1)

בנה הגדל: לכאורה מילת "הגדול" מיותרת?

1.

מהר"ל (גבורות השם פ"ח, עמ' מ"ח, ד"ה העמיקו): חז"ל דרשו מכאן- אתם קראתם אותו גדול אבל בעיני הוא קטן, והפירוש, שאדום הם אומה פחותה מצד עצמה אלא שהם נראים גדולים, ואין להם עילוי מציאות אלא מציאות של שקר.

2)

בנה הקטן: לכאורה מילת "הקטן" מיותרת?

1.

גור אריה (במדבר, כא,לה): הגשמי מתואר בגודל כי הגשם יש לו רוחק, ואילו הבלתי גשמי אין לו רוחק 1 , ולכן נקרא יעקב קטן.


1

נראה לפרש שלכל גשם יש את שלושת המימדים- אורך, רוחב וגובה, ואילו לעצם רוחני אין את המימדים הללו.

שאלות על רש"י

3)

רש"י: שחמד אותן מן נמרוד: למה חמד אותם מנמרוד?

1.

גור אריה: גם נמרוד היה איש ציִד, וכשהיה לובש בגדים אלו היו החיות והעופות באות אליו והיה צד אותן.

4)

רש"י: שחמד אותן מן נמרוד: מה עניינם של בגדים אלו?

1.

מהר"ל (נצח ישראל פט"ז, עמ' צ ד"ה ואמר שמלבישין): הבגדים הללו היו של אדם הראשון, ולעומת יעקב שירש את ה'צלם אלוקים' של אדם הראשון, עשיו ירש את בגדיו שהם כבודו, ומעלה זו אינה אלוקית כמעלת הצלם אלא כבוד וחשיבות, וזה עיקר מעלת עשיו. עיי"ש. 1


1

ומבואר שם עוד שעשיו הוא שירש את שלמות העוה"ז ואילו ליעקב אין שלמות בעוה"ז.

ספר: פרק: פסוק:
חודש: יום: שנה:
חודש: יום: שנה:

KIH Logo
כולל עיון הדף
הקדשות ותרומותתגובות מקוראיםרשימות דוא"לחומר על כל התלמוד והמשנהשאל את הכוללקישורים ללומדי התלמודלוח למחזור הנוכחילוחות ללימודים יומיים אחרים