TOSFOS DH Kol ha'Tadir. she'Ne'emar Milvad Olas ha'Boker...
תוספות ד"ה כל התדיר. שנאמר מלבד עולת הבקר...
(SUMMARY: Tosfos discusses why we need another source that the Tamid is first.)
תימה דבפרק תמיד נשחט (פסחים דף נח:) אמרינן מנין שלא יהא דבר קודם לתמיד שנאמר העולה עולה ראשונה ל''ל תיפוק לי מהכא
Question #1: In Pesachim (58b) we say 'what is the source that nothing may precede the [morning] Tamid? It says "ha'Olah" - the first Olah.' We should learn from here!
וכי תימא דההוא לנדרים ונדבות והאי למוספין דמוספין קבוע להם זמן ונדרים ונדבות אפשר בכל יום ותדיר
Suggestion: That refers to Nedarim and Nedavos, and here it refers to Musafim. Musafim have a fixed time, and Nedarim and Nedavos are possible on every day, so they are Tadir.
הא בפרק התכלת (מנחות דף מט.) מייתי בהדיא קרא דהעולה אמתני' דהתמידין אין מעכבין את המוספין
Rejection: In Menachos (49a) it explicitly brings "ha'Olah" regarding the Mishnah that Temidim are not Me'akev Musafim;
דקאמר ה''ד אי דאית ליה [ולקדם] והתניא מנין שלא יהא דבר כו'
It says "what is the case? If he has [lambs for both], and [it teaches about] offering first (the Tamid need not be first, this cannot be, for) a Beraisa teaches 'what is the source that nothing [may precede the Tamid, and it learns from ha'Olah]'!
ועוד קשה טפי בסוף הגוזל קמא (ב''ק דף קיא.) דריש מדכתיב מלבד איל הכפורים מכלל דכסף ברישא
Question #2: Bava Kama (111a) is more difficult. It expounds that "Milvad Eil ha'Kipurim" implies that money is first (one may bring his Asham for Gezel ha'Ger only after giving the money to the Kohanim);
ופריך אלא מעתה מלבד עולת הבוקר מכלל דמוספין ברישא והתניא מנין שלא יהא דבר כו'
[The Gemara] asks that if so ("Milvad" connotes before), "Milvad Olas ha'Boker Asher l'Olas ha'Tamid" should teach that Musaf is first, but a Beraisa teaches 'what is the source that nothing...'!
הוה ליה למיפרך ממתני' דהכא דאדרבה דדריש מדכתיב מלבד עולת הבוקר מכלל דתמידין קודמין
It should have asked from our Mishnah here, for just the contrary, it expounds that since it is written "Milvad Olas ha'Boker", this teaches that Temidim are first!
וליכא למימר נמי דאיצטריך קרא דהכא לציבור שאין להם תמידים ומוספין אלא כדי אחד מהם
Implied suggestion: We need the verse here for a Tzibur that has enough [lambs] only for Temidim or Musafim (but not both of them. Even if the Musaf is for today and the Temidim for tomorrow, we save them for the Tamid - Tzon Kodoshim.)
דמתני' לאו בכי האי גוונא איירי דומיא דסיפא דקתני דם חטאת קודם לדם עולה
Rejection: Our Mishnah does not discuss this, similar to the Seifa, which teaches that Dam Chatas precedes Dam Olah!
וליכא למימר דחד למצוה וחד לעכב
Implied suggestion: One verse teaches l'Chatchilah, and one teaches that it is Me'akev.
דעיכובא ליכא כדאמר בפ' התכלת (מנחות דף מט.)
Rejection: [The order] is not Me'akev, like it says in Menachos (49a).
וי''ל דהעולה עולה ראשונה להקדמת הקטרה דבהקטרה איירי וקרא דהכא להקדמת שחיטה דתעשו את אלה בעשייה דדם [איירי]
Answer #1 (to Question #1): '"Ha'Olah" - the first Olah' teaches that it is first for Haktarah, and the verse here teaches that it is first for Shechitah, for "Ta'asu Es Eleh" discusses [offering] blood.
