TOSFOS DH Pazer Kashav
תוספות ד"ה פז"ר קש"ב
(SUMMARY: Tosfos explains how Shemini Atzeres is called an independent festival regarding Regel and Berachah.)
פירש"י רגל לעצמו שאין יושבין בסוכה קרבן לעצמו שאינו בסדר פרי החג ברכה בפני עצמו דאמרינן ביום שמיני חג העצרת הזה
Rashi's opinion: Rashi explains that Shemini Atzeres is called an independent Regel because we do not sit in the Sukah. We say that it has an independent Korban, because it is unlike the order of bulls offered during Sukos. It is an independent Berachah, for on it we say "ba'Yom Shemini Chag ha'Atzeres ha'Zeh."
ובתוספתא משמע שמברכין את המלך שנאמר ביום השמיני שלח את העם ויברכו את המלך והשתא לא הוי האי ברכה כי ההיא דתניא בפרק לולב וערבה (סוכה דף מז.) כשם שז' ימי החג טעונין קרבן שיר ברכה ולינה כך שמיני טעון קשב"ל ומסקינן מאי ברכה ברכת המזון ותפלה
Question: The Tosefta connotes that "Berachah" refers to blessing the king - "ba'Yom Shemini Shalach Es ha'Am va'Yvarchu Es ha'Melech." If so (also here, Berachah is blessing the king) our Sugya is unlike Sukah 47a, which says "just like the seven days of Sukos require Korban, Shir, Berachah and Linah, also Shemini Atzeres requires these." The Gemara concludes that Berachah is [mentioning the festival in] Birkas ha'Mazon and Tefilah!
ואין לחוש בכך דממה נפשך למאי דבעי למפרש התם ברכה היינו זמן ע"כ לא הוי כי האי דהכא דהא ברכה דהכא לא הוי זמן דזמן חשיב ליה הכא באנפי נפשיה
Answer: This is not difficult. However you will explain Berachah, according to the Gemara's Hava Amina there that Berachah is Zman (Shehecheyanu), you must say that it is unlike here, for here we count Berachah and Zman separately! (Therefore, it is not difficult if also in the conclusion Berachah is unlike here.)
ור"ת מפרש ברכה בפני עצמו ברכת המזון ותפלה כי ההוא דהתם ורגל בפני עצמו מפרש לענין לינה שטעון לינה ליל מוצאי יו"ט האחרון וכל ז' ימי החג טעונין לינה דגמרינן מפסח דכתיב ביה [דברים טז] ופנית בבקר
R. Tam's opinion: R. Tam explains that Berachah refers to ("ba'Yom Shemini Chag ha'Atzeres ha'Zeh" in) Birkas ha'Mazon and Tefilah, like in Sukah. Regel refers to Linah, that one must lodge the night after the last Yom Tov [in Yerushalayim, just like] the seven days of Sukos require Linah. We learn from Pesach, about which it says "u'Fanisa ba'Boker v'Halachta l'Ohalecha";
והלכת לאהליך אי אפשר לומר והלכת לאהליך אלא בחוה"מ דביו"ט חייב בראיית פנים בעזרה
V'Halachta l'Ohalecha must refer to Chol ha'Mo'ed [and not leaving on the morning of Yom Tov], for one must enter the Azarah on Yom Tov.
ולא תיקשי לינה כל ז' מי איכא
Question: There is no [Chiyuv of] Linah for all seven days!
דיש לומר דמי שלא הביא חגיגתו ביום ראשון והביא באחד משאר הימים צריך ללון בלילה שלאחריו
Answer: (Indeed, it applies all seven days.) If one did not bring Chagigah on the first day, and brought it on one of the other six days, he must lodge [in Yerushalayim] the following night.
וא"ת תיפוק ליה דטעון לינה משום שלמי שמחה דהוו כל ח'
Question: (Why do we need a Hekesh to obligate Linah during Sukos?) In any case Linah is required in order to fulfill Shlamei Simchah (eating Kodshim every day), which applies all eight days!
