1)

WHEN DOES PESACH OVERRIDE ANINUS LAYLAH?

רב מרי אמר (דף ק,א) לא קשיא כאן שמת לו מת בי"ד וקברו בי"ד כאן שמת לו מת בי"ג וקברו בי"ד
(a)

Answer #3 (Rav Mari): If the death and burial of the relative were on the 14th, the Onen does not bring Pesach. If the death was on the 13th and burial was on the 14th, the Onen brings Pesach.

מת לו מת בי"ד וקברו בי"ד יום מיתה תופס לילו מדאורייתא
1.

If both were on the 14th, he does not bring Pesach, for Aninus applies mid'Oraisa to the night following death;

מת לו מת בי"ג וקברו בי"ד יום קבורה מדרבנן אינו תופס לילו אלא מדרבנן
2.

If the death was on the 13th, he brings Pesach, for Aninus applies only mid'Rabanan to the night following burial. (Chachamim did not decree to stop him from bringing Pesach.)

א"ל רב אשי לרב מרי ואלא הא דקתני אמר לו ר"ש תדע שהרי אמרו אונן טובל ואוכל את פסחו אבל לא בקדשים
(b)

Question (Rav Ashi - Beraisa - R. Shimon): Surely I am right. Chachamim taught that an Onen immerses and eats Pesach at night, but not other Kodshim!

נימא ליה קאמינא לך אנא יום מיתה דאורייתא ואמרת לי את יום קבורה דרבנן
1.

According to you (Rav Mari), R. Yehudah could reply 'I said only that Aninus of the night after the death is mid'Oraisa. I agree that Aninus of the night after the burial is mid'Rabanan (like Yom Kevurah itself!)'

קשיא
(c)

This is left difficult.

אביי אמר לא קשיא כאן שמת קודם חצות כאן שמת לאחר חצות
(d)

Answer #4 (Abaye): In both cases, the relative died on the 14th;

קודם חצות דלא איחזי לפסח חיילא עליה אנינות
1.

If he died before Chatzos (midday, Aninus took effect before the obligation to bring Korban Pesach), the Onen must become Tamei (through his Mes), so he does not bring Pesach;

אחר חצות דאיחזי לפסח לא חיילא עליה אנינות
2.

If he died after Chatzos (the obligation to bring Pesach preceded and overrides Aninus), the Onen brings Pesach.

ומנא תימרא דשני ליה בין קודם חצות בין לאחר חצות
3.

(The following contradiction supports Abaye, for we must answer it like Abaye.)

דתניא (ויקרא כא) לה יטמא מצוה
4.

(Beraisa #1): "Lah Yitama" is a Mitzvah (for a regular Kohen to become Tamei by engaging in the burial of (one of his seven close relatives, e.g.) his unmarried sister);

לא רצה מטמאין אותו על כרחו
i.

If he does not want to become Tamei, we force him;

ומעשה ביוסף הכהן שמתה אשתו בערב הפסח ולא רצה ליטמא ונמנו אחיו הכהנים וטימאוהו בעל כרחו
ii.

The wife of Yosef ha'Kohen died on Erev Pesach, and he did not want to become Tamei. The other Kohanim gathered and forced him to become Tamei against his will.

ורמינהי (במדבר ו) ולאחותו מה ת"ל
5.

Contradiction (end of Beraisa #2; the entire Beraisa is brought below) Question: What do we learn from "ul'Achoso (a Nazir may not Metamei himself to bury his sister)"? (The verse already taught that he may not Metamei himself even for a parent!)

הרי שהלך לשחוט את פסחו ולמול את בנו ושמע שמת לו מת יכול יטמא
i.

Answer: This teaches about one (Rashi - a Kohen Gadol Nazir; Tosfos Brachos 19b - a regular Yisrael) who was going to slaughter his Korban Pesach or circumcise his son, and he heard that a relative died. One might have thought that he is Metamei himself (and misses the other Mitzvah). The verse teaches that he does not.

אמרת (במדבר ו) לא יטמא
ii.

Question: It already says "Lo Yitama"! (Tosfos Brachos 19b - this is in the Parashah of Nazir. It is extra, to teach that a regular Yisrael may not become Tamei for a relative if it will prevent him from offering Pesach or Bris Milah, since there is Kares for neglecting these Mitzvos.)

יכול כשם שלא יטמא לאחותו כך אין מטמא למת מצוה ת"ל ולאחותו לאחותו הוא דאינו מטמא אבל מטמא הוא למת מצוה
iii.

