1)

TOSFOS DH Hai Isura d'Eis Lei Heteira

תוספות ד"ה האי איסורא דאית ליה התירא

(SUMMARY: Tosfos explains how the Isur is permitted.)

דפקע איסור אשת אח דיכול להחזירה לאחר שגרשה

(a)

Explanation: The Isur of Eshes Ach was uprooted. He can remarry her after he divorced her;

וכי היכי דפקע ליה לגבי דידיה איסור אשת אח פקע נמי לגבי אחיו הנולד וה"ל אשת אחיו שהיה בעולמו.

1.

Just like the Isur was uprooted for him, it was uprooted regarding his brother born later, and she is [like] Eshes Achiv she'Hayah b'Olamo.

2)

TOSFOS DH Le'asuyei Tzaras Ailonis

תוספות ד"ה לאתויי צרת אילונית

(SUMMARY: Tosfos explains why we include a Tzarah, even though the Mishnah did not mention her.)

אע"ג דמתני' לא קתני צרה

(a)

Implied question: The Mishnah did not mention the Tzarah!

מ"מ הוי בכלל דכל שאיסורה איסור ערוה דמשמע שאיסורה בא מחמת ערוה דהיינו הצרה

(b)

Answer: It is included in "anyone forbidden [with] an Isur Ervah", which connotes that the Isur is due to Ervah, i.e. the Tzarah.

ולא הוצרך להזכיר הצרה בהדיא משום דאפירקין דלעיל קאי

1.

It did not need to mention the Tzarah explicitly, for it refers to the previous Perek.

והא דלא קאמר לאיתויי צרת סוטה וצרת מחזיר גרושה

(c)

Implied question: Why didn't we say that it comes to include Tzaras Sotah and Tzaras Machazir Gerushaso?

משום דאילונית דמיא טפי לעריות שמותרות למת ואסורות לייבם.

(d)

Answer: An Ailonis is more like Arayos, who were permitted to the Mes, and forbidden to do Yibum.

3)

TOSFOS DH bi'Shlama Min ha'Nisu'in v'Chulei

תוספות ד"ה בשלמא מן הנשואין כו'

(SUMMARY: Tosfos explains why we understand a widow from Nisu'in.)

תימה דמן הנשואין נמי תיקשי ליה דאמאי חולצת כיון דאין עולה לייבום

(a)

Question: Also from Nisu'in, we can ask why she does Chalitzah, since she cannot do Yibum!

דלא אתי עשה ודחי לא תעשה ועשה ותיהוי כי חייבי כריתות

1.

An Aseh (Yibum) is not Docheh a Lav and an Aseh. She should be like Chayavei Kerisos!

וי"ל דלא קאמר בשלמא אלא ממאי דאין מתייבמת.

(b)

Answer: Bi'Shlama (this is understood) applies only to "she does not do Yibum."

4)

TOSFOS DH Yavo Aseh v'Yidcheh Lo Sa'aseh

תוספות ד"ה יבא עשה וידחה לא תעשה

(SUMMARY: Tosfos explains why Yibum applies even when it cannot produce a child.)

הקשה ריב"א בפ"ב דסנהדרין (דף יט. ושם) דכיון דאין אשה מתעברת מביאה ראשונה כדאמר בסוף פ' ד' אחין (לקמן ד' לד. ושם) היאך תתיבם

(a)

Question (Riva, in Sanhedrin 19a): Since a woman cannot become pregnant from the first Bi'ah, like it says below (34a), why may she do Yibum?

דבביא' ראשונה ליכא הקמת שם וביאה שניה אסירא ליה כדאמר לקמן גזירה ביאה ראשונה אטו ביאה שניה

1.

The first Bi'ah cannot [produce a child, to] continue the name [of the Mes], and the second Bi'ah is forbidden [mid'Oraisa], like we say below, that we decree [to forbid] the first Bi'ah due to the second Bi'ah!

ואר"י דלא קשה מידי דלא בעינן שתהא ראויה להקמת שם אלא שהיבמה והיבם יהו ראוין להקמת שם ולא ממעטינן אלא אילונית וסריס שאינן ראוין לילד לעולם

(b)

Answer (Ri): We require only that the Yevamah and Yavam are proper to continue the name. We exclude only an Ailonis and Seris, who can never bear children;

אבל ביאה שאין יכולה להתעבר בה לא ממעטי כיון שהאשה או היבם ראוין לבסוף להוליד

1.

We do not exclude a Bi'ah that cannot impregnate her, since in the end, she or the Yavam is proper to beget children.

דאל"כ תיקשה היאך קטנה מתייבמת לרבנן וגם לרבי מאיר היתה מתייבמת אי לאו חששא דשמא תמצא אילונית

(c)

Support: If not, you should ask how a minor Yevamah may do Yibum according to Chachamim. Also R. Meir would permit, if not for concern lest she be found to be an Ailonis!