דתנן (שם דף מב:) ההלל והשמחה ח' מנין לרבות עופות מנחות ועצים ת"ל ופנית כל פינות שאתה פונה לא יהו אלא מבקר ואילך
(Mishnah): Hallel and Simchah apply all eight days.
ואפי' בשאר ימות השנה אם מביא קרבן טעון לינה כדתניא בספרי ופנית בבקר וגו' מלמד שכל הזבחים טעונות לינה
Development of Question: The entire year, one who brings a Korban must lodge [in Yerushalayim]. The Sifri expounds "u'Fanisa ba'Boker" to teach that all Zevachim obligate Linah, i.e. [animal] Korbanos like Pesach; what is the source to include birds, Menachos and [one who brings] wood [for the Mizbe'ach]?
פי' זבחים דומיא דפסח
Answer: "U'Fanisa" teaches that whenever you turn (leave the Mikdash), it is only from the [next] morning or later.
וי"ל דמשכחת לה דלא מייתי קרבן בו ביום כגון ששלח שלמיו אתמול דנאכלין לשני ימים ולילה אחד
Answer: We find this (that Linah is needed only due to the Hekesh) regarding one who did not bring a Korban that day, e.g. he sent a Shelamim yesterday. (Had he brought it himself, he should have finished it the same day - Chachmas Mano'ach Rosh Hashanah 5a.) It is eaten for two days and the night in between.
ועוד דבפ"ק דחגיגה (דף ח.) תניא ושמחת בחגך לרבות כל מיני שמחות לשמחה ואמרינן בפסחים פרק אלו דברים (דף עא.) דאפילו בכסות נקיה ויין ישן ובע"א לא משכחת שמחה שמונה כשחל יום ראשון להיות בשבת
Support: Also, in Chagigah (8a) a Beraisa expounds v'Samachta b'Chagecha to include all kinds of [Kodesh meat, through which one may fulfill] Simchah. We say in Pesachim (71a) that [one fulfills Simchah] even through clean clothing and old wine! (Si'ach Yitzchak - since it suffices to be b'Simchah, one can be Yotzei through another's own Korban.) This (clean clothing and old wine) is the only way to fulfill Simchah all eight days when the first day of Yom Tov is on Shabbos;
דבשלמים דאתמול לא משכחת לה דבעינן זביחה בשעת שמחה וליכא אלא כדפירש בכסות נקיה ויין ישן
One cannot fulfill it through a Shelamim offered on Erev Yom Tov, for one must slaughter it at a time of Simchah [during the festival]. Rather, he fulfills Simchah even through clean clothing and old wine.
והכי אמר בירושלמי פרק קמא דברכות וטעונה לינה במה דברים אמורים כשאין עמה קרבן אבל יש עמה קרבן בלא כך טעון לינה מחמת הקרבן
Support: The Yerushalmi (Bikurim 2:3, b'Sof) says that [Bikurim] obligate Linah when there is no Korban. If there is a Korban, Linah is required even without [Bikurim], due to the Korban.
ובפרק דם חטאת (זבחים צז.) משמע קצת דטעונה לינה כל שבעת ימי הפסח שכולן חשובין כלילה אחד גבי הא דתנן ר' טרפון אומר אם בשל בו מתחלת הרגל יבשל בו בכל הרגל
Inference: Zevachim 97a connotes that Linah is obligatory all seven days of Pesach. All of them are considered like one night regarding R. Tarfon's law that if one cooked [Kodshim] in a pot from the beginning of the festival, he may cook in it the entire festival. (We do not say that absorbed taste in the pot of the first day's Kodshim is emitted into the food, and forbids it due to Nosar.)
ואמר בגמ' (שם) מ"ט א"ר יצחק ופנית בבקר וגו' הכתוב עשאן כולן בקר אחד ואע"ג דלא קיימא מסקנא הכי דפריך וכי אין נותר ברגל מ"מ לענין לינה מסתבר דעשאן בקר אחד כפשטיה דקרא שאחר הרגל ישוב לביתו
R. Yitzchak answered that "u'Fanisa va'Boker" teaches that the entire festival is considered like one morning. Even though this is rejected, for we ask that if so, Nosar would not apply during the festival, presumably regarding Linah the entire festival is considered like one morning, like the simple meaning of the verse, that after the festival he returns to his house.
