WHO MAY DO MI'UN (Yerushalmi Perek 13 Halachah 1 Daf 69b)
מתני' בית שמאי אומרים אין ממאנין אלא ארוסות
(Mishnah - Beis Shamai): We are Mema'en (let orphaned minor girls retroactively annul their marriage mid'Rabanan) only for Arusos (during Eirusin);
בית הלל אומרים ארוסות ונשואות
Beis Hillel say, [we are Mema'en] Arusos and Nesu'os.
בית שמאי אומרים בבעל
Beis Shamai say, [she can do Mi'un only] to the husband [but not after she fell to a Yavam];
ובית הלל אומרי' בבעל וביבם
Beis Hillel say, to a husband or to a Yavam.
בית שמאי אומרים בפניו
Beis Shamai say, Mi'un can be done only in front of the husband;
ובית הלל אומרי' בפניו ושלא בפניו
Beis Hillel say, it need not be in front of him.
בית שמאי אומרים בבית דין
Beis Shamai say, Mi'un can be done only in Beis Din;
ובית הלל אומרים בבית דין ושלא בבית דין
Beis Hillel say, it need not be in Beis Din.
אמרו בית הלל לבית שמאי ממאנת היא קטנה אפילו ארבעה וחמשה פעמים
Beis Hillel: A girl may do Mi'un four or five times.
אמרו להן בית שמאי אין בנות ישראל הבקר אלא ממאנת וממתנת עד שתגדיל ותמאן ותינשא:
Beis Shamai: Benos Yisrael are not Hefker! Rather, she does Mi'un and waits until she grows up [before remarrying], or does Mi'un and has Nisu'in [immediately with someone else - KORBAN HA'EDAH, Daf 71a].
גמ' תמן תנינן ר' יודה בר אבא העיד חמשה דברים שממאנין את הקטנות.
(Gemara - Mishnah): R. Yehudah bar Aba testified five matters. [One of them was] that we are Mema'en minors.
ועל עדות חולקין.
Question: Is there an argument about [a matter about which there was] testimony?!
Note: The question assumes that the testimony specified in which cases we allow Mi'un. If so, why do Beis Shamai and Beis Hillel argue about this?
על עיקר עדות חולקין כך היתה עיקר עדותן. בית שמאי אומרים אין ממאנין אלא ארוסות ובית הלל אומרים ארוסות ונשואות.
Answer: They argue about [what was] the primary testimony - Beis Shamai say that we are Mema'en only Arusos, and Beis Hillel say Arusos and Nesu'os.
וקשיא על דבית הלל נישואין התירה וזכאי במציאתה ובמעשה ידיה ובהפרת נדריה כאשתו לכל דבר ואת אמר הכין.
Question (against Beis Hillel): [Chachamim] permitted (i.e. enacted) Nisu'in [for orphaned minors], and [her husband] merits her Metzi'os and earnings, he can annul her vows, and she is like his wife in every way, and you say so (she can do Mi'un)?!
[דף ע עמוד א] משלך נתנו לך. בדין היה שלא היו נישואיה נישואין והן אמרו שיהו נישואיה נשואין והן אמרו שתמאן בו ותצא.
Answer: They gave to you from yours (the entire marriage is mid'Rabanan). According to [Torah] law, her Nisu'in should not be a Nisu'in. Chachamim said that her Nisu'in is a Nisu'in, and they said that she can do Mi'un and leave.
מה טעמא דבית שמאי
Question: What is Beis Shamai's reason?
אם אומר את כן נמצאתה עושה כל הבעילות שבעל בעילת זנות.
Answer: If you will say so (that Nesu'os can do Mi'un), it turns out that you make all the Bi'os that he had Bi'as Zenus.
אמר רבי אבין אתיא דבית שמאי כר' לעזר
(R. Avin): Beis Shamai hold like R. Lazar;
דתני ר' לעזר אמר אף הפנוי הבא על הפנויה שלא לשם אישות (הרי זו בעילת זנות) [צ"ל עשאה זונה - אור שמח]
(Beraisa - R. Lazar): Even a bachelor who had Bi'ah with a single woman, not for the sake of marriage, he made her a Zonah (OHR SOMAYACH Hilchos Ishus 1:4, ACHIEZER Sof Siman 4).
הדא אמרה עברה ומיאנה מן הנישואין על דבית שמאי אין מיאוניה מיאונין.
Inference: Beis Shamai hold that if she transgressed and did Mi'un from Nisu'in, the Mi'un is not valid. (Below, the Gemara will conclude unlike this. SHA'AREI TORAS ERETZ YISRAEL changes the text here to say 'it is valid', i.e. since we are concerned only for Bi'as Zenus.)
