PEREK KOL HA'TADIR
1)

THAT WHICH IS MORE FREQUENT TAKES PRECEDENCE

מסכת זבחים פרק י (דף פט,א משנה) כל התדיר מחבירו קודם את חבירו
(a)

(Mishnah): Whatever is more Tadir (frequent) takes precedence (is done first):

התמידין קודמין למוספין
1.

Temidim come before Musafim;

מוספי שבת קודמין למוספי ר"ח
2.

Musafim of Shabbos come before Musafim of Rosh Chodesh;

מוספי ר"ח קודמין למוספי ר"ה
3.

Musafim of Rosh Chodesh come before Musafim of Rosh Hashanah;

שנאמר (במדבר כח) מלבד עולת הבקר אשר לעולת התמיד תעשו את אלה:
4.

We learn from "Milvad Olas ha'Boker Asher l'Olas ha'Tamid Ta'asu Es Eleh" (i.e. the Tamid is first, because it is more Tadir).

מנא לן
(b)

(Gemara) Question: What is the source of this?

מנא לן כדקאמר טעמא מלבד עולת הבקר
1.

Objection: The Mishnah explicitly gave the source - "Milvad Olas..."!

דילמא תמידין הן דקדמו למוספין משום דתדירי מוספין למוספין מנ"ל
2.

Answer: Perhaps only the Tamid has precedence, for it is brought every day. What is the source that a more frequent Musaf precedes a less frequent Musaf?

א"ר אילעא דאמר קרא (במדבר כח) כאלה תעשו ליום שבעת ימים אלה כאלה
(c)

Answer #1 (R. Ila'a): "Ka'Eleh Ta'asu la'Yom Shiv'as Yamim" - the Musafim (of Pesach) are like the Tamid (mentioned before this), i.e. what is more Tadir comes first.

והאי מיבעי ליה לגופיה
1.

Question: The verse is needed for the simple meaning! (It is not extra to teach about Tadir.)

א"כ ניכתוב אלה תעשו ליום
2.

Answer: If so, it should have said 'Eleh Ta'asu la'Yom'. (Rather, it says "ka'Eleh", to equate it to the Tamid.)

אי כתב אלה תעשו ליום שבעת הימים ה"א אלה לשבעת הימים <אין מידי אחרינא לא>
3.

Question: Had it said this, one might have thought that the seven lambs are brought over the course of the seven days!

ליום כתיב
4.

Answer: It says "la'Yom" (to teach that all the Korbanos are brought each day).

ואכתי אימא אלה ליום אבל שאר יומי לא ידענא כמה
5.

Question: One might have thought that the Korbanos are brought on the first day, and we would not know what is brought on the other days!

אמר קרא תעשו שיהו כל העשיות שוות
6.

Answer: "Ta'asu" teaches that all the Asiyos (actions) are the same.

אביי אמר מגופה דקרא
(d)

Answer #2 (Abaye): We learn from "Milvad Olas...";

אם כן לימא קרא מלבד עולת הבקר ותישתוק
1.

Had it said only "Milvad Olas ha'Boker", we would have known that the Tamid is first;

אשר לעולת התמיד ל"ל למימר דהך דתדירא תיקדום:
2.

"Asher l'Olas ha'Tamid" is extra, to teach that whatever is more Tadir has precedence.

2)

THAT WHICH IS MORE KADOSH TAKES PRECEDENCE

(משנה) כל המקודש מחבירו קודם את חבירו
(a)

(Mishnah): Whatever is more Kadosh comes first:

דם החטאת קודם לדם העולה מפני שהוא מרצה
1.

Dam Chatas comes before Dam Olah, for the former is Mechaper (for Chayavei Kerisus);

איברי עולה קודמין לאימורי חטאת מפני שהוא כליל לאישים
2.