וניחא השתא דשמיני עצרת וביכורים דטעונין לינה מתרבו מדכתב ופנית כל פינות שאתה פונה כדדריש בסיפרי וז' ימי החג דמצריך להו היקשא בפ"ק דר"ה (דף ד:) מקיש חג הסוכות לחג המצות מה חג המצות טעון לינה אף חג הסוכות טעון לינה
Support #1: This explains how we include Linah for Shemini Atzeres and Bikurim from "u'Fanisa" - whenever you turn, like the Sifri expounds. Rosh Hashanah 4b requires a Hekesh to obligate Linah during Sukos just like during Pesach;
דאי משום דכתיב ופנית ה"א לילה אחד להכי אצטריך היקשא לכל ז' כחג המצות שכל הרגל חשיב בקר אחד
Had we learned only from "u'Fanisa", one might have thought [that Linah is obligatory] only one night. Therefore we need a Hekesh to teach about all seven days, like Pesach, in which the entire festival is considered one morning.
וניחא נמי הא דקאמר בפ' לולב וערבה (דף מז.) שכשם שז' ימי החג טעון קרבן לינה
Support #2: This explains why Sukah 47a says that just like the seven days of Sukos require Korban and Linah...
מיהו קשה דא"כ מאי קאמר שמיני רגל בפני עצמו לענין לינה אמאי קרי ליה רגל בפני עצמו כיון דכל ז' ימים שלפניו טעונין לינה בלי הפסקה
Question #1: However, this is difficult. If so, why do we say that Shemini Atzeres is an independent festival regarding Linah? Since the seven days require Linah without interruption, why is this an independent festival regarding Linah? (It is like a continuation!)
ועוד מדקא מרבה בסיפרי אפי' עופות ומנחות כמו לינה דרגלים א"כ משמע דרגלים נמי יום א' ותו לא
Question #2: Also, the Sifri includes even birds and Menachos like Linah of festivals. This implies that also Linah of festival is only one day!
וההיא דפ' דם חטאת לא קשה דמעיקרא ודאי ס"ד דלר' טרפון הכי הוא דטעון לינה כל ז' דהכתוב עשאו בקר אחד ובמסקנא לא קיימא הכי אלא כדפרישית
Rejection of Inference (k): Zevachim 97a is not difficult [based on what I explained above, that Linah is only one day]. Initially, we understood that R. Tarfon requires Linah all seven days because the Torah considers them like one morning, but we conclude unlike this, rather, like I explained.
ור"ת יסד במעריב שלו שמיני קודש ללינה ושלשים ידחם כאשר אבלים ינחם
R. Tam established in his [Piyut for] Ma'ariv [of Shemini Atzeres] "the eighth [day] is Kodesh for Linah, and pushes aside Sheloshim (the stringencies of a mourner within 30 days) when it consoles Avelim;
ומיהו אינו דוחה שלשים דאבילות לגמרי אלא עולה לחשבון ז' ימים כדאמר בפרק בתרא דמועד קטן (דף כד:) יום אחד לפני החג וחג ושמיני שלו הרי כאן כ"א.
However, it does not totally push aside Sheloshim. Rather, it counts like seven days towards Sheloshim, like it says in Mo'ed Katan 24b "if one observed Shiv'ah one day before Sukos, [the first day of Yom Tov cancels Shiv'ah,] and [the seven days of Sukos] and its (Sukos') eighth [day] count like 21."
TOSFOS DH Shir Bifnei Atzmo
תוספות ד"ה שיר בפני עצמו
(SUMMARY: Tosfos suggests a possibility for the Shir for Shemini Atzeres.)
במס' סופרים (פ' יט הל' ב') יש שהיו אומרים למנצח על השמינית בבית הכנסת ושמא גם הלוים היו אומרים אותו בבית המקדש.
