1)

IS DIPPING THE FINGER LIKE HOLACHAH?

לימא כתנאי
(a)

Suggestion: The following Tana'im argue about whether dipping the finger is like Holachah.

דתני חדא טבילת אצבע מפגלת בחטאת
1.

(Beraisa #1): In Chatas, dipping the finger is Mefagel.

ותניא אידך לא מפגלת ולא מתפגלת מאי לאו תנאי היא
2.

(Beraisa #2): It does not make Pigul (if he dipped his finger with intent of Chutz li'Zmano), and it is not the object of Pigul (if he slaughtered with intent to dip his finger Chutz li'Zmano).

לא
(b)

Rejection #1: No, all agree that dipping the finger is like Holachah;

הא רבנן הא רבי שמעון
1.

Beraisa #1 is Chachamim (who say that Holachah is Mefagel). Beraisa #2 is R. Shimon (who says that Holachah is not Mefagel).

אי רבי שמעון מאי איריא טבילת אצבע האמר (דף יד,א) כל שאינו על מזבח החיצון כשלמים אין בו משום פיגול
(c)

Objection: If it is R. Shimon, why does it mention dipping the finger? He says that Pigul applies only to Korbanos of the outer Mizbeach!

אלא הא והא רבנן ולא קשיא כאן בחטאות החיצונות כאן בחטאות הפנימיות
(d)

Rejection #2: Rather, both Beraisos are Chachamim. Beraisa #1 refers to inner Chata'os, and Beraisa #2 refers to outer Chata'os.

חטאות החיצונות פשיטא לא כתיב בהו וטבל
(e)

Question: Obviously, dipping the finger does not make Pigul in outer Chata'os. The Torah does not say to dip the finger!

אצטריך סלקא דעתך אמינא הואיל וכתיב ולקח ואי אתי קוף רמי להו אידיה בעי למישקל זימנא אחריתי כמאן דכתיב וטבל דמי
(f)

Answer: Since it says "v'Lakach", and the Kohen must dip his finger (even if a monkey put the blood on the Kohen's finger), one might have thought that it is as if it says 'v'Taval';

[קמ"ל] להכי לא כתיב וטבל דמשמע הכי ומשמע הכי:
1.

The Torah did not write 'v'Taval', to teach that this is not an important Avodah, so it does not make Pigul.

2)

R. SHIMON'S OPINION ABOUT HOLACHAH

רבי שמעון מכשיר בהילוך:
(a)

(Mishnah - R. Shimon): (Improper intent in) Holachah does not disqualify.

א"ר שמעון בן לקיש מודה רבי שמעון בהולכת חטאות הפנימיות שמחשבה פוסלת בהו הואיל ועבודה שאין יכול לבטלה
(b)

(Reish Lakish): R. Shimon agrees that Holachah disqualifies in inner Chata'os, because it is essential. (The Korban cannot be slaughtered in the Heichal. The blood must be brought inside.)

והאמר רבי שמעון כל שאינו על מזבח החיצון כשלמים אין חייבין עליו משום פיגול
(c)

Question: R. Shimon says that Pigul applies only to Korbanos of the outer Mizbeach!

א"ר יוסי ברבי חנינא מודה היה לפסול מקל וחומר
(d)

Answer (R. Yosi b'Rebbi Chanina): He says that Pigul (with Kares) applies only to Korbanos of the outer Mizbeach, but a Kal va'Chomer teaches that even inner Chata'os can become Pasul;

ומה שלא לשמן שהוכשרו בשלמים פסול בחטאת חוץ לזמנו שפוסל בשלמים אינו דין שיפסול בחטאות
1.

Lo Lishmah does not disqualify Shelamim, but it disqualifies Chatas. Chutz li'Zmano disqualifies Shelamim, all the more so it disqualifies Chatas!

ואשכחן חוץ לזמנו חוץ למקומו מנלן
(e)

Question: This teaches Chutz li'Zmano. What is the source for Chutz li'Mkomo?

אי מחוץ לזמנו מה לחוץ לזמנו שכן כרת
1.

We cannot learn from Chutz li'Zmano, which causes (in other Korbanos Pigul, which has) liability for Kares!

אי משלא לשמה שכן נוהג בבמה
2.

We cannot learn from Lo Lishmah, which applies even to a Bamah (private Mizbeach, but Chutz li'Mkomo does not apply to a Bamah)!

<חיוב> שלא לשמן במאי נוהג בפסח וחטאת פסח וחטאת בבמה לא קרבו
(f)

Answer #1: We can learn from Lo Lishmah. This disqualifies only in Chatas and Pesach, which are not brought on Bamos!

ואיבעית אימא הקישא הוא
(g)

Answer #2: The Torah equates Chutz li'Zmano and Chutz li'Mkomo;

שלישי זה חוץ לזמנו פיגול [זה] חוץ למקומו
1.

"Shelishi" refers to Chutz li'Zmano; "Pigul" refers to Chutz li'Mkomo.

