כט עמוד א (עוז והדר)] אית לך מימר יעשנה קבין בספיקן.
Question (R. Chiyah bei R. Bun, to R. Ze'ira): It was taught [in a Tosefta like our Mishnah, and it says] also with other species (if there was a Safek Tum'ah before final processing, he may do [and tithe] them b'Tum'ah; after final processing, they must be done b'Taharah). Can you say that he makes it Kavin due to the Safek?! (This does not exempt from Terumah and Ma'aseros!)
רבי זבידא אמר אנא בעיתה.
Rav Zavida: Also I would challenge [R. Ze'ira from this Tosefta].
רבי יוסי בשם רבי הילא בדין היה שיטמא אדם טבלו דבר תורה דכתיב [במדבר יח ח] ואני הנה נתתי לך את משמרת תרומתי. תרומה צריכה שימור אין הטבל צריכה שימור.
(R. Yosi citing R. Heila): According to Torah law, one may be Metamei his Tevel, for it says "va'Ani Hinei Nasati Lecha Es Mishmeres Terumosai'' - Terumah must be guarded (even if it is Tamei, you may not be Metamei it more), but [Tamei] Tevel need not be guarded;
(מה אני מקיים) [צ''ל אלא לפי שנאמר - הגר''א] [שם כח] ונתתם ממנו את תרומת ה' לאהרן הכהן. עשה שינתן לו לאהרן הכהן בכהונתו.
However, since it says "u'Nesatem Mimenu Es Terumas Hash-m l'Aharon ha'Kohen'' - do [it in Taharah] so it will be given to Aharon ha'Kohen in his Kehunah (so he can eat it; if the Tevel is Tahor, separate Terumah b'Taharah. We explained this like RITVA, Gitin 61a.)
וכאן הואיל ואין את יכול ליתנו לכהן בכהונתו רשאי את לטמותו:
Here (Tevel that is Safek Tamei), since you cannot give [the Terumah or Chalah] to the Kohen in his Kehunah, you may be Metamei it.