Observation: Maseches Sofrim (19:2) says that some used to say la'Mnatze'ach Al ha'Sheminis on Shemini Atzeres. Perhaps also the Leviyim used to say it in the Beis ha'Mikdash.
TOSFOS DH Ela l'Man d'Amar Shnei Eilim
תוספות ד"ה אלא למ"ד שני אילים
(SUMMARY: Tosfos explains why we don't say that since Shavu'os is unlike the Milu'im regarding goats, we exclude it.)
לא בעי לשנויי דנין שני שעירים קריבין לציבור כגון יוה"כ דאיכא שעיר הפנימי ושעיר החיצון ממלואים שקרבו בו שני שעירים לציבור שעיר מלואים ושעיר ראש חדש לאפוקי עצרת דשעיר אחד
Implied suggestion: The Gemara could have answered that we learn two goats offered for the Tzibur, e.g. on Yom Kipur, when we offer a goat inside [the Kodesh ha'Kodoshim] and a goat outside, from the Milu'im, when they offered two goats for the Tzibur, i.e. the goat of the Milu'im and the goat of Rosh Chodesh. This excludes Shavu'os, on which only one goat is offered!
דהא עצרת נמי קריבין בו ב' שעירים דשעיר האמור בת"כ אין זה שעיר האמור בחומש הפקודים
Rejection: Also on Shavu'os the Tzibur offers two goats, for the goat mentioned in Emor [that is offered with Shtei ha'Lechem] is not the same goat mentioned in Pinchas [which is part of Musaf].
כדאמר בפ"ק דזבחים (דף ו:) שעירי עצרת למה הן באין וכו' וכן משמע בפ' התכלת (מנחות דף מה:).
Support: In Zevachim (6b) and Menachos (45b) the Gemara discusses the goats offered on Shavu'os.
TOSFOS DH Ela l'Man d'Amar Shnei Eilim
תוספות ד"ה אלא למ"ד שני אילים
(SUMMARY: Tosfos explains why we don't say that since Shavu'os is unlike the Milu'im regarding bulls, we exclude it..)
תימה לי אפילו לדידיה נמי לישני דנין פר אחד מפר אחד לאפוקי עצרת דג' פרים נינהו חד לחובת היום בפרשת אמור ושנים למוספים בפרשת פינחס
Question: Even according to the opinion that that says that two rams [are offered on Yom Kipur], we could say that we learn to Yom Kipur, when we offer one bull, from the Milu'im, when they offered one bull, but not Shavu'os, when we offer three bulls, one for the Chiyuv (obligation) of the day [offered with Shtei ha'Lechem] mentioned in Emor, and two that are part of Musaf, in Parshas Pinchas!
וי"ל כיון דחובת היום דעצרת אינו אלא פר אחד שפיר היינו דנין עצרת דפר אחד לחובת היום ממלואים דפר א' לחובת היום
Answer: Since the Chiyuv of the day of Shavu'os is only one bull, we could properly learn from the Milu'im, in which one bull was offered for the Chiyuv of the day;
אי משום דבעצרת קרבו שני פרים למוסף
Implied question: On Shavu'os, two other bulls are offered with Musaf!
הא במלואים נמי קרבו שני פרים למוסף שהרי בו ביום קרב מוסף דר"ח דשמיני למלואים אחד בניסן הוה.
Answer: Also in the Milu'im, two other bulls were offered with Musaf, for they offered the Musaf of Rosh Chodesh, for the Milu'im was on Rosh Chodesh Nisan.
TOSFOS DH Hu ha'Amur b'Chumash ha'Pekudim
תוספות ד"ה הוא האמור בחומש הפקודים
(SUMMARY: Tosfos explains why all agree about how many rams are offered on Shavu'os.)
הא דלא פליגי בדעצרת כדפליגי ביום הכפורים
Implied question: Why is there no argument about how many rams are offered on Shavu'os, like Tana'im argue about how many rams are offered on Yom Kipur?
בפרק התכלת (שם) מפרש טעמא דבעצרת על כרחך האמור בתורת כהנים אינו האמור בחומש הפקודים
Answer: Menachos 45b explains that we are forced to say that on Shavu'os, the ram mentioned in Emor (offered with Shtei ha'Lechem) is not what is mentioned in Pinchas [with Musaf, for two are mentioned there, and only one is mentioned in Emor].
