1)

GEZEILAH THAT BECAME RUINED (Yerushalmi Perek 9 Halachah 3 Daf 38b)

[דף לח עמוד ב] מתני' גזל מטבע ונסדק פירות והרקיבו יין והחמיץ משלם כשעת הגזילה

(a)

(Mishnah): If one was Gozel a coin and it cracked, or Peros and they rotted, or wine and it soured, he pays k'Sha'as ha'Gezeilah.

מטבע ונפסל תרומה ונטמאת חמץ ועבר עליו הפסח בהמה ונעבדה בה עבירה או שנפסלה מעל גבי המזבח או שהיתה יוצאה ליסקל אומר הרי שלך לפניך:

(b)

If he was Gozel a coin and it was disqualified, or Terumah and it became Tamei, or Chametz and Pesach came, or an animal and a person slept with it or served it like idolatry or it (received a minor blemish, and) was disqualified from being a Korban, or if it was being taken to be stoned, he can say 'yours is in front of you.'

גמ' רב הונא אמר בשפסלתו מלכות

(c)

(Gemara - Rav Huna): [In the Reisha, a coin that cracked means that] the kingdom disqualified it (so it is totally invalid, as if it cracked);

שמואל אמר בשנסדק ודאי.

(d)

(Shmuel): It truly cracked (but if the kingdom disqualified it, he says 'yours is in front of you').

רבי יודה בן פזי בשם ר' יוסי בר חנינה והן שהרקיבו מן הכנימה אבל אם הרקיבו מתולעת כבריאין הן.

(e)

(R. Yudah bar Pazi citing R. Yosi bar Chaninah): [Our Mishnah discusses Peros that rotted] due to Kenimah (they are visibly spoiled), but if they rotted due to worms [and on the outside they look fine, the damage is not visible, so] they are like healthy Peros. (We explained this like CHASAM SOFER.)

רב הונא אמר בשפסלתו מלכות אבל פסלתו מדינה אומר לו הרי שלך לפניך

(f)

(Rav Huna): [The Reisha discusses when] the [entire] kingdom disqualified it, but if it is disqualified only in this place, he says 'yours is in front of you.' (The Seifa discusses this.)

שמואל אמר אפילו פסלתו מלכות אומר לו הרי שלך לפניך.

(g)

(Shmuel): Even if the [entire] kingdom disqualified it, he says 'yours is in front of you.'

2)

A STOLEN ITEM THAT BECAME FORBIDDEN (Yerushalmi Perek 9 Halachah 3 Daf 38b)

רבי יודן לא נחית לבית וועדא קם עם רבי מנא א''ל מה חידות הוה לכון בבי מדרשא יומא דין א''ל מילה פלן.

(a)

R. Yudan did not go to the Beis Midrash. He met R. Mana, and asked what Chidush was taught in the Beis Midrash today. He told him a certain matter. (R. Yosi says that being Metamei Taharos is not considered an action, for the damage is not visible, so he is exempt.)

א''ל ולאו מתניתא היא תרומה ונטמאת

1.

R. Yudan: Our Mishnah teaches this! [If he was Gozel] Terumah and it became Tamei [he says 'yours is in front of you.' Since the damage is not visible, he is exempt!]

אמר ליה תיפתר בשניטמאת מאליה ולית שמע מינה כלום.

2.

Rebuttal (R. Mana): [Our Mishnah discusses] when it became Tamei automatically. You cannot learn from it anything [about one who was overtly Metamei].

חילפיי אמר נשבע לו קודם הפסח אחר הפסח משלם לו חמץ יפה.

(b)

(Chilfai): If one swore to [the Nigzal falsely 'I did not steal your Chametz'] before Pesach, after Pesach he pays proper Chametz.

א''ר מנא אזלית לקיסרין ואשכחית לר' חזקיה דדריש לה משום דר' יעקב בר אחא

(c)

R. Mana: I went to Kisarin, and I found R. Chizkiyah who taught so in the name of R. Yakov bar Acha.

אין אית בר נש פליג על חילפיי שאין משלם חמץ יפה הכל מודין בחמץ שמשל' חמץ יפה:

(d)

Question: (Is this a Chidush?!) Does anyone argue with Chilfai, and say that he need not pay proper Chametz? All agree about Chametz, that he pays proper Chametz!