1)

BECOMING TAM OR MU'AD (Yerushalmi Perek 2 Halachah 6 Daf 11a)

מתני' אי זהו תם ואי זה מועד

(a)

(Mishnah) Question: What is Tam, and what is Mu'ad?

מועד שהעידו בו שלשה ימים ותם שיחזור בו שלשה דברי ר' יהודה

(b)

Answer #1 (R. Yehudah): Mu'ad is after witnesses testify that it gored on three days. After three days of not goring (when it could have), it becomes Tam again.

ר' מאיר אומר מועד שהעידו בו שלשה פעמים ותם שהתינוקות ממשמשין בו:

(c)

Answer #2 (R. Meir): It is Mu'ad after witnesses testify three times that it gored (even on one day). If it does not gore when children play with it, it is Tam.

גמ' מה טעמא דר' יודן

(d)

(Gemara) Question: What is R. Yehudah's reason?

מתמול שלשום

(e)

Answer: He learns from "mi'Tmol Shilshom.''

מה מקיים רבי מאיר מתמול שלשום

(f)

Question: How does R. Meir establish "mi'Tmol Shilshom''?

פתר לה בהפלג נגיחות שאם יצא ביום ראשון ונגח בשני ולא נגח בשלישי נגח אין נעשה שור מועד עד שיגח שלשה ימים זה אחר זה.

(g)

Answer: He explains that it teaches about a gap between gorings. If it went out on the first day and gored, and on the second day and did not gore, and on the third day it gored, [even if it gored a third time afterwards], it does not become Mu'ad until it gores three days, one after the other.

יצא ביום ראשון ונגח שוורין בשני ונגח כלבים בשלישי ונגח חזירין על ידי שלשה מינין לשלשה ימים מהו שיעשה שור מועד

(h)

Question: If it went out on the first day and gored oxen, and on the second day it gored dogs, and on the third day it gored pigs, through three species in three days, does it become Mu'ad? (This is not answered.)

יצא ביום הראשון ונגח בשני לא יצא בשלישי יצא ונגח

(i)

Question: If it went out on the first day and gored, and on the second day it did not go out, and on the third day it went out and gored, [what is the law? Do we assume that had it gone out on the second day, it would have gored?]

ייבא בתפלוגתה דרב אדא בר אחווה ודרב הונא

(j)

Answer: Rav Ada bar Achavah and Rav Huna argue about this;

דאיתפלגון נידה שבדקה עצמה ביום ראשון ומצתה טמא בשני לא בדקה בשלישי בדקה ומצתה טמא

1.

They argued about a Nidah who checked herself on the first day [of Zivah] and found herself Tamei, and on the second day she did not check, and on the third day she checked herself and found herself Tamei;

רב אדא בר אחווה בשם רב נידה וודאי רב הונא בשם רב אמר נדה ספק.

2.

Rav Ada bar Achavah citing Rav said that she is a Vadai Nidah (really, Zavah. We assume that had she checked herself on the second day, she would have found herself Tamei.) Rav Huna citing Rav said that she is a Safek Nidah (really, Zavah).

אמר רב הונא תמן הוינא בראשה ותמן הוינא בסיפא ותמן הוינא באמצעיתה אישתאלת לרב ואמר ספק אישתאלת לרב ומר וודאי וחזר ומר ספק רב אדא בר אחווה לא הווה תמן אלא כד מר וודאי.

3.

Rav Huna: I was there the first time [they asked Rav about this], I was there the last (third) time, and I was there the middle (second) time. This was asked of Rav and he said Safek, it was asked of Rav and he said Vadai, and [he retracted again and] he said Safek. Rav Ada bar Achavah was there only when Rav said Vadai.