TOSFOS DH v'Einah Monah Ela mi'Sha'ah she'Ra'asah
תוספות ד"ה ואינה מונה אלא משעה שראתה
(SUMMARY: Tosfos explains the Chidush of this.)
תימה פשיטא כיון דמקולקלת למנינה משעת כיבוס ואינה יודעת מתי ראתה אם כן לא תוכל לספור ז' ימים ולטבול אלא מיום מציאת הכתם
Question: This is obvious! Since she is confused about her count from the time the garment was laundered, and she does not know when she saw, if so, she can count seven days and immerse only from the day that she found the Kesem!
וי''ל דמיירי שראתה יום אחד או ב' ימים אחר מציאת הכתם וקמ''ל דאינה מונה מיום מציאת הכתם אלא מיום שראתה דאימר לאו מגופה אתא אלא מעלמא:
Answer: We discuss when she saw one or two days after finding the Kesem. The Chidush is that she does not count from the day she found the Kesem, rather, from the day she saw, for I can say that [the Kesem] was not from her body, rather, from elsewhere (so her seven days of Nidah begin only from her sighting).
TOSFOS DH Aval Heicha d'Leika Drara d'Tum'ah Lo ka'Tani
תוספות ד"ה אבל היכא דליכא דררא דטומאה לא קתני
(SUMMARY: Tosfos explains why this is not listed among the stringencies of Kodshim over Terumah.)
וא''ת ליתני ליה במעלות אחרונות דאמרינן התם (חגיגה דף כא:) חמש קמייתא אית להו דררא דטומאה דאורייתא איתנהו בין בקדש ובין בחולין שנעשו על טהרת קדש
Question: It should list this among the latter stringencies! We say there (Chagigah 21b) that the first five [stringencies] have Drara (grounds) of Tum'ah mid'Oraisa, so they apply both to Kodesh and Chulin Al Taharas ha'Kodesh;
בתרייתא דלית להו דררא דטומאה דאורייתא איתנהו בקדש כו'
The latter [five stringencies], which have no Drara of Tum'ah mid'Oraisa, apply [only] to Kodesh.
ופי' דאית להו דררא דטומאה דאורייתא כלומר שייכי בטומאה הנוהגת בחולין דאורייתא אבל בתרייתא לא שייכי כלל בטומאה דאורייתא הנוהגת בחולין
Explanation: "They have Drara of Tum'ah mid'Oraisa" means that they pertain to a Tum'ah that applies to Chulin mid'Oraisa. However, the latter [stringencies] do not pertain at all to a Tum'ah mid'Oraisa that applies to Chulin.
אבל אין לפרש דרישא קתני טומאה דאורייתא וסיפא טומאה דרבנן
Suggestion: Perhaps the Reisha teaches Tum'ah mid'Oraisa, and the Seifa teaches Tum'ah mid'Rabanan!
דהא קתני בקמייתא בגדי אוכלי תרומה מדרס לאוכלי קדש דהוי דרבנן ובבתרייתא נמי קתני צירוף ורביעי בקדש דהוי דאורייתא
Rejection: It teaches among the first [stringencies] that garments of people who eat Terumah are Midras (considered Tamei) to people who eat Kodesh, which is mid'Rabanan. Also, it teaches among the latter Tziruf (all the contents of a Kli are considered like one) and a Revi'i (fourth level Tum'ah) for Kodesh, which are mid'Oraisa.
וי''ל דמעת לעת לית ליה אפילו דררא דטומאה דרבנן
Answer: Me'Es la'Es does not have even Drara of Tum'ah mid'Rabanan.
וא''ת והא מעת לעת אפילו בחולין טמא כשנעשו על טהרת הקדש כדאמר בסמוך קבלה מיניה רב שמואל ברבי יצחק בחולין שנעשו על טהרת הקדש
Question: Me'Es la'Es is Tamei even regarding Chulin Al Taharas ha'Kodesh, like it says below (6b) that Rav Shmuel b'Ribi Yitzchak accepted [Rav Nachman's question from a Beraisa, and established it to discuss] Chulin Al Taharas ha'Kodesh;
והנך בתרייתא ליתנהו בחולין שנעשו על טהרת הקדש ואית להו דררא דטומאה טפי כדפרישית
The latter [stringencies] do not apply to Chulin Al Taharas ha'Kodesh, and they have more Drara of Tum'ah, like I explained!
