1)

WHO RECEIVES A SHARE OF KODSHIM (cont.)

(דף צט,א) מנא הני מילי
(a)

(Gemara) Question: What is the source of this?

אמר ר"ל דאמר קרא (ויקרא ו) הכהן המחטא אותה יאכלנה כהן המחטא יאכל שאינו מחטא אינו אוכל
(b)

Answer (Reish Lakish): "Ha'Kohen ha'Mechatei Osah Yochalenah" - only a Kohen who is Mechatei (serves) will eat.

וכללא הוא
(c)

Question: This is not always true!

והרי משמרה כולה דאין מחטאין ואוכלין
1.

Not all the Kohanim in the Mishmar do Avodah, yet all eat!

ראוי לחיטוי קאמרינן
(d)

Answer: Reish Lakish means that only a Kohen who is able to do Avodah will eat.

הרי קטן דאינו ראוי לחיטוי ואוכל
(e)

Question: A minor may not do Avodah, yet he may eat!

אלא מאי יאכלנה יחלקנה ראוי לחיטוי חולק שאינו ראוי לחיטוי אינו חולק
(f)

Answer: He means, only a Kohen who is able to do Avodah receives a portion to eat.

הרי בעל מום דאינו ראוי לחיטוי וחולק
(g)

Question: A Ba'al Mum may not do Avodah, yet he receives a portion to eat!

בעל מום רחמנא רבייה (ויקרא ו) כל זכר בכהנים לרבות בעל מום
(h)

Answer: "Kol Zachar ba'Kohanim" includes a Ba'al Mum (he receives a portion).

ואימא כל זכר לרבות טבול יום
(i)

Question: Perhaps this includes a Tevul Yom!

מסתברא בעל מום ה"ל לרבויי שכן אוכל
(j)

Answer #1: It is more reasonable to include a Ba'al Mum, for he is (now) permitted to eat.

אדרבה טבול יום הוה ליה לרבויי דלאורתא מיחזא חזי
1.

Question: It is more reasonable to include a Tevul Yom, for he will be Kosher (even for Avodah) at night (e.g. Haktaras Chelev)!

השתא מיהא הא לא חזי
2.

Answer: A Tevul Yom is not Kosher now.

רב יוסף אמר מכדי מאי יאכלנה יחלקנה לכתוב רחמנא יחלקנה מאי יאכלנה
(k)

Answer #2 (Rav Yosef) Question: "Yochalenu" really means, Yechalkenu (he will receive a share).- Why does it say "Yochalenu"?

ש"מ ראוי לאכילה חולק שאינו ראוי לאכילה אינו חולק
1.

Answer: This teaches that only one permitted to eat receives a share.

בעי ר"ל בעל מום והוא טמא מהו שיחלקו לו
(l)

Question (Reish Lakish): If a Ba'al Mum was Tamei, does he receive a share?

כיון דלא חזי ורחמנא רבייה לא שנא מה לי טמא מה לי בעל מום
1.

Since he receives a share even though he cannot serve, we do not distinguish whether or not he is Tamei;

או דלמא ראוי לאכילה חולק שאינו ראוי לאכילה אינו חולק
2.

Or, perhaps only somone who may eat (now) receives a share?

אמר רבה ת"ש כהן גדול מקריב אונן ואינו אוכל ואינו חולק לאכול לערב
(m)

Answer (Rabah - Beraisa): A Kohen Gadol may serve when he is an Onen, but he may not eat and does not receive a share to eat at night.

ש"מ ראוי לאכילה בעינן ש"מ
1.

This teaches that only one who may eat receives a share.

בעי רב אושעיא טמא בקרבנות ציבור מהו שיחלקו לו
(n)

Question (R. Oshaya): Does a Tamei receive a share of Korbanos Tzibur?

מי אמרינן המחטא אמר רחמנא והאי נמי מחטא הוא
1.

