1)

LIABILITY FOR WHAT COMES FROM VINES (Yerushalmi Perek 6 Halachah 2 Daf 27b)

מתני' וחייב על היין בפני עצמו ועל הענבים בפני עצמן ועל החרצנים בפני עצמן ועל הזגין בפני עצמן

(a)

(Mishnah): One is liable for wine by itself, grapes by themselves, Chartzanim by themselves and Zagim by themselves;

ר' לעזר בן עזריה אומר [דף כט עמוד א (עוז והדר)] אינו חייב עד שיאכל שני חרצנין וזוגן

(b)

R. Elazar ben Azaryah says, one is liable only for eating two pits and their peel.

אילו הן החרצנים ואילו הן הזגין החרצנים אילו החיצונים והזגין אילו הפנימיין דברי ר' יהודה

(c)

Which are Chartzanim and which are Zagim? Chartzanim are the outside (grape peels), and Zagim are the inner (pits). R. Yehudah says so;

ר' יוסי אומר שלא תטעה כזוג של בהמה החיצון זוג והפנימי עינבול:

(d)

R. Yosi says, (they are the opposite;) so you will not err, it is like a animal bell. The outer part is Zug, and the inner (clapper) is Inbul.

גמ' כתיב [במדבר ו ג] וענבים לחים ויבשים לא יאכל ממשמע שנאמר ענבים אין אנו יודעין שהן לחין מה תלמוד לומר ענבים לחים ויבשים

(e)

(Gemara) Question: It says "va'Anavim Lachim vi'Yveshim Lo Yochal" - since it says Anavim, do I not know that they are moist?! Why does it say "va'Anavim Lachim vi'Yveshim"?

לחייב על זה בפני עצמו ועל זה בפני עצמו

(f)

Answer: This obligate for this (moist grapes) by itself, and this (dry grapes) by itself.

ואתייא כהדא דתני חזקיה מה אם במקום שלא עשה פסולת פרי כפרי עשה לחים כיבישים כאן שעשה פסולת פרי כפרי אינו דין שנעשה לחין כיבשין

(g)

This is like what Chizkiyah taught. In a place (Orlah) where [the Torah] did not make the waste of a fruit like the fruit, it made dry like moist. Here (Nazir), it made the waste of a fruit like the fruit - all the more so it should make dry like moist!

מה תלמוד לומר לחים ויבשים לחייב על זה בפני עצמו ועל זה בפני עצמו

1.

[If so,] why does it say "Lachim vi'Yveshim"? This obligates for this by itself, and this by itself.

ואתייא כההיא דאמר ר' הילא [דברים כד ו] לא יחבול ריחים ורכב ממשמע שנאמר רכב אין אנו יודעין שהריחים בכלל מה תלמוד לומר ריחים ורכב לחייב על זה בפני עצמו ועל זה בפני עצמו

(h)

This is like R. Heila taught - "Lo Yachavol Reichayim va'Rachev." Since it says Rechev (the upper millstone), do I not know that Reichayim (the lower millstone) is included?! Why does it say Reichayim va'Rachev? This obligates for this by itself, and this by itself.

לחים לרבות את הבוסר לחים לרבות את הסמדר

(i)

(Beraisa): Lachim includes Boser (unripe grapes). Lachim includes Semader (the flower from which comes Boser).

מתניתא דרבי יוסי דרבי יוסי אמר סמדר אסור בנזיר מפני שהוא פרי

(j)

The Beraisa is like R. Yosi, for R. Yosi says, Semader is forbidden to a Nazir, for it is Pri. (Boser and Semader are not absolute Pri, therefore we need a verse to include them - SHIREI KORBAN.)