אמר רבא אם תימצי לומר ר' שמעון סבר לה כבריה דאמר בין האולם ולמזבח צפון אין מחשבה מועלת בהולכת חטאות הפנימיות אלא מפתח אולם ולפנים
(h)

(Rava): (The Ulam is the building in front of the Heichal. R. Elazar b'Rebbi Shimon holds that between the Ulam and the Mizbeach is like the north half of the Azarah, i.e. one may slaughter Kodshei Kodoshim there.) If R. Shimon agrees with R. Elazar, he will say that (improper intent during) Holachah disqualifies inner Chata'os only from the opening of the Ulam and inside (for they could have been slaughtered right by the opening. It was not necessary to (slaughter them further away and) take the blood to the Ulam;

ואם תמצי לומר סבר לה כרבי יהודה דאמר תוך עזרה מקדש אין מחשבה מועלת בהולכת סילוק בזיכין אלא מפתח היכל ולחוץ
1.

If he holds like R. Yehudah (who permits burning Eimurim on the floor of the Azarah, just like on the Mizbeach), he will say that Holachah of frankincense (that accompanies the Lechem ha'Panim on the Shulchan, and is burned on the Mizbeach) disqualifies only from the opening of the Heichal until the opening of the Ulam (because the Shulchan could have been placed right by the opening of the Heichal, and the frankincense could have been burned right outside the Ulam);

ואם תמצי לומר סבר קדושת היכל ואולם חדא היא אין מחשבה מועלת אלא מפתח אולם ולחוץ
2.

If he also holds that the Ulam has the Kedushah of the Heichal (so the Shulchan could be placed anywhere in the interior of the Ulam) he will say that Holachah disqualifies the frankincense only in the opening of the Ulam (the area corresponding to the thickness of the walls);

ואם תמצי לומר תוך הפתח כלפנים אין מחשבה מועלת אפילו פסיעה אחת אלא בכדי הושטת ידו
3.

If he holds that even that area has Kedushas Heichal, Holachah disqualifies only for the distance to stretch one's hand from the (end of the) opening of the Ulam to the floor of the Azarah;

ואם תמצי לומר סבר הולכה שלא ברגל לא שמה הולכה אין מחשבה מועלת כלל:
4.

If he also holds that Holachah disqualifies only when walking (not when just moving his hand), Holachah cannot disqualify the frankincense at all.

3)

IF A ZAR DID HOLACHAH

א"ל אביי לאמוריה דרב חסדא בעי מיניה מרב חסדא הולכה בזר מהו
(a)

Question (Abaye): If a Zar did Holachah, what is the law?

א"ל כשרה ומקרא מסייעני (דברי הימים ב לה) וישחטו את הפסח ויזרקו הכהנים את הדם מידם והלוים מפשיטים
(b)

Answer (Rav Chisda): It is Kosher - "va'Yishchatu ha'Pasach va'Yizreku ha'Kohanim mi'Yadam" (the Yisraelim did Holachah)!

מתיב רב ששת זר ואונן (דף יד,ב) שיכור ובעל מום בקבלה בהולכה בזריקה פסול וכן יושב וכן שמאל
(c)

Question (Rav Sheshes - Beraisa): If a Zar, Onen (one who lost a relative that day), or an intoxicated or blemished Kohen did Kabalah, Holachah or Zerikah, the Korban is Pasul. The same applies if the Avodah was done sitting or with the left hand.

14b----------------------------------------14b
תיובתא
1.

This refutes Rav Chisda.

והא רב חסדא קרא קאמר
(d)

Question: A verse supports Rav Chisda!

דעביד מעשה אצטבא
(e)

Version #1 (Rashi) Answer: The Yisrael merely held the bucket of blood. The Kohen who would do Zerikah took it from him.

(f)

Version #2 (Aruch) Answer: The Kohanim passed the buckets in a line. The Yisraelim did not take it. (end of Version #2)

רבה ורב יוסף דאמרי תרוייהו הולכה בזר מחלוקת ר' שמעון ורבנן
(g)

(Rabah and Rav Yosef): R. Shimon and Chachamim argue about whether Holachah of a Zar disqualifies.

רבי שמעון דאמר עבודה שאפשר לבטלה לאו עבודה היא כשרה בזר
1.

R. Shimon says that a dispensable Avodah is not considered Avodah, therefore, a Zar may do it;

לרבנן פסולה
2.

Version #1 (Rashi): Chachamim say that because it is essential, if a Zar does it the Korban is Pasul.

3.

Version #2 (Tosfos): Chachamim say that even though it is dispensable, if a Zar does it the Korban is Pasul. (end of Version #2)

א"ל אביי והא שחיטה דעבודה שא"א לבטלה וכשרה בזר
(h)

Question (Abaye): A Zar may do Shechitah, even though it is essential! (Rashi - according to Rabah and Rav Yosef, both Tana'im should require a Kohen; Tosfos - this challenges their explanation of R. Shimon).

א"ל שחיטה לאו עבודה היא
(i)

Answer (Rabah and Rav Yosef): Shechitah is not considered Avodah (Rashi - because anyone may do it; Tosfos - because it is required even for Chulin; alternatively - because the slaughterer may be anywhere (whereas one doing Avodah must be in the Azarah, and for Kodshei Kodoshim, he must be in the north half of the Azarah).

