1)

HAKTARAH OF CHASER

אלא אמר רבא כגון דקבעינהו שני חצאי פרס (דף קי,א) במנא
(a)

Answer #4 (Rava): The case is, the full Shi'ur was put in a Kli Shares;

מר סבר קביעות מנא מילתא היא ומר סבר לאו מילתא היא
1.

R. Elazar holds that this is Kove'a (fixes; anything less than this is not Haktarah). Chachamim hold that it is not Kove'a (a k'Zayis is still considered Haktarah).

אמר רבא השתא למאן דאמר קביעותא דמנא ולא כלום הוא קבע ששה לפר ומשך מהן ארבעה והקריבן בחוץ חייב שראויין לאיל
(b)

(Rava): According to Chachamim, who hold that a Kli Shares is not Kove'a, if six Lugim of wine were put in a Kli (for the Nisuch of a Par) and four of them were offered outside, he is liable, for this is the Nisuch for a ram;

קבע ארבעה לאיל ומשך מהן שלשה והקריבן בחוץ חייב שראויין לכבש
1.

If four Lugim were put in a Kli (for a ram) and three were offered outside, he is liable, for this is the Nisuch for a lamb. (The words connote that if six were put in a Kli for Nisuch Par, and only three were offered outside, he is exempt. However, I did not see anyone say so. Chidushei Basra (Yesh Makshim 1192) says in the name of the Griz that in every case he is liable for three outside.)

חסרו כל שהוא והקריבן בחוץ פטור
2.

If less than three were offered outside, he is exempt.

רב אשי אמר ניסוך מהקטרה לא ילפי רבנן אף על גב דחוץ מחוץ לא ילפי
(c)

Defense (of Answer #3 - Rav Ashi): Chachamim do not learn Nisuch from Haktarah, even though both of them are Chutz;

הקטרה מהקטרה ילפי אף על גב דחוץ מפנים:
1.

Chachamim do learn Haktarah from Haktarah, even Panim from Chutz.

וכולן שחסרו:
(d)

(Mishnah): If any of them became Chaser (before Haktarah, he is exempt for Ha'alas Chutz).

איבעיא להו חסרון דחוץ שמיה חסרון או לא שמיה חסרון
(e)

Question: If the full Shi'ur was taken outside and became Chaser there, what is the law?

מי אמרינן כיון דנפק איפסלו להו מה לי חסר מה לי יתר
1.

Since taking it outside disqualified (yet one is liable), an additional Pesul of Chaser does not change anything;

או דילמא יוצא דאיתיה בעיניה אין דליתיה בעיניה לא
2.

Or, perhaps Ha'alas Chutz applies only when the full Shi'ur is intact?

אמר אביי ת"ש ר' אליעזר פוטר עד שיקריב את כולן
(f)

Answer #1 (Abaye - Mishnah - R. Eliezer): He is exempt, unless he offered all of it.

אמר ליה רבה בר רב חנן לאביי מדר' אליעזר פשיט מר
1.

Objection (Rabah bar Rav Chanan): (R. Eliezer surely exempts. The question is according to Chachamim.) How can you learn from R. Elazar to Chachamim?!

אמר ליה בפירוש שמיע לי מיניה דרב עד כאן לא פליגי רבנן עליה דר' אליעזר אלא דאיתיה בעיניה אבל בחסרון מודו ליה
2.

Answer (Abaye): Rabah explicitly said that Chachamim argue only when the Kodesh is intact. If it is Chaser, also they exempt.

לאו דחסר בחוץ
i.

Suggestion: This is true even if it became Chaser outside.

לא דחסר בפנים
3.

Rejection: No, it is only if it became Chaser inside.

ת"ש וכולן שחסרו והקריבן בחוץ פטור
(g)

Answer #2 (Mishnah): If it became Chaser and the rest was offered outside, he is exempt.

לאו דחסר בחוץ
1.

Suggestion: This is even if it became Chaser outside.

לא דחסר בפנים:
(h)

Rejection: No, it is only if it became Chaser inside.

המקריב קדשים:
(i)

(Mishnah): If one offered Kodshim with the Eimurim attached, he is liable.

אמאי והאיכא חציצה
(j)

Question: Why is he liable? The meat is a Chatzizah (between the Eimurim and the Ma'arachah!)

אמר שמואל כשהפכן
(k)

Answer #1 (Shmuel): The case is, he turned the meat over (so that the Eimurim touch the wood).

ור' יוחנן אמר אפילו תימא שלא הפכן והא מני רבי שמעון היא דאמר אפילו העלו על הסלע חייב
(l)

Answer #2 (R. Yochanan): Our Mishnah is like R. Shimon, who obligates for Ha'alas Chutz even on a rock. (He does not learn from Avodas ha'Mikdash that a Mizbe'ach is required. Likewise, he does not learn that the Kodesh must touch the wood.)