Ivrei (limbs of an) Olah come before Eimurei (the parts offered, e.g. Chelev of a) Chatas, for Olah is Kalil (entirely burned on the Mizbe'ach);

חטאת קודמת לאשם מפני שדמה ניתן לד' קרנות על היסוד
3.

Chatas comes before Asham, for its blood is put on the four Keranos (and Dam Asham is not) and on the Yesod (Rashi - and this is not explicit in the Torah regarding Asham; Shitah Mekubetzes - Dam Chatas goes on the Yesod just like Dam Asham, i.e. this is not a stringency of Asham over Chatas);

אשם קודם לתודה ואיל נזיר מפני שהוא קדשי קדשים
4.

Asham comes before Todah and Eil Nazir, for it is Kodshei Kodoshim;

תודה ואיל נזיר קודמים לשלמים מפני שהן נאכלין ליום אחד וטעונין לחם
5.

Todah and Eil Nazir come before Shelamim, for they are eaten only for one day (and a night) and are accompanied by bread;

השלמים קודמין לבכור מפני שהן טעונין מתן ד' [וסמיכה] ונסכים ותנופות חזה ושוק
6.

Shelamim comes before Bechor, for it requires Zerikah on (two edges, and the blood goes on) all four walls, Semichah, Nesachim, and Tenufah (waving) of Chazeh v'Shok (the chest and thigh);

הבכור קודם למעשר מפני שקדושתו מרחם ונאכל לכהנים
7.

Bechor comes before Ma'aser (Behemah), for it is Kodesh from (the time it was in or left) the womb, and only Kohanim eat it;

המעשר קודם לעופות מפני שהוא זבח ויש בו קודש קדשים דמו ואימוריו
8.

Ma'aser comes before birds, for it is a Zevach (slaughtered, as opposed to Melikah), and parts of it, i.e. the blood and Eimurim, are Kodshei Kodoshim;

העופות קודמין למנחות מפני שהן מיני דמים
9.

Birds come before Menachos, for they have blood;

מנחת חוטא קודם למנחת נדבה מפני שהוא בא על חטא
10.

Minchas Chotei (i.e. that a very poor person brings for a Chatas Oleh v'Yored) comes before Minchas Nedavah, for it is brought due to a transgression;

חטאת העוף קודמת לעולת העוף
11.

Chatas ha'Of comes before Olas ha'Of;

וכן בהקדישה:
12.

The same applies to making them Hekdesh. (One should be Makdish Chatas ha'Of before Olas ha'Of.)

89b----------------------------------------89b
(דף פט,ב) מנא הני מילי
(b)

(Gemara) Question: What is the source of this?

דת"ר (במדבר ח) ופר שני בן בקר תקח לחטאת אם בא ללמד שהן שנים הרי כבר נאמר (במדבר ח) ועשה את האחד חטאת ואת האחד עולה מה ת"ל ופר שני בן בקר תקח לחטאת
(c)

Answer (Beraisa) Question: Why does it say "u'Far Sheni... l'Chatas"? We already know that two bulls are taken (for Chanukas ha'Leviyim) - "va'Aseh Es ha'Echad Chatas v'Es ha'Echad Olah"!

שיכול שיהא חטאת קודמת לכל מעשה עולה ת"ל ופר שני בן בקר תקח לחטאת
1.

Answer: One might have thought that the Chatas is offered entirely before the Olah. The verse calls it second, to teach that this is not so.

אי פר שני יכול תהא עולה קודמת לחטאת לכל מעשיה
2.

Suggestion: Since the verse calls it second, perhaps the Olah is offered entirely before the Chatas!

ת"ל ועשה את האחד חטאת ואת האחד עולה
3.

Rejection: "Va'Aseh Es ha'Echad Chatas v'Es ha'Echad Olah."

הא כיצד דם חטאת קודמת לדם עולה מפני שמרצה:
4.

Resolution: Dam Chatas comes before Dam Olah, for it is (normally) Mechaper, (but Ivrei Olah come before Eimurei Chatas).