It says "ha'Mechatei" (will receive a share). A Tamei is Kosher for Korbanos Tzibur (b'Di'eved, or even l'Chatchilah if there are no Tahor Kohanim, so he should receive);

או דלמא ראוי לאכילה חולק שאין ראוי לאכילה אינו חולק
2.

Or, perhaps only one who may eat (now) receives a share?

אמר רבינא ת"ש כהן גדול מקריב אונן ואינו אוכל ואינו חולק לאכול לערב
(o)

Answer (Ravina - Beraisa): A Kohen Gadol may serve when he is an Onen, but he may not eat and does not receive a share to eat at night.

ש"מ ראוי לאכילה בעינן ש"מ:
1.

This teaches that only one who may eat receives a share.

2)

AN ONEN MUST IMMERSE FOR KODSHIM

אונן נוגע ואינו מקריב כו':
(a)

(Our Mishnah): An Onen may touch Kodshim, but he may not serve...

אונן נוגע ורמינהי אונן ומחוסר כיפורים צריכין טבילה לקודש
(b)

Contradiction (Mishnah A): An Onen or Mechusar Kipurim must immerse for Kodshim. (We are thinking that he must immerse before touching it.)

א"ר אמי א"ר יוחנן לא קשיא כאן בשטבל כאן בשלא טבל
(c)

Answer #1 (R. Ami): He may touch after immersing, but not before immersing.

וכי טבל מאי הוי הא הדרא עליה אנינות
(d)

Question: Even after immersing, he is still (forbidden to Kodshim like) an Onen!

דאמר רבה בר רב הונא אונן שטבל אנינותו חוזרת עליו
1.

(Rabah bar bar Huna): If an Onen immersed (on the day of death), he is still an Onen.

ל"ק הא דאסח דעתיה הא דלא אסח דעתיה
(e)

Answer: He may touch Kodshim if he was not Mesi'ach Da'as (cease guarding himself from Tum'ah). If he was Mesi'ach Da'as, he must immerse again.

היסח הדעת שלישי ושביעי בעי
(f)

Question: If he was Mesi'ach Da'as, he is forbidden to Kodshim for seven days! (He must be sprinkled with Mei Chatas. Tevilah is not enough!)

דא"ר יוסטאי ברבי מתון א"ר יוחנן היסח הדעת צריך הזאה שלישי ושביעי
1.

(R. Yostai b'Rebbi Mason): If one was Mesi'ach Da'as, Mei Chatas must be sprinkled on him on days three and seven. (We are concerned lest he became Tamei Mes.)

לא קשיא הא דאסח דעתיה מטמא מת הא דאסח דעתיה מטמא שרץ
(g)

Answer: R. Yostai's law applies when he was Mesi'ach Da'as from Tum'as Mes. R. Ami's law applies to one who was Mesi'ach Da'as from Tum'as Sheretz, but not from Tum'as Mes.

טמא שרץ טמא מעלייא הוא הערב שמש בעי
(h)

Rejection #1: If (we suspect that) he touched a Sheretz, he is fully Tamei. Even after immersing he may not touch Kodshim until evening!

ועוד אפילו תרומה נמי
(i)

Rejection #2: If (we suspect that) he touched a Sheretz, he must immerse even for Terumah!

א"ר ירמיה באומר נשמרתי מדבר המטמאני ולא נשמרתי מדבר הפוסלני
(j)

Answer (R. Yirmeyah): The case is, he guarded himself from something that would be Metamei him (mid'Oraisa), but not from something that would disqualify him (mid'Rabanan).

ומי איכא נטירותא לפלגא
(k)

Question: Can we say that he guards from one thing, but not from another?!

אין
(l)

Answer: Yes!

והתניא עודהו הסל על ראשו (דף צט,ב) ומגריפה בתוכו ואמר לבי על הסל ואין לבי על המגריפה הסל טהור והמגריפה טמאה
1.