Answer: One might have thought that just like he may not Metamei himself for his sister, the same applies to a Mes Mitzvah. The verse refutes this. He may not become Tamei for a sister, but he may become Tamei for a Mes Mitzvah. (This is unlike the episode with Yosef ha'Kohen, which holds that Tum'as Kerovim overrides Korban Pesach!)

לאו ש"מ כאן קודם חצות כאן לאחר חצות
6.

Answer #1: If the relative died before Chatzos, he must be Metamei himself. If the relative died after Chatzos, he may not Metamei himself.

ממאי דילמא לעולם אימא לך אידי ואידי אחר חצות
(e)

Question (against support for Abaye, and Answer #2): Perhaps in both Beraisos the Mes died after Chatzos;

והא רבי ישמעאל והא ר"ע
1.

Beraisa #2 is like R. Yishmael, who says that a Kohen is permitted but not obligated to become Tamei for relatives (therefore, this does not override his obligation to bring Pesach). Beraisa #1 is like R. Akiva, who says that a Kohen must Metamei himself for relatives (therefore, this overrides his obligation to bring Pesach now. He will bring Pesach Sheni);

דתניא לה יטמא רשות דברי רבי ישמעאל
i.

(Beraisa - R. Yishmael): A Kohen is permitted but not obligated to Metamei himself to relatives;

ר"ע אומר חובה
ii.

R. Akiva says, he is obligated.

לא ס"ד דרישא דההיא ר"ע קתני להו
(f)

Answer: This cannot be, for R. Akiva explicitly taught the Reisha of Beraisa #2!

דתניא ר"ע אומר (במדבר ו) נפש אלו הקרובים מת אלו הרחוקים
1.

(Beraisa #2 - R. Akiva): (A Nazir may not become Tamei to bury "Nefesh Mes.") "Nefesh" refers to a relative. "Mes" refers to a stranger. (Tosfos prefers the text in Nazir, which switches these Drashos, for a relative is a bigger Chidush);

לאביו אינו מטמא אבל מטמא הוא למת מצוה
2.

"L'Aviv" - he may not become Tamei for his father, but he becomes Tamei for a Mes Mitzvah;

לאמו היה כהן והוא נזיר לאמו הוא דאינו מטמא אבל מטמא הוא למת מצוה
3.

"L'Imo" - a Kohen Nazir may not become Tamei for his mother, but he becomes Tamei for a Mes Mitzvah;

לאחיו שאם היה כ"ג והוא נזיר לאחיו הוא דאינו מטמא אבל מטמא הוא למת מצוה
4.

"L'Achiv" - a Kohen Gadol Nazir may not become Tamei for his brother, but he becomes Tamei for a Mes Mitzvah;

ולאחותו מה ת"ל
5.

Question: What does "ul'Achoso" teach?

הרי שהלך לשחוט את פסחו ולמול את בנו ושמע שמת לו מת יכול יטמא
6.

Answer: If one (a Kohen Gadol Nazir; some say, a regular Yisrael) was going to slaughter his Korban Pesach or circumcise his son, and he heard that a relative died, one might have thought that he becomes Tamei. "Ul'Achoso" teaches that he does not.

אמרת לא יטמא
7.

Question: We already know this from "Lo Yitama"!

יכול כשם שאין מטמא לאחותו כך אינו מטמא למת מצוה תלמוד לומר ולאחותו לאחותו לא יטמא אבל יטמא הוא למת מצוה
8.

Answer: One might have thought that just like he may not become Tamei for his sister, also for a Mes Mitzvah. The verse teaches that he may not become Tamei for a sister, but he becomes Tamei for a Mes Mitzvah.

100b----------------------------------------100b
(דף ק,ב) רבא אמר אידי ואידי אחר חצות
(g)

Answer #5 (Rava): In both cases, the Mes died after Chatzos:

ול"ק כאן קודם ששחטו וזרקו עליו
1.

If he died before Shechitah and Zerikah of the Onen's Korban Pesach, the Onen does not bring Pesach (he is not Shalem);

כאן לאחר ששחטו וזרקו עליו
2.

If he died after Shechitah and Zerikah, the Onen eats the Pesach at night!

א"ל רב אדא בר מתנה לרבא אחר ששחטו וזרקו את דמו מה דהוה הוה
(h)

Question (Rav Ada bar Masnah): If he died after Shechitah and Zerikah, the Onen already was Yotzei (offering Korban Pesach). Why does he eat at night (and transgress Aninus Laylah mid'Rabanan)?