וי''ל לפי שרגילות הוא קצת שנעקר הדם לפני ראייתה לכך גזרו רבנן אף בחולין שנעשו על טהרת הקדש ואף לתרומה לאיכא דאמרי
Answer: It is somewhat normal that the blood is uprooted (leaves the Makor) before she sees. Therefore, Rabanan decreed even about Chulin Al Taharas ha'Kodesh, and even for Terumah, according to the other version;
ומכל מקום לית להו דררא דטומאה משום דבשעה שעוסקה (הגהת בארות המים) בטהרות אין שם ספק טומאה ואין לה להניח ולפרוש מלעסוק בטהרות שאינה יודעת מתי תראה אחרי כן
In any case, there is no Drara of Tum'ah, for at the time she was engaged in Taharos, there is no Safek Tum'ah. She need not refrain from engaging in Taharos, for she does not know when she will see afterwards.
TOSFOS DH Mai Lav Bein d'Kodesh Bein d'Terumah
תוספות ד"ה מאי לאו בין דקדש בין דתרומה
(SUMMARY: Tosfos explains why we did not ask from our Mishnah.)
וא''ת ואמאי לא פריך ממתני' דמטמאה מעת לעת ונימא מאי לאו בין דקדש בין דתרומה
Question: Why don't we ask from our Mishnah, that she is Metamei me'Es la'Es, and say "isn't this both for Kodesh and Terumah"?
וי''ל דפריך מהכא משום דנחית לפרושי אוכלין ומשקין והוה ליה לפרושי גם דקדש
Answer: We ask from here because [the Beraisa] was thorough to explain food and drink. It should have explained also "of Kodesh" (if it applies only to Kodesh).
ואם תאמר ואמאי לא מייתי סייעתא מדתניא בפרק בא סימן (לקמן נג:) דמטמאה עצמה וקדשים למפרע דמשמע קדשים ולא תרומה וקשה לאיכא דאמרי אף לתרומה
Question: Why don't we bring a proof from the Beraisa below (53b) that she is Metamei herself and Kodshim retroactively? This implies Kodshim, but not Terumah. This is difficult for the version that says even for Terumah!
וי''ל דנקט התם קדשים משום דרשב''א פליג התם אף בקדשים
Answer: It mentioned there Kodshim because R. Shimon ben Elazar argues there even about Kodshim.
TOSFOS DH keshe'Badkah Atzmah k'Shi'ur Veses
תוספות ד"ה כשבדקה עצמה כשיעור וסת
(SUMMARY: Tosfos explains that this is a mere cleaning.)
לאו בדיקה לגמרי קאמר דבדיקה הויא לחורין ולסדקין כדאמר פרק כל היד (לקמן דף יד:) דהויא טפי משיעור וסת אלא כלומר קנחה עצמה
Explanation: This does not mean a total Bedikah, for a Bedikah is in holes and cracks, like it says below (14b), which is more than Shi'ur Veses. Rather, she cleaned herself.
והוה מצי למימר בדיקה ממש לתלות דאפילו אחר זמן הוי ספיקא דאורייתא דמחייב לקמן בכל היד (שם) אשם תלוי
Implied question: We could have said that it was a real Bedikah to be Toleh, for even after this time, it is a Safek mid'Oraisa for which we obligate below (14b) an Asham Taluy;
ואפילו למאן דפטר היינו משום דבעי חתיכה משתי חתיכות אבל ספיקא דאורייתא משוי לה
Even the one who exempts, this is because he requires for Asham Taluy one piece among two pieces (we know that Isur was there, just we are unsure whether the person chanced upon the Isur or the Heter), but he considers it a Safek mid'Oraisa!
אלא דניחא ליה למנקט שיעור וסת ולשרוף
Answer: He prefers to mention [checking within] Shi'ur Veses, and to burn.
