ERUVIN 3 (22 Av) - Dedicated in memory of Frumet bas Meier (born Ehrman) of Kiel, Germany and New York, by her nephew, Ze'ev Rosenbaum.

1)

TOSFOS DH v'Rav Nachman bar Yitzchak Iy Sevira Lei Ha d'Rabah v'Chulei

תוספות ד"ה ורב נחמן בר יצחק אי סבירא ליה הא דרבה כו'

(SUMMARY: Tosfos explains why we did not challenge Rabah.)

לרבה גופיה הוה מצי למיפרך דאית ליה בפרקין (ד' יב:) דקורה משום היכרא

(a)

Implied question: We could have challenged Rabah himself, for he holds below (12b) that a Korah is due to a Heker (indication, to remind people that there are restrictions on carrying, lest they come to carry in Reshus ha'Rabim)!

אלא משום דרב נחמן מפרש בהדיא דפליגי בהיכר פריך למה להו לאיפלוגי בתרתי

(b)

Answer: Because Rav Nachman explicitly explains that they argue about a Heker, we ask [according to him] why they needed to argue in two places.

2)

TOSFOS DH Iy Kalasht Havi Lah Chamasah Merubah mi'Tzilsah

תוספות ד"ה אי קלשת הוי לה חמתה מרובה מצילתה

(SUMMARY: Tosfos discusses what causes that there is more sun than shade.)

מפר' ר''י חמתה מרובה מצילתה ע''י שיבא הרוח ויפזר עד שתהא חמתה מרובה מצילתה

(a)

Explanation #1 (Ri): More sun [comes through] than shade, for the wind blows and scatters [the Sechach] until there is more sun than shade.

דאי ע''י קלישה לחודה תהא חמתה מרובה היכי מכשר' לה בלישנא בתרא הא אין סכך פסול מצטרף בהדי סכך כשר כדאמרי' בסוכה (ד' ט:) גבי העושה סוכתו תחת האילן

(b)

Proof: If through just Kalishah (viewing what is above 20 it as if it was removed) there is more sun than shade, how could we be Machshir in the latter version? Pasul Sechach does not join with Kosher Sechach, like we say in Sukah (9b) about one who makes a Sukah under a tree!

וקשיא דאמר בפרק קמא דסוכה (ד' ד.) היתה גבוהה מכ' אמה והוצין יורדין בתוך כ' אם צילתה מרובה מחמתה כשירה אם לאו פסולה

(c)

Question: It says in Sukah (4a) that if a Sukah was taller than 20 Amos, and Hutzin (branches) descend within 20, if there is more shade than sun, it is Kosher. If not, it is Pasul;

ואמאי כשירה והלא אי קלשת ליה יפלו ההוצין למטה

1.

Why is it Kosher? If you do Kalishah, the branches will fall below!

וללישנא בתרא דהכא אתי שפיר

(d)

Partial answer: According to the latter version here (of Rabah, that we are lenient about Sukah), it is fine.

ולרבא מפרזקיא נמי דמפרש משום דסוכה דיחיד היא ולא מידכר אתי שפיר דגבי הוצין איכא למימר דיורדין הרבה למטה דליכא למיגזר מידי

(e)

Partial answer: Also [in the first version, that is stringent about Sukah] according to Rava of Parzakya, who explains that it is because [Sukah] is of an individual, and people do not remind each other, it is fine. We can say that the Hutzin go far down, and there is no need to decree (surely he notices)!

אבל לרבינא קשה דמשמע דמשום סוכה דאורייתא פסולה משום אי קלשת כו'

(f)

Question: However, according to Ravina, it is difficult. He connotes that because Sukah is mid'Oraisa, it is Pasul due to "if you do Kalishah..."!

וי''ל דהתם מיירי שיש הרבה הוצין שיכולין להתקיים בקל על ידי סמיכה

(g)

Answer: There, we discuss if there are many Hutzin that can easily stay up through support.

ועוד נוכל לומר הכא דאי קלשת ליה הוי חמתה מרובה ע''י קלישה לחוד ומצטרף לסכך דלמעלה מכ'

(h)

Explanation #2: Here, if you do Kalishah, there is more sun than shade through Kalishah alone, and the Sechach above 20 joins [to make more shade than sun. Therefore, Version #1 disqualifies];

וללישנא בתרא דלא חשיב כל כך סכך פסול הואיל והוי סכך כשר אם היה למטה מכ'

1.

And according to Version #2, [what is above 20] is not considered Pasul Sechach so much, since the Sechach is Kosher, if it would be below 20.

אבל קשה דגבי הוצין אמרי' ואם לאו פסול וללישנא בתרא דהכא מכשרינן אפילו חמתה מרובה מצילתה

(i)

Question: Regarding Hutzin, we say "if not, it is Pasul", and according to Version #2 here, we are Machshir even if there is more sun than shade!

מיהו ללישנא קמא ניחא

(j)

Partial answer: According to Version #1, it is fine.

אי נמי גבי הוצין יש לפסול יותר הואיל ואגודים עליונים והתחתונים זה בזה דאי קלשת יפול הכל

(k)

Answer: There is more reason to disqualify regarding Hutzin. Since the top and bottom are connected, if you do Kalishah, everything will fall.

3)

TOSFOS DH Amar Rabah b'Mavuy Pasul

תוספות ד"ה אמר רבה במבוי פסול

(SUMMARY: Tosfos explains why the text cannot say "Rav".)

ל''ג רב דרב יליף מפתחו של היכל דהוי חללו כ':

(a)

Assertion: The text does not say Rav, for Rav learns from Pesach ha'Heichal. Its gap was 20. (Since here the gap is less than 20, Rav would be Machshir!)

