TOSFOS DH she'Im Hizah v'Lo Mitzah Kesherah
תוספות ד"ה שאם היזה ולא מיצה כשירה
(SUMMARY: Tosfos explains why we did not ask from this in Me'ilah.)
הא דלא פריך מהכא במסכת מעילה פרק חטאת העוף (דף ח:) לרב אדא בר אהבה ואמר דתני רב מיצה דמה דמיצוי חטאת העוף מעכב
Implied question: Why don't we ask from here in Me'ilah (8b) against Rav Ada bar Ahavah, who said that Rav taught that he squeezes out the blood, for squeezing Chatas ha'Of is Me'akev?
דמצי למימר הא מני תנא דבי ר' ישמעאל היא דאמר אינו מעכב לעיל פ' איזהו מקומן (דף נב:) כדאמר תרי תנאי ואליבא דרבי ישמעאל
Answer: He could say that [here] is like Tana d'Vei R. Yishmael, who says that it is not Me'akev, above (52b), like it says "two Tana'im argue according to R. Yishmael."
והא דפריך התם לרב הונא דתני הזה דמיצוי אינו מעכב ולא משני דאתא כההוא תנא דאמר אינו מעכב
Implied question: It asks there against Rav Huna, who said that squeezing is not Me'akev, and did not answer that he holds like the Tana who says that it is not Me'akev!
ניחא ליה לשנויי טפי לצדדין קתני
Answer: [The Tartzan] prefers to answer that both cases are taught. (Mitzuy must be done if blood remains. If not, it is not Me'akev.)
TOSFOS DH Hagashos di'Chsiv v'Higishah
תוספות ד"ה הגשות דכתיב והגישה
(SUMMARY: Tosfos points out that this is not the sole source.)
הוה ליה למימר כדאמרן דמהאי קרא לחודיה לא נפיק
Observation: He should have said like we said (63b), that we do not learn from this verse alone. (Shitah Mekubetzes - we did not learn the southwest corner from this verse at all! Rather, it teaches that the Minchah must be touched to the Mizbe'ach. We would not know this from the other verses. Alternatively, this teaches to all Menachos.)
TOSFOS DH Shirei ha'Dam di'Chsiv
תוספות ד"ה שירי הדם דכתיב
(SUMMARY: Tosfos explains that this refers to outer Shirayim.)
נראה דהיינו שירים החיצונים דבעי קרן מערבית (הגהה בגליון, מצאן קדשים) דרומית
Assertion: It seems that this refers to outer Shirayim, which require the southwest corner.
TOSFOS DH Mipnei she'Kerovah mi'Beis ha'Deshen
תוספות ד"ה מפני שקרובה מבית הדשן
(SUMMARY: Tosfos questions why it must be at the corner.)
תימה ולמה הוא הולך עד הקרן שהיה מרחיק מבית הדשן
Question: Why does he go until the Keren? He distances from Beis ha'Deshen [to which he must throw the innards. It was near the ramp, west of the southeast corner!]
ואין לומר משום דכל דמים טעונין קרן
Suggestion: All blood requires the Keren. (Keren Orah - indeed, whatever requires four Matanos, or two Matanos that are four, requires the Keren. The suggestion is that even when only one Matanah is needed, the Keren is required.)
דהא אמר לעיל (דף ס.) גבי מודה רבי יהודה בדמים דנישקליה ונשפוך אדוכתיה
Rejection: Above (60a), regarding R. Yehudah agrees about blood [it must be offered on the Mizbe'ach, and not on the floor, we suggested] "he should take [blood from the floor from Korbanos Pesach], and pour it in its place!"
ואי כל דמים טעונין קרן מאי קשיא ליה
If all blood requires the Keren, what was the question?!
TOSFOS DH Yoser mi'Lamed Aleph Amos
תוספות ד"ה יותר מל''א אמות
(SUMMARY: Tosfos discusses whether there was a small ramp to the Sovev on the left.)