ובפרק ב"ש (לקמן דף קיא:) תנן קטן הבא על הגדולה תגדלנו

1.

Below (111b), a Mishnah says that if a minor [Yavam] had Bi'ah with an adult, she raises him [stays with him until he matures].

ובפ' הבא על יבמתו (לקמן נה:) נמי מרבינן דנקנית בביאה שלא כדרכה והעראה אע"פ שאין מתעברת בה.

2.

Also below (55b) we include that a Yevamah is acquired through Bi'ah Lo k'Darkah, or through Ha'ara'ah, even though she cannot become pregnant from it.

5)

TOSFOS DH Iy Hachi Chayavei Lavin Nami

תוספות ד"ה אי הכי חייבי לאוין נמי

(SUMMARY: Tosfos explains what was the question.)

פי' כיון דאין עולים לייבום לא יעלו לחליצה

(a)

Explanation: Since they cannot do Yibum, they should not do Chalitzah.

ותימה לר"י היכי מצי למימר דלא יעלו לחליצה הא מיבמתו דשמעינן (מכאן מעמוד ב) דאין עולין לייבום מהתם שמעינן דעולין לחליצה

(b)

Question #1 (Ri): How could we say that they do not do Chalitzah? "Yevimto", which teaches that they do not do Yibum, teaches [also] that they do Chalitzah!

20b----------------------------------------20b

כדדרשינן יש לך יבמה אחרת שעולה לחליצה

1.

We expound "there is another Yevamah who does Chalitzah"!

ועוד דפריך מה ראית פי' דאימא איפכא ונוקי יבמתו לחייבי כרת ואם לא יחפוץ לחייבי לאוין

(c)

Question #2: Also, we ask Mah Ra'isa, i.e. I could say oppositely, and establish Yevimto for Chayavei Kares [to obligate Chalitzah], and "Im Lo Yachpotz" for Chayavei Lavin [to exempt from Chalitzah];

היכי מצי למעוטי מאם לא יחפוץ חייבי לאוין מחליצה הא קרינן בהו אם חפץ יבם דאתי עשה ודחי ל"ת כיון דמוקמינן יבמתו לחייבי כריתות

1.

How could we learn from "Im Lo Yachpotz" to exclude Chayavei Lavin from Chalitzah? "Im Chafetz Yibem" applies to them, for Aseh Docheh Lo Sa'aseh [and there is no exclusion], since we establish Yevimto for Chayavei Kares!

וקצת היה נראה לפרש דה"פ א"ה חייבי לאוין נמי נשוה חליצה וייבום מהאי קרא

(d)

Answer: The Gemara means "if so, also for Chayavei Lavin we should equate Chalitzah and Yibum from this verse" [and say that they do Chalitzah and Yibum]?

ותו פריך מה ראית פירוש דמהאי קרא דלא (הגהת הרש"ש) יחפוץ נשוה חייבי לאוין לחליצה וייבום וליהוו בני חליצה וייבום

1.

We further ask Mah Ra'isa, i.e. from this verse "Lo Yachpotz" why do you equate Chayavei Lavin for Chalitzah and Yibum, and say that they do Chalitzah and Yibum?

ואין להקשות דלמה לן קרא להכי דלישתוק קרא מיני'

(e)

Implied question: Why do we need the verse? The Torah could have omitted it!

דטובא איצטריך כדפרישית לקמן בפ' החולץ (דף מד.) ונייבם לחדא ונחלוץ לחדא

(f)

Answer: We need the verse for many matters, like I explained below (44a DH u'Neyabem l'Chada v'Nachlotzem l'Chada").

אבל קשה דאם כן מאי קא משני מיסתברא חייבי לאוין תפסי בהו קדושין דמשמע מתוך התירוץ דהוא פריך שלא יעלו חייבי לאוין לחליצה

(g)

Question: If so, what was the answer "presumably, [since] Kidushin takes effect on Chayavei Lavin"? This answer connotes that we asked that they should not do Chalitzah!

וי"ל בדוחק דמחייבי לאוין וחייבי עשה פריך והכי פריך א"ה חייבי לאוין וחייבי עשה נשוה לחליצה וייבום מהאי קרא

(h)

Difficult Answer: We ask from Chayavei Lavin and Chayavei Aseh. We ask "if so, we should equate Chayavei Lavin and Chayavei Aseh for Chalitzah and Yibum from this verse;

וחייבי לאוין יעלו גם לייבום וחייבי עשה לא יעלו גם לחליצה ועיקר פירכא מחייבי עשה.

1.

Chayavei Lavin should do also Yibum, and Chayavei Aseh should not need even Chalitzah. The primary question is from Chayavei Aseh.

