TOSFOS DH Bo'i Rav Ada Olas Bamas Yachid she'Hichnisah... (cont.)
תוספות ד"ה בעי רב אדא עולת במת יחיד שהכניסה... (המשך)
אבל בספרים ישנים גרסינן קדשי קדשים ששחטן בדרום מועלין בהן אם עלו לא ירדו ואיבעיא להו ירדו מהו שיעלו רבה אמר לא יעלו רב יוסף אמר יעלו תיבעי לרבה כו'
Version #2: The text in old Seforim is "Kodshei Kodoshim that were slaughtered in the south, Me'ilah applies to them, and Im Alah Lo Yered. They asked, if they descended, do they ascend? Rabah said that they do not ascend, and Rav Yosef said that they ascend. We can ask according to Rabah..."
ומיירי במשלה בהן האור להכי לכ''ע אם עלו לא ירדו
We discuss when they caught fire. Therefore, all agree that Im Alah Lo Yered.
ובריש מעילה (דף ב:) דאמר רבה אם עלו ירדו מיירי בלא משלה בהן האור
In Me'ilah (2b), Rabah said Im Alah Yered. This discusses without catching fire.
ותדע בלא ההיא דמעילה צריך לאוקמא הכא במשלה בהן האור דאי בלא משלה אמאי אמר רב יוסף אם ירדו יעלו
[Even] without the Gemara in Me'ilah (2b), we must establish it here when it caught fire, for if it did not catch fire, why did Rav Yosef say that Im Yarad Ya'aleh?
הא אמרינן פרק ב''ש (לעיל מג.) כשם שאם עלו לא ירדו כך אם ירדו לא יעלו וכל שכן בשחיטת דרום דגרוע משאר פסולין
We said above (43a) "just like Im Alah Lo Yered, Im Yarad Lo Ya'aleh", and all the more so regarding what was slaughtered in the south, which is worse than other Pesulim!
והכא מיירי בהכניסה חיה וקלטוה כדין במה גדולה להצריך כיהון וריחוץ ידים ורגלים מן הכיור ואם היא שלמים בעי תנופת חזה ושוק
Here we discuss when he entered it alive, and [the Mechitzos] absorbed it to get the law of [Kodshei] Bamah Gedolah, to obligate Kehunah, washing hands and feet from the Kiyor, and if it is a Shelamim it requires Tenufah of Chazah v'Shok.
ולפי גירסא זו גרסינן בסמוך אברי עולת במת יחיד שעלו למזבח של במה גדולה וירדו מהו שיעלו
Consequence: According to this text, below the text says "limbs of an Olah of a Bamas Yachid that ascended on the Mizbe'ach of a Bamah Gedolah and descended, do we bring them up [again]?"
פירוש דכיון דשחטן בחוץ שמא הוי כמו שחטן בדרום
Explanation: Since he slaughtered them outside, perhaps it is like Shechitah in the south;
(וגם) [צ"ל או] שמא כיון ששחטה בהיתר בחוץ בבמת יחיד שלכך הקדישה תחילה לכולי עלמא היכא דמשלה האור יעלה
Or, since he was slaughtered it b'Heter outside on a Bamas Yachid, for he was Makdish it for this initially, all agree that if it caught fire, Ya'aleh?
אבל ללשון ראשון דמבעיא ליה בלא משלה ומדמי ליה לשחיטת דרום הלא פשיטא אפי' שאר פסולין דלא גריעי כמו שחיטת דרום אם עלו וירדו לא יעלו
Distinction: However, according to Version #1, that we ask about when it did not catch fire, and we compare it to Shechitah in the south, obviously, even for other Pesulim that are not as bad as Shechitah in the south, Im Alah v'Yarad, Lo Ya'aleh.
כדאמר עולא פרק ב''ש (שם) אם לא משלה בהן האור כשם שאם עלו לא ירדו כך אם ירדו לא יעלו
This is like Ula said above (43a), that if it did not catch fire, just like Im Alah Lo Yered, so Im Yarad Lo Ya'aleh.
וצריך לומר הא דקאמר מילתא דפשיטא לרבה ורב יוסף מיבעיא ליה לרבי ינאי היינו לאיכא דאמרי:
Consequence: We must say that what was taught "a matter that was obvious to Rabah and Rav Yosef, R. Yanai was unsure about it" is according to Version #2 (of Rami bar Chama. According to Version #1, it gets the law of Kodshei Bamah Gedolah. Surely Ya'aleh, even if it did not catch fire!)