(Beraisa): If a man was carrying a basket on his head with a rake fork inside, and he was guarding the basket but not the rake, the basket is Tahor, and the rake is Tamei.

99b----------------------------------------99b
ותטמא מגריפה לסל
2.

Question: The rake should be Metamei the basket!

אין כלי מטמא כלי
3.

Answer: A Kli (unless it became an Av ha'Tum'ah of Tum'as Mes) is not Metamei another Kli.

ותטמא מה שבתוכו
4.

Question: The rake should be Metamei the contents of the basket!

אמר רבא באומר שמרתיה מדבר המטמאה ולא שמרתיה מדבר הפוסלה
5.

Answer (Rava): The case is, he guarded the rake from something that would Metamei it (to be Metamei Chulin), but not from something that would disqualify it (mid'Rabanan, i.e. Tamei liquids - Tosfos Chagigah 20a).

איגלגל מילתא ומטאי לקמיה דרבי אבא בר ממל א"ל לא שמיע להו הא דאמר רבי יוחנן א"ר האוכל שלישי של תרומה אסור לאכול ומותר ליגע
(m)

Answer #2 (to Contradiction (b) - R. Aba bar Mamal): R. Yochanan taught that one who eats a Shelishi (third-degree Tamei food) may not eat Terumah, but he may touch Terumah;

אלמא באכילה עבוד רבנן מעלה בנגיעה לא עבוד רבנן מעלה:
1.

This shows that we are more stringent about eating than touching;

2.

Likewise, an Onen must immerse before eating Kodshim, but not before touching it. (Mishnah A discusses eating.)

3)

ANINUS LAYLAH

ואינו חולק לאכול כו':
(a)

(Mishnah): He does not receive a share to eat at night.

מיפלג הוא דלא פליג וכי מזמני ליה אכיל
(b)

Inference: He does not receive a share, but others may invite him to eat from their share.

ורמינהי אונן <ומחוסר כיפורים> טובל ואוכל את פסחו לערב אבל לא בקדשים
(c)

Contradiction (Mishnah #1): An Onen immerses and eats Korban Pesach at night. He may not eat other Kodshim.

אמר רב ירמיה מדיפתי לא קשיא כאן בפסח כאן בשאר ימות השנה בפסח איידי דאכיל פסח אכיל נמי קדשים
(d)

Answer #1 (R. Yirmeyah mi'Difti): (Normally, Aninus applies mid'Rabanan at night, so he may not eat Kodshim.) Since Chachamim allow him to eat Korban Pesach (for one who does not bring Pesach is Chayav Kares), they permit him to eat all Kodshim on this night;

בשאר ימות השנה דלא חזי לא חזי
1.

On other nights, he has no permission to eat any Kodshim.

ומאי אבל לא בקדשים אבל לא בקדשים של כל השנה
2.

Mishnah #1 says 'he may not eat other Kodshim', i.e. on any other day, he may not eat Kodshim at night.

רב אסי אמר ל"ק כאן שמת לו מת בארבעה עשר וקברו בארבעה עשר
(e)

Answer #2 (Rav Asi): If his relative died on the 14th (of Nisan) and was buried on the 14th, he may eat Pesach but not other Kodshim that night (for Aninus of the night following the death is mid'Rabanan, Chachamim did not decree regarding Pesach);

כאן שמת לו מת בשלשה עשר וקברו בארבעה עשר יום קבורה לא תפיס לילו מדרבנן
1.

If the death was on the 13th and the burial was on the 14th, he may eat any Kodshim that night. (Chachamim did not decree Aninus on the night following burial.)

מאן תנא אנינות לילה מדרבנן
(f)

Question: Who is the Tana of Mishnah #1, who holds that Aninus Laylah (of the night after death) is only mid'Rabanan?

ר"ש היא
(g)

Answer: It is R. Shimon;

דתניא אנינות לילה מדברי תורה דברי רבי יהודה
1.

