WHEN YOM TOV OCCURS NEXT TO SHABBOS (Yerushalmi Sheviis Perek 9 Halachah 1 Daf 25a)
משום ארבע זקנים אמרו כל הנאכל עירובו בראשון הרי הוא כבני עירו בשני
In the name of four Elders they said that if one's Eiruv was eaten on the first (of two days, when Shabbos and Yom Tov occurred consecutively), on the second day, he is considered like one of his city and may not leave its Techum.
רב הונא בשם רב הלכה כארבע זקנים
(Rav Huna citing Rav): The Halacha follows the four Elders.
[דף עא עמוד ב (עוז והדר)] רב חסדא בעי מחלפא שיטתיה דרב תמן הוא עבד לה שתי קדושות וכא הוא עביד לה קדושה אחת דאיתפלגון שירי פתילה שירי מדורה שירי שמן שכבו בשבת מהו להדליק בי''ט רב ור''ח תרוויהון אמרין אסור ור''י אמר מותר
Question (Rav Chisda): The opinion of Rav seems to have switched - There (Eiruvin), he rules (like the four Elders) that the two days are separate; here (wicks), he rules that they are like one long day - as it was taught, "May remains of a wick, a bonfire or of oil that went out on Shabbos be lit on Yom Tov? Rav and R. Chanina both prohibit it (as it is like one long day) and R. Yochanan permit it...?
אמר ר' מנא קומי ר' יודן מה אפכן לה פתילה גבי ביצה
Answer (R. Mana to R. Yudan): Why are you comparing wicks to an egg?
א''ל מן מה דאנן חמיין רבנן מדמיי לה הדא אמרה היא הדא היא הדא:
Answer: Since we see that the Rabbis did compare them, they must be the same.
שאין כיוצא בהן בירקות השדה. ומפני שאין כיוצא בהן בירקות השדה יהו אסורים
(In the Mishnah, R. Shimon permitted all Sefichin except of cabbage) since people don't usually grow them. Why would that be a reason to prohibit?
רבי חמא בר עוקבא בשם ר' יוסי ב''ר חנינא מפני שדרכן לגדל אימהות
(R. Chama bar Ukva citing R. Yosi b'R. Chanina): Since they grow very fast and appear large in a short period of time.
ומפני שדרכן לגדל אימהות יהו אסורי'
Question: Why would that be a reason to prohibit?
א''ר שמואל בר רב יצחק כל הירק את יכול לעמוד עליו אם חדש הוא אם ישן הוא ברם הכא שלא ילך ויביא מן האיסור ויאמר מן האימהות הבאתי
(R. Shmuel bar Rav Yitzchak): For any other vegetable, it is possible to identify whether it's new or old; but here (he cannot, and) there's a concern that he might bring from prohibited crops and claim that he brought from permitted cabbage that grew quickly.
אין מחייבין אותו לעקור את הלוף בשביעית אבל מניחו כמו שהוא אם צימח מוצאי שביעית מותר
(Tosefta): (One may not allow Sefichin to grow in Sheviis, even if they began growing in the 6th year.) One is not required to uproot Sefichin of Luf (that began growing before Sheviis); rather one may leave it in the ground. If it grew after Sheviis, it is permitted.
אין מחייבין אותו לשרש הקורנס בשביעית אבל משקף בעלין אם צמחו מוצאי שביעית מותר
One is not required to uproot Sefichin of Kurnus in Sheviis; but he must pick those leaves that grew in Sheviis. If they grew after Sheviis, it is permitted.
ולא נמצא מאבד אוכלי בהמה
Question: Isn't he thereby wasting Sheviis animal food?
מאיליהן הן אבודין
Answer: The picking isn't considered actively wasting since they then rot by themselves.
R. SHIMON PURIFIED TIVERIA (Yerushalmi Sheviis Perek 9 Halachah 1 Daf 25a)
ר''ש בן יוחי הוה עבר בשמיטתא וחמי חד מלקט שביעית א''ל ולית אסור ולאו ספיחין אינון
R. Shimon ben Yochai was once passing through a field in Shemita. He saw someone picking Sefichin and said to him, "Isn't that prohibited? Aren't they Sefichin?''
