PAST DEDICATIONS
 
YOMA 62 (8 Shevat) - Dedicated by Elliot and Lori Linzer in honor of
 
Gila Linzer's Bat Mitzvah

1)

TOSFOS DH Mah Chatas Te'unah Kli (cont.)

תוספות ד"ה מה חטאת טעונה כלי

(SUMMARY: Tosfos discusses why we can learn Asham Metzora from Chatas.)

ואמאי תהוי זריקת אשם מצורע בימין

(a)

Summation of question: (Why is he Machshir Zerikas b'Smol for all Korbanos?) He should require the right hand for Zerikas Asham Metzora!

דמן הדין הוה לן למימר דבין קבלה ובין זריקה דאשם מצורע בימין דומיא דמתן שמן אי לאו דאהדריה קרא מדכתיב כחטאת האשם (הגהת מהרש"א)

1.

Letter of the law, we should have said that both Kabalah and Zerikah of Asham Metzora are with the right hand, just like putting the oil, had the Torah not returned it [to be like other Ashamos and Chatas] through "ka'Chatas ha'Asham";

והתינח קבלה אבל נתינה דבחטאת גופיה בימין נימא דבאשם מצורע נמי תיהוי בימין

2.

Granted, this explains Kabalah. However, Nesinah (putting the blood on the corner of the Mizbe'ach) in Chatas itself is with the right hand. We should say that also in Asham Metzora, it (Zerikah) must be with the right hand!

ותירץ כיון דאהדריה קרא דכתיב כחטאת האשם (הגהת מהרש"א) הוא ודרשינן כשאר אשמות יהא איכא למימר דאהדריה לגמרי

(b)

Answer (Ritzva): Since the Torah returned it and wrote "ka'Chatas ha'Asham Hu", and we expound that it is like other Ashamos, we can say that it totally returned it.

עוד הקשה למאן דאמר דבר הלמד בגזירה שוה חוזר ומלמד בהיקש ליהוו כל אשמות בימין לרבי שמעון מהיקישא דכחטאת כאשם או מהיקישא דזאת (כן צריך להגיה) התורה

(c)

Question (Ritzva): According to the opinion that something learned from a Gezeirah Shavah can teach through a Hekesh, R. Shimon should require the right hand for all Ashamos, through the Hekesh "ka'Chatas ka'Asham", or from the Hekesh "Zos ha'Torah..."!

1.

Note: Here Tosfos cites "ka'Chatas ka'Asham" (Vayikra 7:7) written regarding Stam Ashamos. In the next line he cites "ka'Chatas vecha'Asham" (Vayikra 6:10) written regarding Minchah.

ונראה לי דע"כ לרבי שמעון זריקת אשמות בשמאל מדכתיב כחטאת וכאשם (הגהת ר"ש מדסוי) ודרשינן בפרק שני דזבחים (דף כה.) לר' שמעון גבי מנחה בא לעובדה ביד עובדה בימין כחטאת

(d)

Answer: R. Shimon must hold that Zerikah of Asham is [even] with the left hand, for it says "ka'Chatas vecha'Asham", and we expound according to R. Shimon (Zevachim 25a) that if one wants to offer it with the hand, he uses the right hand, like a Chatas;

בא לעובדה בכלי עובדה בשמאל כאשם

1.

If he wants to offer it with a Kli, he [may] use the left hand, like an Asham.

וע"כ היינו זריקה דאי בקבלה אפילו בחטאת נמי הויא בשמאל לרבי שמעון כדאיתא בהדיא פרק שני דזבחים (דף כד:).

2.

This must refer to Zerikah. If it refers to Kabalah, R. Shimon holds that even a Chatas may be received with the left hand, like it says explicitly in Zevachim (24b)!

2)

TOSFOS DH Chad l'Mar'eh v'Chad l'Komah v'Chad l'Damim

תוספות ד"ה חד למראה וחד לקומה וחד לדמים -

(SUMMARY: Tosfos explains in what ways we equate the two goats.)

נראה לי דהיינו אליבא דר' יהודה דאי אליבא דר' שמעון הא דריש ליה לדרשה אחריתי בפ"ק דשבועות (דף יג:) ולקח את שני השעירים מקיש שעיר המשתלח לשעיר הפנימי

(a)

Explanation: This is according to R. Yehudah. R. Shimon expounds this for another Drashah in Shevuos 13b. "V'Lakach Es Shnei ha'Se'irim" equates Se'ir ha'Mishtale'ach to the inner goat.

מה שעיר הפנימי אינו מכפר על ישראל בשאר עבירות אף שעיר המשתלח אינו מכפר על הכהנים בשאר עבירות

1.

