1)

IS AN INVALID SHECHITAH MEKADESH THE BREAD? (cont.)

אמר רבי יהודה לא נחלקו רבי אליעזר ור' יהושע על ששחטה ונמצאת טריפה שלא קדש ועל חוץ לזמנו שקדש ועל בעל מום שלא קדש
(a)

R. Yehudah: R. Eliezer and R. Yehoshua agree that if it was slaughtered and found to be Treifah or Ba'al Mum, the bread is not Kadosh. If it was slaughtered Chutz li'Zmano, the bread is Kadosh;

ועל מה נחלקו על חוץ למקומו שר' אליעזר אומר קדש ורבי יהושע אומר לא קדש
1.

They argue about Chutz li'Mkomo. R. Eliezer says that the bread becomes Kadosh, and R. Yehoshua says that it does not.

א"ר אליעזר הואיל וחוץ לזמנו פסול וחוץ למקומו פסול מה חוץ לזמנו קדש אף חוץ למקומו קדש
2.

R. Eliezer: Chutz li'Zmano and Chutz li'Mkomo are both Pesulim. Just like the former is Mekadesh the bread, also the latter;

א"ר יהושע הואיל וחוץ למקומו פסול ובעל מום פסול מה בעל מום לא קדש אף חוץ למקומו לא קדש
3.

R. Yehoshua: Chutz li'Mkomo and Ba'al Mum are both Pesulim. Just like the latter is not Mekadesh the bread, also the former.

אמר לו רבי אליעזר אני דמיתיהו לחוץ לזמנו ואתה דמיתו לבעל מום נראה למי דומה אם דומה לחוץ לזמנו נדוננו מחוץ לזמנו אם דומה לבעל מום נדוננו מבעל מום התחיל רבי אליעזר לדון דנין פסול מחשבה מפסול מחשבה ואין דנין פסול מחשבה מפסול הגוף
4.

R. Eliezer: Chutz li'Mkomo is more similar to Chutz li'Zmano, for these Pesulim are due to intent. A Mum is a physical Pesul.

התחיל רבי יהושע לדון דנין פסול שאין בו כרת מפסול שאין בו כרת ואל יוכיח חוץ לזמנו שפסול שיש בו כרת
5.

R. Yehoshua: No, Chutz li'Mkomo is more similar to a Mum, for these Pesulim do not have Kares, but Chutz li'Zmano has Kares;

ועוד נדוננו משלא לשמו שפסול מחשבה ואין בו כרת
i.

Further, we can learn Chutz li'Mkomo from Lo Lishmah, which is also Pasul due to intent, and it does not have Kares!

ושתק רבי אליעזר
6.

R. Eliezer did not respond.

ורבי מאיר מאי שנא שחטה ונמצאת טריפה דהוי פסולו קודם שחיטה ומאי שנא שחטה ונמצאת בעלת מום דלא הוי פסולו קודם שחיטה
(b)

Question: Why does (R. Eliezer, according to) R. Meir consider Treifah to be a Pesul before Shechitah (the bread is not Kadosh), and Ba'al Mum to be a Pesul after Shechitah (the bread is Kadosh)?

בדוקין שבעין ואליבא דר' עקיבא דאמר אם עלו לא ירדו
(c)

Answer: The Mum is Dukin (a film) in the eye, according to R. Akiva, who says Im Alah Lo Yered (if such a Ba'al Mum was brought on the Mizbe'ach, we offer it. We do not take it down.)

ורבי יהושע כי אמר רבי עקיבא אם עלו לא ירדו בפסולא דגופיה אבל לקדושי לחם לא
1.

R. Yehoshua argues. Granted, the animal itself is not taken down, but it is not Mekadesh bread.

איתמר חטאת ששחטה חוץ לזמנה אם עלתה לא תרד
(d)

If a Chatas (R. Tam - Todah, and the same applies to all Kodshim Kalim) was slaughtered Chutz li'Zmano, Im Alah Lo Yered;

חוץ למקומה רבא אמר תרד
(e)

(Rabah): If it was slaughtered Chutz li'Mkomo, Yered. (We adopt the text of Rashi Kesav Yad and Shitah. Rabah preceded Rava, so presumably his opinion is given first.)

רבה אמר לא תרד
(f)

(Rava): Lo Yered.

רבא כרבי יהושע ורבה כרבי אליעזר
(g)

Rabah holds like R. Yehoshua, and Rava holds like R. Eliezer.

והדר ביה רבה לגביה דרבא מדהדר ביה רבי אליעזר לגביה דרבי יהושע
(h)

Version #1: Rava retracted and adopted Rabah's opinion, for R. Eliezer retracted and adopted R. Yehoshua's opinion.

ואיכא דאמרי אף על גב דהדר ביה ר' אליעזר לגביה דרבי יהושע רבה לגביה דרבא לא הדר ביה
(i)

Version #2: Even though R. Eliezer retracted, Rava did not retract;

התם הוא דקאמר ליה נדוננו משלא לשמו
1.