6)

TOSFOS DH Mistabra Chayavei Lavin Tafsei Behu Kidushin

תוספות ד"ה מסתברא חייבי לאוין תפסי בהו קדושין

(SUMMARY: Tosfos explains why we establish it to discuss Chayavei Lavin.)

ותימה מנלן לאוקמי קרא בחייבי לאוין נוקי קרא בחייבי עשה גרידא

(a)

Question: What is the source to establish the verse to discuss Chayavei Lavin? We should establish it to discuss only Chayavei Aseh!

דאע"ג דאין מייבמין מ"מ עולים לחליצה כיון דתפסי בהו קידושין

1.

Even though they do not do Yibum, they do Chalitzah, since Kidushin Tofsin in them!

אבל חייבי לאוין נימא דאתי עשה ודחי לא תעשה ויעלו גם לייבום

2.

However, for Chayavei Lavin, we should say that Aseh Docheh Lo Sa'aseh, and they may do also Yibum!

וי"ל דמשמע ליה השתא לדרוש מקרא דיבמתו לאסור יבום ולהצריך חליצה

(b)

Answer: Now he understands that we should expound Yevimto to forbid Yibum and obligate Chalitzah.

אבל קשה א"כ היכי הוה בעי לאוקמי קרא בחייבי כריתות

(c)

Question: If so, how could he think to establish the verse to discuss Chayavei Kerisos?

והא ל"ל דהכי פריך ואימא חייבי כריתות נמי ליבעי חליצה מהאי קרא

1.

Suggestion: We ask that also Chayavei Kerisos should require Chalitzah from this verse.

דהא קאמר בתר הכי ומה ראית דמשמע ואימא איפכא.

2.

Rejection: We say afterwards u'Mah Ra'isa, which implies that I could say oppositely [to discuss only Chayavei Kerisos. If Yevimto teaches also to forbid Yibum, it is unreasonable to establish it for Chayavei Kerisos, for we already expounded that they do not do Yibum!]

7)

TOSFOS DH Petzu'a Daka u'Krus Shafchah u'Seris Adam

תוספות ד"ה פצוע דכא וכרות שפכה וסריס אדם

(SUMMARY: Tosfos explains why it says Seris Adam.)

פירוש סריס אדם לאפוקי בידי שמים שלא היה להם שעת הכושר.

(a)

Explanation: Seris Adam excludes [Seris Chamah, which is] b'Yedei Shamayim, for he never was Kosher [to father children. Yibum does not apply to him at all.]

8)

TOSFOS DH Im Ba'alu Kanu

תוספות ד"ה אם בעלו קנו

(SUMMARY: Tosfos explains that is even l'Chatchilah.)

ה"ה דלכתחילה נמי שרי כדמוכח לקמן

(a)

Implied question: This is permitted even l'Chatchilah. This is clear from below!

אלא איידי דנקט בסיפא לשון דיעבד נקט נמי ברישא לשון דיעבד.

(b)

Answer: Since the Seifa used an expression of b'Di'eved, also the Reisha did.

9)

TOSFOS DH Amar Kra v'Hiskadashtem

תוספות ד"ה אמר קרא והתקדשתם

(SUMMARY: Tosfos explains why even though this Aseh applies also to Yibum, it is not Docheh.)

אע"ג דהאי עשה נמי הוי במצות יבום ואיכא תרי עשה

(a)

Implied question: This Aseh (v'Hiskadashtem) applies also to the Mitzvah of Yibum, so Yibum is two Mitzvos Aseh!

מ"מ אין תרי עשה דוחה ל"ת ועשה.

(b)

Answer: Even so, two Mitzvos Aseh are not Docheh a Lav and an Aseh.

10)

TOSFOS DH Iy Hachi Kol ha'Nashim Lo Yisyavmu

תוספות ד"ה אי הכי כל הנשים לא יתייבמו

(SUMMARY: Tosfos explains that we never suggested totally uprooting the Mitzvah.)

כל הני פירכי לא פריך שיעקרו חכמים לגמרי מצות ייבום

(a)

Explanation: These questions do not suggest that Chachamim totally uproot the Mitzvah of Yibum;

והכי פי' אשת אחיו מאביו לא תתייבם כשאינו אחיו אלא מאביו לא תתייבם עד דמיחדי באבא ובאמא גזיר' משום אשת אחיו מאמו

1.

Rather, we asked that his paternal brother's wife should not do Yibum when he is only a paternal brother. We should decree to require a brother from the father and mother, due to a maternal brother.

אשה שאין לה בנים לא תתייבם פירוש שאין לה עכשיו אבל היו לה בחיי הבעל ומתו גזירה משום אשה שיש לה בנים

2.

A woman without children should not do Yibum, i.e. if now she does not have, but she had in her husband's lifetime, and they died. This is a decree due to a woman with children.

