1)

למה לא נזכרו שמותיהם של עמרם ויוכבד?

1.

מהר"ל, גבורות ה' (פרק ט"ז עמ' ע"ו ד"ה ובבראשית): משה איננו אדם פרטי- חלק מהכלל, אלא אדם נבדל, ולכן אין לייחס אותו לאנשים פרטיים.

2.

מהר"ל, גבורות ה' (פרק ט"ז עמ' ע"ו ד"ה ובבראשית): הפרט הוא מצד החומר, ומשה שהיה נבדל מהחומר- לא נולד מסיבה פרטית- חומרית.

3.

מהר"ל, גבורות ה' (פרק ט"ז עמ' ע"ז): כל בן שנולד תלוי באביו ובאמו, אבל משה היה מוכן לגאולה מימי בראשית, ולכן הוא לא תלוי באביו ואמו.

2)

למה נזכר כאן שהאיש היה "מבית לוי"?

1.

מהר"ל, גבורות ה' (פרק ט"ז עמ' ע"ז): להודיעך שהגואל ראוי לצאת רק משבט לוי מפני קדושתו- כפי שגם בזמן השיעבוד, שבט לוי לא השתעבדו. 1


1

וכפי שביאר המהר"ל שם שהשיעבוד ראוי רק לחומר, ולכן כשיצאו ישראל לחירות, השתעבדו להם המצרים החומריים. ופרוש הדברים לכאורה שהצורה משעבדת את החומר ומושלת בו כדגומת הברזל שהצורה הניתנת בו קובעת את יעודו- כך כל צורה מושלת בחומר ומוציאה אותו אל הפועל. ע"ע שמות 5:4:2:4.

שאלות על רש"י

3)

רש"י: פרוש היה ממנה: אולי עכשיו הוא נשא אותה לראשונה?

1.

גור אריה: אהרון ומרים נולדו לפני משה.

4)

רש"י: וילך, שהלך בעצת בתו: בגמ' כתוב שמרים התנבאה על לידת משה, וקשה למה מרים התנבאה על כך ולא אהרון?

1.

מהר"ל, גבורות ה' (פרק ט"ז עמ' ע"ה): משה ואהרון הם הגואלים 1 , ותמיד נביא מתנבא על אחר ולא על עצמו.

2.

מהר"ל, גבורות ה' (פרק ט"ז עמ' ע"ה): אהרון עוד לא היה בן 3 ועוד לא היה ראוי להכיר את בוראו. 2


1

ע"ע במהר"ל בנצח ישראל (פנ"ד) שמשה אהרון הם הגואלים ולכל אחד תפקיד משלו, ואילו חלקה של מרים הוא התשוקה שישראל משתוקקים אל הגאולה, עיי"ש.

2

לכאורה המקור לדבריו ממה שאמרו בנדרים (לב א) 'בן 3 הכיר אברהם את בוראו'. אמנם יש להעיר שברמב"ם (תחילת הל' עבודה זרה) כתוב שכשנגמל אברהם התחיל לחפש את הבורא, ופירשו שמקורו מהגמ' הנ"ל, הרי שלדעת הרמב"ם אברהם הכיר את בוראו כשנגמל- כשיצא משנתו השניה ונכנס לשלישית, ולדבריו לכאורה היה אהרון ראוי להכיר את בוראו.

5)

רש"י: ועשה בה לקוחין שניים: אם כך, למה כתוב "ויקח" ולא 'ויחזיר'?

1.

גור אריה: בגמ' כתוב שהוא הושיבה באפריון ואהרון ומרים רקדו לפניהם, ודרשו זאת ממה שכתוב "ויקח" ולא 'ויחזיר'.

6)

רש"י: ועשה בה לקוחין שניים: בגמ' דרשו שעשה לה אפריון והיו אהרון ומרים מרקדים לפניהם, וצריך ביאור מה בא להשמיענו בכך?

1.

גור אריה: עמרם עשה כך כדי לפרסם את הדבר וילמדו ממנו אחרים.

2.

מהר"ל, גבורות ה' (פרק ט"ז עמ' ע"ה): נשמתו הקדושה של משה נאצלה מהמעלה הרמה שהיא חידוש העולם שמשם מתחדש הכל, ולכן חזרה יוכבד לנעוריה ועמרם עשה בה ליקוחין כבנערה.

7)

רש"י: נהפכה להיות נערה: למה חזרה להיות נערה?

1.

מהר"ל, גבורות ה' (פרק ט"ז עמ' ע"ה): נשמתו הקדושה של משה נאצלה מהמעלה הרמה שהיא חידוש העולם שמשם מתחדש הכל, ולכן חזרה יוכבד לנעוריה.

8)

רש"י: ובת מאה שלושים שנה היתה: למה לא נזכר הנס הזה בתורה כשם שנזכר הנס של שרה?

1.

גור אריה: לא רק יוכבד אלא כל נשות ישראל הולידו אז שלא בדרך הטבע.

2.

מהר"ל, גבורות ה' (פט"ז, עמ' ע"ו, ד"ה ובבראשית רבה): התורה לא מספרת דברי חידושים אלא את מה שראוי להכתב מצד עצמו, והטעם שהנס של שרה נכתב, כי התורה היא סדר העולם ובה נברא העולם 1 ולכן התורה מאריכה בדברים שהם עיקר ויסוד העולם, והאבות הם שורש האומה שהם עיקר העולם (ולכן התורה מאריכה בניסים שנעשו לאבות ומעלימה ניסים שנעשו לבנים). 2


1

התורה איננה רק סדר האדם להורות לו את האסור והמותר, אלא היא גם סדר העולם בכללו, שהרי הקב"ה היה מביט בתורה ובורא את העולם, עי' במהר"ל בנתיבות עולם, תחילת נתיב התורה.

2

וע"ע בגור אריה בבראשית (32:4) שבענין זה גדולה מעלת האבות והשבטים ממעלת משה רבינו.

9)

רש"י: שנולדה בבואה למצרים: בודאי לא מקרה היה שנולדה דוקא אז, וצריך ביאור מה טעם הדבר?

1.

עי' מה שנכתב בזה לעיל שמות 1:5:3:2.

10)

רש"י: וקורא אותה בת לוי: כיצד משמע מכאן שחזרה לנערותה?

1.

גור אריה: היא נקראת 'בת לוי' בלא שמה, משמע שהיא הייתה כנערה שברשות אביה. 1


1

והוסיף המהר"ל בגבורות ה' (פט"ז עמ' ע"ו ד"ה ובבראשית) שאלמלא חזרה לנערותה היה צריך לקרוא לה 'אשה והיא בת לוי'.

ספר: פרק: פסוק:
חודש: יום: שנה:
חודש: יום: שנה:

KIH Logo
כולל עיון הדף
הקדשות ותרומותתגובות מקוראיםרשימות דוא"לחומר על כל התלמוד והמשנהשאל את הכוללקישורים ללומדי התלמודלוח למחזור הנוכחילוחות ללימודים יומיים אחרים