CORRECT BEHAVIOUR OF A CHAVER (Yerushalmi Perek 2 Halachah 2 Daf 9b)
תני הנאמן על הטהרות נאמן על המעשרות.
(Baraisa): If he is believed for Taharos, he is believed for Maaseros (even if he didn't specify it as part of his acceptance).
תניתה רבי ינאי בי ר' ישמעאל ואמר טעמא הדא דתימר במתארח אצלו [דף יט עמוד ב (עוז והדר)] אבל ברבים אינו נאמן עד שיקבל עליו ברבים.
R. Yannai bei R. Yishmael taught it and explained that this is only when the Chaver is a guest of the Am HaAretz (he will certainly tithe whatever he eats), but when the Chaver is selling to the public, he is not believed until he publicly accepts to be careful.
רבי זעירא רבי יסא בשם רבי יוחנן אפילו חבר ששלח לחבר צריך לעשר.
(R. Zeira/ R. Yasa citing R. Yochanan): Even if a Chaver sends produce to another Chaver, he must tithe it beforehand.
ר''ז בעי קומי רבי יסא כגון אני לרב שמואל בר רב יצחק ורבי שמואל בר רב יצחק לי
Question (R. Zeira to R. Yasa): If I send to Rav Shmuel bar Rav Yitzchak or he sends to me, (must we tithe beforehand)?
א''ל מה את בעי מרבי שמואל בר רב יצחק דכל מה דהוא אוכל משוקא הוא אכל
Answer (R. Yasa): What can you prove from R. Shmuel bar Rav Yitzchak? (He is different to others) - whatever he eats, he is careful to buy already tithed.
הוא נאמן ואשתו אינה נאמנת לוקחין ממנו ואין מתארחין אצלו אבל אמרו הרי כדר עם הנחש בכפיפה
If a man is trusted but his wife is not, one may buy from him but not be a guest at his home; but Chazal said that it's like living with a snake in a basket (as his wife will cause him to stumble).
אשתו נאמנת והוא אינו נאמן מתארחין אצלו ואין לוקחין ממנו אבל אמרו תבוא מאירה למי שאשתו נאמנת והוא אינו נאמן
If a wife is trusted but not her husband, one may be a guest at their home but one may not buy from him; but Chazal said that cursed is a person whose wife is trusted and he is not trusted.
תני לא ישמש חבר במשתה ע''ה ולא בסעודת ע''ה אלא אם כן היה הכל מתוקן ומעושר תחת ידו ואפילו מניקת של יין
Baraisa: A Chaver should not serve at the celebration of an Am HaAretz, nor the meal of an Am HaAretz (as people will see him and assume that the food is tithed), unless everything was already tithed by the Chaver. He should even tithe the barrel of wine that's used as the wine supply of the meal (rather than wait to tithe until he brings the wine to the table.)
ואם שימש חבר במשתה עם הארץ ובסעודת עם הארץ הרי זו חזקה למעשרות.
If a Chaver did serve at the celebration or meal of an Am HaAretz, it can be assumed that he did tithe.
ראו אותו מיסב אינה חזקה אני אומר על התנאים שבלבו הוא מיסב.
If they saw him sitting at the Am HaAretz's meal, it is not an indication that all of the food is tithed; perhaps he tithed for himself in his mind onto other produce.
בנו מיסב אצלו צריך לעשר על ידיו חבירו אין צריך לעשר על ידיו:
If his son is sitting with him, the father must also tithe for his son's food (and the son can rely on his father). However, the Chaver is not required to tithe for anyone else, so another person must tithe for himself.
RELATING TO AN AM HA'ARETZ (Yerushalmi Perek 2 Halachah 3 Daf 9b)
משנה המקבל עליו להיות חבר אינו מוכר לע''ה לח ויבש ואינו לוקח ממנו לח [דף כ עמוד א (עוז והדר)] ואינו מתארח אצל ע''ה ולא מארחו אצלו בכסותו.
(Mishnah): If a person accepts upon himself to be a Chaver, he should not sell to an Am HaAretz whether wet or dry produce, and he should not buy from an Am HaAretz wet produce, nor be a guest at his home (even if the produce is tithed, due to the problem of Tumah), nor should he host the Am HaAretz, unless the Am HaAretz changes out of his regular (potentially Tameh) clothing.
ר' יהודה אומר אף לא יגדל בהמה דקה ולא יהא פרוץ בנדרים ובשחוק ולא יהא מיטמא למתים ומשמש בבית המדרש
(R. Yehuda): In addition, he should not breed small animals (such as sheep and goats) and he should not be unrestrained in making vows and in light-heartedness; he should not become impure from corpses and he should serve Chachamim in the Beis Medrash.
אמרו לו לא באו אלו לכלל:
(Chachamim disagree): Those things are not related to Taharos (retaining the purity of items).
גמרא אינו לוקח ממנו לח הא יבש מותר שעמי הארץ נאמנים על הכשירות.
(Gemara): (The Mishnah taught that) he may not buy wet produce from him but he may buy dry, as Amai HaAretz are believed to say that something didn't get wet (making it susceptible to Tumah).
