TOSFOS DH Eima b'Chol Mekomos Machaneh Yisrael (cont.)
תוספות ד"ה אימא בכל מקומות מחנה ישראל (המשך)
ונראה דאף שעת הליכתם שרי כיון דאמרי' לעיל (דף סא.) אע''פ שנסע אהל מועד הוא
Explanation #2: It seems that even while traveling they are permitted, like we said above (61a) "even though it traveled, it is Ohel Mo'ed."
ודוקא לקדשים קלים אע''פ שנסע אהל מועד הוא אבל קדשי קדשים דבעי מחיצה כיון דנסתלקו מסעות אין מחנה שכינה קיים ולחם הפנים ושאר קדשי קדשים מיפסלי ביוצא
Limitation: Only for Kodshim Kalim, "even though it traveled, it is Ohel Mo'ed", but Kodshei Kodoshim require a Mechitzah. Once [the Degalim] departed to travel, Machaneh Shechinah is not intact, and Lechem ha'Panim and other Kodshei Kodoshim are disqualified due to Yotzei.
כדמוכח במנחות בפ' שתי הלחם (דף צה.) ולעיל בפ' קדשי קדשים (דף ס:) דאמר בשני מקומות קדשים נאכלין ומוקי לה בקדשי קדשים ולאחר שיפרקו לוים את המשכן היינו כל זמן שלא נסע מכל וכל דעדיין המזבח וקלעי החצר במקומן
Source: This is proven in Menachos (95a) and above (60b). It says that Kodshim are eaten in two places, and we establish it to discuss Kodshei Kodoshim, after the Leviyim dismantled the Mishkan, i.e. as long as it did not travel. The Mizbe'ach and curtains around Chatzer [ha'Mishkan] are in their places.
וא''ת בריש שתי הלחם (מנחות דף צה.) דפליגי בלחם הפנים אם נפסל במסעות ומפרש דבמסודר כ''ע לא פליגי דלא מיפסיל כי פליגי במסולק
Question: In Menachos (95a, R. Yochanan and R. Yehoshua ben Levi) argue about whether or not Lechem ha'Panim is disqualified at the time of traveling. [Rav Dimi] explains that if the bread is arranged [on the Shulchan], all agree that it is not disqualified. They argue about when it was removed;
מאן דאמר אינו נפסל כדדרשינן דאע''פ שנסע אהל מועד הוא
The one who says that it is not disqualified learns like we expounded, that even though it traveled, it is Ohel Mo'ed;
ואידך ההוא לדגלים הוא דאתא פי' להודיע איזה דגל יסע תחלה
The other opinion holds that [v'Nosa Ohel Mo'ed] this is for the Degalim, i.e. to inform which Degel travels first." (They carry the Mishkan after Degel Reuven, and before Degel Efrayim.)
והשתא אמאי לא משני דאתא לקדשים קלים ולקדשי קדשים קודם סילוק הקלעים
Summation of question: Why didn't we answer that it comes for Kodshim Kalim, and for Kodshei Kodoshim before removing the curtains? (Tosfos 61b DH Af said that surely, traveling of the Machanos does not disqualify Kodshim Kalim due to Yotzei.)
TOSFOS DH veha'Torah Amrah Badad Yeshev
תוספות ד"ה והתורה אמרה בדד ישב
(SUMMARY: Tosfos points out that R. Shimon learns from elsewhere.)
שלא יהו טמאים אחרים יושבים עמו
Explanation: Other Temei'im may not dwell with him.
אע''ג דהך סוגיא לר''ש והך דרשא לר' יהודה דלר''ש דריש ליה מקרא אחרינא בפסחים בריש אלו דברים (דף סו.)
Implied question: Our Sugya is like R. Shimon, and this Drashah is according to R. Yehudah, for R. Shimon expounds from another verse in Pesachim (66a)!
ניחא ליה להש''ס לאתויי דרשא הפשוטה והקצרה
Answer: The Gemara likes to bring the simple, concise Drashah [even if really, we learn from elsewhere].
TOSFOS DH Pilko Kaltaso
תוספות ד"ה פלכו קלטתו
(SUMMARY: Tosfos brings a source to pronounce the word "Pilko".)
כף דגושה בנחמיה כמו נסך נסכו
Remark: There is a dot in the Kaf in the verse in Nechemyah (3:17 - "l'Filko"), just like the word Nesech (when it has a suffix gets a Dagesh in the Kaf, i.e.) Nisko.