(Beraisa - R. Yehudah): Aninus Laylah is mid'Oraisa;

ר"ש אומר אונן אינו מדברי תורה אלא מדברי סופרים
2.

R. Shimon says, it is only mid'Rabanan.

תדע שהרי אמרו אונן טובל ואוכל את פסחו לערב אבל לא בקדשים
3.

R. Shimon: Surely I am right. (You agree that earlier) Chachamim taught that an Onen immerses and eats Pesach at night, but not other Kodshim!

וסבר ר"ש אנינות לילה מדרבנן
(h)

Question: R. Shimon holds that Aninus Laylah is mid'Oraisa!

והתניא ר"ש אומר אונן אינו משלח קרבנותיו
1.

(Beraisa - R. Shimon): An Onen may not offer a Korban through a Shali'ach.

מאי לאו ואפילו בפסח
i.

Suggestion: He may not offer even Korban Pesach (because he may not eat at night, for Aninus Laylah is mid'Oraisa)!

לא לבר מפסח
(i)

Answer: No, he may not offer any Korban other than Pesach through a Shali'ach.

והתניא ר"ש אומר שלמים כשהוא שלם מביא ואינו מביא כשהוא אונן
(j)

Question (Beraisa - R. Shimon): "Shelamim" - one must be Shalem (settled, i.e. not an Onen) to bring this Korban.

מנין לרבות את התודה
1.

Question: What is the source that the same applies to Todah?

מרבה אני את התודה שכן נאכלת בשמחה כשלמים
2.

Answer: Todah has the same law as Shelamim, for one may fulfill the Mitzvah of Simchah through eating Todah, just like Shelamim (and Todah is called Shelamim.)

מנין לרבות את העולה
3.

Question: What is the source for Olah?

מרבה אני את העולה שכן באה בנדר ובנדבה כשלמים
4.

Answer: Olah has the same law, for it may be brought voluntarily like Shelamim.

מנין לרבות [בכור ומעשר ופסח
5.

Question: What is the source for Bechor, Ma'aser and Pesach?

מרבה אני] בכור ומעשר ופסח שכן אינן באין על חטא
6.

Answer: These have the same law, for they are not brought due to sin, like Shelamim.

מנין לרבות חטאת ואשם
7.

Question: What is the source for Chatas and Asham?

ת"ל זבח
8.

Answer: "Zevach" includes them.

מנין לרבות העופות והמנחות והיין והעצים והלבונה
9.

Question: What is the source for birds, Menachos, wine, (Rashi - the Korban that accompanies) wood and frankincense?

ת"ל שלמים קרבנו כל קרבנות שהוא מביא כשהוא שלם מביא ואינו מביא כשהוא אונן
10.

Answer: "Shelamim Korbano" - he must be Shalem to bring any Korban.

קתני מיהא פסח
11.

Summation of question: It says that an Onen may not bring Pesach!

אמר רב חסדא פסח כדי נסביה
(k)

Answer #1 (Rav Chisda): Pesach was taught Kedi (for no reason, along with Bechor and Ma'aser. Really, the law does not apply to Pesach.)

רב ששת אמר מאי פסח שלמי פסח
(l)

Answer #2 (Rav Sheshes): In this Beraisa, 'Pesach' refers to Shalmei Pesach (Rashi - Chagigah of the 14th. It is eaten on Pesach night for satiation before eating the Pesach.)

אי הכי היינו שלמים
(m)

Question: Shalmei Pesach is a Shelamim. This was already taught!

תנא שלמים הבאין מחמת פסח ותנא שלמים הבאין מחמת עצמן
(n)

Answer: The Tana teaches Shelamim that come due to Pesach, and Shelamim that come on their own;

דאי לא תנא שלמים הבאין מחמת פסח סלקא דעתך אמינא הואיל ומחמת פסח אתי כגופיה דפסח דמי קמ"ל
1.

Had he not taught Shelamim due to Pesach, one might have thought that it is just like Pesach (and an Onen may bring it).