הג''ה. אף ברה''ר דבשמעתין של פרוזדור מוכיח דאין חילוק בין רה''ר לרה''י לטומאה דאתא מגופה
Comment: This is even in Reshus ha'Rabim, for in our Sugya of the Prozdor, it is proven that there is no difference between Reshus ha'Rabim and Reshus ha'Yachid for Tum'ah that comes from her body;
אבל לאחר זמן אע''ג דהוה ספק דאורייתא אין שורפין כדאמר בשמעתין דפרוזדור ולקמן בפרק האשה (דף ס:) אמרינן כל שבעלה באשם תלוי טהרותיו תלויות
However, afterwards, even though it is a Safek mid'Oraisa, we do not burn, like it says in our Sugya of the Prozdor, and below (60b) we say that whenever her husband brings Asham Taluy, his Taharos are Teluyos;
וכל שבעלה בחטאת טהרותיו טמאות ואיכא דאמרי כל שבעלה בחטאת טהרותיו תלויות אבל טמאות לא הוו:
Whenever her husband brings a Chatas, his Taharos are Temei'os, and some say that whenever her husband brings a Chatas, his Taharos are Teluyos, but they are not Temei'os.
6b----------------------------------------6b
TOSFOS DH b'Sha'as ha'Dechak
תוספות ד"ה בשעת הדחק
(SUMMARY: Tosfos gives two explanations unlike Rashi.)
פירש רש''י בשני בצורת
Explanation #1 (Rashi): This is in famine years.
ולא דק דבפירקין (לקמן דף ט:) אמר דאפי' רבנן מודו בשני בצורת
Rebuttal: He was not precise, for below (9b) it says that even Rabanan agree about famine years.
וי''ל דהאי בשעת הדחק היינו אדם שנגע במעת לעת שבנדה ועשה מעט טהרות לפני ראייתה ואחר הוראתו עסק בטהרות הרבה
Explanation #2: "In pressed circumstances" means that a person touched me'Es la'Es of a Nidah and made some Taharos before she saw, and after [Rebbi's mistaken] ruling he engaged in much Taharos;
ולא דמי לשני בצורת כיון דמקודם לכן לא היתה שעת הדחק ואפיש בטהרות ע''י הוראת טעות
This is unlike famine years, since beforehand it was not Sha'as ha'Dechak, and he engaged in much Taharos through a mistaken ruling.
ועוד י''ל שעת הדחק שהשואל הלך לו והיה טורח גדול לרדוף אחריו כדאמר בפרק אע''פ (כתובות דף ס:) רהט אבתריה תלתא מילי בחלא ולא אדרכיה
Explanation #3: "In pressed circumstances" means that the one who asked went away, and it would be a great exertion to pursue after him, like it says in Kesuvos (60b) "[Abaye] ran after him three Mil in sand [to retract a mistaken ruling], and did not catch him."
TOSFOS DH d'Afreshinhu b'Lishaihu
תוספות ד"ה דאפרשינהו בלישייהו
(SUMMARY: Tosfos discusses the Kedushah of Lachmei Todah before they are baked.)
אף על גב דאין הלחם קדוש אלא משקרמו פניו בתנור ונשחט עליו הזבח (מנחות עח:)
Implied question: The bread is not Kadosh until it forms a crust in the oven and the Korban [Todah] is slaughtered for it (Menachos 78b)!
מ''מ קרי להו תרומה לפי שיחדו אותה לקרות לה שם תרומה לאחר אפייה ושחיטת הזבח
Answer: In any case it is called Terumah because they designated it to call it Terumah after baking and Shechitah of the Korban;
והיתה מופרשת בלישייהו ולא לאחר אפייה משום דבעודה עיסה יכול לעשותה עבות ונאות
It was separated during the kneading, and not after baking, because while it is dough one can make it thick and nice.
ונראה דקדושת הפה נמי (הגהה בגליון) איכא עלייהו ואסור לשנותה בחלות אחרות
Assertion: It seems that also Kedushas ha'Peh is on it (his verbal declaration took effect), and one may not change it for other loaves;
כדמשמע סוף פרק קמא דנדרים (דף יב.) כחלת אהרן ובניו וכתרומתו מותרין
Source: It connotes like this in Nedarim (12a). [If one said "this loaf is forbidden] like Chalah of Aharon (i.e. Kohanim) or his Terumah", it is permitted. (This is Davar ha'Asur, for the Torah forbids it to Zarim. A Neder must be Matfis (forbid something like) Davar ha'Nadur, something forbidden due to a vow.)