איברי עולה כו'
(d)

(Mishnah): Ivrei Olah...

ואמאי מתנה קמייתא דמכפרה תיקדום והנך לא
(e)

Question: The first Matanah of Dam Chatas is fully Mechaper, but the last three Matanos are not. Why do they come before Dam Olah?

אמר רבינא הכא בחטאת הלוים עסקינן ואע"ג דכי עולה דמי קאמר רחמנא היא תיקדים
(f)

Answer #1 (Ravina): The verse teaches that Dam Chatas ha'Leviyim comes before Dam Olah, even though this Chatas did not atone for a Chet, so it was like an Olah. This teaches that the Torah gives precedence to Matanos Dam Chatas even when it does not atone.

במערבא אמרי הואיל והתחיל במתנות גומר:
(g)

Answer #2 (Chachamim of Eretz Yisrael): Once a Kohen begins Matanos Dam Chatas, he finishes them (before engaging in another Korban).

איבעיא להו דם חטאת ואיברי עולה איזה מהן קודם
(h)

Question: Which comes first, Dam Chatas or Ivrei Olah?

דם חטאת קודם מפני שמרצה
1.

Dam Chatas comes first, for it is Mechaper;

או דילמא איברי עולה קודמין מפני שהן כליל לאישים
2.

Or, perhaps Ivrei Olah come first, for they are Kalil!

ת"ש דם חטאת קודם לדם עולה
(i)

Answer (Mishnah): Dam Chatas comes before Dam Olah.

לדם עולה הוא דקדים לאיברי עולה לא קדים
1.

Inference: It comes before Dam Olah, but not before Ivrei Olah!

אדרבה מסיפא
(j)

Rejection: The Seifa (a later clause of the Mishnah) teaches just the contrary!

איברי עולה קודמין לאימורי חטאת
1.

(Seifa): Ivrei Olah come before Eimurei Chatas.

לאימורי חטאת הוא דקדים לדם חטאת לא קדים
2.

Inference: They come before Eimurei Chatas, but not before Dam Chatas!

אלא מהא ליכא למשמע מינה:
(k)

Conclusion: (The inferences contradict each other.) We cannot settle the question from the Mishnah.

איבעיא להו דם עולה ואימורי חטאת איזה מהן קודם
(l)

Question: Which comes first, Dam Olah or Eimurei Chatas?

דם עולה קודם דקאתי מכח כליל
1.

Dam Olah comes first, for it is from a Korban that is Kalil;

או דילמא אימורי חטאת קודמין דקאתי מכח מכפר
2.

Or, perhaps Eimurei Chatas come first, for they are from a Korban that is Mechaper!

ת"ש דם חטאת קודם לדם עולה
(m)

Answer (Mishnah): Dam Chatas comes before Dam Olah.

דם חטאת הוא דקדים לדם עולה אבל אימורי חטאת לא
1.

Inference: It comes before Dam Olah, but Eimurei Chatas are not before Dam Olah!

אדרבה מסיפא
(n)

Rejection: The Seifa teaches just the contrary!

איברי עולה קודמין לאימורי חטאת
1.

(Seifa): Ivrei Olah come before Eimurei Chatas.

איברי עולה הוא דקדמי לאימורי חטאת אבל דם עולה לא
2.

Inference: They come before Eimurei Chatas, but Dam Olah is not before Eimurei Chatas!

אלא מהא ליכא למשמע מינה:
(o)

Conclusion: We cannot settle the question from the Mishnah.

3)

PRECEDENCES AMONG KORBANOS

איבעיא להו דם עולה ודם אשם איזה מהן קודם
(a)

Question: Which comes first, Dam Olah or Dam Asham?

דם עולה קודם דקאתי מכח כליל
1.

Dam Olah comes first, for it is from a Korban that is Kalil;

או דילמא דם אשם קודם <דקאתי מכח> דמכפר
2.

