שאלות על רש"י

1)

רש"י: סמך פרשה זו לכאן ללמדך וכו': כיצד דרשו מהסמיכות, והרי לפי סדר הדברים כאן מקום הפרשה?

1.

גור אריה: רש"י לא למד מסמיכות הפרשיות אלא מלשון הפסוק, כי לא כתוב 'ויפקוד ה'' אלא "וה' פקד" ומשמע שזה נסמך לעניין של מעלה, כי המתפלל על חבירו נענה תחילה. 1


1

נראה שאם היה כתוב 'ויפקוד ה' את שרה' אז וי"ו החיבור הייתה מחברת את זמן הפקידה למעשה אבימלך, אבל מכיוון שכתוב "וה' פקד" הוי"ו מחברת את מעשה הפקידה למעשה אבימלך ולא את זמן הפקידה.

2)

רש"י: שכל המבקש רחמים על חבירו...הוא נענה תחילה: למה נזקק להתפלל על חברו כדי להפקד, והרי הקב"ה הבטיחו ששרה תלד "למועד הזה בשנה האחרת"?

1.

גור אריה: הובטח לו מתי תלד שרה ולא מתי תתעבר, ובזכות התפילה הקדים את העיבור.

2.

גור אריה: היה ראוי ששרה תתעבר והקב"ה סיבב שהיא תתעבר באופן זה שאברהם יתפלל על אבימלך.

3.

מהר"ל (חידושי אגדות ח"ג עמ' יג, ריש פרק החובל, ב"ק דף צב.): אלמלא שהתפלל על אבימלך, היו זכיותיו מתמעטים מחמת החסד שעשה עמו ה'.

3)

רש"י: שפקד כבר קודם שרפא את אבימלך: למה סיבב הקב"ה כך את לידת יצחק, והרי מכאן היה פתחון פה לליצני הדור שמאבימלך נתעברה שרה?

1.

גור אריה: צריך היה שאברהם יתפלל על אבימלך כדי שהוא יֵענה תחילה.

2.

גור אריה: עלולים לומר שהבן אינו מאברהם או שהביאו אסופי מהשוק, אבל כאשר ראו מה שאירע לאבימלך, ידעו שזיווגם של אברהם ושרה הוא בהשגחת ה'.

4)

רש"י: שכל המבקש רחמים על חבירו...הוא נענה תחילה: מה טעם מידה זו שהמתפלל על חברו נענה תחילה?

1.

מהר"ל (חידושי אגדות ח"ג עמ' יג, ריש פרק החובל, ב"ק דף צב.): האדם קרוב אצל עצמו, ולכן כאשר הוא נענה, יש להענות לו תחילה בדבר הקרוב אליו.

5)

רש"י: פקד את שרה...בהריון. כאשר דבר- בלידה וכו': כשיש הריון ודאי שיש לידה, ולמה צריך להזכיר את שניהם? ועוד- בפסוק של האמירה (-"ויאמר אלוקים אבל שרה אשתך") לא נזכר הריון אלא לידה?

1.

גור אריה: יש כאן שתי הבטחות: א] הריון ולידה לעת זיקנה אע"פ שכבר איננה ראויה להריון ועל כך הובטח בלשון אמירה שיוולד לו בן, ולכן מייחס את האמירה להריון. ב] הבטחה לבן של קיימא אע"פ שלפי המזל אברהם אינו מוליד וזה מתייחס ללידה, וזה הובטח לו בלשון דיבור כי דיבור הוא לשון קשה 1 , ולידה זקוקה לדיבור קשה שהרי מפתח של לידה הוא בברכת 'אתה גיבור'. 2


1

עי' בגו"א בדברים (פ"ב פט"ו, עמ' יט, ד"ה אבל משילוח) בחילוק שבין אמירה לדיבור.

2

כי מידת ה'גבורה' היא המוציאה את הולד מן הכח אל הפועל, עי' במהר"ל בגבורות ה' פמ"ג עמ' קסג, ד"ה וכאשר ובפרק נ"ב עמ' רכו ד"ה ועוד דע.

6)

רש"י: כאשר דבר- לאברהם: מה חידש כאן רש"י?

1.

גור אריה: בד"כ קיום ההבטחה הוא למי שהובטח לו ואז צריך לפרש שה' עשה לשרה כאשר דיבר לה, ולכן פירש רש"י שההבטחה הייתה לאברהם.

ספר: פרק: פסוק:
חודש: יום: שנה:
חודש: יום: שנה:

KIH Logo
כולל עיון הדף
הקדשות ותרומותתגובות מקוראיםרשימות דוא"לחומר על כל התלמוד והמשנהשאל את הכוללקישורים ללומדי התלמודלוח למחזור הנוכחילוחות ללימודים יומיים אחרים