ודייק הא כתרומת לחמי תודה אסור ומוקי דאפרשינהו בלישייהו
We infer there that [had he said] "like Terumah of Lachmei Todah", it would be forbidden, and we establish it when he separated them during the kneading.
ומדאסר הככר שהתפיס בלחמי תודה משמע דאיכא עליה קדושת הפה (הגהה בגליון) בעודה עיסה:
Inference: Since a loaf that he was Matfis in Lachmei Todah is forbidden, this implies that it has Kedushas ha'Peh while it is still a dough.
TOSFOS DH b'Shifchaso Shel R. Gamliel
תוספות ד"ה בשפחתו של ר''ג
(SUMMARY: Tosfos discusses which R. Gamliel this was.)
פירש רשב''ם דהיינו ר''ג הזקן דאמרינן בשילהי פ''ק דשבת (ד' טו.) הלל ושמעון גמליאל ושמעון נהגו נשיאותן לפני הבית ק' שנה
Explanation #1 (Rashbam): This refers to R. Gamliel ha'Zaken, for we say in Shabbos (15a) that Hillel, Shimon, R. Gamliel and Shimon were Nesi'im for [the last] 100 years of the [second] Beis ha'Mikdash.
ומיהו אין רגילות להזכיר סתם ר''ג אלא ר''ג הזקן
Question: He is not normally called Stam R. Gamliel, rather, R. Gamliel ha'Zaken!
ויכול להיות שזהו ר''ג דיבנה חבירו של רבי אליעזר ורבי יהושע
Explanation #2: Here we could discuss R. Gamliel (Stam, the grandson of R. Gamliel ha'Zaken, who was Nasi when the Sanhedrin moved to) Yavneh, who was the colleague of R. Eliezer and R. Yehoshua.
TOSFOS DH Nolad Lah Safek Tum'ah Ad she'Lo Gilgelah
תוספות ד"ה נולד לה ספק טומאה עד שלא גלגלה
(SUMMARY: Tosfos discusses when it is forbidden to be Metamei food to which Chalah or Terumah will be separated.)
פירוש נולד לה ספק טומאה הנוהגת אף בחולין קודם גלגול יכול לגרום לה טומאה ודאית
Explanation: If there arose for it a Safek Tum'ah that applies even to Chulin before kneading, one may cause it to become Vadai Tamei;
ואין לאסור משום משמרת תרומותי דקודם גלגול אכתי לא פתיכא ביה חלה כמו המפריש חלתו קמח דלא עשה ולא כלום
We do not forbid due to "Mishmeres Terumosai", for before kneading, there is not yet any connection to Chalah (it is totally Chulin), like [we find that] if one separated flour to be Chalah, it has no effect.
והפסד כהן נמי ליכא כיון דנולד לה ספק טומאה כבר
Also, there is no loss to the Kohen, since a Safek Tum'ah already arose (so in any case, the Kohen cannot eat the Chalah).
משגלגלה תעשה בטהרה פירוש אם לאחר גלגול נולד לה ספק טומאה דלא שייך בחולין אלא בחלה תעשה בטהרה
Explanation (cont.): "After kneading, it must be processed in Taharah." I.e. if after kneading arose a Safek Tum'ah that does not apply to Chulin, only to Chalah, it must be processed in Taharah;
אע''ג דחלתה תלויה וליכא הפסד כהן אסור לגרום לה טומאה משום משמרת תרומותי
Even though the Chalah is Teluyah and there is no loss to the Kohen (if it becomes Vadai Tamei), one may not cause it to become [Vadai] Tamei, due to "Mishmeres Terumosai."
וה''ה דאפי' נולד לה ספק טומאה דשייכא אף לחולין דאסור לגרום טומאה
Implied question: The same applies even if arose a Safek Tum'ah that applies even to Chulin! One may not cause it to become [Vadai] Tamei!