TOSFOS DH Ir she'Kaltaso Kevar
תוספות ד"ה עיר שקלטתו כבר
(SUMMARY: Tosfos resolves this with a Mishnah in Makos.)
עיקר קרא ברוצח שהרג בעיר מקלטו
Remark: The verse primarily teaches about a murderer who killed in his Ir Miklat (after he was exiled to there for a previous Shogeg murder).
ותרוייהו תנינהו במכות פ''ב (דף יב:) הרג באותה העיר גולה משכונה לשכונה ולוי גולה מעיר לעיר
Implied question: Both of these (the above Halachah, and the law of a Levi who killed) are taught in a Mishnah in Makos (12b). If [a Shogeg murderer] killed in that city, he is exiled from neighborhood to neighborhood. A Levi is exiled from [his] city to another city. (Here we say that a Levi is exiled to a different neighborhood in his city!)
ושמא היינו לכתחלה דבן לוי גולה מעיר לעיר אבל דיעבד הא אמרי' דאם גולה לתוך פלכו פלכו קולטו ומפלך לפלך היינו מעיר לעיר
Answer #1: Perhaps this is l'Chatchilah, that a Levi is exiled from city to city, but b'Di'eved, we say that if he was exiled within his city, his city absorbs him. "From Plach to Plach" means from city to city;
ואם גולה לתוך פלכו כגון משכונה לשכונה וכן משמע פי' הקונטרס
"If he was exiled within his Plach" means (within his city,) from neighborhood to neighborhood. Also Rashi connotes like this.
אי נמי גם לכתחלה אין זקוק לצאת מן העיר והא דגולה לעיר אחרת כדי להלך כולה ובתחומה
Answer #2: Also l'Chatchilah, he need not leave the city. [The Mishnah] teaches that he is exiled to another city in order to be able to traverse all of it, and within its Techum;
דאי בעירו משכונה לשכונה אם חזר לשכונתו כיצא חוץ לתחום
If he were exiled to a different neighborhood in his city, if he returned to his [initial] neighborhood, it is as if he left the Techum (and the Go'el ha'Dam may kill him).
TOSFOS DH Kol ha'Nidar v'Nidev Karev b'Bamah
תוספות ד"ה כל הנידר ונידב קרב בבמה
(SUMMARY: Tosfos explains the argument about what may be offered where.)
אפי' מנחות ונזירות קרב בבמה קטנה כדמפרש ושאין נידר ונידב אין קרב בבמה קטנה דאילו צבור אין מקריבין בקטנה
Explanation: Even Menachos and [Korbanos] Nezirus can be offered on a Bamah Ketanah, and what is not brought for a Nedarim and Nedavos cannot be offered on a Bamah Ketanah, whereas [Korbanos] Tzibur cannot be offered on a [Bamah] Ketanah;
וחובות דיחיד אפי' בגדולה לא קרבי בשעת היתר הבמות לר' מאיר כדמוכח מלתא דר' יהודה כדפי' בקונטרס
Obligations of an individual are not offered even on a [Bamah] Gedolah at a time when there is a Heter for Bamos according to R. Meir, like is proven from R. Yehudah's words, like Rashi explained;
דמדקאמר ר' יהודה כל שהצבור ויחיד מקריבין כו' מכלל דשמעינהו לר' מאיר ורבנן שיש חילוק
Since R. Yehudah said "anything that a Tzibur and individual offer...", this implies that he heard according to R. Meir and Rabanan that there is a distinction;
וזהו חלוקו שאין יחיד מקריב חובות בגלגל אפי' בבמה גדולה דר' מאיר ורבנן דרשי לא תעשו בגלגל ככל אשר אנחנו עושים פה היום חובות ואפי' בבמה גדולה
This is the distinction. An individual could not offer obligations in Gilgal, even on a Bamah Gedolah, for R. Meir and Rabanan expound "Lo Sa'asu" in Gilgal "k'Chol Asher Anachnu Osim Poh ha'Yom", i.e. obligations, even on a Bamah Gedolah;
אלא איש הישר בעיניו יעשה ישרות דהיינו נדבות
However, "Ish ha'Yashar b'Einav" - he may offer Yashrus (what he wants to volunteer), i.e. Nedavos.
ר' יהודה סבר דכי כתיב הישר אבעיניו קאי דהיא במת יחיד
R. Yehudah holds that "ha'Yashar" refers to "b'Einav" (an individual offers as he wants, i.e.) on his own Bamah (but on a Bamas Tzibur, he may offer even Chovos).