אשת אחיו שהיה בעולמו כגון שבא ממדינת הים והיה מוחזק לן דלית ליה אחים דדמי כמי שלא היה בעולמו

3.

Eshes Achiv she'Hayah b'Olamo should not do Yibum, i.e. if he came from overseas and the Chazakah was that her husband has no brothers. This is like a brother who was not in the world [with the brother who died].

כל הנשים לא יתייבמו פירוש אשה שלא היה לה בנים מעולם לא מזה ולא מאחר דדמיא לאילונית.

4.

All women should not do Yibum, i.e. a woman who never had children, not from this husband and not from another man, for she resembles an Ailonis.

i.

Note: Seemingly, there is reason to decree only when there it reason to suspect that she is sterile, e.g. she was married for many years without children. However, it is difficult to say that this is called "all women."

11)

TOSFOS DH Gezeirah Bi'ah Rishonah Atu v'Chulei

תוספות ד"ה גזירה ביאה ראשונה אטו כו'

(SUMMARY: Tosfos explains why this does not apply to Chayavei Aseh.)

אלמנה מן הנשואין וחייבי עשה נפקא לן מיבמתו דאע"ג דאין עולין ליבום עולין לחליצה.

(a)

Explanation: A widow from Nisu'in, and Chayavei Aseh, we learn from Yevimto that even though they do not do Yibum, they do Chalitzah.

12)

TOSFOS DH Atu Bi'ah Sheniyah

תוספות ד"ה אטו ביאה שניה

(SUMMARY: Tosfos explains why a second Bi'ah is forbidden.)

לאו דוקא נקט ביאה שניה דהא אפילו גמר ביאה ראשונה אסור דיבמה נקנית בהעראה

(a)

Explanation: "The second Bi'ah" is not precise. He may not even complete the first Bi'ah, since a Yevamah is acquired through Ha'ara'ah;

והו"מ למימר גזירה אטו גמר ביאה

1.

He could have said that we decree [to forbid Yibum] lest he complete the Bi'ah.

ואין להתיר ביאה שניה מטעם דנעשית אשתו לכל דבר

(b)

Question: We should permit a second Bi'ah, for she became his wife in every way!

דאינה נעשית כאשתו אלא היכא דשרי ליה בלא דחייה

(c)

Answer: She [fully] became his wife only when she is permitted without Dichuy;

אבל חייבי לאוין אפילו ביאה ראשונה לא שריא אלא משום דאתי עשה ודחי לא תעשה וביאה שניה דלית בה עשה לא דחיא

1.

For Chayavei Lavin, even though the first Bi'ah is permitted only because Aseh Docheh Lo Sa'aseh. Since there is no Aseh for a second Bi'ah, it is not Docheh.

אע"ג דבפרק הבא על יבמתו (לקמן סא.) לא מצריך קרא אלא לאירס ואח"כ נתמנה להיות כהן גדול

(d)

Implied question: Below (61a), we require a verse only when he was Mekadesh, and afterwards he was appointed Kohen Gadol;

אבל נשאה קודם שנתמנה משמע דלא צריך קרא שיכול לקיימה משום דנשאה בהיתר

1.

If he did Nisu'in before he was appointed, it seems that we do not need a verse that he may keep her, since he married her b'Heter!

התם נמי משום דבהיתר בלא שום דחיית איסור נשאה

(e)

Answer: Also there, it is because he married her b'Heter without overriding any Isur;

אבל הכא ביאה ראשונה לא שריא אלא משום דאתי עשה ודחי לא תעשה ביאה דמצוה דחיא דלאו מצוה לא דחיא.

1.

However, here, the first Bi'ah is permitted only because Aseh Docheh Lo Sa'aseh. A Bi'ah that is a Mitzvah is Docheh. A Bi'ah that is not a Mitzvah is not Docheh.

13)

TOSFOS DH Meisivei Im Ba'alu Kanu

תוספות ד"ה מיתיבי ואם בעלו קנו

(SUMMARY: Tosfos asks how Rava was refuted from the same Beraisa he brought.)

תימה דרבא גופי' מותיב מהך ברייתא והשתא איתותב מינה.

(a)

Question: Rava himself asked from this Beraisa, and now it refutes him!

1.

Note: Aruch l'Ner - Rava can say that this Beraisa holds like Mishnah Rishonah, that Mitzvas Yibum has precedence, therefore one cannot fulfill both through Chalitzah. Rava explained the Mishnah like Mishnah Acharonah, that Chalitzah has precedence. One can fulfill both through Chalitzah, so there is no Dichuy. (However, the Gemara rejects this.) Rava properly refuted Rav Gidal, who learned from Yevimto that Yibum does not apply to Chayavei Lavin.