1)

AN ANIMAL THAT DAMAGED THROUGH FIRE (Yerushalmi Perek 2 Halachah 5 Daf 10a)

מתני' הכלב והגדי שקפצו מראש הגג ושיברו את הכלים משלמין נזק שלם מפני שהן מועדין.

(a)

(Mishnah): If a dog or kid jumped from the roof and broke Kelim, it pays full damage, because it is Mu'ad.

כלב שנטל את החרר' והלך לו לגדיש אכל את החררה והדליק את הגדיש על החררה משלם נזק שלם ועל הגדיש משלם חצי נזק:

(b)

If a dog took a cake (with a coal inside) to a pile of grain, and ate the cake and burned the grain, it pays full damage for the cake and half-damage for the grain.

גמ' אית תניי תני שקפצו אית תניי תני שנפלו

(c)

(Gemara): Some teach [in our Mishnah] 'jumped', and some teach 'fell'.

א''ר יוחנן כיני מתניתא שקפצו נפלו לא בדא.

(d)

(R. Yochanan): Our Mishnah says 'jumped'. If it fell, we would not say [that it is liable].

כלב שנטל את החררה

(e)

(Mishnah): If a dog took a cake...

ריש לקיש אמר במצית את האור על כל שיבולת ושיבולת

(f)

(Reish Lakish): The case is, [the dog] set fire to every ear [of grain. If not, the owner would not be liable, for it was not his coal.]

ר' יוחנן אמר [דף י עמוד ב] נעשה כזורק את החץ ממקום למקום.

(g)

(R. Yochanan): (We need not say so. One is liable for fire, like for an arrow that one shoots.) It is as if it shot an arrow from place to place.

א''ר יצחק בר טבליי מתניתא מסייע (לריש לקיש) [צ''ל לר''י - גליונ הש''ס, מהר''א פולדא, נתיבות ירושלים] היה גדי כפות לו ועבד סמוך לו ונשרף עמו חייב עבד כפות לו וגדי סמוך לו פטור.

(h)

Support #1 (for R. Yochanan - R. Yitzchak bar Tavlai - Mishnah): [If Reuven lit a stack of grain and] there was a goat tied to it and a slave nearby, and they burned with it, Reuven is liable. If there was a slave tied to it and a goat nearby, and they burned, he is exempt;

אם אומר את שאין כזורק את החץ ממקום למקום [דף ח עמוד א (עוז והדר)] על שיבולת הראשונה נתחייב מיתה מיכן והילך תשלומין.

1.

If you will say that [one who burns] is not like one who shoots an arrow from place to place [rather, he is liable because his property damaged], for the first ear [to which the slave was tied] he is Chayav Misah. From this and onwards, he must pay! (MAHARA FULDA - there is no Chiyuv Misah for what his property damaged, therefore Kam Lei bid'Rabah Minei does not apply.)

א''ר יוסי ואת שמע מינה שורו שהדליק את הגדיש בשבת חייב והוא שהדליק את הגדיש בשבת פטור.

(i)

Support (for R. Yochanan - R. Yosi - Mishnah): [If Reuven's ox burned a stack on Shabbos, he is liable. If he burned a stack on Shabbos, he is exempt [from payment].

אם אומר את שאינו כזורק את החץ ממקום למקום ויעשה כמי שחלו עליו תשלומין מיכן והילך יהא חייב בתשלומין.

1.

If you will say that [one who burns] is not like one who shoots an arrow from place to place, he should be like one who [after he is Chayav Misah for Chilul Shabbos], became liable to pay [for what his property damaged]. From now and onwards, he should be liable to pay!

חד בר נש [דף יא עמוד א] אפיק פלטירה בפורה עבר חמרא ותבריה אתא עובדא קומי ר' יצחק בר טבליי

(j)

A person took out bread in an oven [to Reshus ha'Rabim]. A donkey came and broke it. The case came in front of R. Yitzchak bar Tavlai;

אמר ליה לא חייב לך כלום ולא עוד אלא שאם ניזוק חייב בנזקו:

1.

R. Yitzchak bar Tavlai: He does not owe anything to you [the owner of the oven]. Not only this, but if [the donkey] was damaged, you are liable for the damage!