1)

WHAT DOES ONE ACQUIRE THROUGH AN INFERIOR BI'AH? (Yerushalmi Perek 6 Halachah 1 Daf 35a)

קנה ולא חלק בין ביאה לביאה

(a)

(Mishnah): [Whether he did Ha'ara'ah or a full Bi'ah,] he acquired, and we do not distinguish different types of Bi'ah.

מה קנה.

(b)

Question: What did he acquire [through an inferior Bi'ah]?

שמואל אמר לא קנה אלא בדברים האמורים בפרשה לירש ניכסי המת ולאסרה לאחיו ולהתיר צרתה לשוק.

(c)

Answer #1 (Shmuel): He acquired only for matters mentioned in the Parshah [of Yibum] - to inherit the Mes' property, to forbid her to the brothers, and to permit her Tzarah l'Shuk.

רבי יוחנן אמר קנה כל הדברים.

(d)

Answer #2 (R. Yochanan): He acquired all matters.

אמר רבי יצחק בר אלעזר מה פליגין בשהערה בה אבל אם גמר את הביאה כל עמא מודיי שקנה בכל הדברים.

(e)

(R. Yitzchak bar Elazar): They argue about Ha'ara'ah, but if he did full Bi'ah, all agree that he acquired all matters [even b'Shogeg or b'Ones].

אמר ר' מתנייא מה פליגין בבא עליה עודה בבית אביה אבל אם בא עליה (עודה - קרבן העדה מוחקו) בבית בעלה כל עמא מודיי שקנה בכל הדברים.

(f)

(R. Masniyah): They argue about when she is still in her father's house, but if he had Bi'ah with her when she is in her husband's house, all agree that he acquired all matters.

אמר ר' יוסי מתניתא אמרה כנסה הרי היא כאשתו לכל דבר

(g)

Support (R. Yosi - Mishnah): If he entered her, she is like his wife in every way.

מהו שתאכל בתרומה.

(h)

Question: May she eat Terumah [through an inferior Bi'ah, if the Yavam is a Kohen]?

רבי בא בשם שמואל נראין הדברים אם היתה אוכלת בתרומה בחיי בעלה אוכלת ואם לאו אינה אוכלת.

(i)

Answer #1 (R. Ba citing Shmuel): It seems that if she ate Terumah in her husband's lifetime, she eats. If not, she does not eat.

ר' יוחנן אמר אפילו לא אכלה אוכלת.

(j)

Answer #2 (R. Yochanan): Even if she did not eat [in her husband's lifetime], she eats.

רבי יוסי אומר [דף לה עמוד ב] אפילו נראית לאכול.

(k)

(R. Yosi): [Shmuel permits] even if [she did not eat in her husband's lifetime, just] she was permitted to eat.

מתניתא מסייעא לדין מתניתא מסייעא לדין

(l)

A Beraisa supports this one (Shmuel), and a Beraisa supports this one (R. Yochanan);

מתניתא מסייעא לשמואל בת ישראל פיקחת שנישאת לכהן חרש אינה אוכלת בתרומה. מת ונפלה לפני היבם אם היתה (פיקחת אוכלת חרשת אינה אוכלת) [צ"ל פיקח אוכלת חרש אינה אוכלת עד שתכנס לחופה לשם נישואין ותבעל לשם אישות - קרבן העדה]

(m)

Support (for Shmuel - Beraisa): If a Bas Yisrael Pikachas was married to a Kohen Cheresh, she does not eat Terumah. If he died and she fell to the Yavam, if he is a Pike'ach, she eats. If he is a Cheresh, she does not eat until she enters Chupah for Nisu'in.

מתניתא מסייעא לרבי יוחנן בת ישראל פיקחת שנתארסה לכהן פיקח לא הספיק לכונסה לחופה של נישואין עד שיחרש הוא או עד שנתחרשה היא אינה אוכלת בתרומה מת ונפלה לפני היבם אפילו חרש אוכלת.

(n)

Support (for R. Yochanan - Beraisa): If a Bas Yisrael Pikachas was Mekudeshes to a Kohen Pike'ach, and before he entered her to Chupah for Nisu'in, he became Cheresh or she became Chereshes, she does not eat Terumah. If he died and she fell to the Yibum, even if he is a Cheresh, she eats;

בזה יפה כח היבם מכח הבעל שהיבם חרש מאכיל והבעל חרש אינו מאכיל:

1.

In this way, the Yavam has greater power her husband. A Cheresh Yavam permits her to eat [Terumah], but a Cheresh husband does not permit her to eat.

