למה נקראו ישראל "בני בכורי", ומה פשר המעלה הזו?
מהר"ל, גבורות ה' (פכ"ט עמ' קי"ג): ישראל הם תחילת גילוי כחו של ה' בעולם, כשם שהבכור הוא תחילת גילוי כחו של האדם, ולכן הם קדושים כבכור שקדוש מפני שהוא נבדל מאחיו במה שהוא בכור. 1
מהר"ל, נצח ישראל (תחילת פי"א, עמ' ס"ה): הבן נמצא מאמיתת עצמו של האב, וכך ישראל מושפעים מאמיתת עצמו יתברך 2 ולכן הם בנים. אלא שאפשר שיהיו לאדם שני בנים, ולכן הוסיף על ישראל שהם 'בכורי' שהוא אחד, כי ה' אחד והבן מגלה את אמיתת האב ולכן מתחייב מאת ה' שבנו יהיה אחד. 3 עיי"ש.
אולי הכוונה ש'קדוש' היינו פרוש, וזה מעלת הבכור בין אחיו שהוא לא ראשון בין שווים, אלא אצלו יצאה אל הפועל אבהותו של האב ואילו אצל אחיו זה רק המשך ותוספת.
נראה לפרש ששאר האומות הם מקריים- כלומר שהם לא נבראו לצורך עצמם אלא כדי לשמש את ישראל, לעומתם- ישראל הם תכלית רצונו יתברך להתגלות לנבראים ולכן הם מגלים את אמיתת עצמו- עצם גילוי רצונו בבריאה, וכן נראה מדברי המהר"ל בתפארת ישראל (פי"ז עמ' נ"ו).
נמצא שלא יתכן שיהיה עוד עם שיקראו 'בנים' למקום, כי מ'ה' אחד' מתחייב 'ישראל גוי אחד'.
אם ראוי לישראל להיות 'בכור', למה התגלגל שעשיו נולד ראשון? ומה התועלת בכך שיעקב קנה את הבכורה מעשיו?
מהר"ל, גבורות ה' (פכ"ט עמ' קי"ג): ככל שדבר קרוב על העילה [הסיבה והמקור- הקב"ה], כך הוא רחוק יותר מההתגלות בעולם הטבעי. אבל באמת הבכורה ראויה ליעקב, ולכן כשגדלו קיבל יעקב את מעלתו. 1
עיי"ש שכך ביחס לכלל ישראל- ישראל הם האומה האחרונה שיצאה אל הפועל אע"פ שראויה להם הבכורה.
שאלות על רש"י
רש"י: כאן חתם...על מכירת הבכורה: כיצד זה נרמז בפסוק?