Citation (13b): Just like the inner goat does not atone for Yisre'elim for other Aveiros [only for Tum'as Mikdash], also the Se'ir ha'Mishtale'ach does not atone for Kohanim for other Aveiros.

וקאמר התם ורבי יהודה להכי איתקוש שיהו שוין במראה ובקומה ובדמים

2.

Citation (cont.): R. Yehudah holds that the Hekesh teaches that they must be equal in appearance, height and value.

וקשה רבי שמעון מנא ליה דבעינן שיהו שוין

(b)

Question: What is R. Shimon's source that they must be equal [in these ways]?

וליכא למימר משום דאין היקש למחצה ונקיש להו לכל מילי

1.

Suggestion: Ein Hedesh l'Mechtzah (a Hekesh is never partial). We equate then in every way.

דא"כ מנא ליה להש"ס דר' יהודה לית ליה היקישא אלא למראה וקומה ודמים נימא דר' יהודה אית ליה היקישא איפכא מקיש פנימי למשלח

2.

Rejection: If so, how did the Gemara know that R. Yehudah learns the Hekesh only for appearance, height and value? We should say that he [also] learns the Hekesh oppositely [from R. Shimon], to equate the inner goat to the Se'ir ha'Mishtale'ach!

מה משלח אינו מכפר על ישראל בטומאת מקדש וקדשיו אף פנימי אינו מכפר על הכהנים בטומאת מקדש וקדשיו

i.

Just like the Se'ir ha'Mishtale'ach does not atone for Yisre'elim for Tum'as Mikdash and Kodoshav, also the inner goat does not atone for Kohanim for Tum'as Mikdash and Kodoshav!

וליכא לשנויי דלהא לא איצטריך קרא דמאשר לעם נפקא התם

3.

Suggestion: We would not need a verse for this. We learn this there from "Asher la'Am."

דמכל מקום היא גופה תיקשי אשר לעם למה לי תיפוק ליה מהיקישא כדפרי' שלא יתכפרו כהנים בשעיר הפנימי

4.

Objection: In any case we can ask this! Why do we need "Asher la'Am"? We can learn from the Hekesh, like I explained, that Kohanim do not get Kaparah through the inner goat!

מיהו הא איכא לשנויי דלרבי יהודה לית ליה היקישא כי האי גוונא מה שעיר המשתלח אינו מכפר על ישראל בטומאת מקדש וקדשיו אף שעיר הפנימי אינו מכפר על הכהנים בטומאת מקדש וקדשיו

5.

Answer: We could say that R. Yehudah does not learn such a Hekesh, i.e. just like the Se'ir ha'Mishtale'ach does not atone for Yisre'elim for Tum'as Mikdash and Kodoshav, also the inner goat does not atone for Kohanim for this;

כיון דלא מצי למילף דומה לדומה מה משתלח אינו מכפר על ישראל אף פנימי אינו מכפר על ישראל

i.

This is because we cannot learn similar matters, i.e. just like Se'ir ha'Mishtale'ach does not atone for Yisre'elim, also the inner goat does not atone for Yisre'elim.

אבל לר"ש דדריש היקישא בכה"ג אף על גב דלא הוה ממש דומה לדומה

6.

However, R. Shimon expounds such a Hekesh, even though the matters are not so similar;

ואף על גב דהוי מצי למידרש היקישא למילתא אחריתי למראה וקומה ודמים אפי' הכי דריש נמי הא משום דאין היקש למחצה

7.

Also, even though we could expound it for something else, i.e. for appearance, height and value, he also learns this, since Ein Hekesh l'Mechtzah.

ה"נ נדרוש הא שלא יתכפרו כהנים בשעיר הפנימי בטומאת מקדש וקדשיו מהיקש דשעיר המשתלח דאין היקש למחצה

8.

Likewise, he should expound that Kohanim do not get Kaparah through the inner goat for Tum'as Mikdash and Kodoshav from the Hekesh of Se'ir ha'Mishtale'ach, for Ein Hekesh l'Mechtzah;

וא"כ אשר לעם לר"ש ל"ל לאפוקי כהנים כדאיתא התם

9.

Summation of question: If so, how does he explain why we need "Asher la'Am" to exclude Kohanim, like it says there?

וההיא ברייתא מוקמינן לה התם כרבי שמעון

i.

We establish that Beraisa there like R. Shimon!