TOSFOS DH R. Shimon Omer Af Tzibur Lo Hikrivu v'Chulei
תוספות ד"ה רבי שמעון אומר אף צבור לא הקריבו כו'
(SUMMARY: Tosfos discusses the argument about what may be offered where.)
פי' בקונטרס ר''ש פליג אכולהו דכולהו סבירא להו דאין חילוק לצבור בין מדבר לגלגל בבמה גדולה
Explanation #1 (Rashi): R. Shimon argues with all of them, for all of them hold that there is no difference for the Tzibur between the Midbar and Gilgal on a Bamah Gedolah...
ור''ש אומר אף צבור עצמן לא הקריבו בגדולה יותר מיחיד בקטנה אלא פסחים כו' (מכאן מעמוד ב) וחובות הקבוע להם זמן
And R. Shimon says that even the Tzibur did not offer on a Gedolah more than an individual offered on a Ketanah, except for Pesachim... and Chovos with a fixed time;
117b----------------------------------------117b
אבל פר העלם דבר ושעירי עבודת כוכבים לא קרבו להם בגלגל עכ''ל
However, Par Helam Davar and Se'irei Avodah Zarah were not offered in Gilgal. This is from Rashi.
ובחנם הזכיר פר העלם דבר ושעירי עבודת כוכבים שהן חטאות שאין קבוע להם זמן דאפי' חטאות הקבוע להם זמן כגון שעירי הרגלים לא קרבו לר''ש כדמסיק לקמן תתרגם מתני' בעולה.
Criticism: There was no need for him to mention Par Helam Davar and Se'irei Avodah Zarah, for they are Chata'os without a fixed time. Even Chatas with a fixed time, e.g. Se'irei ha'Regalim, were not offered according to R. Shimon, like we conclude below (118a) "explain the Mishnah to discuss an Olah."
(הג''ה וא''כ ביוה''כ לא קרבו צבור באהל מועד' בנוב וגבעון לא פרים ולא שעירים כי אם (תמידים) [צ"ל דומיא דתמידים - צאן קדשים]
Comment - Consequence: If so, on Yom Kipur the Tzibur did not offer in the Ohel Mo'ed, Nov and Giv'on, not Parim and not Se'irim, rather, only what is like Temidim.
והא דאמרי' בתוספתא ר' יהודה אומר אבשלום נזיר היה שנאמר ויאמר אבשלום אלכה נא ואשלם נדרי אשר נדרתי בחברון כי נדר נדר עבדך בשבתי בגשור והאי קרא בהיותם בגבעון כתיב
Implied question - Citation (Tosefta - R. Yehudah): Avshalom was a Nazir, for it says "va'Yomer Avshalom Elcha Na va'Ashalem Nidri Asher Nadarti [la'Shem] b'Chevron; Ki Neder Nadar Avdecha b'Shivti vi'Geshor." These verses are when [the Mishkan] was in Giv'on;
ומפרש פ''ב דתמורה (דף יד:) שהקריבם בחברון בבמת יחיד דאי הלך בחברון להביא כבשים טובים ולהקריבם בבמה גדולה א''כ מחברון מיבעי ליה
[The Gemara] in Temurah (14b) explains that he offered them in Chevron on a Bamas Yachid, for [if the verse meant that] he went to Chevron to bring good lambs and offer them on a Bamah Gedolah, it should have said "mi'Chevron".
והשתא לר' יהודה אי נזירות נידר ונידב הוא אתי שפיר שהקריבן בבמת יחיד בחברון
According to R. Yehudah, if [Korbanos] Nezirus are [considered to come] through a Neder or Nedavah, it is fine that he offered them on a Bamas Yachid in Chevron;
ואי נזירות חובה הוי א''כ הקריבן בגבעון באהל מועד שהיה שם ולר' (הגהת צאן קדשים) יהודה יחיד נמי מצי מקריב חובות בבמה גדולה אף בשעת היתר הבמות ולא דייק בין מחברון ובחברון
If Nezirus is a Chovah, if so he offered them in Giv'on in the Ohel Mo'ed, which was there, and according to R. Yehudah also an individual may offer Chovos on a Bamah Gedolah, even at a time of Heter Bamos. He does not distinguish between "mi'Chevron" and "b'Chevron";
אבל רבנן דאמרי נזירות חובה הוא ולא קרב יחיד חובות אף בבמת צבור בנוב וגבעון א''כ אבשלום לא נזיר היה
However, Rabanan, who say that Nezirus is a Chovah, and an individual may not offer Chovos even on the Bamas Tzibur in Nov and Giv'on, if so Avshalom was not a Nazir;
והא קרא דאלכה נא (כן צריך להגיה) ואשלם נדרי מיירי בנדרים ונדבות. הג''ה)
"Elcha Na va'Ashalem Nidri" discusses Nedarim and Nedavos.