אלא דמפרש בברייתא איזה ספק אמרו בספק חלה דאפילו בספק טומאה דלא שייכא בחולין חלתה תלויה ואשמועינן חולין הטבולין לחלה כחלה דמו
Answer: The Beraisa explains which Safek they discussed, i.e. Safek Chalah, i.e. even a Safek Tum'ah that does not apply to Chulin, the Chalah is Teluyah. It teaches that Chulin that is Tevel to Chalah (one must separate Chalah from it) is like Chalah.
אבל אין לפרש דרישא נמי שנולד לה ספק טומאה עד שלא גלגלה איירי נמי בספק חלה דהיינו בטומאה דלא שייכא בחולין
Suggestion: Also the Reisha, in which a Safek Tum'ah arose before kneading, also discusses Safek Chalah, i.e. a Tum'ah that does not apply to Chulin;
ואע''ג דעדיין טהורה גמורה היא תעשה בטומאה ודאית דקודם גלגול אכתי לא איקרי טבולה לחלה ולא אסור משום משמרת תרומותי
Even though it is totally Tahor, one may make it Vadai Tamei, for before kneading it is not yet called Tevel to Chalah, and it is not forbidden due to "Mishmeres Terumosai."
והפסד כהן נמי ליכא שיפריש עליה ממקום אחר
Also, there is no loss to the Kohen, for he can separate [Tahor Chalah] to exempt it from elsewhere!
דאין נראה דקרי ספק טומאה קודם גלגול כיון שטהורה גמורה היא
Rejection: It is unreasonable to call it Safek Tum'ah before kneading, since it is totally Tahor.
ואם תאמר דאמר בעבודה זרה פ' רבי ישמעאל (דף נו. ושם) אין בוצרין עם ישראל העושה פירותיו בטומאה
Question: It says in Avodah Zarah (56a) that one may not harvest grapes with a Yisrael who processes his Peros in Tum'ah (even though now it is totally Chulin)!
ויש פירוש שפירש רש''י בהם משום דאסור לגרום טומאה לתרומה משום משמרת תרומותי
Answer #1: In one Perush, Rashi explained that it is forbidden to cause Tum'ah to Terumah, due to "Mishmeres Terumosai".
והשתא הלא אין קבע למעשר אלא עד שיקפה או עד שישלה והכא אמר עד שלא גלגלה תעשה בטומאה
Question: There is no Chiyuv to tithe until one removes the pits and peels, or takes the wine from the pit [to bottle it]. Here we say that before kneading, one may process it in Tum'ah!
וי''ל דהתם אם הפריש אפילו קודם שיקפה או שישלה הוי תרומה כמו בהקדימו בשבלין
Answer: There, if he separated [Terumah] even before removing the pits and peels, or taking the wine from the pit, it is Terumah, just like one who [separated Terumah] while the grain was detached sheaves;
אבל הכא אם הפריש חלה קודם גלגול הוי כמו הפריש חלתו קמח דאמר בהאיש מקדש (קדושין דף מו:) דלא עשה ולא כלום ולכך לא מיקריא טבולה לחלה
However, here, if he separated Chalah before kneading, this is like one who separated flour for Chalah. It says in Kidushin (46b) that it has no effect. Therefore, it is not called Tevulah to Chalah.
ועל פירוש הקונטרס קשה דבתוספתא דחלה מסיים בה הכי וכן פירות עד שלא נגמרה מלאכתן יעשו בטומאה משנגמרה מלאכתן יעשו בטהרה. גי'
Comment - Question: Rashi's Perush is difficult, for the Tosefta in Chalah concludes "and similarly, Peros - before final processing, one may process them in Tum'ah. After final processing, one must process them in Taharah!"
אי נמי יש לפרש דהתם נמי לא אסור משום משמרת תרומותי כפירש''י כיון דאכתי לא הוקבע לתרום אלא משום הפסד כהן אסר לה
Answer #2: There, it is not forbidden due to "Mishmeres Terumosai", like Rashi explained, since there was not yet a Chiyuv to take Terumah. Rather, it is due to a loss to the Kohen;
אבל הכא כבר נולד לה ספק וליכא הפסד (מכאן מדף הבא) כהן
However, here a Safek already arose, and there is no loss to the Kohen.