ותני כן נאמן עם הארץ לומר הפירות הללו לא הוכשרו. אבל אינו נאמן לומר הוכשרו אלא שלא קבלו את הטומאה.
Support (Baraisa): An Am HaAretz is believed to say that these fruits did not become susceptible to Tumah; but he is not believed to say that they are susceptible but did not actually receive Tumah.
הא מכלל דו מודי בקמייתא לית הדא פליגי עלה דרבי יונה דרבי יונה אמר חבירין אינן חשודין לא לאכול ולא להאכיל
Question: (In the Mishnah, R. Yehuda taught that he may also not breed small animals.) From his wording it seems that he agrees with everything listed before this (including not staying at the home of an Am HaAretz). If so, doesn't it disprove R. Yona, who (when explaining R. Yehuda in the Mishnah,) said that Chaverim are not suspected of eating or feeding others untithed produce?
שלא ילך ויטמא גופו ויבא ויטמא טהרות
Answer: The reason not to be a guest at his home is (not because of untithed produce but rather) to prevent him from becoming Tamei and then making Taharos Tamei.
ואפילו על דרבי יוסי לית הדא פליגא דרבי יוסי אמר חבירין חשודין לאכול ואינן חשודין להאכיל.
Question: Doesn't this also disprove R. Yosi who said that Chaveirim are suspected of eating (untithed produce) but not of feeding it to others. (And here, R. Yehuda doesn't even allow a Chaver to be a guest at the home of an Am HaAretz?)
[דף כ עמוד ב (עוז והדר)] תמן לטהרות אבל הכא למעשרות הנאמן על הטהרות נאמן על המעשרות
Answer: (As in the previous answer, being a guest brings a concern) for Taharos, but the concern here is for untithed produce; (as we saw earlier), that one who is believed for Taharos is believed for Maaseros.
תנא כל הבא צריך לקבל עליו אפי' חבר תלמיד חכם. אבל חכם שישב בישיבה אינו צריך לקבל עליו [דף י עמוד א] שכבר קיבל עליו משעה שישב.
Baraisa: Whoever want to become a Chaver must accept upon himself in public (as listed in the Mishnah); even if he is a Chaver Torah scholar; but an Elder who taught Torah in public does not need to make this acceptance, because as soon as he sits to teach, he has already made it.
אמר רבי לא והוא שקיבל עליו משעה ראשונה
(R. Ila): It is assumed that he already accepted it earlier (but if it is known that he did not, he must accept it in order to be trusted).
רבי יוסי בעי אי משעה ראשונה למה לי חבר אפילו ע''ה.
Question (R. Yosi): Isn't it true for everyone that unless they accepted earlier, they must accept in order to be trusted?
אתיא דרבי לא כריש לקיש דר''ש בן לקיש הוה סלק לגבי אילין דבית רבי ינאי והוו נשייא חזיין ליה וערקין מן קמוי. אמר לון אבא לכון בייתא ע''ה אני אצל טהרות.
Question #2: R. Ila is like Reish Lakish, who would go to these people of the House of R. Yanai and when they saw him, the women ran away so that they should not make him impure from their clothing. He said to them, "I am able to come to your houses (and there is no need for you to run away), because I am also categorized as an Am HaAretz in Taharos, (since I never accepted to become a Chaver).
תני הוא נענה לחבורה ובניו ובני ביתו נענין לו.
(Baraisa): One who wants to become a Chaver must stand in front of 3 Chaverim. His family members must merely agree at some point before him and they have no need for their own separate acceptance.
אית תניי תני הוא ובניו ובני ביתו נענין לחבורה
(Another Baraisa): His family members must accept with him in front of 3 Chaverim.
ולא פליג כאן בטפולין לאביהן וכאן כשאין טפולין לאביהם
Resolution: It depends whether or not the children are supported by their father.
תני רבי חלפתא בן שאול גדולים נענין לחבורה קטנים נענין לו
Baraisa (R. Chalafta ben Shaul): Adult children of a Chaver must accept in front of 3 Chaverim; young children accept in front of him.
תני מקריבן לכנפיים ואחר כך מלמדין לטהרות
Baraisa: One who wishes to become a Chaver - we first teach him about 'Knafayim' and then we teach him about 'Taharos'.
אמר ר' יצחק ב''ר לעזר כנפים מדפות [דף כא עמוד א (עוז והדר)] והסטות טהרות מעשרות
(R. Yitzchak b'R. Elazar): 'Knafayim' refers to Tumah through touching and pushing; 'Taharos' refers to Maaseros.
בראשונה היו אומרים חבר שנעשה גביי דוחין אותו מחבורתו יצא מגבייתו הרי הוא כחבר.
Originally, they would say that if a Chaver became a tax collector, we remove his Chaver status; and when he stops the job, he is reinstated as a Chaver.
חייא בר בון בשם רבי יוחנן חבר שיצא חוצה לארץ אין דוחין אותו מחבורתו (הא קטן) [בא קמאן] אין צריך קירוב:
(Chiya bar Bun citing R. Yochanan): If a Chaver went to Chutz LaAretz, we do not automatically remove he status of Chaver, so when he returns, he does not need to reaccept it.