TOSFOS DH R. Shimon Omer Af Tzibur Lo Hikrivu v'Chulei (pertains to Amud A)
תוספות ד"ה רבי שמעון אומר אף צבור לא הקריבו כו' (שייך לעמוד א)
(SUMMARY: Tosfos resolves this with the Sugya in Megilah.)
לכאורה ר''ש אדרבנן דלעיל מיניה קאי ואינהו סברי כרבנן קמאי דמנחות ונזירות לא קרבו בבמה דליכא בינייהו אלא נסכים כדמפרש לקמיה
Inference: Seemingly, R. Shimon addresses the Rabanan [who spoke] just before him, and they hold like the first Rabanan [in this Beraisa], that Menachos and Nezirus are not offered on a Bamah, for they argue [with the latter Rabanan] only about Nesachim, like it explains below (118a);
ש''מ דלר''ש נמי לא קרבו דהא אפי' בצבור ממעט יותר משאר תנאים
This shows that also R. Shimon holds that they were not offered, for even b'Tzibur he excludes more than the other Tana'im.
ותימה דבפ''ק דמגילה (דף ט:) [במתני' דקתני] אין בין במה גדולה לבמה קטנה אלא פסחים זה הכלל כל הנידר ונידב קרב כו'
Question: In Megilah (9b), in our Mishnah that taught 'the only difference between a Bamah Gedolah and a Bamah Ketanah is Pesachim. This is the Klal - anything brought for Neder or Nedavah..."
ומפרש בגמ' כעין פסחים דהיינו חובות הקבוע להם זמן אבל שאין קבוע להם זמן הכא והכא לא קרב ומוקי לה כר''ש
The Gemara explains that [big and small Bamos differ about] what is like Pesachim, i.e. Chovos with a fixed time, but [Chovos] without a fixed time, are not offered on either, and we establish it like R. Shimon.
אלמא ר''ש תני האי כללא א''כ מנחות ונזירות קרבי לר''ש וכדאמרינן הכא לר''מ דתני האי כללא
Inference: R. Shimon taught this Klal. If so, Menachos and Nezirus are offered according to R. Shimon, and like we say here according to R. Meir, who taught this Klal! (It turns out that R. Shimon holds just like R. Meir!)
ואי הוה גרסי' במגילה זה הכלל נידר ונידב בלא כל הוה ניחא ליה דכל דר''מ אתי לרבויי מנחות ונזירות
Answer #1: If the text in Megilah said "this is the Klal - what is brought for Neder or Nedavah...", without "Kol" (anything), this would be fine. [Here] R. Meir said "Kol" to include Menachos and Nezirus.
ועוד יש לומר דהא דפשיטא ליה לר''מ דמנחות ונזירות ישרות משום דתניא בת''כ בפרשת אחרי מות מה שלמים מיוחדין שהן נידר ונידב קריבין בבמה אף כל נידר ונידב קרב בבמה אף המנחות והנזירות דברי ר''מ
Answer #2: It is obvious that R. Meir holds that Menachos and Nezirus are Yashrus, because a Beraisa in Toras Kohanim in Parshas Acharei Mos says "just like Shelamim are special, that they are brought for Neder or Nedavah and they are offered on a Bamah, also everything brought for Neder or Nedavah is offered on a Bamah, even Menachos and Nezirus. These are R. Meir's words."
וקצת תימה אי אההיא סמיך דלא מייתי לה
Question #1: If [the Gemara] relies on that [Beraisa, to explain how R. Meir and R. Shimon argue], it is astounding that it did not bring it!
ועוד לר''ש דמגילה מי נפקא מנחה מכלל נידר ונידב
Question #2: According to R. Shimon in Megilah, does Minchah not come through Neder or Nedavah?!