והשתא ניחא דמייתי בפרק התכלת (שם) האי קרא דהעולה (הגהת צאן קדשים) למימר דאפי' בהקטרה דלא תנן תמיד של שחר קודם
Support: Now it is fine that in Menachos there, it brings "ha'Olah" to teach that even for Haktarah, which our Mishnah did not teach, the morning Tamid is first.
א''נ משום דלשון שלא יהא דבר קודם משמע טפי עיכובא אתיא טפי מן משנה
Answer #2 (to Question #1): [The questioner in Pesachim thought that it is Me'akev. Therefore he brought from the Beraisa,] because the expression "nothing may precede" connotes that it is Me'akev more than our Mishnah [does].
והשתא ניחא דלא מייתי בהגוזל קמא (ב''ק דף קיא.) ממתני' לאוכוחי על מלבד איל הכפורים דלא הוי כסף ברישא
Answer #1 (to Question #2): Now it is fine that in Bava Kama (111a) it does not bring our Mishnah to prove about "Milvad Eil ha'Kipurim" that the money is not brought first;
דלעולם כסף ברישא כיון דכתיב כסף קודם ואחר כך איל
Really, the money is first, since Kesef was written first, and afterwards the ram;
אבל הכא איירי בעשיית הדם וה''ק קרא מלבד עולת הבוקר שעשיתם כבר עבודת הדם תעשו את אלה
However, here we discuss offering the blood. The verse means as follows. "Milvad Olas ha'Boker", for which you already offered the blood, offer these [Musafim];
אבל הקטרה דכתיב מקמי קרא דמלבד עולת הבוקר תהיה קודם התמיד דכולהו קראי דקמיה בהקטרה משתעי דהא כתיב בהו אשה ריח
However, Haktarah [of Musafim], which is written before the verse "Milvad Olas ha'Boker", is before [Haktarah of] the Tamid, for all the verses beforehand discuss Haktarah, for they say "Isheh Rei'ach";
ולהכי איצטריך לאתויי מהעולה דאע''ג דהקטרת דמוספין כתיבי מקמי מלבד (הגהת שיטה מקובצת) עולת הבקר הקטרת תמיד קודמת להן
Therefore, we need to bring from "ha'Olah". Even though Haktarah of Musafim is written before Milvad Olas ha'Boker, Haktarah of the Tamid precedes them;
ה''נ הכא אע''ג דכסף כתיב מקמי מלבד איל הכיפורים יכול להיות דאיל קודם
Likewise here, even though Kesef is written before "Milvad Eil ha'Kipurim", it can be that the ram is offered before [giving the money].
מיהו קשה דקראי דקמי מלבד עולת הבוקר בעבודת דם [נמי] איירי כדכתיב לעיל מיניה ושעיר חטאת אחד לכפר עליכם וכפרה בדם היא
Question #1: The verses before Milvad Olas ha'Boker discuss also Avodas ha'Dam, like it says above "v'Sa'ir Chatas Echad Lechaper Aleichem", and Kaparah is through the blood!
ועוד אמאי לא גמרינן הקטרה ודם מהדדי
Question #2: Why don't we learn Haktarah and blood from each other?
ומפרש ה''ר חיים דקרא דהעולה איצטריך לחביתין דמכל התדיר לא אתי דבכל יום איתנהו כתמיד
Answer #3 (to Question #1 - R. Chaim): We need "ha'Olah" for Chavitei [Kohen Gadol]. We cannot learn from "whatever is more Tadir", for it is offered every day, just like the Tamid.