פי' בקונטרס כשהיתה במזרח היה עומד בסובב לפי שבמזרח היה כבש קטן שפנה על סובב אבל במערב לא היה לו כבש לשמאל לפנות בו לסובב וצריך לעלות לראש המזבח ולעמוד במזרחה (הגהת חק נתן) של קרן
Explanation #1 (Rashi): When [Olas ha'Of] was in the east, he stood on the Sovev, for there was a small ramp that turned to the Sovev. However, in the west there was no ramp to the left to go to the Sovev, and he must ascend to the top of the Mizbe'ach and stand to the east of the Keren.
והכי תנן במסכת סוכה (דף מח.) גבי נסכים עלה בכבש ופנה לשמאלו ולא תנן בהו ופנה לסובב
Support: A Mishnah in Sukah (48a), regarding Nesachim, teaches "he ascended the ramp and turned to his left." It did not teach "he turned to the Sovev"!
ונראה דאין משם ראי' שלא היה כבש לסובב במערב
Rebuttal: That is no proof that there was no ramp to the Sovev in the west.
דאם (הגהת צאן קדשים) כן כשהיה נותן ארבע מתנות שבחטאת ותנן פרק איזהו מקומן (לעיל דף נג.) פנה לסובב גבי חטאת
Support (for Rebuttal): If so (there was no ramp to the left), when he put the four Matanos of Chatas, and the Mishnah (above, 53a) says that he turned to the Sovev regarding Chatas...
וכשהיה מגיע לקרן מערבית דרומית היה צריך לחזור על עקיבו
When he reached the southwest corner, he would need to go back [the way he came, for he could not step from the Sovev to the ramp, which was almost three Amos higher]!
ולכך נראה דהיה שם כבש
Explanation #2: There was a ramp there.
אבל קשה דלא חשיב ליה לעיל (דף סב:) גבי שני כבשים קטנים יוצאים מן הכבש
Question: Why wasn't it mentioned above (62b) regarding the two small ramps that emerged from the [main] ramp? (One led to the Yesod, and the other led to the Sovev!)
TOSFOS DH Min ha'Me'ukalos ha'Penimiyos
תוספות ד"ה מן המאוכלות הפנימיות
(SUMMARY: Tosfos proves that these words were not taught regarding Yom Kipur.)
אומר ר''ת דגבי גחלים של יום הכפורים לא גרסינן מן המאוכלות הפנימיות דהכא חשבינן להו דשן
Assertion (R. Tam): Regarding the coals of Yom Kipur, the text does not say "from the inner consumed ones", for here we consider them to be ashes;
וביום הכפורים וכן בקטרת של כל השנה בעינן גחלים דוקא כדאמר התם גחלי אש יכול עוממות
On Yom Kipur, and similarly for Ketores of the entire year, we require specifically coals, like it says there (Pesachim 75b) - "coals of fire - one might have thought extinguished..."
TOSFOS DH Tzavar Es ha'Gechalim
תוספות ד"ה צבר את הגחלים
(SUMMARY: Tosfos gives the source of this.)
משום דאמר ושמו שלא יפזר
Source: It says "v'Samo" - he may not scatter [them].
TOSFOS DH Dishun Mizbe'ach ha'Pnimi veha'Menorah
תוספות ד"ה דישון מזבח הפנימי והמנורה
(SUMMARY: Tosfos discusses whether Me'ilah applies to different kinds of ashes.)
הקשה ריב''א כיון דתרומת הדשן ודישון מזבח הפנימי והמנורה נבלעים במקומן אמאי מועלין בזה יותר מזה
Question (Riva): Since Terumas ha'Deshen, and Dishun of Mizbe'ach ha'Pnimi and the Menorah were swallowed in their place, why does Me'ilah apply to one more than to the other?
דבתרומת הדשן מועלין כדאמר לעיל ס''פ ב''ש (דף מו.) ובדישון מזבח ומנורה תנן במעילה דלא נהנים ולא מועלים
Me'ilah applies to Terumas ha'Deshen, like it says above (46a), and a Mishnah teaches about Dishun of Mizbe'ach ha'Pnimi and the Menorah "one may not benefit, but Me'ilah does not apply"!
וי''ל דשאני תרומת הדשן דגלי קרא ושמו
Answer: Terumas ha'Deshen is different, for the Torah revealed "v'Sam'o" (there it will be buried).
