1)

בגמרא (ר"ה יא ב) נחלקו בפירוש 'ליל שימורים'- לדעת ר' יהושע זהו לילה המשומר לגאולה מששת ימי בראשית כי בו עתידים להגאל, ולר' אליעזר זהו לילה המשומר מהמזיקין, וצריך ביאור כיצד יתפרש הפסוק לכל שיטה?

1.

מהר"ל, גבורות ה' (פל"ח בתחילתו, עמ' קמא): לר' יהושע כך פירוש הכתוב- 'ליל שימורים לה' להוציאם ממצרים' ומה הכנת הלילה?ָ 'הלילה הזה להשם' כי עתידים להגאל בו. ולדעת ר' אליעזר הלילה הזה עומד מצד עצמו לגאולת ישראל מצריהם- הם המזיקין, כי מימי בראשית אין המזיקין שולטים בו. 1


1

נראה שלר' יהושע שימורים מורה על העתיד, ולר' אליעזר על העבר- משומר לכך מבראשית.

2)

מה משמעות הדבר שזהו ליל שימורים? ולמה זהו ליל שימורים?

1.

מהר"ל, חידושי אגדות (ח"א עמ' צט, ד"ה לילה, ר"ה דף יא ב): בלילה הזה לא חרץ כלב לשונו וזה רמז שלא שולטים בו המזיקים, כי זהו לילה של גאולה- גם מהמזיקים. 1 ובשעה זו אנו ברשות ה' 2 והוא גואל אותנו מרשות אחרים, ולכן אין לאחרים (-למזיקים) שליטה עלינו. 3

2.

מהר"ל, חידושי אגדות (ח"א עמ' ק, ד"ה ואתה תדע, ר"ה דף יא ב): הלילה הזה מיוחד לאכילת מצה שהוא משומר מהחימוץ, והמזיקים נמשכים מהחמץ והשאור 4 כי הם מצד שמאל, עיי"ש. והלילה הזה מתייחס אל החסד- מידת אברהם 5 .

3.

מהר"ל, גבורות ה' (פל"ח, עמ' קמב): היום הזה נקרא 'ראשון' 6 והוא בחודש הראשון, והמזיקין שולטים בשניוּת 7 ולא באחדות. 8


1

ולכן סמוך לברכת 'גאל ישראל' אנו מבקשים 'השכיבנו...ופרוס עלינו'.

2

שהרי נגאלנו בניסים ונפלאות.

3

והוסיף המהר"ל שלכן הסומך גאולה לתפילה לא ניזוק באותו יום (כי הוא נכנס לרשות ה' ואין למזיקים שליטה עליו).

4

ע"ע לעיל 12:15:23:1 אודות הפגם של החמץ והשאור.

5

כידוע שהחסד בימין- הפך המזיקים שהם בשמאל כפי שנתבאר. אמנם, במקומות אחרים מבואר שהמזיקים שייכים גם בימין כפי שכתב המהר"ל בבאר הגולה (באר שני, עמ' כט, בענין הכשפים) שהזוגות (שהם המזיקים כדלקמן) הם כוחות מתחלפים לימין ולשמאל, וכ"ה בנתיבות עולם (נתיב העבודה פי"ט, עמ' קמה, וע"ע לקמן בביאור הענין. ע"ע לעיל 12:8:4:3 שאכילת מצה כנגד אברהם, אך שם מבואר שיש מצוות בלילה הזה גם כנגד יצחק ויעקב.

6

ככתוב בגמ' פסחים ה א, עיי"ש.

7

ולכן הם שולטים בזוגות ובלילה הזה לא חששו לזוגות ככתוב בגמ' (פסחים קט ב) שלכן שותים 4 כוסות.

8

וביאר המהר"ל שהדבר שהוא בעצם הוא ראשון, ומה שאיננו בעצם הוא שני, והמזיקים אין בריאתם בעצם אלא הם נמשכים אחר העולם. [נראה לפרש- המזיקים לא נבראו למען עצמם אלא כתוצאה של בריאת העולם, ולכן אין להם שליטה בזמן שהוא 'ראשון' כלומר- כשמתגלה מהי התכלית האמתית של הבריאה.] ע"ע במהר"ל בבאר הגולה (באר שני, עמ' כח, ד"ה ועוד אמרו) שעל ידי שאדם דבק ביחוד ה' בקריאת שמע שעל המיטה הוא גובר על המזיקים שענינם שניוּת, וע"ע כעי"ז בנתיבות עולם (נתיב העבודה פי"ט, עמ' קמד), והענין כאמור, שאין מקום למזיקים כשמתגלה יחוד ה' שהוא שורש ותכלית הבריאה. והנה, הובא לעיל מהמהר"ל בחידושי אגדות שהמזיקים מקומם בשמאל, אך במהר"ל בבאר הגולה ובנתיב העבודה המובאים כאן מפורש שה'שניוּת' של המזיקים מקומה בימין ובשמאל, וצריך לומר לכאורה שהנהגת הבריאה מחולקת לשנים- חסד ודין, אך שורש הכל הוא החסד- הרצון להיטיב. כאשר יש חילוקי הנהגה בבריאה אז יש מקום לרע ולמתנגדים להנהגת הבורא, אך בשורש הבריאה מתגלה שהכל אחד והכל לתכלית אחת. לכן ב'ימין' השורשי של הבריאה- ברצון להיטיב, שם אין מקום ל'שניוּת' ולמזיקים.

שאלות על רש"י

3)

רש"י: הוא הלילה שאמר לאברהם וכו': מנין דרשו זאת?

1.

גור אריה: מילת "הוא הלילה הזה" אין לה מקום כאן? אלא 'הוא הלילה שאמר ה' לאברהם'.

4)

רש"י: משומר ובא מן המזיקין: למה הוסיף רש"י מילת 'משומר ובא'?

1.

גור אריה: הפסוק מדבר על ליל היציאה- "הלילה הזה שימורים", וכיצד הוא שימורים לדורות? אלא 'משומר ובא מהמזיקין', כלומר- הלילה הזה בא להם שיהיה להם שמורים לדורות.

ספר: פרק: פסוק:
חודש: יום: שנה:
חודש: יום: שנה:

KIH Logo
כולל עיון הדף
הקדשות ותרומותתגובות מקוראיםרשימות דוא"לחומר על כל התלמוד והמשנהשאל את הכוללקישורים ללומדי התלמודלוח למחזור הנוכחילוחות ללימודים יומיים אחרים