א"ל רבינא אכילת פסחים מעכבא
(i)

Answer (Ravina): Eating (at least a k'Zayis of) Korban Pesach is Me'akev the Mitzvah of offering it (Rashi; Tosfos - it is not truly Me'akev. Rather, the Mitzvah to eat is so important that it overrides Aninus Laylah mid'Rabanan.)

מדרבה בר רב הונא
1.

We learn this from Rabah bar Rav Huna.

א"ל ציית מאי דקאמר לך רבך
(h)

(Rava to Rav Ada bar Masnah): Listen to what your Rebbi (Ravina) taught.

2)

YEMEI SHEMU'AH, KEVURAH AND LIKUT ATZAMOS

מאי דרבה בר רב הונא
(a)

What did Rabah bar Rav Huna say?

דתניא יום שמועה כיום קבורה למצות שבעה ושלשים ולאכילת פסחים כיום ליקוט עצמות
(b)

(Beraisa): Yom Shemu'ah (the day that one hears that he lost a relative) is like Yom Kevurah (the day of burial) regarding Aveilus. From this day, we count seven days (of severe Aveilus) and 30 days (of lighter Aveilus). It is like Yom Likut Atzamos (reinterment of the bones) regarding eating Pesach;

אחד זה ואחד זה טובל ואוכל בקדשים לערב
1.

This and this have the same law. He immerses and eats Kodshim at night.

הא גופא קשיא אמרת יום שמועה כיום קבורה למצות שבעה ושלשים ולאכילת פסחים כיום ליקוט עצמות מכלל דיום קבורה אפילו לערב נמי לא אכיל
(c)

Question: It says that Yom Shemu'ah is like Yom Kevurah regarding Aveilus and like Yom Likut regarding eating Pesach. This implies that Pesach may not be eaten the night after Yom Kevurah;

והדר תני אחד זה ואחד זה טובל ואוכל בקדשים לערב
1.

However, it also says 'this and this (Yom Kevurah and Yom Likut) have the same law. He immerses and eats Kodshim at night!'

אמר רב חסדא תנאי היא
(d)

Answer #1 (Rav Chisda): Different Tana'im taught these two clauses. (Below, we will bring a Beraisa in which Tana'im argue about the night after Yom Kevurah.)

רבה בר רב הונא אמר ל"ק כאן ששמע שמועה על מתו סמוך לשקיעת החמה וכן שליקטו לו עצמות סמוך לשקיעת החמה וכן שמת לו מת וקברו סמוך לשקיעת החמה
(e)

Answer #2 (Rabah bar Rav Huna): If a Shemu'ah, Likut or burial was before sunset, there is no Isur at night. He may eat any Kodshim;

וכאן לאחר שקיעת החמה
1.

If the Shemu'ah (or Likut or burial) was at night, this is Yom Shemu'ah (or Likut or Kevurah) itself;

i.

(Regarding Yom Kevurah itself, Chachamim decreed even against eating Pesach. Regarding Yom Shemu'ah or Likut, they decreed against eating other Kodshim, but not Pesach.)

לאחר שקה"ח מאי דהוה הוה
2.

Question: If Likut or Shemu'ah was at night, this was after Shechitah and Zerikah. He already was Yotzei Pesach. Why may he eat Pesach, but not other Kodshim?

אלא ש"מ אכילת פסחים מעכבא
3.

Answer: Eating Pesach is Me'akev.

רב אשי אמר מאי אחד זה ואחד זה ה"ק אחד יום שמועה ואחד יום ליקוט טובל ואוכל בקדשים לערב
(f)

Answer #3 (Rav Ashi): The Beraisa means that Yom Shemu'ah and Yom Likut are the same. The Onen immerses and may eat Kodshim at night.

והא דרב אשי בדותא היא מכדי עלה קאי זה וזה מיבעי ליה אלא ש"מ בדותא היא
(g)

Rejection: This is wrong! The previous law discussed Yom Shemu'ah and Yom Likut. If also this law refers to them, it should have said 'these' have the same law! (Instead, it says 'this and this', i.e. Yom Kevurah and Yom Likut.)

ומאי תנאי
(h)

Question: Which argument of Tana'im did Rav Chisda refer to?

