שאלות על רש"י
רש"י: ויבא משה ויספר לעם- בו ביום...מצות פרישה והגבלה: רא"ם: בגמ' (שבת דף פז א) כתוב שבג' סיון אמר להם מצות הגבלה ובד' סיון עשו פרישה, וכיצד כתב רש"י שהם נאמרו ביום אחד?
גור אריה: פרישה והגבלה נאמרו להם ביום רביעי 1 , והפרישה בפועל הייתה ביום חמישי. ראיה לכך- מצות פרישה כתובה קודם להגבלה, ואם היא נאמרה למחרת, לא היה מקדימה. 2 ועוד- אם אמר להם מצות פרישה רק בהשכמת יום חמישי, יש לחשוש שכבר באו על נשותיהם כי אי אפשר לצמצם לומר להם בעלות השחר. 3
דברי דוד: צדקו דברי הרא"ם שהגבלה קדמה, ורש"י נקט את לשון המקרא שבו הפרישה קודמת להגבלה. 4
ברא"ם כתוב שהגבלה בג' סיון ופרישה בד' בו, והגור אריה מדבר על רביעי וחמישי. טעם הדבר כמבואר בגמ' (שבת דף פו ב) שבאו לסיני בראש חודש ובשבת ניתנה תורה, ונחלקו התנאים באיזה יום היה ראש חודש- לר' יוסי ביום ראשון ומתן תורה היה בשבת בז' סיון, ולחכמים ראש חודש היה ביום שני, ושבת חלה בו' סיון ואז ניתנה התורה. נמצא שלר' יוסי עשו פרישה ביום רביעי- בד' סיון (כדברי הרא"ם), ולחכמים היה זה ביום חמישי (כדברי הגור אריה). ע"ע במשכיל לדוד שהתקשה בדברי הרא"ם, והבאר בשדה פירש דבריו כפי שכתבתי.
הט"ז בדברי דוד הקשה שברש"י (שבת דף פז א, ד"ה בתלתא) ובתוספות (שם דף פו ב, ד"ה בתלתא) מפורש כרא"ם, ולשון הגמ' 'בחמישי עבוד פרישה' כי מיד עם הציווי עשו את הפרישה.
הט"ז בדברי דוד טען שאין לומר כך כי בידי שמים אפשר לצמצם, ולא זכיתי להבין את דבריו, שהרי שם מבואר שמשה עלה בהשכמה וירד בהשכמה, והיה עליו לכנס את העם ולצוותם- האם לדעת הט"ז היה שם מעשה ניסים והכל (העליה, הירידה והדיבור אל העם) נעשה מיד בעלות השחר? [עי' בפני יהושע שם (שבת דף פו א) על כך שמשה עלה וירד בהשכמה, כגון שהעליה הייתה בעלות השחר וירידה בנץ החמה, אמנם נראה שלענייננו לגור אריה לא יהיה די בכך, כי את הפרישה יש לעשות מעלות השחר.]
לענ"ד יש לישב בפשיטות שלדברי הגמ' הפסוק לעיל (שמות 19:9) "ויגד משה את דברי העם" מלמד שקיבלו עליהם מצות הגבלה, ואילו רש"י פירש זאת על פי המכילתא שאמרו 'רצוננו לראות את מלכינו' כפי שציינו לעיל (שמות 19:9:2:1*), ולכן אפשר שגם כאן פירש רש"י שלא כסדר הגמ'.
רש"י: ויספר...ואת כל המשפטים- שבע מצות שנצטוו בני נח וכו': רמב"ן (לעיל, פסוק א'): את המצוות הללו הם כבר ידעו, ואילו 'ויספר' משמעו דבר חדש?
רמב"ן: הכוונה לפרשת משפטים. 1
גור אריה: קרא למצוות הללו 'משפטים' כי העובר על המשפט נענש, והבא להתגייר מודיעים לו את עונשי המצוות, והם אמנם ידעו את המצוות הללו אבל לא את חוּמרת העונש, ואחר שקיבלו את התורה בברית העונש עליהם חמור יותר. על זה שייך "ויספר".