R. Eliezer retracted because Chutz li'Mkomo is more similar to Lo Lishmah (the bread is not Kadosh);

אבל הכא אי דיינת ליה משלא לשמו אם עלתה לא תרד:
2.

Regarding the Korban itself, even if we learn from Lo Lishmah, (even though Chatas Lo Lishmah is Pasul,) Lo Yered (since some Korbanos are Kosher Lo Lishmah).

שחטה שלא לשמה [וכו']:
(j)

(Mishnah): If it was slaughtered Lo Lishmah...

אמר רב פפא שבק תנא דידן איל נזיר דשכיח ונקיט איל המילואים
(k)

Question (Rav Papa): Why does our Tana teach about the Milu'im (which do not apply to all generations) and omit Eil Nazir, which applies to all generations?

ותנא דידן עיקר מילתא נקט:
(l)

Answer: Our Tana teaches about the first Korban (Rashi - that was Mekadesh bread. Other Korbanos can be learned from it.)

2)

SHECHITAH IS MEKADESH THE NESACHIM

(משנה) הנסכים שקדשו בכלי ונמצא זבח פסול
(a)

(Mishnah): If Nesachim were Mekudash in a Kli and the Zevach was found to be Pasul:

אם יש זבח אחר יקריבו עמו
1.

If there is another Zevach without Nesachim, these are offered for that Zevach;

ואם לאו יפסלו בלינה:
2.

If not, we allow them to become Pasul through Linah.

אמר זעירי אין הנסכים מתקדשין אלא בשחיטת הזבח מאי טעמא אמר קרא (ויקרא כג) זבח ונסכים
(b)

(Gemara - Ze'iri): Shechitah of the Zevach is the only thing that is Mekadesh Nesachim (Rashi - to become Nifsalim through Linah or Yotzei; Tosfos - to obligate them to be brought with a particular Zevach). We learn from "Zevach u'Nesachim."

תנן הנסכים שקדשו בכלי ונמצא זבח פסול
(c)

Question (Mishnah): If Nesachim were Mekudash in a Kli and the Zevach was found to be Pasul:

אם יש זבח אחר יקרבו עמו ואם לאו יפסלו בלינה
1.

If there is another Zevach without Nesachim, these are offered for it. If not, they become Pasul through Linah.

מאי לאו דאיפסיל בשחיטה
2.

Suggestion: The Zevach became Pasul through Shechitah. (This shows that Nesachim become Mekudash without (a Kosher) Shechitah!)

לא דאיפסיל בזריקה
(d)

Answer: No, the Zevach became Pasul through Zerikah. (Shechitah was Kosher, and it was Mekadesh the Nesachim.)

כמאן כרבי דאמר שני דברים המתירין מעלין זה בלא זה
(e)

Suggestion: This is like Rebbi, who says that if one of two Matirim were offered, it is partially Mekadesh.

אפילו תימא ר' אלעזר בר' שמעון הכא במאי עסקינן כגון שקיבל דמן בכוס ונשפך
(f)

Rejection: It is even like R. Elazar b'Rebbi Shimon (who says that one of two Matirim does not Mekadesh at all). The case is, Kabalas ha'Dam was Kosher, and then the blood spilled;

79b----------------------------------------79b
(דף עט,ב) ור' אלעזר בר' שמעון סבר לה כוותיה דאבוה דאמר כל העומד לזרוק כזרוק דמי
1.

R. Elazar holds like his father, who says that since the blood was ready for Zerikah, (in some respects) it is as if Zerikah was done.

3)

WHEN NESACHIM MAY BE OFFERED WITH ANOTHER ZEVACH

אמר מר אם יש זבח אחר יקרבו עמו
(a)

(Mishnah): If there is another Zevach without Nesachim, these are offered for it.

והא אמר רב חסדא שמן שהפרישו לשום מנחה זה פסול לשום מנחה אחרת
(b)

Question Rav Chisda taught that if oil was designated for a Minchah, it may not be used for another Minchah! (Similarly, we cannot use Nesachim for another Zevach!)

אמר רבי ינאי לב בית דין מתנה עליהם אם הוצרכו הוצרכו ואם לאו יהו לזבח אחר
(c)

Answer (R. Yanai): Beis Din (of Kohanim) stipulate that Nesachim (for Korbanos Tzibur) are Kodesh on condition that if they are not needed, they may be used for a different Zevach.

אי הכי שמן נמי
(d)

Question: If so, they should stipulate also about oil!

שמן גופה דמנחה הוא
(e)

Answer: Oil is different. It is part of the Minchah itself. (Therefore, it would not help to stipulate.)

וליתנו עליהן דניפקו לחולין
(f)

Question: (The Mishnah says, if there is not another Zevach without Nesachim, they become Pasul through Linah.) They should stipulate that if the Nesachim are not needed, they are Chulin!

גזירה שמא יאמרו מוציאין מכלי שרת לחול
(g)

Answer: We decreed not to do so, lest people think that something that was in a Kli Shares remains Chulin (without stipulating).

