1)
מכאן למדו בגמ' שמי שאין לו אשה אינו אדם, וצריך ביאור מה טעם הדבר?
1.
מהר"ל (תפארת ישראל פרק לו עמ' קה, ד"ה אמנם): האשה נכנסת בגדרו של האדם והיא השלמתו, וביחד הם קרויים אדם.
2.
מהר"ל (חידושי אגדות ח"ב עמ' לא ד"ה אינו, סוטה דף ד:): האדם נחשב צורה לנקבה ושניהם ביחד עצם אחד. 1
1
ועיי"ש עוד בחומרת עונשו של הבא על אשת איש מחמת כך, ועי' במהר"ל (חידושי אגדות ח"א עמ' קלו, ד"ה וכאשר, יבמות דף סג.): שהזכר הוא צורה והנקבה חומר, והצורה זקוקה לחול בחומר.