1)

ABA SHAUL AND RABANAN ON NEIROS AND KETORES

ורמי סדר יומא אסדר יומא דתנן פייס השני מי שוחט מי זורק מי מדשן מזבח הפנימי ומי מדשן את המנורה ומי מעלה אברים לכבש פייס השלישי חדשים לקטורת בואו והפיסו
(a)

Question: There is a contradiction between the two orders here in Yoma?

אמר אביי לא קשיא כאן בהטבת שתי נרות כאן בהטבת חמש נרות
(b)

Answer (Abaye): One is speaking after the Hatavah of the five candles; one after the two.

למימרא דבקטורת מפסיק להו והא אביי מסדר מערכה משמיה דגמרא בדם התמיד מפסיק להו
1.

Question: Does Abaye hold that the interruption is filled with the Ketores, but we know that he holds that it is the Dam Tamid!?

אמרי לא קשיא ההיא לאבא שאול הא לרבנן דתניא לא ייטיב את הנרות ואח"כ יקטיר אלא יקטיר ואחר כך ייטיב אבא שאול אומר מטיב ואחר כך מקטיר
2.

Answer (Abaye): This is resolved by the existence of a Machlokes Rabanan (Ketores then Neiros) and Aba Shaul (Neiros then Ketores interrupting the Neiros with Zerikas ha'Tamid).

מאי טעמא דאבא שאול דכתיב (שמות ל) בבקר בבקר בהיטיבו את הנרות והדר יקטירנה
3.

The rationale of Aba Shaul is "be'Haitivo" then "Yaktirenah".

ורבנן מאי קאמר רחמנא (דף טו,א) בעידן הטבה תהא מקטר קטורת
4.

The Rabanan take that to mean that the Ketores should have already been offered at the time of Hatavas ha'Neiros.

דאי לא תימא הכי בין הערבים דכתיב (שמות ל) ובהעלות אהרן את הנרות בין הערבים יקטירנה הכי נמי דברישא מדליק נרות והדר מקטיר קטורת של בין הערבים
5.

Otherwise we would end up with the Ketores being brought after the Neiros in the afternoon!?

וכי תימא הכי נמי
6.

Question: Maybe that is so?

והתניא מערב עד בקר תן לה מדתה שתהא דולקת והולכת כל הלילה מערב ועד בקר
7.

Answer: But the Neiros is the end, continuing all night.

דבר אחר מערב עד בקר אין לך עבודה שכשרה מערב עד בקר
8.

Thus, both he Hatavah and the Hadlakah are done with the Ketores already having been done.

ואבא שאול
9.

Question: What will Aba Shaul do with this?

אמר לך שאני התם דכתיב אותו
10.

Answer: That restricts only the night (Oso).

רב פפא אמר לא קשיא הא רבנן הא אבא שאול
(c)

Answer (R. Papa): One listing (our Mishnah) is Rabanan (Ketores first) and one (the Payis listing) is Aba Shaul (Neiros first).

במאי אוקימתא למתניתין דהכא כרבנן פייס כאבא שאול אימא סיפא הביאו לו את התמיד קרצו ומרק אחר שחיטה על ידו נכנס להקטיר את הקטורת ולהיטיב את הנרות אתאן לרבנן רישא וסיפא רבנן ומציעתא אבא שאול
1.

Question: But the Seifa of the Payis listing appears to follow Rabanan (Ketores in the middle).

אמר לך רב פפא אין רישא וסיפא רבנן ומציעתא אבא שאול
2.

Answer: The opening and closing are Rabanan, while the middle is Aba Shaul.

בשלמא אביי לא אמר כרב פפא רישא וסיפא רבנן ומציעתא אבא שאול לא מוקים לה
(d)

Abaye did not agree with R. Papa in order to avoid this change of authorship in mid-Mishnah.

אלא רב פפא מאי טעמא לא אמר כאביי אמר לך תנא ברישא הטבת שתי נרות והדר הטבת חמש נרות
(e)

R. Papa did agree with Abaye to avoid the switch from speaking of the five candles to the two.

ואביי אמר לך אורויי בעלמא הוא דקא מורי וסדרא הא הדר תני ליה
(f)

Abaye responds that the first Mishnah is listing the Avodos with which the Kohen needs to be familiar, not the actual order of the Avodah (listed later).

2)

ZERIKAS DAM HATAMID

גופא בא לו לקרן מזרחית צפונית נותן מזרחית צפונית מערבית דרומית נותן מערבית דרומית
(a)

We were taught that the Kohen sprinkled the Tamid on the NE corner and then on the SW corner (two corners as one).

ותני עלה ר"ש איש המצפה משנה) בתמיד בא לו לקרן מזרחית צפונית נותן מזרחית צפונית מערבית דרומית נותן מערבה ואח"כ נותן דרומה
(b)

R. Shimon Ish ha'Mitzpeh taught that after the NE sprinkling (as two) the SW sprinkling was split (West then South, separately).