נכנסה לחופה ולא נבעלה מה את עבד לה כארוסה כנשואה.
Question: If she entered Chupah and did not have Bi'ah, do you consider her like an Arusah, or like a Nesu'ah?
ארוסה שביהודה שלבו גס בה מה את עבד לה כארוסה כנשואה.
Question: Arusos in Yehudah, that [the Arus] is intimate with her (they are secluded during Eirusin), do you consider her like an Arusah, or like a Nesu'ah?
נראית שלא למאן אפילו כן חוזרת וממאנת.
Question: If before she could not do Mi'un (her father married her off, and she was widowed or divorced and later married mid'Rabanan), can she do Mi'un?
נישמעינה מן הדא קטנה שהשיאה אביה ונתגרשה והלכה היא והשיאה את עצמה אפי' כן חוזרת וממאנת.
Answer: We learn from the following. If a man married off his minor daughter, and she was divorced and married herself off, even so she can do Mi'un.
MI'UN TO A YAVAM (Yerushalmi Perek 13 Halachah 1 Daf 70a)
מה טעמון דבית שמאי
Question: What is the reason for Beis Shamai [to permit Mi'un to the husband, but not to a Yavam]?
בעלה שנישאת לו לרצונה ממאנת. יבמה שנפלה לו על כרחה אינה ממאנת.
Answer: She married a husband willingly, therefore she can do Mi'un. She fell to her Yavam Bal Korchah (against her will), therefore she cannot do Mi'un (Zikah does not depend on her consent).
מה טעמון דבית הלל
Question: What is the reason for Beis Hillel [to permit Mi'un even to a Yavam]?
אם בעיקר היא ממאנת. לא כל שכן ביבם.
Answer: If she can do Mi'un to the primary [marriage], all the more so to the Yavam (his Zikah is a mere result of the primary marriage).
רבי יוחנן אמר ממאנת היא ביבם לעקור זיקת המת להתיר צרה לאביה וכלה לחמיה.
(R. Yochanan): She can do Mi'un to her Yavam to uproot Zikah of the Mes, to permit the Tzarah to her father (i.e. if she fell to Yibum to her father; without Mi'un, the Tzarah is forbidden due to Tzaras Ervah) and [even when she is not Ervah to the Yavam, permit] a daughter-in-law (herself) to her father-in-law.
רב ורבי שמעון בן לקיש תריהון אמרין אינה ממאנת ביבם לעקור זיקת המת להתיר צרה לאביה וכלה לחמיה.
(Rav and Reish Lakish): She cannot do Mi'un to her Yavam to uproot Zikah of the Mes, to permit the Tzarah to her father and a daughter-in-law to her father-in-law.
רב ורבי שמעון בן לקיש כבית שמאי דבית שמאי אומרים בבעל.
Question: Do Rav and Reish Lakish hold like Beis Shamai?! Beis Shamai say that [she can do Mi'un only] to her husband!
מה אנן קיימין
Answer - Question: What is the case?
אם באומרת אי אפשי לא בנישואיך ולא בנישואי אחיך כל עמה מודיי שהיא עוקרת.
If she says 'I do not desire marriage to you and not the marriage to your [dead] brother', all agree that she uproots!
[נראה שצ"ל ואם באומרת אי איפשי בנישואיך אבל בנישואי אחיך רוצה אני כל עמא מודיי שאינה עוקרת - כעין זה הגיה שערי תורת ארץ ישראל לעיל א: ב]
If she says [to the Yavam] 'I do not desire marriage to you, but I desire the marriage to your brother', all agree that she does not uproot! (SHA'AREI TORAS ERETZ YISRAEL on 1:2, with a small addition.)
אלא כן אנן קיימין באומרת אי אפשי בנישואין.
Answer: Rather, the case is, she says [Stam] 'I do not desire marriage';
רבי יוחנן אמר (באומרת) [צ"ל כאומרת - קרבן העדה] אי אפשי בנישואיך ולא בנישואי אחיך.
R. Yochanan says, it is as if she says 'I do not desire marriage to you and not the marriage to your brother';
רב ורבי שמעון בן לקיש תריהון אמרין (באומרת) [צ"ל כאומרת - קרבן העדה] אי אפשי בנישואיך אבל בנישואי אחיך רוצה אני.
Rav and Reish Lakish say, it is as if she says 'I do not desire marriage to you, but I desire the marriage to your brother';
מתניתין פליגין על ר' יוחנן וכולם אם מתו או מאנו או נתגרשו או שנמצאו איילונית צרותיהן מותרות נתגרשו לא הימנו ודכוותה מאנו הימנו.