וטעמא דרבי דהכא מפרש לקמן בפרק בא לו (דף ע:)
Reference: Rebbi's opinion here is explained below (70b).
TOSFOS DH Ela l'Man d'Amar mi'Shel Tzibur (pertains to Amud B)
תוספות ד"ה אלא למ"ד משל ציבור
(SUMMARY: Tosfos explains why the Gemara needed to prove that all agree that it is Aharon's Korban.)
תימה לי נהי דמשל ציבור מ"מ הוא קרבן שלו ומתכפר בו מעון העגל כדאיתא בת"כ כדכתיב ועשה את חטאתך ואת עולתך וכפר בעדך ועשה את קרבן העם וכפר בעדם
Question: Granted, the Korban is [monetarily] of the Tzibur. However, it is Aharon's Korban, and it atoned for him for Chet ha'Egel, like it says in Toras Kohanim - "v'Aseh Es Chatascha v'Es Olasecha v'Chaper Ba'adcha v'Aseh Es Korban ha'Am v'Chaper Ba'adam"!
ואם כן לימא דנין פר חטאת שלו שהוא מתכפר בו מפר חטאת שלו שהוא מתכפר בו ודנין איל שלו שהוא סומך עליו מאיל שלו שהוא סומך עליו
If so, we can say that we learn Aharon's Chatas bull that atones for him, from Aharon's Chatas bull that atones for him, and we learn his ram on which he does Semichah, from his ram on which he does Semichah!
כדאמר בפרק שני דמסכת ביצה (דף כ.) ויקרב את העולה ויעשה כמשפט לימד על עולת חובה שטעונה סמיכה כמשפט עולת נדבה
Strengthening of Question: In Beitzah (20a), "va'Yakrev Es ha'Olah va'Ya'aseha ka'Mishpat" teaches that Olas Chovah requires Semichah, just like the law of Olas Nedavah!
י"ל דאין הכי נמי דהוה מצי לשנויי הכי אלא האמת מתרץ לו דכולי עלמא מודו הכא דמשלו הוא מביא כדקא מפרש ואזיל
Answer: Indeed, we could have learned this way. The Gemara prefers to clarify the truth, that here all agree that Aharon's brings his own Korban, like the Gemara proceeds to explain.
3b----------------------------------------3b
TOSFOS DH Le'afukei Atzeres v'Rosh Hashanah d'Travaihu Olos Ninhu
תוספות ד"ה לאפוקי עצרת ור"ה דתרוייהו עולות נינהו
(SUMMARY: Tosfos explains why this answer was not given for all of the questions.)
לא ידענא אמאי לא קאמר הכי לעיל בשינויא דר' אבהו לאפוקי עצרת וראש השנה דצבור נינהו
Question #1: Why didn't the Gemara say so above, when R. Avahu answered that we exclude Shavu'os and Rosh Hashanah, on which the bulls are of the Tzibur? (He should have answered that on Shavu'os and Rosh Hashanah the bulls are Olos, but in the Milu'im and Yom Kipur they were Chata'os!)
או לימא לאפוקי כולהו קושייתא כדקאמר רבינא בסמוך
Question #2: Alternatively, why didn't R. Avahu answer [that we do not learn Korbanos of the Tzibur from Aharon's Korban] to exclude all of the questions (e.g. also from Regalim), like Ravina [answers all the questions with one answer] below?
ושמא לר' אבהו לא הקשו לו אלא מראש השנה דעצרת הוה ניחא להו כדשנינן לעיל
Answer: Perhaps R. Avahu needed to answer only regarding Rosh Hashanah. We already answered above (3a) regarding Shavu'os (we do not learn it, because on Shavu'os we offer two rams for Chovas ha'Yom. R. E. M. Horovitz connotes that in Tosfos' text, R. Avahu answered only about Rosh Hashanah. Perhaps he omits "Atzeres" from the Dibur ha'Maschil - PF);
ולרב אשי הקשו לו בבת אחת מעצרת ומראש השנה ותירץ תירוץ אחד על שניהם ולרבינא הקשו לו בבת אחת כולהו קושייתא דלעיל ותירץ בתירוץ אחד.