ונראה ליישב מתניתין דהכי קאמר דאין חילוק בין במה גדולה לבמה קטנה אלא פסחים כל הנידר ונידב הקרב בבמה גדולה קרב בקטנה וכל שאין נידר ונידב שאין קרב בגדולה אין קרב בקטנה
Answer #3: Our Mishnah [in Megilah] means as follows. The only difference between a Bamah Gedolah and a Bamah Ketanah is Pesachim. Anything brought for Neder or Nedavah that is offered on a Bamah Gedolah, is offered on a [Bamah] Ketanah. Anything not brought for Neder or Nedavah, which is not offered on a Gedolah, is not offered on a Ketanah.
ולא נחת אלא לפרש מה ששוותה הגדולה והקטנה אבל יש נידר ונידב שאין קרב לא בזו ולא בזו כגון מנחות ונזירות
It comes to explain only what is the same about big and small, but there is something brought for Neder or Nedavah that is not offered on either, e.g. Menachos and Nezirus.
אבל לנידר ונידב דר''מ אין לפרש דלא איירי במנחות ונזירות דשפיר מישתמע מלישנא דנידב
Distinction: However, "what is brought for Neder or Nedavah" of R. Meir, we cannot explain that it does not discuss Menachos and Nezirus, for this is properly connoted from the expression "brought for Nedavah."
ועוד דקתני לה בהדיא בת''כ וכן נראה ודאי לפרש דאההיא דתורת כהנים סמיך אע''ג דלא מייתי לה דבתמורה מייתי לה בפ''ב (דף יד:)
Support: It is explicit in Toras Kohanim, and it surely seems to explain that [our Sugya] relies on the Toras Kohanim [to explain what R. Meir and R. Shimon argue about], even though [our Sugya] does not bring it, it is brought in Temurah (14b);
דאמרי' התם אמר ליה אביי ולימא מר שלמי פסח דאי שלמי נזיר נידר ונידב הוא
We say there that Abaye said to [Rav Dimi] "you should say Shalmei Pesach, but not Shalmei Nazir, for it is brought for Neder or Nedavah;
דהא תניא זה הכלל כל הנידר ונידב קרב בבמת יחיד וכל שאינו נידר ונידב אינו קרב בבמת יחיד ותניא המנחות ונזירות קריבות בבמת יחיד דברי ר''מ
A Beraisa says 'this is the Klal - anything brought for Neder or Nedavah may be offered on a Bamas Yachid, and anything not brought for Neder or Nedavah may not be offered on a Bamas Yachid, and a Beraisa teaches that Menachos and Nezirus are offered on a Bamas Yachid according to R. Meir!"
משמע דמההיא דייק ולא מלישנא
Inference: He deduces from that [Beraisa], and not from the words [of R. Meir "what is brought for Neder or Nedavah"].
ומאן דלא חשיב התם נזירות נידר ונידב קמשני סמי מכאן נזירות
Support: The one there who does not consider Nezirus to be offered through Neder or Nedavah, he answers "erase Nezirus from here."
TOSFOS DH v'Rabanan Menachos Ein Minchah b'Bamah l'Yachid
תוספות ד"ה ורבנן מנחות אין מנחה בבמה ליחיד
(SUMMARY: Tosfos explains that the same applies to birds, and to a Bamas Tzibur.)
בין בבמה גדולה בין בבמה קטנה קאמר כדתניא אינך רבנן כאן וכאן לא קרבו (נסכים) ליחיד אלא עולה ושלמים בלבד ואמרי' דנסכים איכא בינייהו ותו לא
Explanation: This is whether on a Bamah Gedolah or Bamah Ketanah, like the other Rabanan taught in a Beraisa (117a) that on both of these, an individual offered only Olah and Shelamim, and we say (118a) that [Chachamim and the first Tana] argue only about Nesachim (whether or not they were offered in the Midbar.
וה''ה דעופות נמי לא קרבו לרבנן כדאמרי' בסוף פירקין (דף קיט.) לדברי האומר אין מנחה בבמה אין עופות בבמה מ''ט זבחים ולא עופות זבחים ולא מנחות
The same applies to birds. They were not offered according to Rabanan, like we say below (119a) that according to the opinion that Minchah may not be offered on a Bamah, birds may not be offered on a Bamah. What is the reason? We expound "Zevachim" and not birds. "Zevachim" and not Menachos.
דאוקימנא ההוא קרא לעיל בריש השוחט (דף קו:) בקדשים שהקדישן בשעת היתר הבמות
We establish that verse above (106b) to discuss Kodshim that were Hukdash when Bamos were permitted.