Question #1: A Mishnah (1:1) argues with R. Yochanan! If any of these [15 Arayos] died, did Mi'un, was divorced, or was found to be an Ailonis, the Tzaros are permitted. Is divorce not from him (her husband? Surely it is!) Likewise, 'did Mi'un' is from him (her husband, and not to the Yavam)!
תני ר' חזקיה כן אם מאנו בחיי הבעל צרותיהן מותרות לאחר מיתת הבעל צרותיהן חולצת ולא מתייבמת.
Question #2: R. Chizkiyah taught a Beraisa (unlike R. Yochanan). If they did Mi'un in the husband's lifetime, the Tzaros are permitted. [If they did Mi'un] after the husband died, the Tzaros do Chalitzah and not Yibum.
אמר ר' יודן אבוי דר' מתנייה תפתר שמתו ולא מאנו דמתניתא אמרה כל היכולה למאן ולא (מאנו ומתה) [צ"ל מיאנה - קרבן העדה] צרתה חולצת ולא מתייבמת.
Answer #1 (R. Yudan, the father of R. Matanyah): The case is, [the widows] died and did not do Mi'un. The Beraisa means that anyone who could have done Mi'un, but did not do Mi'un, her Tzarah does Chalitzah and not Yibum.
[צ"ל כן מתניתא כל היכולה למאן ולא מיאנה צרתה חולצת ולא מתייבמת - קרבן העדה]
So we must explain the Mishnah (1:4). Anyone who could have done Mi'un, but did not do Mi'un [and she died], her Tzarah does Chalitzah and not Yibum.
אמר רבי אבודימי [דף ע עמוד ב] אפילו תימר בקיימת תיפתר שאין שם יבם אחר אלא אביה.
Answer #2 (R. Avodimi): You can even say that [in the Mishnah and Beraisa] she is alive. The case is, there is no Yavam other than her father. (Then, Mi'un to the Yavam does not help, for at the time she fell, the Tzarah looked like Tzaras Ervah.)
ר' יונה אומר מן האירוסין
(R. Yonah): (Mishnah 1:1 says that if she was found to be an Ailonis, the Tzarah is permitted.) This is only from Eirusin (presumably, the Kidushin was mistaken and invalid. However, if she was Nesu'ah, the Tzarah is forbidden.)
ר' יוסה אומר אפי' מן הנישואין
(R. Yosah): It is even from Nisu'in.
במחזירה תניינה. חזר ביה ר' יוסה
The next time he learned [Yevamos], R. Yosah retracted [to say like R. Yonah]
אמר ליה ר' פנחס לא כן אלפן ר' אפילו מן הנישואין.
R. Pinchas: Did Rebbi (you) not teach us even from Nisu'in?!
אמר ליה והא קביעא גבך במיסמרה.
R. Yosah: Is it fixed for you like a nail [that I cannot retract]?! (PNEI MOSHE)
אמר ר' זעירא קומי ר' מנא יאות. אמר ר' יוסה עוד לא יחזור מה אילו בתו מן הנישואין בלא איילונית צרתה אסורה מפני שניתוסף לאיילונית צרותיהן מותרת.
Question (R. Ze'ira, to R. Mana): (Why did R. Pinchas object?) Did R. Yosah say properly before he retracted?! If Bito from Nisu'in was not an Ailonis, her Tzarah is forbidden. Because there is added [another reason to forbid Yibum, i.e. she is an] Ailonis, is her Tzarah permitted?! (We explained this like PNEI MOSHE, 1:2.)
אמר ליה איילונית כמי שאינה בעולם.
Answer (R. Mana): (Indeed, R. Yosah's initial opinion was correct.) An Ailonis, it is as if she is not in the world (i.e. she was never married);
אלו שתי יבמות אחת איילונית ואחת שאינה איילונית ובא היבם וחלץ לה ובא עליה שמא פטור בחבירתה כלום.
If there are two Yevamos - one is an Ailonis and one is not an Ailonis, and the Yavam did Chalitzah to [the Ailonis] or had Bi'ah with her, does it exempt her Tzarah at all?!
הוה איילונית כמי שאינה בעולם:
Inference: An Ailonis, it is as if she is not in the world.
(בתה) [צ"ל בתו - קרבן העדה] ממאנת ולא נשואי תורה הן [דברים כב טז] את בתי נתתי לאיש הזה
Question: (Mishnah 1:1 says that the mother or grandmother of his wife did Mi'un. This implies that the others could do Mi'un.) Can Bito do Mi'un?! [Mi'un was enacted for a marriage mid'Rabanan, i.e. for an orphaned Ketanah. If her father is alive,] is her marriage not mid'Oraisa - "Es Biti Nasati l'Ish ha'Zeh"!
