REASONS FOR THE BIGDEI KEHUNAH (Yerushalmi Perek 7 Halachah 3 Daf 37b)
מתני' כהן גדול משמש בשמונה כלים. וההדיוט בארבעה. בכתנת ומכנסים במצנפת ואבנט. מוסיף עליו כה''ג חושן ואפוד ומעיל וציץ.
(Mishnah): A Kohen Gadol serves in eight Kelim, and a Hedyot in four - Kesones (cloak), underpants, turban and sash. A Kohen Gadol has four more - Choshen, Efod, Me'il and Tzitz.
באילו נשאלין באורים ותומים.
With these he is asked [to be answered through] the Urim v'Tumim.
[דף מט עמוד ב (עוז והדר)] ואין נשאלין בהן להדיוט אלא למלך ולבית דין ולמי שצורך הצבור בו:
We do not ask for a commoner, only for a king, Beis Din, or someone whom the Tzibur needs.
[דף לח עמוד א] גמ' מפני מה כה''ג משמש בשמנה כלים
(Gemara) Question: Why does a Kohen Gadol serve in eight Kelim?
ר' חנניה חברון דרבנן אמר כנגד המילה שהיא לח' ימים על שם [מלאכי ב ה] בריתי היתה אתו
Answer (R. Chananyah, the colleague of Rabanan): This corresponding to Bris Milah, which is on the eighth day - "Brisi Haysah Ito.''
מפני מה אינו משמש בבגדי זהב
Question: Why doesn't he serve in the gold garments [in Kodesh ha'Kodoshim]?
מפני הגאוה
Answer #1: It is due to pride.
א''ר סימון על שם [משלי כה ו] אל תתהדר לפני מלך
Answer #2 (R. Simon): It is due to "Al Tis'hader Lifnei Melech.''
א''ר לוי שאין קטיגור נעשה סניגור אתמול כתיב בהם [שמות לב לא] ויעשו להם אלהי זהב ועכשיו הוא עומד ומשמש בבגדי זהב
Answer #3 (R. Levi): The prosecutor cannot become the advocate. Yesterday (i.e. in the past) it says about [Yisrael] "va'Ya'asu Lahem Elohei Zahav'', and now he stands and serves in gold garments?!
תני ר' חייה ולבשם ובלו שם שם היו גנוזין שם היו מרקיבין ולא היו כשירים ליה''כ הבא
(Beraisa - R. Chiyah): "U'Levesham'' - u'Valu Sham (they will wear away there). There they will be buried, there they will decay, and they are not Kosher for the coming Yom Kipur.
תנא ר' דוסא אומר כשרים הם לכהן הדיוט
(Beraisa - R. Dosa): They are Kosher for a Kohen Hedyot.
תני רבי אומר שתי תשובות בדבר אחת בבגדי כהן גדול ואחת בבגדי כהן הדיוט
(Beraisa - Rebbi): There are two refutations of this - one due to Bigdei Kohen Gadol (we may not descend in Kedushah to use them for a Hedyot), and one due to Bigdei Kohen Hedyot (his sash is different, like we explain now);
תני לא נחלקו רבי ור''א בי ר''ש על אבניטו של כה''ג ביה''כ שהוא של בוץ ועל שאר ימות השנה שיש כלאים
(Beraisa): Rebbi and R. Elazar bei R. Shimon did not argue about the sash of a Kohen Gadol [in Bigdei Lavan] on Yom Kipur, that it is of [pure] linen, and about the rest of the year, that it is of Kil'ayim (wool and linen);
ועל מה נחלקו על אבנטו של כהן הדיוט שרבי אומר יש בו כלאים ור''א בי ר''ש אומר אין בו כלאים
What did they argue about? They argued about the sash of a Kohen Hedyot. Rebbi says that it has Kil'ayim, and R. Elazar bei R. Shimon says that it has no Kil'ayim.
רבי יעקב בר אחא ר' אבהו בשם ר' יוחנן טעמא דרבי [שם כט לה] ועשית לאהרן ולבניו ככה ככל אשר צויתי אתכה מה בגדי אהרן יש בו כלאים אף בגדי בניו יש בהן כלאים
(R. Yakov bar Acha citing R. Avahu citing R. Yochanan): Rebbi learns from "v'Asisa l'Aharon ul'Vanav Kachah k'Chol Asher Tzivisi Osachah'' - just like Aharon's garments have Kil'ayim, also his sons' garments have Kil'ayim.
מה עבד לה ר''א בי ר''ש מה אהרן בראוי לו אף בניו בראוי להן.
How does R. Elazar bei R. Shimon expound this? Just like Aharon [wears garments] proper for him, also his sons [wear garments] proper for them.