רב אמר מין במינו אינו חוצץ:
(m)

Answer #3 (Rav): Min b'Mino (the Eimurim are also meat) is not a Chatzizah.

2)

OFFERING A KOMETZ

(משנה) מנחה שלא נקמצה והקריבה בחוץ פטור
(a)

(Mishnah): If a Minchah was offered outside and Kemitzah was never done, he is exempt (for it was not Kosher to offer inside);

קמצה וחזר קומצה לתוכה והקריבו בחוץ חייב:
(b)

If a Kometz was taken and it returned to the Shirayim and they were offered outside, he is liable.

ואמאי ליבטלי שירים לקומץ
(c)

(Gemara) Question: Why is he liable? The Kometz should be Batel to the Shirayim. One is exempt for offering Shirayim (since they are not offered inside)!

אמר רבי זירא נאמרה הקטרה בקומץ ונאמרה הקטרה בשירים מה הקטרת קומץ אין קומץ מבטל חבירו אף הקטרת שירים אין שירים מבטלין קומץ:
(d)

Answer (R. Zeira): It says "Haktarah" regarding the Kometz and regarding Shirayim. Just like Komtzim are not Mevatel Komtzim (we learn from the blood of the Par and Sa'ir that Olim are not Mevatel each other), also Shirayim are not Mevatel Komtzim.

(משנה) הקומץ והלבונה שהקריב את אחד מהן בחוץ חייב
(e)

(Mishnah): If either the Kometz or Levonah of a Minchah was offered outside, he is liable;

ר' אליעזר פוטר עד שיקריב את השני
(f)

R. Elazar exempts, unless he offers both;

אחד בפנים ואחד בחוץ חייב
1.

If he offered one of them inside and the other outside, he is liable.

שני בזיכי לבונה שהקריב את אחד מהם בחוץ חייב
(g)

If one of the two spoons of Levonah (of Lechem ha'Panim) was offered outside, he is liable;

ר' אליעזר פוטר עד שיקריב את השני
(h)

R. Elazar exempts, unless he offers both.

אחד בפנים ואחד בחוץ חייב:
1.

If he offered one inside and the other outside, he is liable.

בעי ר' יצחק נפחא קומץ מהו שיתיר כנגדו בשירים
(i)

(Gemara) Question (R. Yitzchak Nafcha): Does offering a Kometz permit half of the Shirayim (since it is one of the two Matirim)?

מישרא שרי
1.

Does it permit half? (Rashi - does it permit eating half? Tosfos - even if it permits half, one may not eat half, for we do not know which half! However, if it permits half, the other half remains fully forbidden, so one who eats all the Shirayim is lashed for eating Kodshim before its Matirim);

או קלושי מיקלש
2.

Or, does it weaken the Isur on all the Shirayim (and one is not lashed for eating them)?

אליבא דמאן
3.

Question: According to which opinion does R. Yitzchak ask?

אי אליבא דרבי מאיר דאמר מפגלין בחצי מתיר מישרא שרי
i.

He does not ask according to R. Meir, who says that intent in one of the Matirim is Mefagel. Surely he holds that it permits half!

אי אליבא דרבנן דאמרי אין מפגלין בחצי מתיר לא מישרא שרי ולא מקלש קליש
ii.

He does not ask according to Chachamim (who argue with R. Meir). They say that intent in one Matir is not Mefagel. Perhaps offering it neither permits nor weakens the Isur!

אלא אליבא דרבי אליעזר
4.

Answer #1: It is according to R. Elazar;

ר"א כרבנן סבירא ליה דאמר אין מפגלין בחצי מתיר
5.

Rejection: He exempts for partial Haktarah. Surely he holds like the Chachamim of R. Meir (perhaps it neither permits nor weakens!)

אלא אליבא דרבנן דהכא מאי מישרא שרי או קליש מקלש
6.

Answer #2: It is according to Chachamim of R. Elazar. Does offering a Kometz permit half of the Shirayim, or weaken the Isur on all them?

תיקו:
(j)

This question is not resolved.

3)

THE ISUR OF NISUCH B'CHUTZ

(משנה) הזורק מקצת דם בחוץ (דף קי,ב משנה) חייב
(a)

(Mishnah): If one threw some of the blood b'Chutz, he is liable;

110b----------------------------------------110b
ר"א אומר אף המנסך מי החג בחג בחוץ חייב
(b)

R. Elazar says, even one who is Menasech (b'Chutz) Mei ha'Chag (Nisuch ha'Mayim) on Sukos is liable.

רבי נחמיה אומר שירי הדם שהקריבו בחוץ חייב:
(c)

R. Nechemyah says, one who offers Shirayim of blood b'Chutz is liable.

אמר רבא ומודה רבי אלעזר בדמים
(d)

(Gemara - Rava): R. Elazar agrees about blood (that one is liable for partial Zerikah outside, for partial Zerikah inside in valid);

דתניא רבי אלעזר ורבי שמעון אומרים ממקום שפסק הוא מתחיל:
1.