ולא והאמר ר' זירא אמר רב שחיטת פרה בזר פסולה
(j)

Question: R. Zeira taught that if a Zar slaughtered the Parah Adumah (red heifer), it is Pasul!

ואמר רב עלה אלעזר וחוקה כתיב בה
1.

(Rav): We learn that a Kohen must slaughter from "Elazar". We learn that this is Me'akev from "Chukah".

שאני פרה דקדשי בדק הבית היא
(k)

Answer #1: (That is not because it is considered Avodah. Rather,) the Parah Adumah is different. It is Kodshim of Bedek ha'Bayis.

ולאו כל דכן הוא קדשי בדק הבית הויא עבודה קדשי מזבח לאו עבודה היא
(l)

Question: Regular Kodshim (i.e. that go on the Mizbeach) are more Kodesh. All the more so a Kohen is required!

אמר רב שישא בריה דרב אידי מידי דהוה אמראות נגעים דלאו עבודה היא ובעיא כהונה
(m)

Answer #2 (Rav Shisha brei d'Rav Idi): Sometimes the Torah requires a Kohen for matters that are not Avodah, such as ruling about Tzara'as.

והרי הולכת אברים לכבש דעבודה שאפשר לבטלה היא ופסולה בזר
(n)

Question: Bringing limbs (of an Olah) up the ramp (of the Mizbeach, to burn them) is a dispensable Avodah, yet a Zar may not do it!

דכתי' (ויקרא א) והקרי' הכהן את הכל [והקטיר] המזבחה ואמר מר זו הולכת אברים לכבש
1.

"V'Hikriv ha'Kohen (Es ha'Kol v'Hiktir ha'Mizbechah)" refers to bringing the limbs up the ramp!

היכא דגלי גלי והיכא דלא גלי לא גלי
(o)

Answer: The Torah taught that a Kohen is needed for this. We do not learn to other places.

ולאו כל דכן הוא ומה הולכת אברים לכבש דלא מעכבא כפרה בעיא כהונה הולכת דם דמעכבא כפרה [לא כ"ש]
(p)

Question: Bringing limbs up the ramp (and even burning them) is not Me'akev Kaparah, yet a Kohen must do it. All the more so a Kohen must bring blood to the Mizbe'ach, which is Me'akev Kaparah! (This is left difficult.)

<מיבעיא> איתמר [נמי] אמר עולא א"ר אלעזר הולכה בזר פסולה אפילו לרבי שמעון
(q)

(Ula): If a Zar did Holachah, it is Pasul, even according to R. Shimon.

4)

HOLACHAH WITHOUT WALKING

איבעיא להו הולכה שלא ברגל שמה הולכה או לא שמה הולכה
(a)

Question: Is Holachah without walking (i.e. extending with the hand) considered Holachah (if someone Pasul for Avodah did it, or if the Kohen had improper intent, does it disqualify the Korban? Also, according to Chachamim, does it fulfill the requirement for Holachah? (Rashi)

ת"ש וכן יושב וכן שמאל פסול
(b)

Answer #1 (Beraisa): ...If Holachah (or Kabalah or Zerikah) was done sitting or with the left hand (it is Pasul).

הא עומד דומיא דיושב כשר
1.

Inference: If it was done standing still, it is Kosher (i.e. it is considered Holachah)!

דלמא יושב דקשייף מישף עומד דומיא דיושב דנייד פורתא
(c)

Rejection: Perhaps the Beraisa disqualifies shuffling along a bit while sitting, but if he was standing and moved his feet a bit, it is Kosher.

ת"ש שחט ישראל וקבל הכהן נתנו לחבירו וחברו לחבירו
(d)

Answer #2 (Mishnah): The Yisrael would slaughter (his Pesach), a Kohen did Kabalah, and Kohanim passed the bucket of blood one to another until the Mizbeach...

התם נמי דניידי פורתא
(e)

Rejection: There also, perhaps each Kohen moved his feet a bit.

ומאי קמ"ל
1.

Question: If so, what is the Chidush?

(משלי יד) ברוב עם הדרת מלך
2.

Answer: It is better to involve many Kohanim - "b'Rav Am Hadras Melech".

ת"ש קבל הכשר ונתן לפסול יחזיר לכשר
(f)

Answer #3 (Mishnah): If a Kosher Kohen did Kabalah and gave it to a Pasul (Kohen, or a Zar) he returns it to the Kosher Kohen. (The partial Holachah of extending it to the Pasul without walking is invalid. Therefore, the Kohen stands in the place he was when he gave it, takes it back, and repeats the Holachah with his feet!)

אימא יחזור הכשר ויקבלה
(g)

Rejection: No, the Mishnah means that the Kosher Kohen takes it back (from the Pasul, closer to the Mizbe'ach than he was when he gave it to him, and continues the Holachah. The partial Holachah of extending it to the Pasul was valid.)