שאלות על רש"י

1)

רש"י: כן דברת- יפה דברת ובזמנו דברת: למה רש"י מוסיף זאת?

1.

גור אריה: "כן דברת" יכול להתפרש 'יפה דברת' (כמו "כן בנות צלפחד דוברות"), אבל קשה שהדיבור הזה לא היה יפה, שהרי היה עליו לומר שהוא ישלח את ישראל? לכן הוסיף רש"י- 'ובזמנו דברת', דברך יפים כי הם בזמנם- לא אוסיף ראות פניך.

2)

רש"י: אמת שלא אוסיף עוד ראות פניך: למה הוסיף רש"י מילת 'אמת'?

1.

גור אריה: משמעות דברי משה ש"לא אוסיף ראות פניך" גם אלמלא בקשתך 1 , וא"כ קשה שלא נכון לומר 'בזמנו דברת' [שהרי דיבורו הוא לא הגורם]? לכן הוסיף רש"י- 'אמת שלא אוסיף'. 2 [ועי' בשאלה הבאה.]


1

נראה שכך משמע מלשון "לא אוסיף", כאומר- מדעתי ורצוני לא אוסיף.

2

ו'יפה ובזמנו דברת' אע"פ שלא דיבורך הוא הגורם, כי כיונת לאמת שלא אוסיף ראות פניך.

3)

רש"י: אמת שלא אוסיף עוד ראות פניך: אין לפרש שמשה ידע זאת בנבואה שהרי כתוב במדרש שקפץ ה' לדבר עם משה בארמון פרעה כדי שלא ימצֶא משה בדאי בדבריו, וקשה אם כן למה משה אמר כך?

1.

גור אריה: משה ידע בנבואה שאם יאמר לפרעה "לא אוסיף ראות פניך" יבא אליו הדיבור בארמון פרעה, ולכן אמר "לא אוסיף" כי זה היה בזכות משה, ואעפ"כ כתב רש"י 'אמת שלא אוסיף' כי סוף סוף זה לא היה תלוי בדעת משה אלא בכך שקפץ הדיבור אליו בתוך הארמון.

2.

גור אריה: דעת משה הייתה שאפילו אם ה' ישלח אותו לפרעה, לא יבא משה אליו מעצמו עד שפרעה ישלח לקרוא לו כפי שהיה בארבה ובחושך. 1


1

והוסיף הגור אריה ש"לא אוסיף" פרושו- 'לא אבוא מעצמי' שהרי אם לא יבוא כשפרעה קורא לו הוא מורד במלכות. אעפ"כ נגלה אליו ה' מיד כדי שלא ימצא בדאי בעיני אותם שלא ידעו שפרעה קרא לו.

??

??

??

??

ספר: פרק: פסוק:
חודש: יום: שנה:
חודש: יום: שנה:

KIH Logo
כולל עיון הדף
הקדשות ותרומותתגובות מקוראיםרשימות דוא"לחומר על כל התלמוד והמשנהשאל את הכוללקישורים ללומדי התלמודלוח למחזור הנוכחילוחות ללימודים יומיים אחרים