2)

HA'ARA'AH IS FORBIDDEN FOR ARAYOS (Yerushalmi Perek 6 Halachah 2 Daf 35b)

מתני' וכן הבא על אחת מכל העריות האמורות בתורה או פסולות אלמנה לכהן גדול גרושה וחלוצה לכהן הדיוט ממזרת ונתינה לישראל ובת ישראל לממזר ולנתין פסל

(a)

(Mishnah): Similarly, if one had Bi'ah with any Ervah in the Torah, e.g. a Kohen Gadol with a widow, a regular Kohen with a Chalutzah, a Yisrael with a Mamzeres or Nesinah or vice-versa, he disqualified [her].

ולא חלק בין ביאה לביאה:

(b)

We do not distinguish different types of Bi'ah;

גמ' [ויקרא כא יד טו] אלמנה לא יקח יכול (אפילו אנס) [צ"ל יאנס - שערי תורת ארץ ישראל]

(c)

(Gemara) Suggestion: "Almanah Lo Yikach" - perhaps he may rape her (the Torah forbids only through marriage)!

1.

Note: Obviously, there is no Heter to rape! The Gemara suggests that if he rapes her, he does not transgress this Lav. (PF)

תלמוד לומר לא יחלל זרעו בעמיו.

(d)

Rejection: "Lo Yechalel Zar'o b'Amav" (he may not profane his children. This is even without marriage.)

יכול (אפילו הערה) [צ"ל יערה - ע"פ שערי תורת ארץ ישראל]

(e)

Suggestion: Perhaps one may do Ha'ara'ah (it cannot impregnate)!

תלמוד לומר לא יחול ולא יחלל אפילו באונסין. (לא יחול ולא יחלל - נראה שצריך למחוק) אפילו בהערייה.

(f)

Rejection: 'Lo Yachul' [would have forbidden profaning his children. Rather,] it says "v'Lo Yechalel" - even through rape, and even Ha'ara'ah.

עד כדון כרבי עקיבה. כרבי ישמעאל.

(g)

Question: This is according to R. Akiva (in Toras Kohanim, he expounds the prefix Vov v'Lo Yechalel - HA'GAON RAV C. KANIEVSKY, SHLITA). According to R. Yishmael [who does not expound Vovim, how can we answer]?

תני רבי ישמעאל נאמר כאן לקיחה ונאמר להלן [שם יח יח] לקיחה בשאר כל העריות. מה לקיחה שנאמר בשאר כל העריות עשה בהן את המערה כגומר אף לקיחה שנאמר כאן נעשה בה את המערה כגומר.

(h)

Answer #1 (Beraisa - R. Yishmael): It says here Lekichah (marriage), and it says below Lekichah regarding all other Arayos. Just like Lekichah regarding all other Arayos, the Torah made Ha'ara'ah like full Bi'ah, also Lekichah here, we should make Ha'ara'ah like full Bi'ah.

ר' חגיי בעי אי מה לקיחה שנאמר בשאר כל העריות עשה בהן את המערה כגומר והוולד ממזר אף לקיחה שנאמר כאן נעשה בה את המערה כגומר והוולד יהא ממזר.

(i)

Question (R. Chagai - Beraisa): Just like Lekichah regarding all other Arayos, the Torah made Ha'ara'ah like full Bi'ah, and the child is a Mamzer, also Lekichah here, we should make Ha'ara'ah like full Bi'ah, and the child is a Mamzer!

א"ר יוסה ליידא מילה איתמר חלל לא דממזר רוב מן החלל.

(j)

Answer #1 (R. Yosah): Why did the Torah say [Yechalel, to teach that the child is a] Chalal? Is not Mamzer greater [more Pasul] than Chalal? (Rather, it teaches that the child is a Chalal, and not a Mamzer.)

אתא רבי בון בר ביסנא בשם רבי בא בר ממל נאמר כאן לקיחה ונאמר להלן [דברים כה ה] לקיחה בשומרת יבם. מה לקיחה שנאמר בשומרת יבם עשה בה את המערה כגומר והוולד כשר. אף לקיחה שנאמר כאן נעשה את המערה כגומר והוולד כשר.

(k)

Answer #2 (to both questions - R. Bun bar Bisna citing R. Ba bar Mamal): It says here Lekichah (marriage), and it says below Lekichah regarding Shomeres Yavam. Just like Lekichah regarding Shomeres Yavam, the Torah made Ha'ara'ah like full Bi'ah and the child is Kosher, also Lekichah here, we should make Ha'ara'ah like full Bi'ah and the child is Kosher.

דא"ר בא בר ממל הערה בה חייב משום (חללה. נכנסה עטרה חייב משום ביאה גמר את הביאה) [צ"ל ביאה הכניס העטרה חייב עליה משום חללה גמר ביאתו והזריע - שיירי קרבן] חייב משום מחלל זרעו

1.

(R. Ba bar Mamal): Once he did Ha'ara'ah, he is liable for Bi'ah. Once the crown enters, he is liable for her due to Chalalah. When he finished his Bi'ah and ejaculated, he is liable for profaning his seed. (We explained this like SHIREI KORBAN, Halachah 1.)