ונראה לי דתלתא קראי דאיתקשו בהו שעיר הפנימי ושעיר המשתלח סבירא ליה לר' שמעון דמחד מינייהו גמרינן מראה וקומה דשקולין הם

(c)

Answer: There are three verses in which the inner goat is Hukdash to Se'ir ha'Mishtale'ach. R. Shimon holds that one of them teaches appearance and height, for these are equal (there is no reason to learn one more than the other);

ודמים מחד קרא נפקא ואייתר ליה חד לענין כפרה למידרש מה שעיר הפנימי אין מכפר על ישראל בשאר עבירות וכו'

1.

He uses one Hekesh to teach value. One is extra to teach about Kaparah, and expound that just like Yisre'elim do not get Kaparah through the inner goat for other Aveiros...

וכיון דלאו היקש גמור הוא שהרי לא מדמינן להו לגמרי דלא אמרינן מה זה אינו מכפר על ישראל אף זה אינו מכפר על ישראל

2.

It is not a total Hekesh, for we do not totally equate them. We do not say "just like this is not Mechaper for Yisre'elim, also this is not Mechaper for Yisre'elim";

ולא הוה לן לאקושינהו בכי האי גוונא אלא משום דמייתר לן קרא להכי די לנו אם נקיש אותם בדבר אחד

3.

We should not much such a [partial] Hekesh. However, since the verse is extra, it suffices to make a Hekesh for one matter.

ואם כן אי לא הוה כתיב אשר לעם לא הוה מקשינן פנימי למשתלח ומשתלח לפנימי

4.

If so, had it not written "Asher la'Am", we would not have equated the inner goat to the Mishtale'ach and the Mishtale'ach to the inner goat;

אלא דוקא פנימי למשתלח אבל משתלח לא הוה מקשינן לפנימי לומר שלא יתכפרו בו כהנים כיון דמשתלח מרובה כפרתו

5.

Rather, we would equate only the inner goat to the Mishtale'ach, but not the Mishtale'ach to the inner goat, to say that Kohanim do not get Kaparah through Se'ir ha'Mishtale'ach, since it atones for so much.

והשתא נמי ניחא מאי דקשיא לן

(d)

Support: This also answers a difficulty.

אמאי מייתי התם קרא דולקח את שני השעירים הוה ליה לאתויי מקרא קמא דומאת עדת בני ישראל יקח שני שעירי עזים

1.

Question: Why do we bring there (Shevuos 13b) "v'Lakach Es Shnei ha'Se'irim"? We should have brought the first verse [that equates them], "ume'Es Adas Bnei Yisrael Yikach Shnei Se'irei Izim"!

ולמאי דפרישית ניחא דקרא קמא איצטריך שיהו שוין בדמים

(e)

Answer: I explained that we need the first verse to teach that they must have the same price;

כיון דההוא קרא איירי בדמים דגמרינן מיניה דמדעם ליהוי

1.

Since that verse discusses money, for we learn from it that it is [monetarily] of the people [therefore we expound from it to equate their price].

ואי לא הוה כתיב אלא תרי קראי הוה דרשינן חד שיהו שוין בדמים דביה איירי קרא ותנינא לדרשה דהתם מקיש שעיר המשתלח לפנימי

2.

Had the Torah written only two verses, we would use one to teach that they are equal in value, for it discusses this, and the other for the Drashah there, to equate Se'ir ha'Mishtale'ach to the inner goat;

אבל לומר שיהו שוין במראה וקומה לא הוה דרשינן כלל כיון דלא אשכחן בשאר זבחים שיהו שוין במראה וקומה

3.

However, we would not expound at all that they must be equal in appearance and height, since we do not find other Zevachim that must be equal in appearance and height;

אלא מדמייתר לן קרא בתרא דרשינן שוין במראה וקומה.

i.

However, since the last verse is extra, we expound that they must be equal in appearance and height.

62b----------------------------------------62b

3)

TOSFOS DH Ha Mah Ani Mekayem Shnayim la'Yom k'Neged ha'Yom

תוספות ד"ה הא מה אני מקיים שנים ליום כנגד היום

(SUMMARY: Tosfos explains why "Shnayim" is needed to expound "k'Neged ha'Yom.")

תימה לי אכתי שנים ל"ל

(a)

Question: Still, why do we need "Shnayim"?

אפילו אי לא כתיב אלא כבשים בני שנה תמימים ליום עולה תמיד הוה דרשינן כבשים דהיינו שנים ליום כנגד היום

1.

Even had it written only 'Kevasim Bnei Shanah Temimim la'Yom Olah Tamid', we would have expounded that Kevasim refers to two, and la'Yom teaches k'Neged ha'Yom (opposite the sun)!

וי"ל אי לא כתיב שנים הוה דרשינן ליום אקרא דבתריה ליום עולה תמיד את הכבש אחד תעשה בבקר

(b)

Answer: Had it not written Shnayim, we would have expounded "la'Yom" on the words after it, i.e. "la'Yom Olah Tamid; Es ha'Keves Echad Ta'aseh ba'Boker";

כלומר כבש של בקר יש לשחוט כנגד היום ותו לא

1.

