בבא קמא דף פז. א

לר' יהודה מה דין סומא לענין כל המצוות שבתורה, ולענין לפרוס על שמע? [תוד"ה וכן].

לענין כל המצות שבתורה לענין לפרוס על שמע
היה רואה ונסתמא פטור מה"ת וחייב מדרבנן יכול מדרבנן, ומוציא אחרים [1]
לא ראה מאורות מימיו פטור מה"ת וחייב מדרבנן אינו יכול לפרוס

בבא קמא דף פז: א

החובל בילדים דלהלן מה דינו?

אינם סמוכים על שולחן אביהם בסמוכים על שולחן אביהם
בנו ובתו גדולים יתן להם מיד פטור מלשלם להם
בנו קטן יעשה לו סגולה [2] פטור מלשלם
בתו קטנה נזק יעשה סגולה, שבת פטור [3] פטור מלשלם
בנים ובנות דאחרים גדולים משלם להם מיד משלם להם מיד
בן קטן דאחרים יעשה לו סגולה יעשה לו סגולה
בת קטנה דאחרים נזק יעשה סגולה, שבת לאב [4] יעשה לו סגולה
-------------------------------------------------

[1] כיון דאחרים נמי לא מחייבי אלא מדרבנן, דק"ש דרבנן.

[2] דהיינו שיעשה בכסף החבלה איזו קרן, והרווח לילד.

[3] ואף שאם לא זן אותה לא יכול לקחת את הכסף שהיא מרויחה, דמה שיכול אדם לומר לעבדו "עשה עמי ואיני זנך" זה דוקא בעבד כנעני, שיכול לומר שכל היום יעבוד אצלו ובלילה יחזר על הפתחים, אבל בע"ע וכ"ש בבתו לא יכול לומר לה ת"עשי עמי ואיני זנך". אלא מיירי במה שיש בשבת עדיפות על מזונותיה, ועל זה קאמר שפטור.

[4] וגם כאן כנ"ל, דהיינו רק מה שהשבת עודף על מזונותיה, אבל כדי מזונותיה תקח הבת לעצמה, כיון שצריכה לזון בהם, דלא יכול האב לומר לבתו ת"עשי עמי ואיני זנך".

-------------------------------------------------