וכן מוכח ביומא בפרק אמר להם הממונה (דף לד.) דקאמר איברים קודמין למנחה דתניא מנין שלא יהא דבר כו' ואמר רבא כו' ובמנחת חביתים איירי
Support: This is proven in Yoma (34a). It says that limbs are offered before the Minchah, for a Beraisa teaches "what is the source that nothing...", and Rava said that it discusses Minchas Chavitim;
דאי במנחת נסכים תיפוק לי מדכתיב עולה ומנחה
If it were Minchas Nesachim, I already know [that the limbs are first] for it says "Olah u'Minchah";
וקרא דהכא איצטריך ללמד על כל התדירין שקודמין
We need the verse here ("Milvad...") to teach about everything Tadir, that it comes earlier.
מיהו אין מרויח כלל בזה יותר משאם נאמר דאיצטריך העולה לנדרים ונדבות
Objection (to Answer #3): However, this does not help at all more than if we would say that ha'Olah is needed for Nedarim and Nedavos! (Still, why does Menachos (49a) bring "ha'Olah" to teach that the Tamid precedes Musafim?)
ויש לתמוה אמאי לא נפקא לן דתמידים קודמין למוספין מדכתיב בתמיד בבקר
Question #3: Why don't we derive that Temidim precede Musafim because it says about the Tamid "ba'Boker"?
ויוקדם דבר שנאמר בו בבוקר למוסף שכתב בו ביום דמשמע בעיצומו של יום כדדרשינן [התם] (ג''ז שם) ביום לאחר
Something about which it says "ba'Boker" should precede Musaf, about which it is written "ba'Yom", which connotes that in the middle of the day, like we expounded there ba'Yom - after!
ואמרינן נמי (פסחים דף נח.) מוספין בשש ואז אינו בקר
We say also in Pesachim (58a) that Musafim are offered in the sixth hour, and then it is not morning!
והיינו יכולין לדחוק ולומר דאי לאו קרא דהעולה היינו מאחרין הקטרת תמיד עד אחר הקטרת המוסף כדמשמע בהגוזל קמא (ב''ק ד' קיא.) מדכתיב מלבד
Poor Answer: If not for "ha'Olah", we would delay Haktarah of the Tamid until after Haktarah of Musaf, like it connotes in Bava Kama (111a), since it says Milvad;
ותעשה בבוקר הוה מוקמינא לעבודת הדם
We would establish "Ta'aseh ba'Boker" regarding Avodas ha'Dam.
אבל עדיין קשה כיון דכתיב העולה לאפוקי מההיא סברא ל''ל קרא דמלבד לאשמועי' דתמידין קודמין למוספין לעבודת הדם תיפוק ליה מדכתיב בתמיד בבוקר ובמוספין ביום
Question: Still, it is difficult, since it is written ha'Olah to exclude that reasoning, why do we need "Milvad" to teach that Temidim precede Musafim for Avodas ha'Dam? We should know this because it is written about the Tamid "ba'Boker", and regarding Musaf [it is written] ba'Yom!
TOSFOS DH Mina Lan kideka'Tani Taima
תוספות ד"ה מנא לן כדקתני טעמא
(SUMMARY: Tosfos questions a similar question in Megilah.)
הכא ניחא שהטעם מפורש במשנה
Remark: Here it is fine (that we question the question), for the reason is explicit in the Mishnah.
אבל בשמעתא קמייתא דמגילה (דף ב.) קשה דקאמר מנ''ל כדבעינן למימר קמן חכמים הקילו כו'
Question: However, in Megilah (2a), it is difficult. It asks "[why do you ask] what is the source? It is like we will say below, Chachamim were lenient...!"
ומה בכך אטו מש''ה לית ליה למיבעי מנ''ל מאחר שאותו הטעם אינו מפורש במשנה
So what [if it is taught below]? Is that a reason not to ask "what is the source?", since the reason is not explicit in the Mishnah!
TOSFOS DH Asham Kodem l'Todah v'Eil Nazir Mipnei she'Hu Kodshei Kodoshim
תוספות ד"ה אשם קודם לתודה ואיל נזיר מפני שהוא קדשי קדשים
(SUMMARY: Tosfos explains why we needed this reason.)