ר' הונא בשם ר' שמעון בן לקיש תיפתר בקטנה שהשיאה אביה ונתגרשה שהיא כיתומה בחיי אביה.
Answer (Rav Huna citing Reish Lakish): The case is, a father married off his Ketanah and she was divorced. She is like an orphan in her father's lifetime (mid'Oraisa, her father cannot marry her off, so marriage mid'Rabanan was enacted for her).
ר' אחא בר חיננא בשם ר"ל זאת אומרת שאין קטנה יולדת דלכן תמתין עד שתגדיל ותמאן מבעלה ותתיר צרתה לחתנה.
Inference (R. Acha bar Chinena citing Reish Lakish): A Ketanah cannot give birth. If you would not say so, [a mother-in-law] could wait until she matures, do Mi'un to her husband, and permit her Tzarah to her son-in-law! (PNEI MOSHE 1:2 - he said 'wait until she matures' because he holds like Shmuel (Bavli 107b), that one who does Mi'un must affirm her Mi'un when she matures.)
כלתו של רבי ישמעאל מיאינה ובנה על כתיפה.
R. Yishmael's daughter-in-law did Mi'un when her son was on her shoulder.
רב המנונא בשם אסי ביבמה שנפלה לפני שני יבמין היא מתניתא. ועשה בה אחד מהן מאמר תמאן במאמרו ותינשא לשוק
(Rav Hamnuna citing Asi): Our Mishnah discusses a Yevamah who fell to two Yevamim, and one of them gave a Ma'amar. [Beis Hillel] say that she does Mi'un to his Ma'amar, and marries l'Shuk (a stranger. Beis Shamai disagree, for Mi'un to part of the Zikah does not help.)
ותמאן במאמרו ותינשא לאחיו.
Question: [Beis Hillel should say that] she can do Mi'un to his Ma'amar, and marry (do Yibum with) his brother!
תיפתר באומרת אי אפשי בך.
Answer: (She could, if she wanted!) The case is, she says 'I do not want him (the other Yavam. She does not reject the entire Zikah; Beis Shamai hold that Mi'un to part of the Zikah does not help.)
ר' הילא בשם ר' שמעון בן יוסינא בשם ר' הושעיה ביבמה שנפלה לפני (חמשה) שני יבמין היא מתניתא. עשה בה אחד מהן מאמר תמאן למאמרו ותינשא לאחיו
(R. Heila citing R. Shimon ben Yonisa citing R. Hoshayah): Our Mishnah discusses a Yevamah who fell to two Yevamim, and one of them gave a Ma'amar. [Beis Hillel say that] she can do Mi'un to his Ma'amar, and marry his brother.
ותמאן במאמרו ותינשא לשוק.
Question: [Beis Hillel should say that] she can do Mi'un to his Ma'amar, and marry l'Shuk!
תיפתר בשהשיאה אביה. והן נישואי תורה.
Answer: The case is, her father married her off; her marriage is mid'Oraisa. (Mi'un cannot annul Zikah mid'Oraisa. It can annul the Ma'amar mid'Rabanan. Beis Shamai hold that when there is Torah marriage, there is no Mi'un at all. We explained this like MEICHAL HA'MAYIM.)
WHAT CONSTITUTES MI'UN? (Yerushalmi Perek 13 Halachah 1 Daf 70b)
אמרו בית הלל לבית שמאי מעשה באשתו של פישון הגמל (שמיאנו לה חכמים שלא בפניה) [צ"ל שמיאנה אשתו שלא בפניה - קרבן העדה]
Beis Hillel (to Beis Shamai): A case occurred in which the wife of Pishon the camel-driver did Mi'un in his absence! (How can you say that Mi'un must be in front of the husband?)
אמרו להן בית שמאי משם ראייה לפי שמדד בכפישה. לפיכך מדדו לו חכמים בכפישה.
Beis Shamai: Is there a proof from there?! Since he measured unfairly (he squandered her Melug property), Chachamim were unfair to him (and let her do Mi'un in his absence)!
וקשיא אילו העושה דבר שלא כשורה שמא מתירין ערוה שלו.
Question: If someone does improperly, do we permit his Ervah?! (Since he ate Peiros of her property, surely she was Nesu'ah, and also the Mi'un was in his absence. Beis Shamai do not allow such Mi'un!)
אמר רב חסדא הדא אמרה עברה ומיאנה מן הנישואין על דבית שמאי מיאוניה מיאונין.
