1)

WHAT IS INCLUDED IN REFU'AH (Yerushalmi Perek 8 Halachah 2 Daf 34b)

מתני' ריפוי הכהו חייב לרפותו עלו בו צמחים אם מחמת המכה חייב ושלא מחמת המכה פטור

(a)

(Mishnah): Refu'ah - if he hit him, he is obligated to heal him. If sores developed, if they are due to the blow, he is obligated. If they are not due to the blow, he is exempt.

חייתה ונסתרה חיית' ונסתרה חייב לרפותו

1.

If [the wound seemingly] healed and returned, healed and returned, he is obligated;

חייתה כל צורכה אינו חייב לרפותו:

2.

If it fully healed, he is not obligated to heal him [any more].

גמ' רבי ירמיה בעי עלו בו צמחין סביבות [דף לה עמוד א] המכה ונסתרה מחמת המכה מהו.

(b)

(Gemara - R. Yirmeyah) Question: If sores developed around the wound [due to excessive wrapping], and returned due to the blow, what is the law?

מן מה דכתיב [שמות כא יט] ורפא ירפא שאם עבר על דבר רופא.

(c)

Answer: Since it is written "v'Rapo Yerapei'' - if he transgressed the doctor's instructions [the damager is exempt, also here he is exempt].

תני חורין ורפא ירפא שאם עלת גרגותני חייב לרפותו.

(d)

Another Beraisa teaches "v'Rapo Yerapei'' - if dead skin arose on it, he is obligated to heal it.

[דף לא עמוד א (עוז והדר)] תני ר' יוסי בי ר' יודן אומר עלו בו צמחים סביבות המכה אף על פי שנסתרה המכה חייב לרפותו ואין חייב ליתן לו דמי שבתו.

(e)

(Beraisa - R. Yosi bei R. Yudan): If sores developed around the wound [due to the wound], even though the wound flared up again, he must heal him, but he need not give to him Sheves (for what flared up, only for the initial blow).

רבי שמעון אומר חידוש חידש הכתוב בפרשה הזאת שיתן לו שבת וריפוי. [שמות כא יט] רק שבתו יתן ורפא ירפא:

(f)

R. Shimon says, it is a Chidush of the Torah in this Parshah that he pay Sheves and Refu'ah (only these are explicit) -''Rak Shivto Yiten v'Rapo Yerapei'' (so he pays Sheves even for what flared up).