1)

למה נידונו דוקא במים?

1.

מהר"ל (חידושי אגדות ח"ב עמ' קלא, תחילת קידושין): הזנות היא סטיה- הסרה מדרך היושר, והמים מוּסרים מהישוב שהוא אמצע העולם. 1

2.

מהר"ל (חידושי אגדות ח"ב עמ' קלא, תחילת קידושין): הזנות היא חומרית והמים חומריים [שהרי למים אין צורה מסויימת, עיי"ש], ולכן הם ראויים להיות מוסרים מהישוב המיועד לאדם השכלי. עיי"ש.

3.

מהר"ל (חידושי אגדות ח"ב עמ' קז ד"ה אין גבורתו, גיטין דף נו:): דרכו של הקב"ה לדון את הרשעים במים כי הקב"ה נתן לאדם צורה והמים מוחים ומבטלים את הצורה שהיא עיקר יצירת האדם (בשונה מהאש ששורפת את החומר וממילא אין מקום לצורה לחול). עיי"ש. 2


1

מקום הישוב באמצע העולם כי הוא המרכז, והמים מוּסרים מהמרכז כי אינם ראויים לישוב האדם, וכך גם הסוטה מדרך הישר.

2

ע"ע בגבורות ה' פרק יד עמ' ע ד"ה ובבראשית.

שאלות על רש"י

2)

רש"י: הנני מסכים וכו': מנין לפרש כך?

1.

גור אריה: 'הנני' משמעו שהוא מזומן לעשות את רצון המבקש.

3)

רש"י: שבלה את הכל, שבלבל את הכל, שהוביל את הכל: למה כתב רש"י שלושה פרושים?

1.

גור אריה: אם רק כפירוש הראשון היה צריך להיקרא 'בלה', ואם כפירוש השני היה צריך להיקרא 'בלבל', ואם כפירוש השלישי היה צריך להיקרא 'יובל', ולכן פירש שהכתוב בא לרמוז לשלושתם. 1


1

ע"ע ברא"ם ובגור אריה כאן שנחלקו בדקדוק המילה 'מבול', ועי' בספר באר בשדה שהקשה על הרא"ם.

ספר: פרק: פסוק:
חודש: יום: שנה:
חודש: יום: שנה:

KIH Logo
כולל עיון הדף
הקדשות ותרומותתגובות מקוראיםרשימות דוא"לחומר על כל התלמוד והמשנהשאל את הכוללקישורים ללומדי התלמודלוח למחזור הנוכחילוחות ללימודים יומיים אחרים