More Discussions for this daf
1. The Concept of Yibum 2. Questions on Yevamos 3. Ervah d'Rabanan
4. Aylonis 5. Every Yavam is an Onen 6. A brother that was not born yet
7. New Case of Yibum 8. Neder Not to Marry the Yavam 9. רשד"ה חמותו שמת בעלה ונשא אחיו
10. תוס' ישנים בענין מס' יבמות בריש סדר נשים 11. ואשת אחיו מאמו
דיונים על הדף - יבמות ב

שמואל דוד ברקוביץ שואל:

בס״ד יום ד׳ לפרשת ויקרא התשפ״ב

לכבוד מו״ר הרה״ג שליט״א אחדשה״ט

א) יבמות דף ב.

רש״י בסוף העמוד ד״ה ואשת אחיו מאמו - שמת ונשאה אחיו מאביו ״שהיתה נכרית אצלו״ ומת בלא בנים ״ונפלה לפני יבם זה לייבום״ אסורה לו לפי שהיתה אשת אחיו מאמו

יש להעיר, חדא, מדוע דוקא כאן הוסיף רש״י שהיתה נכרית אצלו, הרי בכולם היא נכרית אצלו.

ועוד קשה מדוע האריך לפרש שנפלה לפני יבם זה ליבום ולא כתב כן אצל השאר.

ב) יבמות דף ב:

רש״י ד״ה וכולן שמתו - שמתה בתו קודם לאחיו או מיאנה והיכי משכחת לה מיאון בבתו והרי הוא קיים ואין מיאון אלא ביתומה משכחת לה כגון שאביה השיאה לה לאחד ונתגרשה כשהיא קטנה ושוב אין לאביה רשות בה והלכה ונשאת לאחיו בעודה קטנה ויצאה במיאון ובפ' ב"ש (לקמן קט.) קרי לה יתומה בחיי האב ״ואם נתגרשה מאחיו או מיאנה באחיו או נמצאת אילונית״ שמקחו מקח טעות ולא הויא אשת אחיו וכשמת אחיו הרי היא כמו שאינו אשתו ומתייבמת צרתה

יש לדקדק מדוע השמיט רש״י ״מתה״ ועוד קשה מדוע שינה מסדר המשנה ונקט גירושין קודם מיאון.

ועיין לשון הרע״ב במשניות.

החותם בכבוד רב,

שמואל דוד בערקאוויטש

הכולל משיב:

שלום

א) כותב "שהיתה נכרית אצלו" כדי להדגיש שלא נשאה באיסור על אף שהיא אשת אח של היבם. ואילו בשאר העריות מובן לכל שבתו או חמותו אינן אסורות לאח.

ומכיון שכתב שלא היתה אצל האח שמת באיסור עריות לכן המשיך ש"נפלה לייבום" - שאילו היתה ערוה לאח לא היתה נופלת לייבום מעיקרא.

ב) י"ל כיון שמסיים בדבר חידוש, "הרי הוא כמו שאינו אשתו", שזה שייך רק על מיאנה ונמצאת איילונית, כלומר אעפ"י שהיא חיה וקיימת ולא גירשה האח, ונראית כאילו היא אשתו מ"מ על פי דין אינה אשתו. לכן הקדים גירושין, שעל זה לא יעלה הלשון 'כמו', והשמיט לגמרי מיתה שהוא הכי פשוט.

בברכה. יוסי בן ארזה