זבחים דף ל"ה ע"א
האם דם התמצית חשוב כמו דם הנפש לדינים דלהלן?
לענין כרת לאוכלו | לענין לזורקו על המזבח | |
לרבנן | אינו חשוב כדם הנפש | אינו חשוב כדם הנפש |
לר' יהודה | חשוב כדם הנפש | אינו חשוב כדם הנפש |
פיגל בפרים הנשרפים חוץ לזמנו באופנים דלהלן, האם הוי פיגול?
חישב בעבודת הדם לאכילה או לשרוף בשר חוץ לזמנו | חישב להקטיר אימורים חוץ לזמנו | |
לרבנן | לא הוי פיגול | להו"א: הוי פיגול גם בבשר [1] לדחיה: הוי פיגול רק באימורים |
לר' שמעון | לא הוי פיגול | לא הוי פיגול |
זבחים דף ל"ה ע"ב
אליבא דר' עקיבא, בעלי מומין דלהלן שהעלם על המזבח, האם ירדו?
-------------------------------------------------
[1] בתחילה נסתה הגמ' להביא ראי' מדברי רבנן לחידושו של ר' אלעזר, שאמר: בשליל ובמוראה ובבשר הפרים, אם חישב על דבר אחר הם עצמם מתפגלים, הגם שאם חישב על שליל מוראה ובשר פרים עצמם - אינו עושה פיגול בקרבן, והראיה מזה שאמרו רבנן שאם חישב על אימורי פרים הנשרפים - הזבח מתפגל, וסברה הגמ' שגם בשר הפר מתפגל בזה, אף שאם חישב עליו לבד לשורפו שלא בזמנו אינו מתפגל, ש"מ כר' אלעזר.
[2] כתבו בתד"ה אלא, דה"ה שאר מומין שלא פוסלים בעוף, לר' עקיבא אם עלו לא ירדו, וא"כ דוקין שבעין לאו דוקא. אמנם באי נמי כתבו ששאר מומין (מלבן דוקין שבעין) פסולים בעוף מדרבנן, ולכך גם בבהמה אם עלו ירדו.
[3] ודייקה הגמ' דה"ה בעולה נקבה - תרד - גם אליבא דר' עקיבא.