A DOUGH THAT WAS ONCE EXEMPT (Yerushalmi Chalah Perek 3 Halachah 3 Daf 17a)
מתני' הקדישה עיסתה עד שלא גילגילה ופדייתה חייבת.
(Mishnah): If she was Makdish her dough before she kneaded it, and she redeemed it [and then kneaded it], it is obligated [in Chalah];
הקדישתה עד שלא גילגילה וגילגלה הגיזבר ואח''כ פדייתה פטורה שבשעת חובתה היתה פטורה.
If she was Makdish it before she kneaded it, and the Gizbar kneaded it, and afterwards she redeemed it, it is exempt, for at the time of its [potential] Chiyuv it was exempt.
כיוצא בו המקדיש פירותיו עד שלא באו לעונת המעשרות ופדיין חייבין ומשבאו לעונת המעשרות ופדאן חייבין.
Similarly, if one was Makdish his Peros before they reached Onas (the development needed to be obligated in) ha'Ma'aseros, and he redeemed them [and then they reached Onas ha'Ma'aseros], they are obligated. [If he was Makdish them] after they reached Onas, and he redeemed them [before Miru'ach, and he did Miru'ach], they are obligated;
הקדישן עד שלא נגמרו גמרן הגזבר ואח''כ פדיין פטורין שבשעת חובתן היו פטורין:
If he was Makdish [his Peros] before final processing, and the Gizbar did Miru'ach, and afterwards he redeemed them, they are exempt, for at the time of their [potential] Chiyuv they were was exempt.
גמ' ולמה תנינתא תרי זימנין.
(Gemara) Question: Why was [the Seifa] taught twice (also in Pe'ah 4:5)?
רבי חונא רבי חייא רבי יהושע בן לוי בשם ר' פדיה אחת למירוח ואחת לשליש.
Answer (R. Chunah citing R. Chiya citing R. Yehoshua ben Levi citing R. Padiyah): One of them [came to teach about the Petur of Hekdesh at the time of] Miru'ach [of detached Peros, and Agav (along with this) it taught also about the Petur of Hekdesh when attached Peros reached a third growth, i.e. Onas ha'Ma'aseros], and one [came to teach] a third, [and Agav it taught also about Miru'ach. - TOLDOS YITZCHAK]
[דף כט עמוד ב (עוז והדר)] רבי יוסי אמר רבי בא וחבריא. חברייא אמרין אחת למירוח ואחת לשליש.
R. Yosi citing R. Ba and Talmidim [discussed this]. Talmidim said, one [came for] Miru'ach, and one [came for] a third;
רבי בא מפרש לחלה למירוח ופיאה לשליש.
R. Ba explained - [our Mishnah in] Chalah [came for] Miru'ach, and [the Mishnah in] Pe'ah [came for] a third.
ומתניתא דרבי עקיבה היא דרבי עקיבה אמר אחר שליש (האחרון) [צ''ל ראשון - פני משה, הגר''א] את מהלך.
Our Mishnah [exempts if it reached a third when it was Hekdesh. It] is like R. Akiva, for R. Akiva said, I follow the first third;
דאיתפלגון שדה שהביא' שליש לפני גוי ולקחה ישראל רבי עקיבה אומר התוספות פטור וחכמים אומרים התוספות חיי(ו)ב.
[Tana'im] argued about this. If a field brought a third growth in front of a Nochri (while he owned it), and a Yisrael bought it, R. Akiva says, the added [growth after he bought it] is exempt [from Ma'aseros]. Chachamim say, the addition is obligated.
מיי כדון.
Question: What is the case [of our Mishnah]?
תיפתר או [צ''ל בתוספות - הגר''א] כרבי עקיבה במחלוקת או כדברי הכל בקוצר מיד:
Answer: Either it discusses the addition, like R. Akiva, or it is like everyone, if he harvested immediately (there was no additional growth).