Or, perhaps Dam Asham comes first, for it is Mechaper!

ת"ש דם חטאת קודם לדם עולה
(b)

Answer #1 (Mishnah): Dam Chatas comes before Dam Olah.

אבל דם אשם לא
1.

Inference: Dam Chatas comes before Dam Olah, but Dam Asham is not before Dam Olah.

בדין הוא דאיבעי למיתני דם אשם ואיידי דבעא למיתני סיפא איברי עולה קודמין לאימורי חטאת
(c)

Rejection: Really, it should have said that Dam Asham comes before Dam Olah. Since the Seifa teaches that Ivrei Olah come before Eimurei Chatas, the Reisha discusses Dam Chatas for parallel structure;

דאי תנא לאימורי אשם ה"א לאימורי אשם הוא דקדמי לאימורי חטאת לא קדמי מש"ה תנא חטאת
1.

The Seifa could not teach that Ivrei Olah come before Eimurei Asham, for then we would think that Eimurei Chatas come before Ivrei Olah.

ת"ש חטאת קודם לאשם
(d)

Answer #2 (Mishnah): Chatas comes before Asham.

חטאת הוא דקדמה ליה לאשם אבל עולה לא
1.

Inference: Chatas comes before Asham, but Olah does not come before Asham.

מאי לאו דם
2.

Suggestion: This refers to the blood.

לא אאימורים
(e)

Rejection: No, it refers to Eimurim.

דיקא נמי דקתני מפני שדמה ניתן ש"מ:
(f)

Support: The Mishnah explains, because its blood is put... (If the Mishnah were already discussing the blood, it would say 'it is put...')

חטאת קודמת כו':
(g)

(Mishnah): Chatas comes before Asham...

אדרבה אשם קדים שכן יש לו קיצבה
(h)

Question: Asham should come before Chatas, for it has a Shi'ur (it must cost at least two Shekalim)!

אפ"ה ריבוי דמזבח עדיף:
(i)

Answer: The additional Matanos of Chatas outweigh this stringency of Asham.

אשם קודם לתודה כו':
(j)

(Mishnah): Asham comes before Todah and Eil Nazir...

אדרבה התודה ואיל נזיר קדמי שכן טעונין לחם
(k)

Question: They should come before Asham, for they are accompanied by bread!

אפ"ה קדשי קדשים עדיפי:
(l)

Answer: The fact that Asham is Kodshei Kodoshim outweighs this stringency.

תודה ואיל נזיר כו':
(m)

(Mishnah): Todah and Eil Nazir come before Shelamim...

אדרבה שלמים קדמי שכן ישנן בציבור כביחיד
(n)

Question: Shelamim should come before them, for both the Tzibur (i.e. on Shavu'os) and individuals bring Shelamim!

אפילו הכי נאכלין ליום אחד עדיפי
(o)

Answer: The fact that Todah and Eil Nazir are eaten only for one day outweighs this stringency.

איבעיא להו תודה ואיל נזיר איזה מהן קודם
(p)

Question: Which has precedence, Todah or Eil Nazir?

תודה קדמה שכן טעונה ד' מיני לחם
1.

Todah comes first, for it is accompanied by four kinds of bread (and Eil Nazir is accompanied only by two);

או דילמא איל נזיר קודם שכן יש עמו דמים אחרים
2.

Or, perhaps Eil Nazir comes first, for other Zevachim must be brought with it!

ת"ש זו קודמת לזו שזו טעונה ד' מיני לחם וזו אינה טעונה אלא שני מיני לחם:
(q)

Answer (Beraisa): Todah comes before Eil Nazir, for it is accompanied by four kinds of bread, but Eil Nazir is accompanied only by two.

4)

PRECEDENCES AMONG KORBANOS (cont.)

השלמים קודמין לבכור כו':
(a)

(Mishnah): Shelamim comes before Bechor...

