1)

נחלקו בגמ' (שבת דף לג:) מה תיקן להם יעקב כשחנה בעיר, מטבע, שווקים או מרחצאות, וצריך ביאור במה נחלקו?

1.

מהר"ל (חידושי אגדות, שבת דף לג: עמ' כח, ד"ה מטבע): המטבע איננה דבר טבעי אלא נימוס [ומנהג] המדינה (הסכמה שצורה מסויימת תהיה עוברת לסוחר)- ואין הכוונה דוקא למטבע אלא שהוא תיקן להם עניינים נימוסיים שהם תיקון המדינה. השווקים הם דבר טבעי במה שמוכרים ומתפרנסים שם, אבל יום השוק ועניין השוק [-דרכי התנהלותו] הם הסכמיים וגם דברים כיוצא בזה תיקן להם יעקב. המרחצאות הם דבר טבעי לגמרי, וגם דברים כיוצא בזה הוא תיקן.

שאלות על רש"י

2)

רש"י: שלם בגופו...בממונו...בתורתו: למה דוקא בשלושת הדברים הללו?

1.

מהר"ל (חידושי אגדות, שבת דף לג: עמ' כח, ד"ה שלם): אלו שלושת הדברים השייכים לאדם- גופו, ממונו ותורתו-שכלו, וזה כנגד "בכל לבבך...נפשך...מאודך". 1


1

המהר"ל האריך לבאר יסוד זה במקומות אחרים, כגון בנתיבות עולם, נתיב העבודה תחילת פ"ג (ד"ה והתפלות).

ספר: פרק: פסוק:
חודש: יום: שנה:
חודש: יום: שנה:

KIH Logo
כולל עיון הדף
הקדשות ותרומותתגובות מקוראיםרשימות דוא"לחומר על כל התלמוד והמשנהשאל את הכוללקישורים ללומדי התלמודלוח למחזור הנוכחילוחות ללימודים יומיים אחרים