מ"ט דר"ש איש המצפה אמר ר' יוחנן משום חד דבי ר' ינאי אמר קרא (במדבר כח) ושעיר עזים אחד לחטאת לה' על עולת התמיד יעשה ונסכו עולה היא ואמר רחמנא עביד בה מעשה חטאת הא כיצד נותן אחת שהיא שתים כמעשה עולה שתים שהן שתים כמעשה חטאת
(c)

R. Yochanan (citing a member of R. Yanai's Yeshiva) taught that R. Shimon learned from the Pasuk where the Torah gives this Olah (the Tamid) some of the laws of a Chatas.

וליתן שתים שהן ארבע כמעשה עולה וארבע שהן ארבע כמעשה חטאת
(d)

Question: Then do the two (as four) sprinklings as an Olah and then the four (separate) as a Chatas?

לא מצינו דמים שמכפרין וחוזרין ומכפרין
(e)

Answer: We do not find blood at a second Kaparah.

וכי מצינו דמים שחציין חטאת וחציין עולה אלא ע"כ הקישן הכתוב הכא נמי בעל כרחן הקישן הכתוב
(f)

Question: But neither do we find blood half-Olah half- Chatas (the Torah is forcing our hand here)!?

התם פיסוק מתנות בעלמא היא
(g)

Answer: It is only Pisuk (it is not truly the sprinkling of a Chatas).

וניתיב אחת שהיא שתים למטה כמעשה עולה שתים שהן שתים למעלה כמעשה חטאת
(h)

Question: Why not sprinkle the one-as-two below (Olah) and the two-as-two above (Chatas)?

לא מצינו דמים שחציין למעלה וחציין למטה
(i)

Answer: We do not find such a split above/below.

ולא והתנן הזה ממנו אחת למעלה ושבע למטה
(j)

Question: But we find such by Yom ha'Kipurim!?

כמצליף מאי כמצליף מחוי רב יהודה כמנגדנא
(k)

Answer: That is Matzlif (like lashes) and not actual above/below the midline.

ולא והתנן הזה ממנו על טהרו של מזבח שבע פעמים מאי לאו אפלגיה דמזבח כדאמרי אינשי טהר טיהרא הוא פלגא דיומא
(l)

Question: Again, we find such a split on the Taharo Shel Mizbe'ach (implying above/below the midline)?

15b----------------------------------------15b
אמר רבה בר שילא לא (דף טו,ב) אגופיה דמזבח דכתיב (שמות כד) וכעצם השמים לטהר
(m)

Answer: No, it speaks of a clear area on the Mizbe'ach itself, not above/below.

מאי שנא דיהיב עולה ברישא והדר יהיב דחטאת ניתיב ברישא דחטאת והדר ניתיב דעולה
(n)

Question: Why the Olah sprinkling first?

כיון דעולה היא היא קדמה ברישא
(o)

Answer: It is, after all, an Olah.

ומאי שנא דיהיב מזרחית צפונית ומערבית דרומית ניתיב דרומית מזרחית והדר צפונית מערבית
(p)

Question: Why at the NE and SW corners?

אמרי עולה טעונה יסוד וקרן דרומית מזרחית לא הוה ליה יסוד
(q)

Answer: The sprinkling of an Olah requires Yesod.

מאי שנא דיהיב ברישא מזרחית צפונית והדר מערבית דרומית ניתיב ברישא מערבית דרומית והדר מזרחית צפונית
(r)

Question: Why NE first, not SW first?

כיון דאמר מר כל פינות שאתה פונה לא יהו אלא דרך ימין למזרח ברישא בההוא פגע
(s)

Answer: Since we must turn East, we get to NE first.

וממאי דבעולה הוא דקאמר רחמנא עביד בה מעשה חטאת ודילמא בחטאת הוא דקאמר רחמנא עביד בה מעשה עולה
(t)

Question: Maybe a Chatas should have characteristics of an Olah, not the reverse?

לא ס"ד דכתיב (במדבר כח) על עולת התמיד יעשה ונסכו מאי קאמר רחמנא מידי דחטאת שדי אעולה
(u)

Answer: The Pasuk implies that a quality of Chatas is done to the Olah.

3)

WHERE WAS THE LISHKAS HATELAIM?

תנן התם אמר להם הממונה צאו והביאו טלה מלשכת בית הטלאים והלא לשכת הטלאים הית' במקצוע צפונית מערבית וארבע לשכות היו שם אחת לשכת הטלאים ואחת לשכת החותמות ואחת לשכת בית המוקד ואחת לשכה שעושין בה לחם הפנים ורמינהו ארבע לשכות היו לבית המוקד כקטוניות הפתוחות לטרקלין שתים בקודש ושתים בחול וראשי פספסין מבדילין בין קודש לחול ומה היו משמשות מערבית דרומית היא היתה לשכת טלי קרבן (דף טז,א) דרומית מזרחית היא לשכה שהיו עושין בה לחם הפנים מזרחית צפונית בה גנזו בית חשמונאי אבני מזבח ששקצום מלכי <עובדי כוכבים> {יון} צפונית מערבית בה יורדין לבית הטבילה
(a)

Question: In one Mishnah we are taught that this Lishkah was in the NW, and in another we are taught that it was SW!?

אמר רב הונא מאן תנא מדות ר"א בן יעקב היא
(b)

Answer: The Mishnah in Midos is R. Elazar b. Ya'akov.