למה יצאו ישראל כשהיה מספרם 60 ריבוא?
מהר"ל, גבורות ה' (פ"ג עמ' כו, ד"ה וראייה לזה): המספר הזה הוא שלמות ישראל 1 שהרי בכל המנינים בתורה זהו מספרם, כי 6 הוא מספר שלם 2 , וצריך שיהיה לישראל את שלושת המדרגות של המספר- אחדות, מאות ואלפים. 3
מהר"ל, גבורות ה' (פ"ג עמ' כז, ד"ה ועוד מצד): כיון שמספר 6 הוא שלם (כמבואר בתירוץ הקודם) הוא ראוי לישראל, כי מה שאיננו שלם יש בו ריבוי שהרי יש עוד חלק, וישראל הם עם יחידי ולכן השלמות ראויה להם.
מבואר שם שישראל השתעבדו למצרים קודם שהגיעו לשלמותם, ובמצרים הם נחשבו כעובר במעי בהמה, וכשהגיעו לשלמותם- אז יצאו. ע"ע מה שכתבנו בשמות 1:1:7:1*.
כפי שביאר שם שהנקודה אין לה התפשטות, הקו מתפשט רק לאורך, השטח מתפשט לאורך ולרוחב אך אין לו עומק, ואילו הגשם שלם כי יש לו גם עומק, והוא מתפשט ל-6 צדדים [כי הקובייה יש לה 4 רוחות, ומעלה ומטה].
והוסיף המהר"ל שמספר ריבוא לא נצרך כי בדרך כלל מונים באלפים ולא ברבבות, ועוד- 'ריבוא' מלשון ריבוי, ולישראל ראוי שלמות ולא ריבוי. ועיי"ש למה לא היה עשרות במנין של ישראל.
שאלות על רש"י
רש"י: הגברים- מבן עשרים שנה ומעלה: אולי המנין היה מבני 13 ומעלה?
רא"ם: 6 חודשים אחר כך, היה מנינם מבני 20 ומעלה 603,550 איש, ואם המנין כאן הוא מגיל 13, כיצד התרבו כל כך מהר?! 1
והוסיף הגור אריה כאן ש"גברים" כאן הכוונה לראויים לצאת למלחמה.
רש"י: הגברים- מבן עשרים שנה ומעלה: רא"ם: קשה אם כן למה ממשיך הפסוק "לבד מטף", והרי מ-13 עד 20 לא נקרא טף?