יש אוכל אשכול וחייב משום ענבים לחים ויבישים וחרצנים וזגין שרייו לשם משרה סחטו לשם יין והתרו בו משום [במדבר ו ד] מכל אשר יצא מגפן היין וגומר

(k)

One can eat one cluster, and he is liable for Lachim, Yeveshim, Chartzanim and Zagim. If he soaked [the grapes in water, and drank it], he is liable for Mishreh. If he squeezed them, he is liable for wine. If they warned him for "mi'Chol Asher Ya'aseh mi'Gefen ha'Yayin..." (he is lashed also for it).

אמר ר' בא בר אחא טעמא דרבי לעזר בן עזריה משום ביריה

(l)

(R. Bun bar Acha): The reason for R. Elazar ben Azaryah is due to a Beriyah. (He obligates for a whole grape only if he also ate the peel and two pits.)

ותני חרצנים (וזגין) [צ"ל ועד זג - קרבן העדה] להביא את השלש שבנתיים

(m)

(Beraisa): [Me']Chartzanim v'Ad Zag" includes the matter in between them.

והא תני בשם ר' לעזר מכל אשר יעשה מגפן היין אף העלין והלולבין במשמע

(n)

Question: It was taught in the name of R. Eliezer "mi'Chol Asher Ya'aseh mi'Gefen ha'Yayin [me'Chartzanim v'Ad Zag]" - even leaves and sprigs are implied! (We expound me'Chartzanim v'Ad Zag for the previous Drashah!)

רבי ליעזר כרבי ישמעאל דרבי ישמעאל אמר (כלל ופרט הכל בכלל וכד רבה מן דרבי ישמעאל אמר אפילו כלל ופרט) [צ"ל פרט וכלל הכל בכלל ודרובה מן דר' ישמעאל דו אמר אפי' פרט וכלל ופרט - קרבן העדה] הכל בכלל

(o)

Answer: R. Eliezer holds like R. Yishmael, for R. Yishmael says, a Prat u'Chlal, everything is included in the Klal. He holds an even bigger Chidush than R. Yishmael, for [R. Eliezer] says so even for Prat u'Chlal u'Ferat, everything is included. (We explained this like PNEI MOSHE);

לאיזה דבר נאמר חרצנין וזגין להביא השלש שבינתיים

1.

Why does it say me'Chartzanim v'Ad Zag? This includes the matter in between them.

[דף כח עמוד א] מה טעמא דרבי יוסי

(p)

Question: What is [a result of] R. Yosi's opinion?

אכל חצי זית חרצנים וזגין מענבה אחת על דעתיה דרבי לעזר בן עזריה חייב [דף כט עמוד ב (עוז והדר)] על דעתיה דרבנין פטור

(q)

Answer: If he ate half a k'Zayis of Chartzanim (pits) and Zagim from one grape, according to R. Elazar ben Azaryah he is liable [for it is a Beriyah. A grape has pits, but only one peel.] According to Rabanan, he is exempt.

מה טעמא דרבי יודה

(r)

Question: What is [a result of] R. Yehudah's opinion?

אכל כזית חרצנים וזגין משתי ענבות על דעתיה דר' לעזר בן עזריה אינו חייב אלא אחת על דעתיה דרבנן חייב שתים

(s)

Answer: If he ate a k'Zayis of Chartzanim (peels) and Zagim from two grapes, according to R. Elazar ben Azaryah [one is not liable for less than a k'Zayis, like all Isurim, just a Gezeiras ha'Kasuv exempts until he eats Chartzanim (two peels) and Zag. There are only two peels in two grapes, so] he is liable only once. According to Rabanan [who do not expound this Gezeiras ha'Kasuv], he is liable twice. (We explained this like the GRIZ, 35a.)

אמר רבי אבון אתייא דרבי לעזר בן עזריה כרבי יוסי אין תימר כרבי יודה אכל כזית שני (זוגין וחרצנין) [נראה שצ"ל חרצנים וזגן]

(t)

(R. Avun): R. Elazar ben Azaryah holds like R. Yehudah. If you will say [that he holds like] R. Yehudah, [he should have said that one is not liable until he eats] a k'Zayis, [including] two Chartzanim (peels) and their Zag. (SEFER NIR)