??
 
??
 
??
 
??
1)

KODSHEI BAMAH IN THE MIKDASH

ופליגא דרבי אלעזר
(a)

Rami bar Chama argues with R. Elazar;

דאמר רבי אלעזר עולת במת יחיד שהכניסה בפנים קלטוה מחיצות לכל דבר
1.

(R. Elazar): If an Olah for a Bamas Yachid was brought into a Bamas Tzibur (Tosfos - and slaughtered there; Rashi - it was slaughtered outside), it is Niklat (receives the law of Kodshei Bamas Tzibur) in every respect.

בעי רבי זירא עולת במת יחיד (דף קכ,א) שהכניסה לפנים והוציאה לחוץ מהו
(b)

Question (R. Zeira): If it was brought into a Bamas Tzibur and taken out, what is the law?

מי אמרי' כיון דעיילא קלטה לה מחיצתא
1.

Is it Niklat?

או דלמא כיון דהדר הדר
2.

Or, since it was taken out, it no longer is like Kodshei Bamas Tzibur?

לאו היינו פלוגתא דרבה ורב יוסף
(c)

Suggestion: Rabah and Rav Yosef argued about this! (Rav Yosef says that it is Niklat, and Rabah says that it is not.)

דתנן קדשי קדשים ששחטן בדרום מועלין בהן <ואם עלו לא ירדו>
1.

(Mishnah): If Kodshei Kodoshim were slaughtered in the south, Me'ilah applies to them.

ואיבעיא להו ירדו מהו שיעלו
2.

Version #1 (Our text) Question: If Yardu (they were taken down from the Mizbe'ach (after they caught fire)), are we Ma'aleh (bring them up, to offer) them?

רבה אמר לא יעלו
3.

Answer #1 (Rabah): Lo Ya'alu.

ורב יוסף אמר יעלו
4.

Answer #2 (Rav Yosef): Ya'alu.

5.

Version #2 (Rashi) Question: If Alu (they came up on the Mizbe'ach), do we take them down?

6.

Answer #1 (Rabah): Yerdu.

7.

Answer #2 (Rav Yosef): Lo Yerdu. (end of Version #2)

תיבעי לרבה תיבעי לרב יוסף
(d)

Rejection: No, it is not clear how either of them holds about this;

תיבעי לרבה עד כאן לא קאמר רבה אלא במזבח דחזי ליה מקדש דלא חזי לא מקדש אבל מחיצה אע"ג דלא חזי ליה קלטה
1.

Rabah said Lo Ya'alu (Rashi - Yerdu) only regarding Pasul Kodshim brought on the Mizbe'ach, for the Mizbe'ach is Mekadesh only what is proper for it, but perhaps Mechitzos (the walls of a Bamas Tzibur) are Kolet even Pesulim!

או דלמא אפי' לרב יוסף עד כאן לא קאמר רב יוסף התם אלא דחד מקום הוא אבל הכא דתרי מקומות נינהו לא
2.

Version #1 (our text): Rav Yosef said Ya'alu only regarding Kodshim offered in the place they were Hukdash for, but perhaps Mechitzos are not Kolet Kodshei Bamas Yachid!

3.

Version #2 (Rashi): Rav Yosef said Lo Yerdu only regarding Kodshim slaughtered and offered in the same place, but perhaps Mechitzos are not Kolet Kodshim slaughtered outside! (end of Version #2)

או דלמא לא שנא
4.

Or, perhaps one or both of them would not distinguish!

תיקו
(e)

This question is not resolved.

מילתא דפשיטא ליה לרבה בחד גיסא ולרב יוסף בחד גיסא מיבעי ליה לרבי ינאי
(f)

R. Yanai was unsure about the matter that Rabah and Rav Yosef argued about.

דבעי רבי ינאי אברי עולת במת יחיד שעלו למזבח וירדו מהו
1.

Question (R. Yanai): If limbs of an Olah of (Rashi - slaughtered on) a Bamas Yachid Alu on the Mizbe'ach and Yardu, what is the law?

היכא דלא משלה בהן האור לא תיבעי לך
i.

If they had not caught fire, surely, Lo Ya'alu;

כי תיבעי לך היכא דמשלה בהן האור מאי
ii.

The question is if they had caught fire.

תיקו
2.

R. Yanai did not resolve this question.

איתמר שחיטת לילה בבמת יחיד רב ושמואל חד אמר כשרה
(g)

Opinion #1 (Rav or Shmuel): A Korban slaughtered at night may be offered on a Bamas Yachid. (Rashi's text - Opinion #1 is (definitely) Rav, and Opinion #2 is Shmuel.)

וחד אמר פסולה
(h)

Opinion #2 (the other of Rav and Shmuel): It may not be offered on a Bamas Yachid.

וקא מיפלגי בדרבי אלעזר
(i)

They argue about R. Elazar's law.

דרבי אלעזר רמי קראי אהדדי כתיב (שמואל א יד) ויאמר בגדתם גלו אלי היום אבן גדולה וכתיב (שמואל א יד) ויאמר שאול פוצו בעם ואמרתם להם הגישו אלי איש שורו ואיש שיהו ושחטתם בזה ואכלתם ולא תחטאו לה' לאכול על הדם ויגישו כל העם איש שורו בידו הלילה וישחטו שם
1.