ותימה דבמתניתין (הגהת צאן קדשים) (קיג.) תנן ר' יהודה אומר אין מנחה בבמה והכא קא''ר יהודה כל שהצבור והיחיד מקריבין באהל מועד שבמדבר מקריבין באהל מועד שבגלגל
Question: In our Mishnah (113a), R. Yehudah teaches that a Minchah may not be offered on a Bamah, and here R. Yehudah says that whatever the Tzibur and an individual could offer in Ohel Mo'ed in the Midbar, they could offer in the Ohel Mo'ed in Gilgal;
והרי מנחות ועופות דבגלגל כאן וכאן לא קרבו
In Gilgal, Menachos and birds were not offered on either [a Bamah Gedolah or Bamah Ketanah]!
ולא מיסתבר למימר דנהי דלרבנן כאן וכאן לא קרבו לר' יהודה קרבו בבמה לצבור
Implied suggestion: According to Rabanan they were not offered on either, but according to R. Yehudah they were offered on a Bamas Tzibur.
דמהיכי תיתי הך דרשא למר ולמר
Rejection #1: What is the source for such a Drashah according to each of them?
ועוד א''כ לקמן דפריך חכמים היינו תנא קמא ומשני קרבו נסכים במדבר איכא בינייהו
Rejection #2: Below (118a), we ask that Chachamim and the first Tana do not argue, and answer that they argue about whether or not Nesachim were offered in the Midbar;
לימא דמנחה קריבה בבמת צבור איכא בינייהו דלרבנן קדמאי קרבה ולבתראי לא קרבה
We should say that they argue about whether or not a Minchah may be offered on a Bamas Tzibur. According to the first Rabanan it is offered, and the latter say that it is not!
TOSFOS DH Machlokes b'Chatas v'Asham
תוספות ד"ה מחלוקת בחטאת ואשם
(SUMMARY: Tosfos explains that this refers to Korbanos Nezirus.)
בחטאת ואשם של נזירות איירי
Explanation: It discusses Chatas and Asham of Nezirus.
TOSFOS DH v'Ein Nohagin b'Bamah Ketanah
תוספות ד"ה ואין נוהגין בבמה קטנה
(SUMMARY: Tosfos explains that this is because there is no Tenufah.)
פי' בקונטרס דכתיב בהו להניף תנופה לה'
Explanation (Rashi): This is because it says [about Chazah v'Shok and Terumas Lachmei Todah] "Lehanif Tenufah la'Shem."
וא''ת הרי מנחה לת''ק דר' יהודה דמתני' דאיתא בבמה קטנה ואין תנופה והגשה בה
Question: The first Tana [who argues with] R. Yehudah in the Beraisa (117a) hold that one may offer a Minchah on a Bamah Ketanah, and Tenufah and Hagashah do not apply to it;
וא''כ הנך נמי ליהוי בבמה ולא ליבעי תנופה
If so, also these (Chazah v'Shok and Terumas Lachmei Todah) can apply to a Bamah, and will not require Tenufah!
ויש לומר דהני חזה ושוק ותרומת לחמי תודה עיקר מצותן בתנופה הלכך בטלה תנופה בטלי אינהו
Answer: Chazah v'Shok and Terumas Lachmei Todah, their primary Mitzvah is Tenufah. Therefore, if Tenufah cannot be done, they do not apply;
אבל מנחה עיקר מצותה קמיצה והקטרה
However, the primary Mitzvah of a Minchah is Kemitzah and Haktarah.
TOSFOS DH Machlokes b'Olah u'Shelamim
תוספות ד"ה מחלוקת בעולה (ואשם) [ושלמים]
(SUMMARY: Tosfos explains that this refers to Korbanos Nezirus.)
של נזירות קאמר
Explanation: This refers to [Olah and Shelamim] of Nezirus.
ותימה דמאן דאמר לא קרבו ואפי' בבמה גדולה היכי משני קרא דאבשלום דכתיב (שמואל ב טו) ואשלם נדרי
Question: The one who says that they were not offered even on a Bamah Gedolah, how does he answer the verse of Avshalom "va'Ashalem Nidri"?
דליכא למימר בשאר נדרים דבפרק שני דתמורה (דף יד:) משמע דאיירי בקרבן נזירות:
We cannot say that it discusses other Nedarim, for in Temurah (14b) it connotes that it discusses Korban Nezirus!