Rav Ashi (below) asked about Rosh Hashanah and Shavu'os together, and gave one answer for both of them. Ravina asked all of the above questions together, and answered all of them with one answer.
TOSFOS DH d'Rabei Hu d'Chi Asa Ravin v'Chulei
תוספות ד"ה דרביה הוא דכי אתא רבין כו'
(SUMMARY: Tosfos explains why we say that R. Yochanan argues with what he said in the name of R. Yishmael.)
הוה מצי למימר אמוראי נינהו ואליבא דרבי יוחנן וטובא איכא בהש"ס דכי אתא רב דימי אתא לאיפלוגי אאמורא שלפניו
Implied question: Why didn't the Gemara say that Amora'im argue about R. Yochanan's opinion? Often, the Gemara says that when Rav Dimi came [to Bavel], he argued with what Amora'im before him said [in the name of R. Yochanan]!
אלא משום דאשכח בהדיא דר' יוחנן משמיה דר' ישמעאל אמר הכי להכי משני הכי
Answer: Since we explicitly find that R. Yochanan said so in the name of R. Yishmael, we answer this (that he taught that his Rebbi expounds two separations, but he himself disagrees).
וא"ת ור' יוחנן היכי פליג על ר' ישמעאל שהוא תנא
Question: How can R. Yochanan argue with R. Yishmael, who was a Tana?
וי"ל משום דאשכח ברייתא לקמן (דף ד.) דתניא כוותיה ול"ג בברייתא דתניא כוותיה דר' יוחנן לעשות זה מעשה פרה אלא ה"ג לעשות לכפר זה מעשה יום הכפורים
Answer #1: We find a Beraisa below (4a) that holds like R. Yochanan's own opinion. The text of the Beraisa that is like R. Yochanan does not say `"La'asos" refers to the actions of Parah', rather, `"La'asos Lechaper" refers to the actions of Yom Kipur.'
וכן משמע מתוך פרש"י שפי' (שם) וכשם שמפרישין לאו מקרא יליף לה אלא מעלה בעלמא
Support: Rashi connotes like this. He explained [there] "just like we separate [the Kohen Gadol before Yom Kipur, we separate also the Kohen who will burn Parah Adumah]" is not learned from a verse. Rather, it is a mere stringency.
אי נמי י"ל מדקאמר ר' יוחנן משמיה דר' ישמעאל הכי מכלל דרבנן פליגי עליה ואיהו דאמר כרבנן.
Answer #2: "R. Yochanan said in the name of R. Yishmael" connotes that Rabanan disagree. He holds like Rabanan.
TOSFOS DH Zeh Banah Av Kol ha'Nichnas l'Machaneh Shechinah v'Chulei
תוספות ד"ה זה בנה אב כל הנכנס למחנה שכינה כו'
(SUMMARY: Tosfos explains what is extra to justify learning from Sinai to all generations.)
תימה לי בשלמא ממלואים גמר שפיר אף לדורות מדכתב בהדיא כאשר עשה ביום הזה צוה ה' לעשות לכפר
Question: Granted, we may learn from the Milu'im even to all generations, since it is explicitly written "Ka'asher Asah ba'Yom ha'Zeh Tzivah Hash-m La'asos Lechaper";
אלא מסיני היכי גמר ומדנקט זה בנה אב משמע מיתורא דקרא נפיק כמו זה בנה אב שכל חטאות קודמות לעולות דמיתורא נפיק כדאיתא בפרק כל התדיר (זבחים דף צ.) והכא מאי יתורא איכא
However, how can we learn from Sinai? "This is a Banah Av" connotes that we learn from an extra verse, just like "this is a Banah Av, that the Chatas always comes before the Olah", which we learn from an extra verse (Zevachim 90a). What verse is extra here?