Contradiction (R. Elazar): It says "Golu Alai ha'Yom Even Gedolah" (Avodas Bamas Yachid must be by day), but it says also "va'Yagishu... ha'Laylah va'Yishchatu Sham"!

מר משני כאן בחולין כאן בקדשים
2.

Answer #1 (opinion #2): The latter verse refers to Chulin.

ומר משני כאן בקדשי במה גדולה כאן בקדשי במה קטנה
3.

Answer #2 (opinion #1): The former verse refers to Kodshim of (i.e. Hukdeshu for) a Bamas Tzibur. The latter verse to Kodshei Bamas Yachid.

איתמר עולת במת יחיד רב אמר אין טעונה הפשט וניתוח
(j)

(Rav): An Olah of a Bamas Yachid does not require Hefshet and Nitu'ach;

ורבי יוחנן אמר טעונה הפשט וניתוח
(k)

(R. Yochanan): It requires Hefshet and Nitu'ach.

וקא מיפלגי בדר"י הגלילי
(l)

They argue about R. Yosi ha'Galili's law;

דתניא ר"י הגלילי אומר עולה שהקריבו ישראל במדבר אין טעונה הפשט וניתוח שאין הפשט וניתוח אלא מאהל מועד ואילך
1.

(Beraisa - R. Yosi ha'Galili): The Olah that Bnei Yisrael offered in the Midbar did not require Hefshet and Nitu'ach. Hefshet and Nitu'ach began only in the Ohel Mo'ed.

מר סבר מאהל מועד ואילך לא שנא במה גדולה ולא שנא במה קטנה
2.

R. Yochanan holds that from when the Ohel Mo'ed was set up, all Olos require Hefshet and Nitu'ach, both of Bamas Tzibur and Bamas Yachid;

ומר סבר בבמה גדולה אין בבמה קטנה לא
3.

Rav holds that only Olos of a Bamas Tzibur require this.

2)

DIFFERENCES BETWEEN A BAMAS YACHID AND A BAMAS TZIBUR

תניא כותיה דרבי יוחנן דברים שבין במה גדולה לבמה קטנה קרן וכבש ויסוד וריבוע בבמה גדולה ואין קרן ויסוד וכבש וריבוע בבמה קטנה
(a)

Support (for R. Yochanan - Beraisa): The following are Me'akev on a Bamas Tzibur, but not on a Bamas Yachid: it must have Keranos, a ramp, a Yesod, and it must be square;

כיור וכנו בבמה גדולה ואין כיור וכנו בבמה קטנה
1.

(Kohanim must wash from) a Kiyor (fountain) with a base;

חזה ושוק בבמה גדולה ואין חזה ושוק בבמה קטנה
2.

Chazeh v'Shok apply to (are given to Kohanim from) Shelamim offered on a Bamas Tzibur, but not from Shelamim offered on a Bamas Yachid.

דברים ששוותה במה גדולה לבמה קטנה
3.

The following apply equally to a Bamas Tzibur and a Bamas Yachid;

שחיטה בבמה גדולה וקטנה הפשט וניתוח בגדולה וקטנה דם מתיר ומפגל בגדולה וקטנה מומין וזמן בגדולה וקטנה:
i.

Shechitah, Hefshet and Nitu'ach, Zerikas Dam permits the meat, Pigul, Mumim and a time limit (for eating Kodshim).

אבל
(b)

(Mishnah): The following apply equally to a Bamas Tzibur and a Bamas Yachid:

נותר והזמן והטמא שוין בזה ובזה:
1.

A time limit, Nosar and Tamei.

ת"ר מנין לעשות זמן בבמה קטנה כבמה גדולה
(c)

(Beraisa) Question: What is the source that a time limit applies equally to a Bamas Tzibur and a Bamas Yachid?

<אמרה תורה לן ישרף ופיגול ישרף מה פיגול פסול בבמה אף לן פסול בבמה או כלך לדרך זו> דהא אמרה תורה לן ישרף ויוצא ישרף
1.

Seemingly, it should not apply! The Torah teaches that Lan (i.e. Nosar) and Yotzei must be burned;

מה יוצא כשר בבמה אף לן כשר בבמה
i.

Just like Yotzei is Kosher on a Bamas Yachid (there are no Mechitzos), also Nosar (there should be no time limit)!

ולאו ק"ו הוא מעופות
2.

Answer #1: A Kal va'Chomer from birds teaches that there is.

120b----------------------------------------120b
(דף קכ,ב) מה עופות שאין המום פוסל בהן זמן פוסל בהן קדשי במה קטנה שהמום פוסל בהן אינו דין שזמן פוסל בהן
i.

Mumim do not disqualify birds, but Linah does. Mumim disqualify Kodshei Bamah, all the more so Linah does!

מה לעופות שכן אין הזר כשר בהן תאמר בבמה קטנה שהזר כשר בה לא יהא זמן פסול בה
3.

Objection: A Zar may not offer birds (in the Mikdash). We cannot learn to Kodshei Bamah, which a Zar may offer!

ת"ל (ויקרא ז) וזאת תורת זבח השלמים לעשות זמן במה קטנה כזמן במה גדולה:
4.

Answer #2: "V'Zos Toras Zevach ha'Shelamim" teaches that Linah is the same on a private or public Bamah.

HADRAN ALACH MASECHES ZEVACHIM
TAM V'NISHLAM, B'EZRAS HA'TZUR