3b----------------------------------------3b

4)

TOSFOS DH Chalal Sukah Tanan

תוספות ד"ה חלל סוכה תנן

(SUMMARY: Tosfos resolves this with the Gemara in Sukah.)

והא דאמר בסוכה (ד' ד.) והוצין יורדין לתוך כ'

(a)

Implied question: It says in Sukah (4a, that if a Sukah was taller than 20), and Hutzin descend within 20... (According to Rava, it suffices if they descend to 20!)

לאו דווקא ואגב דנקט למעלה מכ' נקט נמי בתוך כ' כלומר בתוך הכשר כ'

(b)

Answer: This is not precise. Because it mentioned [that the Sukah is] above 20, it says [that Hutzin descend] within 20. Really, it means the Hechsher of 20 (they descend to 20, so the gap does not exceed 20).

5)

TOSFOS DH Tanya di'Mesaye'a Lecha

תוספות ד"ה תניא דמסייע לך

(SUMMARY: Tosfos points out that perhaps the Shi'ur is not the exact height of the Heichal.)

אע''ג דהיכל באמת בת ששה

(a)

Implied question: The Amah of the Heichal was six Tefachim (4a. We allow a Mavuy only 20 Amos of five Tefachim!)

הכא ארבא קאי דאית ליה לקמן דשל מבוי נמי באמת בת ששה

(b)

Answer #1: Here [Rav Papa] discusses according to Rava, who holds below that also the Amah of Mavuy has six Tefachim.

ואע''ג דהן עצבות

1.

Implied question: [Rava holds that] the Amos of Mavuy are sad (without spaces between the fingers)!

שמא של היכל נמי עצבות היו

2.

Answer: Perhaps also the Amos of the Heichal are sad.

א''נ אפילו לאביי לסימנא בעלמא נקט לענין אמות

(c)

Answer #2: Even according to Abaye (who holds that the Amah of Mavuy has five Tefachim, the Heichal) is a mere Siman about [the number of] Amos;

אבל מ''מ מייתי כמו שהיכל חללו עשרים באמות דידיה הכי נמי מבוי באמות דידיה

1.

In any case, [Rav Papa] brings that just like the gap of the Heichal is 20 of its Amos, so too a Mavuy (its gap is 20) of its Amos.

6)

TOSFOS DH k'Man d'Amar b'Arba'ah

תוספות ד"ה כמאן דאמר בארבעה

(SUMMARY: Tosfos points out that it must be somewhat more than four.)

פי' ומשהו יותר דאין פתח פחות מד' ואי לא הוי משהו יותר א''כ לא הוי ארכו יותר על רחבו ואינו ניתר בלחי וקורה כדאמרינן לקמן (ד' ה.)

(a)

Explanation: It is Mashehu more than four [Tefachim], for there is no Pesach less than four, and if it is not Mashehu more than four, the length does not exceed the width, and it is not permitted through a Lechi or Korah, like we say below (5a).

ואע''ג דאביי גופיה אית ליה לקמן (שם) דמשך מבוי בד' אמות

(b)

Implied question: Abaye himself holds below (5a) that the [minimal] length of a Mavuy is four Amos!

הכא אליבא דרב נחמן קאמר וליה לא סבירא ליה

(c)

Answer: Here Abaye discusses according to Rav Nachman. He himself disagrees.

7)

TOSFOS DH v'Ha Ika Retzufin dil'Kula v'Chulei k'Rabanan d'Amrei Kerem Havi

תוספות ד"ה והא איכא רצופין דלקולא כו' כרבנן דאמרי כרם הוי

(SUMMARY: Tosfos points out that elsewhere, big Amos for Kil'ayim is a leniency.)

וא''ת הא איכא הא דתנן במסכת כלאים (פ''ד מ''ד) גדר שנפרצה עד י' אמות הרי הוא כפתח יותר מכאן כנגד הפרצה אסור

(a)

Question: A Mishnah in Kil'ayim (4:4) teaches that if a fence was breached up to 10 Amos, it is like a Pesach (opening). If [it was breached] more than this, opposite the breach is forbidden!

וי''ל דרוב אמות קאמר

(b)

Answer: [Rav Nachman] means that most Amos [of Kil'ayim, it is a stringency to say that they have six Tefachim].

8)

TOSFOS DH k'Rabanan d'Amrei Kerem Havi

תוספות ד"ה כרבנן דאמרי כרם הוי

(SUMMARY: Tosfos points out that sometimes it is a leniency also for Chachamim.)

אף על גב דרבנן מודים דלא הוי כרם היכא דכי נאמר רואין את האמצעים כאילו אינם לא ישארו שתים נגד שתים ואחת יוצאה זנב

(a)

Implied question: Rabanan agree that it is not a Kerem when if we ignore those in the middle, there will not remain two [vines] opposite two, and one in back of them like a tail!

אביי לא איירי אלא באמות שהוזכרו בפירוש ולא באמות דמשתמע מכלל דבריהן

(b)

Answer: Abaye discusses only Amos mentioned explicitly, but not Amos inferred from [Chachamim's] words.

9)

TOSFOS DH Kol Amos she'Amru Chachamim b'Amas Bas Shishah

תוספות ד"ה כל אמות שאמרו חכמים באמת בת ששה

(SUMMARY: Tosfos points out that there are exceptions to this.)

לא איירי בהנך דכתיבי כגון אמה יסוד ואמה סובב:

(a)

Explanation: We do not discuss those that are written, e.g. the Amah of the Yesod and of the Sovev.

OTHER D.A.F. RESOURCES
ON THIS DAF