בבא קמא דף קה. א

מחל הנגזל לגזלן חוץ משו"פ בקרן, האם צריך ללכת אחר הנגזל אחריו למדי?

בגזילה קיימת באין גזילה קיימת
ללישנא קמא דרב פפא צריך ללכת - חיישינן שמא תתייקר אין צריך ללכת
לאיכא דאמרי דרב פפא אין צריך ללכת אין צריך ללכת

נזיר שגילח את כל ראשו והשאיר ב' שערות, מה הדין בדלהלן?

גילח אחת ונשרה אחת נשרה אחת וגילח אחת
לרבא בתחילה קיים מצות גילוח בלא ספק [1] איבעיא דרבא [2]
להדר פשטא דרבא קיים מצות גילוח בלא ספק לא קיים [3]

בבא קמא דף קה: א

האומר לחברו שורי גנבת, וענה לו שומר חנם או שומר שכר וכו', ונשבע ולבסוף הודה שגנב,
מה הדין?

בלא אמר הילך באומר לו הילך
לרבה חייב [4] פטור [5]
לרב עמרם פטור פטור

בבא קמא דף קה:

המשביע עד אחד שיודע לו עדות אבידה, והעד נשבע שלא הכיר באבידה אף שהכיר במוצאה, או במוצאה ולא בה, או לא בא ולא במוצאה ולבסוף הודה שנשבע על שקר מה הדין?

מה הדין מה הטעם
לרב אמי, ולת"ק פטור מקרבן שבועה דבעד אחד לא מוציאין ממון
לשמואל, ולראב"ש חייב קרבן שבועה דשמא יודה ולא ישבע [6]

שומר חנם או שכר שכפר בפקדון האם נעשה עליו גזלן וחייב באונסים?

בכפירה בלבד בכפר ונשבע על שקר
לרב ששת כשנמצאת ברשותו: חייב באונסים
כשנמצאת באגם: פטור מאונסים [7]
חייב באונסים
לרמי בר חמא פטור מאונסים חייב באונסים
-------------------------------------------------

[1] תחילה חשבה הגמ' שבזה הסתפק רבא, ודחתה הגמ' וכי "גילח שערה שערה קא מיבעי ליה לרבא", דהרי ודאי שמקיים מצות גילוח גם אם גילח שערה אחת, ולכן אם נשארו ב' שערות וגילח אחת מהן הרי שקיים מצות גילוח בלא ספק.

[2] דאולי לא קיים מצות גילוח, מחמת שהגילוח הראשון לא היה טוב שהרי נשארו עדיין ב' שערות, והגילוח השני גם אולי אינו טוב כיון שעשה את הגילוח בשעה שיש לו בראש רק שערה אחת. או דלמא, דמצטרף הגילוח האחרון לראשון וקיים מצות גילוח.

[3] ונקט בלשון זו "גילוח אין כאן שער אין כאן", והבינה הגמ' בתחילה שהכוונה שכיון שלא נשאר בו שער לכן לא קיים מצות גילוח. ומקשה הגמ', דאדרבה "אי שער אין כאן - גילוח יש כאן" וכבר יצא ידי חובה בגילוח הראשון כיון שלא נשאר כאן שער. ומפרשת דה"ק: "אע"פ ששער אין כאן מצות גילוח אין כאן", ומטעם שבגילוח הראשון נשארו עדיין שתי שערות ולא קיים מצות גילוח, ובגילוח השני כיון שכבר נשרה שערה אחת הרי שאין כאן שתי שערות שיהיה בהם שיעור מצות גילוח, ולכן לא יצא.

[4] דהרי כשאומר שהוא שומר חנם הוא פוטר את עצמו בגניבה ואבידה אם יגנב, וכן בשאר הדוגמאות יש איזה דבר שפוטר את עצמו.

[5] וכך היה המקרה, הנגזל תבע את הגנב "שורי גנבת" והוא נשבע שלא גנבו אלא אמר שומר חינם אני עליו והילך, ובכה"ג הוא פטור, כיון שלא פטר את עצמו כלל בטענת שומר חנם מגניבה ואבידה, דהרי מיד כשאמר כן כבר החזיר.

[6] וס"ל דדבר הגורם לממון כממון דמי,

[7] די"ל שאין זו כפירה גמורה אלא רק כופר בינתים עד שיביאה מן האגם ואז יחזיר, וכיון שיש לנו ללמד עליו זכות זו אין אנו מענישים אותו מיד בחיוב אונסים.

-------------------------------------------------