נדה דף ו. א
הרואה דם או כתם, מה דינה באופנים דלהלן?
הרואה דם - לטמאה במעת לעת | הרואה כתם - לטמא משעת הכיבוס | |
משכבות ומושבות, אוכלין ומשקין, כלי חרס | מטמאת למפרע | מטמאת למפרע |
האם היא מקולקלת למנינה? | אינה מקולקלת [1] | מקולקלת למנינה [2] |
האם מטמאת את בועלה? | לת"ק: אינה מטמאת [3] לר' עקיבא: מטמאת |
מטמאת את בועלה |
מאימתי מונה ז' ימי נדה? | משעה שראתה | משעה שראתה [4] |
מה דין קדשים שנגעה בהם? | תולין - לא אוכלין ולא שורפין | תולין - לא אוכלין ולא שורפין |
נדה דף ו: א
הרואה דם או כתם, מה מטמאת למפרע ומה לא?
מה מטמאת | |
קדשים | מטמאת |
חולין שנעשו על טהרת הקדש | מטמאת |
תרומה | ללישנא קמא דרב הונא: אינה מטמאת ללישנא בתרא דרב הונא: מטמאת |
חולין שנעשו על טהרת תרומה | אינה מטמאת |
חולין סתם | אינה מטמאת |
העושה עיסה שצריכה להפריש ממנה חלה, ונולד לה ספק כדלהלן, מה הדין? [תוד"ה נולד].
קודם הגילגול | אחר הגילגול [5] | |
ספק טומאה הנוהג אף בחולין | תעשה בטומאה אם תרצה | תעשה בטהרה [6] |
ספק טומאה הנוהג רק בתרומה | תעשה בטומאה אם תרצה [7] | תעשה בטהרה |
[1] דפתח נדותה הוא משעת ראייתה, ורבנן לא גזרו מעל"ע אלא לענין טהרות. ולכך תמנה מהיום ז' ימים - ימי נדה, ומהיום השמיני תמנה י"א ימי זיבה.
[2] ודינה כאשה שאבדה את יום ראייתה - דאין אנו יודעים מאימתי הכתם הזה. וצריכה י"ז נקיים, כמבואר בערכין (דף ח., ושם מבואר באם היא יודעת בימים מסויימים שודאי לא ראתה בהם, כמה נקיים צריכה לספור).
[3] עי' להלן (דף טו.), שאין מטמאת אותו טומאה חמורה של אב הטומאה, אולם מטמאתו משום מגעה.
[4] וביארו התוס' (ד"ה ואינה), שהחידוש הוא שהגם שראתה יום או יומים אחר מציאת הכתם - אינה מונה ממציאת הכתם אלא מהראייה, כיון שיש לנו לחוש שמא כלל לא בא הכתם מגופה.
[5] שנעשית עיסה וכבר חל עליה חיוב חלה.
[6] פי', בין שנולד הספק קודם הגלגול בין שנולד אח"כ, דכיון שעתה כבר נגמרה מלאכתה לחלה - אסור לגרום לה טומאה ודאית, דדרשינן מקרא "משמרת תרומותי" - שאחת תרומה (-חלה) טהורה ואחת תרומה תלויה צריכה שמירה, וחולין הטבולין לחלה כחלה דמו.
[7] אלא שביארו התוס' דהגם שבסיפא מיירי באופן זה, מ"מ ברישא מיירי בספק טומאה דחולין. היות שלא נראה שיקרא בשם "ספק טומאה" - קודם גלגול, היכא שבאמיתות היא טהורה גמורה, דעדיין לא נגמרה מלאכתה לחלה. ובכל אופן גם בספק הנוהג רק בתרומה, הדין כן - דמותר לטמאותה, דאין כאן גזה"כ ד"משמרת תרומותי", והפסד כהן נמי ליכא למיחש דיכול להפריש עליה ממקום אחר.