I.e. the morning lamb must be slaughtered k'Neged ha'Yom, but no more (i.e. the afternoon lamb need not be);

מדלא כתיב עולות תמידין הוה אמינא רק עולת תמיד אחד ליום כנגד היום

2.

Since it did not say 'Olos Temidim', one might have thought that only one Olas Tamid a day must be k'Neged ha'Yom;

להכי איצטריך למיכתב שנים ליום דתרוייהו כנגד היום.

i.

Therefore, it needed to write Shnayim la'Yom to teach that both are k'Neged ha'Yom.

4)

TOSFOS DH Al Taba'as Sheniyah

תוספות ד"ה על טבעת שניה

(SUMMARY: Tosfos explains why they did not slaughter in the ring closest to the Mizbe'ach.)

- נראה לי דמן הדין היה לו לשחוט על טבעת ראשונה

(a)

Explanation: It seems that letter of the law, we should have slaughtered in the first ring;

אלא לא רצו להקריבו כולי האי למזבח בלי הפסק גזירה שמא יטיל גללים.

1.

However, Chachamim did not want it to be so close to the Mizbe'ach without an interruption, lest the animal excrete.

5)

TOSFOS DH Musafim Vadai Shenayim la'Mitzvah

תוספות ד"ה מוספין ודאי שנים למצוה

(SUMMARY: Tosfos discusses the source that the lambs of Musaf Shabbos must resemble each other.)

- הכי גרס רש"י אבל בספרים כתיב שנים לעיכובא

(a)

The prevalent text: This is Rashi's text. However, in Seforim it says "Shnayim" is Me'akev.

והקשה רש"י עיכובא מנלן

(b)

Question (Rashi): What is the source to be Me'akev (that they resemble each other)?

ונראה לי משום דבתר דכתיב וביום השבת שני כבשים כו' כתיב עולת שבת בשבתו דהוי כמו שנה עליו הכתוב לעכב

(c)

Answer: After "uva'Yom ha'Shabbos Shnei Kevasim...", it says Olas Shabas b'Shabato. This is like something that the Torah repeated to teach that it is Me'akev. (Si'ach Yitzchak - the singular "Olas" connotes that they are like one.)

ואף על גב דדרשינן ליה בס"פ אלו קשרים (שבת דף קיד.) לדרשה אחריתי לימד על חלבי שבת שקרבין ביום טוב או ביום הכפורים למר כדאית ליה ולמר כדאית ליה

(d)

Implied question: In Shabbos 114a, we expound it differently, to teach about Chelev of Shabbos, that one may offer it on Yom Tov or Yom Kipur, according to the opinions that permit [only] on Yom Tov or [even] on Yom Kipur?

דרשינן ליה נמי לומר שנה עליו הכתוב לעכב דאין מקרא יוצא מידי פשוטו

(e)

Answer: We expound it also like a repetition to teach that it is Me'akev, for the verse does not leave its simple meaning.

וליכא למימר דכוליה להא דרשה אתא

1.

Suggestion: Perhaps the entire verse is only for this Drashah (to make it Me'akev)!

דאם כן לא הוה למיכתב בהאי לישנא שבת בשבתו אלא הוה מצי לשנות עליו בענין אחר

2.

Rejection: If so, it should not have written like this "Shabas b'Shabato." Rather, it should have repeated it in a different way. (Si'ach Yitzchak - it should have omitted "b'Shabato".)

וא"ת והא פריך לעיל אי הכי גבי תמידין נמי פי' ואם איתא הוה ליה למתנייה בשום דוכתא

(f)

Question: The Gemara asked above "if so, also regarding Temidim..." I.e. if this is true (we expound that they must resemble each other), it should have been taught somewhere [regarding the Tamid]!

א"כ מוספין נמי אם איתא דבעינן שיהו שוין הוה ליה למיתנייה

1.

If so, also Musafim, if they must resemble each other, this should have been taught somewhere!

י"ל דלעיל דוקא פריך שפיר משום דכל סדר התמיד תנן ליה במסכת תמיד (דף כט.) והתם הוה לן למיתנייה

(g)

Answer: Only above, this was a proper question, because the entire order of [offering] the Tamid is taught in the Mishnah in Maseches Tamid (29a). It should have been taught there;

אבל כל סדר המוספין לא תנינן ליה בשום דוכתא.

1.

However, the order of [offering] Musafim is not taught anywhere.

OTHER D.A.F. RESOURCES
ON THIS DAF