הא דלא קאמר טעמא מפני שהוא מרצה
Implied question: Why doesn't it say that the reason is because [Asham] atones?
משום דאיכא אשם נזיר ואשם מצורע דאין באין לכפר אלא להכשיר כדאמר בפ''ק דמנחות (ד' ד:)
Answer: It is because there is Asham Nazir and Asham Metzora that do not come to atone, rather, to be Machshir (enable counting Nezirus Taharah, or permit eating Kodshim), like it says in Menachos (4b).
ומיהו גבי חטאת קאמר טעמא דמרצה אע''ג דאיכא נמי חטאת נזיר וחטאת מצורע דאין באין לכפר אלא להכשיר כדקאמר לעיל בפ''ק (דף ט:) הני עולות נינהו
Implied question: Regarding Chatas, it says the reason that it atones, even though there are also Chatas Nazir and Chatas Metzora that do not come to atone, rather, to be Machshir, like it says above (9b) "these [Chata'os] are [like] Olos"!
ויש לומר דלא סגי ליה בטעמא דמרצה משום דתודה ואיל נזיר מקודשין דטעונין לחם כדאמר בגמ'
Answer: The reason that it atones is not enough, because Todah and Eil Nazir are more Kodesh [in one respect], that bread must be brought with them, like it says in the Gemara (89b).
TOSFOS DH Ma'aser Kodem l'Ofos Mipnei she'Hu Min Zevach...
תוספות ד"ה מעשר קודם לעופות מפני שהוא מין זבח...
(SUMMARY: Tosfos points out that there is only one reason to favor it over Olas ha'Of.)
מה שאין כן בחטאת העוף שאין למזבח אלא דמה
Explanation: Chatas ha'Of is different. The Mizbe'ach gets only its blood. (Ma'aser has two matters that are Kodshei Kodoshim, i.e. for the Mizbe'ach - blood and Eimurim.)
וכיון דקדמה לחטאת העוף כל שכן לעולת העוף דהא חטאת העוף קודמת לעולת העוף כדקתני ואזיל כך פירש בקונטרס
Since [Ma'aser] is before Chatas ha'Of, all the more so it is before Olas ha'Of, for Chatas ha'Of precedes Olas ha'Of, like the Mishnah proceeds to teach. So Rashi explained.
והאי טעמא ניחא בדם אבל אימורי מעשר דקדמי לעולת העוף מאי טעמא דאכולה מילתא קאמר דקודמים כדמוכח בגמרא
Question: The reason is fine for blood, but why do Eimurim of Ma'aser precede Olas ha'Of? [The Mishnah] says that [Ma'aser Behemah] has precedence in every way, like is proven in the Gemara!
ושמא באימורין סגי בטעמא דמין זבח:
Answer: Perhaps regarding Eimurim, the reason that it is a kind of Zevach suffices.
89b----------------------------------------89b
TOSFOS DH Dam Chatas Kodem l'Dam Olah Mipnei she'Hu Meratzeh (pertains to Amud A)
תוספות ד"ה דם חטאת קודם לדם עולה מפני שהוא מרצה (שייך לעמוד א)
(SUMMARY: Tosfos explains why we did not give the same reason as for Asham.)
הא דלא קאמר טעמא משום שדמה ניתן על ד' קרנות כדקאמר גבי אשם
Implied question: Why didn't it say the reason because its blood is put on the four Keranos, like it says regarding Asham?
משום דכיון דדם עולה אתי מכח כליל כדאמר בגמרא לא סגי בטעמא דארבע קרנות
Answer: Since Dam Olah comes to due to [a Korban] that is Kalil (totally Huktar), like it says in the Gemara, the reason of four Keranos does not suffice.
TOSFOS DH Hacha b'Chatas ha'Leviyim Askinan
תוספות ד"ה הכא בחטאת הלוים עסקינן
(SUMMARY: Tosfos points out that the reason of our Mishnah does not apply to this.)