ונראה דהכא נמי לא הוה צריך למיכתב אלא ויעל משה אל ההר ויכס הענן את ההר ויקרא ה' למשה ביום השביעי מתוך הענן
Answer: Also here, it would have suffices to write "va'Ya'al Moshe El Har Sinai va'Ychas he'Anan Es ha'Har va'Yikra Hash-m l'Moshe ba'Yom ha'Shevi'i mi'Toch he'Anan";
מאי איצטריך למיכתב ויכסהו הענן ששת ימים
Question: Why does it say "va'Ychasehu he'Anan Sheshes Yomim"?
אלא אצטריך לדורות.
Answer: This is to teach to [all] generations.
TOSFOS DH R. Yehudah ben Beseirah Hi d'Chayash l'Tum'as Beiso
תוספות ד"ה רבי יהודה בן בתירא היא דחייש לטומאת ביתו
(SUMMARY: Tosfos explains why R. Yehudah ben Beseirah requires seven days of separation.)
תימה לי לריב"ב נמי תיסגי בששה ימים גבי פרה כיון דטבול יום כשר בפרה ליטבליה בצפרא ביום השביעי וישרוף בו ביום הפרה
Question: Also according to R. Yehudah ben Beseirah, six days [of separation] should suffice regarding Parah, since a Tevul Yom is Kosher for Parah. [Even if his wife was found to be Nidah,] he can immerse in the morning of the seventh day, and burn the Parah the same day!
דהא מסקינן לקמן (דף ו.) דבועל נדה טבילתו ביום
We conclude below (6a) that a Bo'el Nidah may immerse during the [seventh] day.
ולמאן (דס"ל - הגהה בגליון) לקמן דטבילה בליליא הא קאמר דמפרישין ליה שעה אחת סמוך לשקיעת החמה ואם כן מצי טביל בליל ז' וישרוף הפרה למחר
According to the opinion that holds below that he immerses at night [after day seven], we say that we separate him shortly before Shki'ah. If so (the latest he could have had relations was the day before separation, so) he could immerse on the night [following] day seven [from relations], and he could burn the Parah the next day!
וי"ל למאי דפרי' לעיל (דף ב. ד"ה להוציא) דהא דטבול יום כשר בפרה הנ"מ טבול יום דטומאה דרבנן אבל טבול יום דבועל נדה שהוא דאורייתא אסרי רבנן
Answer #1: I explained above (2a DH Lehotzi) that a Tevul Yom is Kosher for Parah only regarding a Tum'ah mid'Rabanan. Regarding a Tum'ah mid'Oraisa, such as Bo'el Nidah, Chachamim forbid him;
אע"ג דמדאורייתא שרי אפילו טבול יום בטומאה דאורייתא
Implied question: The Torah permits even a Tevul Yom of a mid'Oraisa Tum'ah!
מכל מקום רבנן גזרו בהן לפי זה ניחא
Answer: Chachamim decreed to forbid. This resolves Question (a).
ועוד איכא תנא בפרק (הערל) (יבמות דף עד:) דסבירא ליה דאפילו מדאוריי' לא הותר בטבול יום אלא דטמא מת דכתב בההיא פרשה וטבול יום דשרץ דאתי בק"ו מטמא מת
Answer #2: Also, there is a Tana (Yevamos 74b) who holds that even the Torah permits only a Tevul Yom of Tamei Mes, which is written in the Parshah, or of a Sheretz, which is learned from a Kal va'Chomer from Tamei Mes;
א"כ לדידיה בועל נדה לא אתי בקל וחומר דאיכא למיפרך מה לטמא מת שאינו מטמא משכב התחתון כעליון כבועל נדה
According to that Tana, we cannot learn to a Bo'el Nidah from a Kal va'Chomer. We can ask that a Tamei Mes is not Metamei a Mishkav (a Kli special for sitting on it) under him [that he does not touch] to be [a Rishon l'Tum'ah] like a Kli above a Zav, like a Bo'el Nidah is Metamei it;
ושמא ריב"ב כוותיה סבירא ליה.
Perhaps R. Yehudah ben Beseirah holds like that Tana.