אדרבה בכור קודם שכן קדושתו מרחם ונאכל לכהנים
(b)

Question: Bechor should come first, for it is Kodesh from the womb, and only Kohanim may eat it!

אפ"ה מצות יתירות עדיפי:
(c)

Answer: The extra Mitzvos of Shelamim (two Zerikos that are four, Semichah, Nesachim, and Tenufah) outweigh the stringencies of Bechor.

הבכור קודם כו':
(d)

(Mishnah): Bechor comes before Ma'aser...

אדרבה מעשר קודם שכן מקדש לפניו ולאחריו
(e)

Question: Ma'aser should come first, for even the animals (that left the pen) before and after it (i.e. the ninth and 11th) become Kodesh (if they were mistakenly called 'Tenth')!

אפ"ה קדושה מרחם עדיפא:
(f)

Answer: The fact that Bechor is Kodesh from the womb outweighs this.

מעשר קודם לעופות כו':
(g)

(Mishnah): Ma'aser comes before birds...

אדרבה עופות קדמי שכן קדשי קדשים
(h)

Question: We should say that birds come first, for they are Kodshei Kodoshim!

אפ"ה מין זבח עדיף
(i)

Answer: The fact that Ma'aser is a Zevach outweighs this.

5)

EIMURIM BEFORE ZERIKAH

אמר רבינא בר שילא אימורי קדשים קלים שיצאו לפני זריקת דמים פסולין
(a)

(Ravina bar Shila): If the Eimurim of Kodshim Kalim left the Azarah before Zerikah, they are Pesulim.

ותנא תונא מפני שהוא זבח וישנו קדשי קדשים דמיו ואימורין
(b)

Support (Mishnah): Ma'aser comes before birds, for it is a Zevach, and parts of it, i.e. the blood and Eimurim, are Kodshei Kodoshim.

בשלמא אימורין ליתנהו בעופות אלא דם מיהא איתיה
1.

Question: Granted, Eimurim is a stringency of Ma'aser not found in birds. However, why does the Mishnah mention the blood? Also blood of birds is Kodesh Kodoshim!

אלא לאו קמ"ל אימורין כי דמו מה דמו לפני זריקה אף אימורין קודם זריקה וקא קרי להו קדשי קדשים
2.

Answer: This teaches that the Eimurim are like the blood. They are Kodshei Kodoshim even before Zerikah;

ומה דמו מיפסל ביוצא אף אימורין מיפסל ביוצא
3.

Just like blood that leaves the Azarah before Zerikah is Nifsal, also Eimurim.

נימא מסייע ליה
(c)

Suggestion: (Also) the following supports Ravina.

בשר קדשים קלים שיצא לפני זריקת דמים רבי יוחנן אמר כשר
1.

(R. Yochanan): If meat of Kodshim Kalim left the Azarah before Zerikah, it is Kosher;

ר"ל אמר פסול
2.

(Reish Lakish): It is Pasul.

רבי יוחנן אמר כשר הואיל וסופו לצאת ר"ל אמר פסול עדיין לא הגיע זמנו לצאת
i.

R. Yochanan is Machshir because it will be permitted to take the meat out (after Zerikah), Reish Lakish disqualifies because the Heter did not yet take effect.

ע"כ לא פליגי אלא בבשר אבל באימורין לא
3.

Suggestion: They argue only about meat, but all agree about Eimurim. (Since they may never leave, they are Nifsalim through Yotzei even before (they become Kodshei Kodoshim due to) Zerikah.)

הוא הדין דבאימורין נמי פליגי
(d)

Rejection: No, they also argue about Eimurim;

והא דקא מיפלגי בבשר להודיעך כחו דר"ל דאפילו בשר דסופה לצאת אמר עדיין לא הגיע זמנו לצאת
1.

Their argument was taught regarding meat to teach the extremity of Reish Lakish. He disqualifies even meat, even though later, it will be permitted to take it out.