שאלות על רש"י

1)

רש"י: אשה מזרעת תחלה יולדת זכר וכו': לכאורה כבר למדו זאת מ-"אשה כי תזריע וילדה זכר"?

1.

גור אריה: מהפסוק כאן לא הייתי מבין למה תלה את הזכרים בלאה והנקבות ביעקב, ומ"אשה כי תזריע" לא הייתי יודע שכשאיש מזריע הוא יולד נקבה, ולכן נצרכו שני הפסוקים.

2)

רש"י: אשה מזרעת תחלה יולדת זכר: מה טעם הדבר?

1.

גור אריה: זרע הנקבה שייך יותר אל הזכר מפני שהנקבה מצטרפת דוקא אל הזכר כי הוא השלמתה, וכן זכר מצטרף דוקא לנקבה שהיא השלמתו.

2.

גור אריה: 3 שותפים באדם- אב ואם והקב"ה שמאחד ביניהם, ולכן ה' מצייר זכר מזרע של נקבה, ונקבה מזרע של זכר ובכך הוא מאחד ביניהם.

3)

רש"י: אשה מזרעת תחלה יולדת זכר: קשה שדינה הייתה בתחילה זכר ונהפכה לנקבה?

1.

גור אריה: עיקר הכוונה כאן שהנקבה קרובה יותר אל הזכר [כי הזכר הוא השלמתה] ולכן תלה את דינה ביעקב.

4)

רש"י: אשה מזרעת תחלה יולדת זכר: לכאורה, אעפ"כ היה צריך לייחס גם את הזכרים ליעקב?

1.

גור אריה (לעיל, כז,כט): כבר ייחס את הבנים ליעקב [כמו שכתוב בפסוק ח'- אלה בני יעקב] ולכן חוזר ומייחס ללאה כי אשה מזרעת תחילה.

5)

רש"י: יוכבד שנולדה בין החומות: למה ארע שיוכבד נולדה בין החומות?

1.

מהר"ל (גבורות ה' פי"ג, עמ' סח ד"ה ויש): יוכבד נולדה בין החומות כי היא רק השלימה למנין ה70 נפש. 1

2.

מהר"ל (גבורות ה', הל' יין נסך, עמ' שלג): אם ישראל היו ל70 נפש קודם בואם למצרים- נמצא שהייתה להם התחלה קודם היותם גרים במצרים, ואם היו ל70 נפש אחר בואם למצרים- נמצא שהם השתעבדו קודם זמנם, לכן נולדה יוכבד בין החומות.


1

ורק כשהגיעו ל70 נפש יש הקבלה בין ישראל לאומות האולם המחולקים ל70 אומות, ואז הם ראויים להשתעבד, כמבואר במהר"ל שם, ועי' עוד בגבורות ה' פ"ט, עמ' נד, ד"ה ועוד.

6)

רש"י: יוכבד שנולדה בין החומות: קשה שאסור לשמש מיטתו בשנות רעב?

1.

גור אריה (לעיל, מא,נ): מי שלא קיים מצות פרו ורבו, מותר לו לשמש גם בזמן הרעב.

ספר: פרק: פסוק:
חודש: יום: שנה:
חודש: יום: שנה:

KIH Logo
כולל עיון הדף
הקדשות ותרומותתגובות מקוראיםרשימות דוא"לחומר על כל התלמוד והמשנהשאל את הכוללקישורים ללומדי התלמודלוח למחזור הנוכחילוחות ללימודים יומיים אחרים