וכי תימא כיון דנבלעין היכי משכחת בהו מעילה
Question: Since they were swallowed in their place, how could Me'ilah apply to them?
שמא לא היו נבלעין מיד
Answer: Perhaps they were not swallowed immediately.
ור''ת אומר דתרומת הדשן לא היה נבלע מדלא חשיב להו ביומא (דף כא.) בהדי אינך דנבלעין דישון מזבח הפנימי והמנורה
Assertion (R. Tam): Terumas ha'Deshen was not swallowed, since it is not listed in Yoma (21a) with the others that are swallowed, i.e. Dishun of Mizbe'ach ha'Pnimi and the Menorah. (Note: This is not an alternative answer. Tosfos still needs the above answer to explain why it was taught that one may not benefit from Dishun of Mizbe'ach ha'Pnimi and the Menorah, but Me'ilah does not apply.)
ואומר ה''ר יום טוב דאין זו ראיה דה''נ בת''כ (סדר ויקרא פ' ט) דחשיב ב' בתי דשנים הן אחד בדרום דמוראה ונוצה ודישון מזבח הפנימי והמנורה ולא חשיב תרומת הדשן אף על פי שהיתה שם כדתנן בתמיד:
Rebuttal (R. Yom Tov): Also in Toras Kohanim it lists two Batei ha'Deshen, one in the south of innards and feathers [of Olas ha'Of], and one of Dishun of Mizbe'ach ha'Pnimi and the Menorah, and it does not list Terumas ha'Deshen, even though it was there, like a Mishnah in Tamid teaches.
64b----------------------------------------64b
TOSFOS DH Chatas ha'Of Keitzad Haysah Na'asis
תוספות ד"ה חטאת העוף כיצד היתה נעשית
(SUMMARY: Tosfos explains why Chatas was taught before Olah.)
משום דדם חטאת קודם לעולה מפרש חטאת תחילה
Explanation: Because [we throw] Dam Chatas before Dam Olah (if both are waiting to be thrown - 89a), it explains Chatas first. (Otherwise it would explain Olas ha'Of first, for it is more Kadosh, for it is almost totally burned on the Mizbe'ach.)
TOSFOS DH mi'Gufah Shel Chatas
תוספות ד"ה מגופה של חטאת
(SUMMARY: Tosfos explains how we learn this.)
מדכתיב והזה מדם החטאת ולא כתיב ולקח דמשמע בכלי
Source: It is written "v'Hizah mi'Dam ha'Chatas", and it is not written v'Lakach, which would connote in a Kli.
TOSFOS DH Ochez b'Rosh uv'Guf u'Mazeh
תוספות ד"ה אוחז בראש ובגוף ומזה
(SUMMARY: Tosfos questions why only in Chulin we asked about this.)
תימה דלא בעי הכא מאי קאמר כדקבעי פ''ק דחולין (דף כב.)
Question: Why didn't we ask here "what does this mean?!", like [the Gemara] asks in Chulin (22a)? (It seems that Tosfos explains like Rashi there, that we ask what is the source that he must hold both. Shitah Mekubetzes (9) explains that there, we ask because it says that the same applies to Olas ha'Of. Haza'ah does not apply to Olas ha'Of! This question does not apply here, for we discuss only Chatas.)
TOSFOS DH v'Eizeh Zeh Kir ha'Tachton
תוספות ד"ה ואיזה זה קיר התחתון
(SUMMARY: Tosfos explains how we know this.)
דאי קיר העליון פעמים שהוא מתמצה לסובב אם עושה למעלה מן הסובב דקיר העליון הוי מן החוט עד הקרנות
Explanation: If it were the top wall, sometimes he squeezes onto the Sovev, if he squeezes above the Sovev, for the top wall is from the Chut [ha'Sikra] until the Keranos.
TOSFOS DH Kemitzah v'Chafinah
תוספות ד"ה קמיצה וחפינה
(SUMMARY: Tosfos explains that also these are called difficult.)
בכולהו תנינא עבודה קשה:
Explanation: Regarding all of these, it is taught "this is a difficult Avodah."