והא דקאמר מפני שמרצה
Implied question: [The Mishnah] said that Dam Chatas has precedence because it atones!
בחטאת דעלמא
Answer: It refers to a regular Chatas.
TOSFOS DH Dam Olah v'Eimurei Chatas Eizeh Mehen Kodem
תוספות ד"ה דם עולה ואימורי חטאת איזה מהן קודם
(SUMMARY: Tosfos distinguishes this from the previous question.)
לא דמיא לבעיין דלעיל דמיירי במכפר וכליל גופייהו
Observation: This is unlike the question above (of Dam Chatas and Eimurei Olah), which discusses what itself is Mechaper and Kalil;
והכא איירי באותו שבא מכח כליל ומכח מכפר
Here we discuss what comes to due to Kalil and Mechaper (Dam Olah is from a Korban that is Kalil. Eimurei Chatas are from a Korban that is Kalil.)
TOSFOS DH Dam Olah v'Dam Asham Eizeh Mehen Kodem
תוספות ד"ה דם עולה ודם אשם איזה מהן קודם
(SUMMARY: Tosfos explains why we did not ask about Dam Asham and limbs of Olah.)
דם אשם ואיברי דעולה דם אשם קודם דאשם מכפר כחטאת
Possibility #1: Between Dam Asham and limbs of Olah, Dam Asham has precedence, because Asham atones like Chatas.
א''נ פשיטא ליה דאיברי עולה קודמין לדם אשם מפני שהן כליל
Possibility #2: Obviously limbs of Olah have precedence over Dam Asham, because they are Kalil;
ולא דמי לאיברי עולה ודם חטאת דחשיב דם חטאת משום דהוי אד' קרנות
This is unlike limbs of Olah and Dam Chatas. Dam Chatas is more important, for it is put on four Keranos.
TOSFOS DH Aval Olah Lo
תוספות ד"ה אבל עולה לא
(SUMMARY: Tosfos justifies the inference.)
דעל כרחין למעוטי עולה אתא דאי עולה קודמת לאשם ליתני עולה וכל שכן חטאת דהא דם חטאת קודם לדם עולה
Explanation: You are forced to say that it comes to exclude Olah, for if Olah has precedence over Asham, it should teach Olah [has precedence], and [we would know that all the more so Chatas, for Dam Chatas has precedence over Dam Olah!
TOSFOS DH Leima Mesayei'a Lei Besar Kodshim Kalim v'Chulei
תוספות ד"ה לימא מסייע ליה בשר קדשים קלים כו'
(SUMMARY: Tosfos asks why we don't bring a support from a Beraisa above.)
תימה דלא מייתי סייעתא מברייתא דלעיל בפ' ב' (דף כו.) דקתני גבי קדשים קלים פרכסה ויצתה לחוץ וחזרה פסולה
Question: Why don't we bring a support from the Beraisa above (26a), which teaches that if Kodshim Kalim quivered [after Shechitah] and left the Azarah, it is Pasul?
ואמרי' עלה ש''מ בשר קדשים קלים שיצא לפני זריקת דמים פסולה ומשני דילמא באליה ויותרת הכבד ושתי הכליות
We said about this "this teaches that meat of Kodshim Kalim that left [the Azarah] before Zerikah is Pasul", and answer that perhaps it refers to [Eimurim, i.e.] the tail, Yoseres ha'Kaved and the two kidneys.
TOSFOS DH v'Ha d'Ka Mipalgei b'Basar Lodi'acha Kocho d'Reish Lakish
תוספות ד"ה והא דקא מיפלגי בבשר להודיעך כחו דר''ל
(SUMMARY: Tosfos supports the Havah Amina to teach the argument about Eimurim.)
הוה מצי לאיפלוגי באימורין להודיעך כח דהיתירא:
Observation: They could have argued about Eimurim to teach Ko'ach d'Hetera (the extremity of the lenient opinion. R. Yochanan is Machshir even Eimurim.)