א''ל ולא את הוא מתירן
The man replied, "Aren't you the one that permits them?''
[דף עב עמוד א (עוז והדר)] א''ל ואין חבירי חלוקין עלי קרא עליו [דף כה עמוד ב] (קוהלת י) ופורץ גדר ישכנו נחש וכן הוות ליה
R. Shimon said, "But don't my colleagues disagree with me (and the Halacha follows them)'' R. Shimon applied the pasuk (Koheles 10:8), "One who breaches the fence will be bitten by a snake'', and that's what happened to that man.
ר''ש בן יוחי עביד טמיר במערתא תלת עשר שנין במערת חרובין דתרומה עד שהעלה גופו חלודה לסוף תלת עשר שנין אמר לינה נפיק חמי מה קלא עלמא
R. Shimon ben Yochai was hiding in the 'Charuvin D'Terumah' cave for 13 years, until his body was covered in sores (from covering himself with the sand). After 13 years, he said that perhaps he should go out and listen to what is being said (to know whether he must continue hiding).
נפיק ויתיב ליה על פומא דמערתא חמא חד צייד צייד ציפרין פרס מצודתי' שמע ברת קלא אמרה דימוס ואישתיזב' ציפור אמר ציפור מבלעדי שמיא לא יבדא כ''ש בר נשא כד חמא דשדכן מילייא אמר ניחות ניחמי בהדין דימוסין דטבריא
He went out and sat at the entrance to the cave and he saw a bird hunter laying his net. He heard a Heavenly voice say, "Mercy!'' and the bird was saved from the net. R. Shimon said, "If not for Heaven, nothing could be caught or saved from being caught. And this certainly applies to man. When he saw that his words were accepted in Heaven he said, "I will go to Tiveria and heal myself in the hot springs.'' He did this and was healed.
אמר צריכין אנו לעשות תקנה כמו שעשו אבותינו הראשונים (בראשית לג) ויחן את פני העיר שהיו עושין איטלוסן ומוכרין בשוק אמר נידכי טבריא והוה נסב תורמסין ומקצץ ומקליק וכל הן דהוה מיהא הוה טייף וסליק ליה מן לעיל
He said, "I must do something to help Tiveria'', just as the earlier generations did, as the pasuk states (Bereishis 33:18), "...and he encamped before the city'' - that they set up a meat store in the marketplace and sold meat to the locals. He said, "I will purify Tiveria (for the benefit of the Kohanim)''. He took lupine beans, cut them into pieces and threw them all over the city. Any place where a corpse was hidden, the corpse rose up to the surface.
חמתי' חד כותי אמר לינא אזל מפלי בהדין סבא דיהודאי נסב חד מית אזל וטאמריה הן דדכי אתא לגביה ר''ש בן יוחי א''ל לא דכית אתר פלן איתא ואנא מפיק לך מן תמן צפה ר''ש בן יוחי ברוח הקודש שנתנו שם אמר גוזר אני עליך העליונים שירדו ועל התחתונים שיעלו וכן הוית ליה
A certain Kusi saw this and said, "I am going to play a game with these Jewish Elders.'' He took a corpse and buried it in a place that R. Shimon had already purified. He then said to R. Shimon, "Haven't you already purified this area? I will bring you out a corpse from here.'' R. Shimon saw with Ruach HaKodesh that the Kusi had put it there. He said, "I decree upon you that those above should go down and those below should go up!'' The Kusi then died and the corpse came back to life.
מי עבר קומי מגדלא שמע קליה דספרא אמר הא בר יוחי מדכי טבריא א''ל יבא עלי אם לא שמעתי שטבריא עתידה להיטהר אפי' כן לא הימנין הוית מיד נעשה גל של עצמות:
When he passed by the tower, he heard a teacher ridiculing him, saying that they had found a corpse in a place that R. Shimon had already purified. R. Shimon said, "I have a tradition that Tiveria will be purified in the future and I have made great efforts to do this and you still don't believe it.'' Immediately, this teacher became a pile of bones.