השתא נמי גזירה שמא יאמרו נסכים שהפרישן לשום זבח זה כשרין לשום זבח אחר
(h)

Question: We should decree not to use Nesachim for a different Zevach, lest people think that this may be done without stipulating!

התני מתתיה בן יהודה כגון שהיה זבח זבוח באותה שעה
(i)

Answer: Matisyahu ben Yehudah taught that the case is that there was another Zevach (without Nesachim) slaughtered at the time. (People will think that the Nesachim were for that Zevach from the beginning.)

אבל אין זבח זבוח באותה שעה מאי נפסל בלינה
(j)

Inference: If there was not another Zevach slaughtered at the time, the Nesachim are Pesulim.

אדתני סיפא אם לאו יפסלו בלינה ליפלוג וליתני בדידה במה דברים אמורים שהיתה זבח זבוח באותה שעה אבל אין זבח זבוח באותה שעה לא
(k)

Question: Why does the Mishnah say 'if there was no other Zevach, the Nesachim are Pesulim'? It should say 'if there was no other Zevach slaughtered at the time, they are Pesulim'!

הכי נמי קא אמר
(l)

Answer: Indeed, the Mishnah means this;

במה דברים אמורים שהיה זבח זבוח באותה שעה אבל אין זבח זבוח באותה שעה נעשה כמי שנפסלו בלינה ופסולין
1.

If there was another Zevach slaughtered at the time, the Nesachim are offered with it. If not, it is as if they became Pesulim through Linah.

ומי אית ליה לרבי שמעון <בן אלעזר> לב בית דין מתנה עליהן
(m)

Question: R. Shimon does not say that Beis Din stipulates!

והא אמר רב אידי בר אבין אמר רב עמרם אמר רבי יצחק אמר רבי יוחנן תמידין שלא הוצרכו לציבור לדברי רבי שמעון אין נפדין תמימים
1.

(Rav Idi bar Avin): According to R. Shimon, Temidim that will not be needed this year can be redeemed (in order to buy them back with next year's Shekalim to use for Temidim of next year) only if they have a blemish;

לדברי חכמים נפדין תמימים
2.

Chachamim permit redeeming without a blemish (because Beis Din stipulated)!

שאני התם דאית להו תקנתא ברעייה:
(n)

Answer: He holds that Beis Din stipulates only when there is no other solution. (There, without stipulating, the extra Temidim are Ro'eh (graze until they get a Mum, and then they are redeemed).)

4)

KORBANOS DUE TO TODAH

(משנה)
(a)

(Mishnah): The following are offered without bread:

ולד תודה ותמורתה הפריש תודה ואבדה והפריש אחרת תחתיה אינה טעונה לחם
1.

Vlad (the child of a) Todah, Temuras Todah (if one said 'this animal is in place of this Todah, it gets some Kedushah of Todah), and Chalifas Todah (an animal designated to replace a lost Todah, and later the Todah was found and offered).

שנאמר (ויקרא ז) והקריב על זבח התודה התודה טעונה לחם ולא ולדה ולא חילופה ולא תמורתה טעונין לחם:
(b)

We learn from "v'Hikriv Al Zevach Todah." Todah requires bread, but its child, Temurah or Chalifah does not.

תנו רבנן מהו אומר תודה יקריב <אם על תודה יקריב>
(c)

(Gemara - Beraisa) Question: Why does it say "Todah Yakriv"?

מנין למפריש תודתו ואבדה והפריש אחרת תחתיה ונמצאת הראשונה והרי שתיהן עומדות מנין שאיזה מהן שירצה יקריב ולחמה עמה
1.

Answer - Question: What is the source that if a Todah was lost, a replacement was designated, and the Todah was found, either may be offered l'Shem Todah with bread?

תלמוד לומר התודה יקריב
2.

Answer: 'Ha'Todah Yakriv'.

יכול שתהא שניה טעונה לחם
3.

Suggestion: Perhaps also the second animal to be offered requires bread!

תלמוד לומר יקריבנו אחד ולא שנים
4.

Rejection: "Yakrivenu" (singular) teaches that only one requires bread.

אחר שריבה הכתוב ומיעט
i.

After the Torah permitted (offering either l'Shem Todah), it excluded (bringing bread with the other. This is like the text of Rashi and R. Gershom; there is no 'Vov' before 'Mi'et'.)

מנין לרבות ולדות וחליפות ותמורות להקרבה
5.

Question: What is the source that Vlad, Chalifas and Temuras Todah are offered? (Really, we only ask about Vlad and Temurah. Above, we gave the source for Chalifah. Chalifah is merely mentioned along with them.)

תלמוד לומר (ויקרא ז) אם על תודה
6.

Answer: It says "Im Al Todah."

יכול יהו טעונות לחם
7.

Suggestion: Perhaps they require bread!

ת"ל והקריב על זבח התודה תודה טעונה לחם ולא ולדה ולא חילופה ולא תמורתה טעונין לחם
8.

Rejection: "V'Hikriv Al Zevach ha'Todah" teaches that Todah requires bread, but its Vlad, Chalifah or Temurah does not.