Inference (Rav Chisda): This teaches that according to Beis Shamai, if she transgressed and did Mi'un from Nisu'in, it is Mi'un. (OHR YAKOV - we learn also that b'Di'eved, Mi'un in his absence is valid. Mi'un from Nisu'in is a bigger Chidush.)
ר' בא בשם ר' חייה בר אשי מעשה בתינוקת שירדה לכבס בנהר אמרו לה הא ארוסיך איעבר אמר תלך אמה ותינשא לו ובא מעשה לפני חכמים ואמרו אין מיאון גדול מזה.
(R. Ba citing R. Chiya bar Ashi): A case occurred in which a girl descended to launder in the river. They said to her, 'your Arus is passing by!' She said, [my] mother should go and marry him! The case came in front of Chachamim, and they said that there is no greater Mi'un than this.
אמר רבי חנינה מעשה בתינוקת שנכנסה ליטול פשתן מן הפשתני אמרין לה [דף עא עמוד א] הא ארוסיך איעבר אמרה תלך אמה ותינשא לו. ובא מעשה לפני חכמים ואמרו אין מיאון גדול מזה.
(R. Chaninah): A case occurred in which a girl entered to buy flax from a flax seller. They said to her, 'your Arus is passing by!' She said, [my] mother should go and marry him! The case came in front of Chachamim, and they said that there is no greater Mi'un than this.
תני בשם רבי יודה אפי' לא נכנסה אלא ליטול חפץ מן החנווני ואמרה אי איפשי בפלוני בעלי אין מיאון גדול מזה.
(Beraisa - in the name of R. Yehudah): Even if she entered only to take an item from the grocer, and she said 'I do not want Ploni my husband', there is no greater Mi'un than this.
ובית דין יושבין במיאונין.
Question: (Beis Shamai said that Mi'un must be in front of Beis Din.) Do Beis Din sit [to hear] Mi'un?!
לא כן תני ברח מן שלש והידבק בשלש. הידבק בחליצה ובהיתר נדרים. ובהבאת שלום. וברח מן המיאונין. ומלהיות ערב. ומלהיות בעל פיקדון.
Was it not taught, flee from three things and cling to three - cling to Chalitzah, permitting vows and bringing Shalom, and flee from Mi'un, being a guarantor, and accepting a deposit?!
אמר רבי שמעון בר בא לית שמה פיקדון אלא פוקדון.
(R. Shimon bar Bari): It is not called Pikadon (deposit), rather, Pukdun (go to judgment. Deposits often lead to disputes that must be settled in Beis Din.)
אמר רבי ברכיה [משלי ו א] בני אם ערבת לרעך.
(R. Berachiyah): [Verses teach to flee from being a guarantor -] "Beni Im Aravta l'Re'echa... [Nilkadta b'Imrei Ficha.]"
ובית דין יושבין במיאונין.
Repeat of question: Do Beis Din sit [to hear] Mi'un?!
תיפתר דהויין עסוקין במילה חורי. ואתא עובדא קומיהון
Answer: (They do not.) The case is, they were engaged in another matter and a case [of Mi'un] came in front of them.
כיני מתניתא (ותמאן) [צ"ל ממאנת וממתנת עד שתגדיל ותתארס אט תמאן - שערי תורת ארץ ישראל] ותינשא בו ותינשא הא תתארס לא.
Our Mishnah means that [Beis Shamai say that] she does Mi'un and waits until she grows up and becomes Mekudeshes, or she does Mi'un and has Nisu'in [immediately with someone else]. However, she may not become Mekudeshes [immediately].
הדא אמרה עברה ומיאנה מן הנישואין על דבית שמאי [צ"ל אין - קרבן העדה] מיאוניה מיאונין.
Inference: (She may not become Mekudeshes before adulthood, lest she do Mi'un again.) This teaches that if she transgressed and did Mi'un from Nisu'in, Beis Shamai hold that it is invalid Mi'un.
רבי אחא בשם ר' תנחום בר חייה קול יוצא לנשואה ואין קול יוצא לארוסה.
(R. Acha citing R. Tanchum bar Chiyah): [Beis Shamai say that we are Mema'en only Arusos] because there is publicity to a Nesu'ah (we do not want people to say that a married woman leaves her husband without a Get), but there is no publicity to a n Arusah (SHIREI KORBAN);
יכולה היא אשה להטמין עצמה ולומר לא נתארסתי ואינה יכולה להטמין עצמה ולומר לא נשאתי:
A woman can conceal herself, and say 'I did not become Mekudeshes', but she cannot conceal herself, and say 'I did not have Nisu'in.'