דתניא עד מתי מתאונן עליו כל היום
(i)

Answer (Beraisa): Aninus lasts the entire day;

רבי אומר כל זמן שלא נקבר
1.

Rebbi says, it is as long as the Mes is not buried.

במאי עסקינן
2.

Question: When is this?

אילימא ביום מיתה
i.

Suggestion: It is on the day of death.

מי איכא דלית ליה דיום מיתה דתפיס לילו מדרבנן
ii.

Rejection: Surely all agree that Yom ha'Misah includes the following night!

ותו רבי אומר כל זמן שלא נקבר הא קברו אישתרי ליה
iii.

Suggestion: Rebbi holds that he is permitted after the burial.

ומי איכא דלית ליה (עמוס ח) ואחריתה כיום מר
iv.

Rejection: Surely, all agree that Aninus lasts the entire day - "v'Acharisah k'Yom Mar"!

אמר רב ששת איום קבורה קאי
3.

Answer #1 (Rav Sheshes): It refers to Yom Kevurah (which was after Yom Misah).

מתקיף רב יוסף אלא הא דקתני השומע על מתו כמלקט עצמות טובל ואוכל בקדשים לערב
4.

Question (Rav Yosef - Beraisa): Yom Shemu'ah is like Yom Likut. He immerses and eats Kodshim at night.

מכלל דיום קבורה אפילו לערב נמי לא אכיל
i.

Inference: Yom Kevurah is different. Then, Kodshim are forbidden even at night.

הא מני
ii.

According to Rav Sheshes, this is not like either Tana!

אלא תריץ עד מתי מתאוננין עליו כל אותו היום ולילו
5.

Answer #2 (Rav Yosef): The Beraisa means that Aninus lasts the entire day (of burial) and the following night;

רבי אומר כל זמן שלא נקבר [אבל נקבר] בלא לילו
i.

Rebbi says, it is as long as the Mes is not buried, but not the night after burial.

אמרוה קמיה דר' ירמיה אמר גברא רבה כרב יוסף לימא הכי לימא דרבי לקולא
6.

Objection (R. Yirmeyah): You cannot say that Rebbi is more lenient than Chachamim!

והתניא עד מתי מתאונן עליו כל זמן שאינו נקבר אפילו מכאן ועד עשרה ימים דברי רבי
i.

(Beraisa - Rebbi): Aninus lasts until (the night after) the Mes is buried, even if this is 10 days after death;

וחכ"א אין מתאונן עליו אלא אותו היום בלבד
ii.

Chachamim say, it lasts until the day (of burial, not the next night.)

אלא תריץ הכי עד מתי הוא מתאונן עליו כל אותו היום בלא לילו
7.

Answer #3 (R. Yirmeyah): The Beraisa means that Aninus lasts the entire day (of burial), but not the following night;

רבי אומר כל זמן שלא נקבר ואם נקבר תופס לילו
8.

Rebbi says, no matter when the Mes is buried, Aninus takes effect on the following night.

3)

ANINUS LAYLAH

אמרוה קמיה דרבא מדקאמר רבי יום קבורה תופס לילו מדרבנן מכלל דיום מיתה תופס לילו מדאורייתא
(a)

(Rava): Since Rebbi holds that Aninus takes effect on the night following burial (even though Yom Kevurah is only mid'Rabanan), he must hold that Aninus takes effect mid'Oraisa on the night following death! (Chachamim would not apply stringencies to their decrees (to forbid the following night) that do not apply to Torah laws.)

וסבר רבי אנינות לילה דאורייתא
(b)

Question: Rebbi holds that Aninus Laylah is not mid'Oraisa!

והתניא (ויקרא י) הן היום אני היום אסור ולילה מותר
1.

(Beraisa - R. Yehudah): "Hen ha'Yom Hikrivu" - the Kodshim of the Milu'im were forbidden (to Aharon and his remaining sons, who were Onenim) during the day and permitted the next night;

ולדורות בין ביום ובין בלילה אסור דברי רבי יהודה
i.

After this (i.e. for all generations), Kodshim are forbidden (to Onenim) during the day and the next night.

רבי אומר אנינות לילה אינה מדברי תורה אלא מדברי סופרים
2.

Rebbi says, Aninus Laylah is only mid'Rabanan.

לעולם דרבנן היא (דף קא,א) וחכמים עשו חיזוק לדבריהם יותר משל תורה
(c)

Answer: Indeed, it is mid'Rabanan. Chachamim strengthened their decrees more than Torah laws.