(Mishnah - R. Elazar and R. Shimon): (If the blood of an inner Chatas spilled in the middle of the Haza'os, those that were done are valid.) We slaughter another Chatas, and use its blood for the remaining Haza'os.

רבי אלעזר אומר אף המנסך מי החג [בחג] בחוץ:
(e)

(Mishnah - R. Elazar): Even one who is Menasech Mei ha'Chag on Sukos is liable.

א"ר יוחנן משום רבי מנחם יודפאה רבי אלעזר בשטת רבי עקיבא רבו אמרה דאמר ניסוך המים דאורייתא
(f)

(R. Yochanan citing R. Menachem Yudfa'ah): R. Elazar holds like his Rebbi, R. Akiva, who says that Nisuch ha'Mayim is mid'Oraisa;

דתניא רבי עקיבא אומר (במדבר כט) ונסכיה בשני ניסוכים הכתוב מדבר אחד ניסוך המים ואחד ניסוך היין
1.

(Beraisa - R. Akiva): "U'Nsacheha" (plural) discusses two Nesachim, of water and wine. (Since water is offered in the Mikdash on Sukos, one is liable for it outside on Sukos.)

אמר ליה ריש לקיש לר' יוחנן
(g)

Questions (Reish Lakish): If R. Elazar learns like R. Akiva, since the Torah teaches both Nesachim together, they should be the same!

אי מה להלן שלשת לוגין אף כאן שלשת לוגין והא ר"א מי החג קאמר
1.

Nisuch of water should be three Lugim, just like Nisuch of wine. R. Elazar said (Stam) Nisuch ha'Mayim (he did not fix a Shi'ur; presumably, he obligates b'Chutz like for the Mitzvah,) and one opinion says that this is one Log!

אי מה להלן בשאר ימות השנה אף כאן בשאר ימות השנה [ור"א] בחג קאמר
2.

The Chiyuv for water b'Chutz should be every day of the year, just like that of wine (since Nisuch of wine applies every day). R. Elazar said (only) 'b'Chag'!

אישתמיטתיה הא דאמר רבי אסי
(h)

Answer: He (Rashi - R. Menachem; Tosfos - Reish Lakish) did not know R. Asi''s teaching;

דאמר רבי אסי אמר רבי יוחנן משום רבי נחוניא איש בקעת בית חורתן
1.

(R. Asi): The following are traditions from Moshe from Sinai:

עשר נטיעות
i.

Ten saplings (even though mid'Oraisa, one must add to Shemitah and cease working the land before Shemitah, if 10 saplings are evenly spaced over a square of 50 Amos by 50 Amos, the entire field may be plowed in Erev Shemitah until Rosh Hashanah);

ערבה
ii.

Taking an Aravah (in the Mikdash on Sukos, aside from the four species);

וניסוך המים הלכה למשה מסיני
iii.

Nisuch ha'Mayim. (Tosfos - R. Menachem meant that R. Elazar holds like R. Akiva that Nisuch ha'Mayim is mid'Oraisa, but R. Elazar knows this from tradition (unlike R. Akiva who expounded it), therefore it need not resemble Nisuch of wine. Rashi - R. Menachem erred. R. Elazar relies on the tradition, therefore it need not resemble Nisuch of wine.)

תנו רבנן המנסך שלשת לוגין מים בחג בחוץ חייב
(i)

(Beraisa): One who is Menasech three Lugim of water outside on Sukos is liable;

ר"א <בר"ש> אומר אם מלאן לשם חג חייב
(j)

R. Elazar says, if the Kli was filled with water for the sake of Nisuch ha'Mayim, he is liable. (Rashi - the Kli cannot Mekadesh more than the three Lugim needed for the Mitzvah; Chachamim (the first Tana) put no upper limit on the amount of water one is liable for. Tosfos - R. Elazar is Mechayev for Mei ha'Chag, he puts no limit on the amount; Chachamim are Mechayev precisely for three Lugim.)

מאי בינייהו
(k)

Question: What is the source of the argument?

אמר רב נחמן בר יצחק ביש שיעור במים קמיפלגי
(l)

Answer #1 (Rav Nachman bar Yitzchak): They argue about whether there is a Shi'ur for Nisuch ha'Mayim.